Link, næste side, men uden cache
Fra : Ida Maria Sluyterman

Dato : 15-01-01 20:02

Hej!

Jeg har kigget mig lidt omkring og lidt i gruppen, men kan ikke lige
finde/huske, hvordan jeg laver et link til en side, men så samtidig
sørger for, at browseren ikke forsøger at hente siden i cachen.
Er der mon nogen, der lige kan hjælpe mig?

Ida Maria Sluyterman
www.kiefer.dk

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 15-01-01 20:35

"Ida Maria Sluyterman" <im@cyberjunkie.dk> skrev i
<93vhg0$bqfgn$1@ID-21495.news.dfncis.de>:

> [...]
> finde/huske, hvordan jeg laver et link til en side, men så samtidig
> sørger for, at browseren ikke forsøger at hente siden i cachen. Er der

Det er sikkert http-equiv du har set. hvis du har adgang til noget
serverside (php, asp...) så brug det til at sende rigtige headers i
stedet.

eksempler på http-equiv:
<META http-equiv="Expires" content="Tue, 20 Aug 1996 14:25:27 GMT">
<META http-equiv="cache-control" content="no-cache, must-revalidate">
<META http-equiv="Pragma" content="no-cache">

med php kunne rigtige headere se sådan ud:
header ("Expires: Mon, 24 April 2000 16:57:43 GMT");
#Dato er overskredet...
header ("Last-Modified: " . gmdate("D, d M Y H:i:s") . " GMT");
#Siden blev sidst ændret...NU!
header ("Cache-Control: no-cache, must-revalidate");
#HTTP/1.1
header ("Pragma: no-cache");
#HTTP/1.0

--
$finger sune
Login: sune Name: Sune B. Fibæk

Fra : Ida Maria Sluyterman

Dato : 15-01-01 21:53

Sune B. Fibæk skrev i

> [...]
> <META http-equiv="cache-control" content="no-cache,
must-revalidate">
> <META http-equiv="Pragma" content="no-cache">

Det virkede tre gange, men så ville den ikke rigtig mere. Eller også
så var det bare mig (højst sandsynligt

Men kan man ikke på en eller anden måde skrive der der i linket,
eller sammen med linket?

Ida Maria Sluyterman
www.kiefer.dk

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 15-01-01 23:57

<93vnun$bjtea$1@ID-21495.news.dfncis.de>:

> Det virkede tre gange, men så ville den ikke rigtig mere. Eller også
> så var det bare mig (højst sandsynligt

hmm, underligt. men det er jo heller ikke rigtige headers - hvis du
relaoder den samme side x antal gange i træk sker derr muligvis
underlige ting, så som at den (browseren) alligevel cacher.

> Men kan man ikke på en eller anden måde skrive der der i linket, eller
> sammen med linket?

det kan man ikke nej. tænk nu hvis den næste side var min og jeg havde
en enormt billed på 117kb af min slørhale - jeg vil derfor gerne have
at det ligger i cachen for at undgå at tvinge brugeren til at hente
billedet igen igen

kort sagt: med mindre du har adgang til at sætte noget i sidens head
kan du ikke styre cachen. i hvilken forbindelse har du brug for det?
(eller rettere: hvorfor har du ikke adgang til den side du linker til?)

--
$finger sune
Login: sune Name: Sune B. Fibæk