Køb af ny båd...
Fra : Jonas F Vincenti

Dato : 15-05-06 10:06

Hey NG

Jeg skal til ta købe en sejljolle, jeg har seglet for 5-6 år siden, men
flyttede væk fra vandet, nu er jeg så tilbage i Århus og vil gerne have
mig en båd igen. den skal være til 2 personer, men gerne med plads nok
til en 3 på små ture, og optimalt hvis den kan sejles af én person også.

jeg har kigget på en wayfarer
"http://www.wayfarer.dk/dimen.asp?sprog=Dansk"

er det en god båd eller er der andre bedre derude?

På forhånd tak

//Jonas - t-force|a|wanadoo.dk

Fra : Jens

Dato : 15-05-06 11:08

> [...]
>
> jeg har kigget på en wayfarer
> "http://www.wayfarer.dk/dimen.asp?sprog=Dansk"
>
> er det en god båd eller er der andre bedre derude?

Wayfarer'en er et rigtigt godt bud, hvis det gælder rimeligt sikker og
komfortabel tursejlads for 2-3 mand. Den er forholdsvis tung og defor ikke
specielt hurtig, men kan såmænd godt bringes op at plane i god luft. Til
gengæld er den meget stabil og søstærk, forholdsvis tør, og man skal
virkelig være uheldig for at vælte med den. En gammel vandrehistorie (som
skulle være sand) fortæller om en islænding, der har sejlet over
nordatlanten til DK i en wayfarer.

Jeg har sejlet en hel del sømil i Limfjorden i Wayfarer - single hand. Det
funker fint, men kræver jo dog 'lidt teknik' i vendingerne, da forsejlet jo
må med over. Det har kikset for mig en enkelt gang, da jollen gik i stå i
vendningen i krab sø... lå pludelig med bunden i vejret... Men ellers
er den nem nok at tumle, og med fornuftigt sejltrim kan den sejles i fin
balance af en mand. Et tip kunne være, at føre fokkeskøderne agterud og
binde dem sammen på midten - så er de nemmere at fange og håndtere for
rorsmanden, når man sejler solo.

Båden findes i flere varianter, og er generelt rimeligt robust. Det sted
jeg oftest har set problemer en fordækket, som kan delaminere og blive blødt
hvis det er blevet belastet for hårdt (folk har danset på fordækket...).
Ellers skal du være opmærksom på, at der skal være tilstrækkeligt opdrift,
og på at jollen gerne vil lave en fuld grønlændervending, hvis den kæntrer.
Nogle syer opdrift i toppen af sejlet.

De handles jævnligt brugt, men du skal nok op i 15-20 tusinde for at finde
en tip-top jolle.

Mvh
Jens

Fra : Jonas F Vincenti

Dato : 15-05-06 20:11

Tak Jens - jeg har set på en til 32.000,- Der medfølger: engelsk
wayfarer-trailer og jollevogn, storsejl, genua og fok, spilerstage samt
et stel ældre sejl, kompas, en 3,3 HK påhængsmotor og presenning.

men hvad forskellen på wayfarer-trailer og jollevogn?

men nu vil jeg lige tage ud og se lidt på den - sælgeren bor ikke så
langt væk fra mig :)

håber vi ses på søen engang :)

--
//jonas
//t-force[a]wanadoo.dk

Fra : Jens

Dato : 15-05-06 20:41

"Jonas F Vincenti" <King@Ping.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stel ældre sejl, kompas, en 3,3 HK påhængsmotor og presenning.
>
> men hvad forskellen på wayfarer-trailer og jollevogn?

Vil gætte på, at 'trailer' er en rigtig landevejstrailer, mens´'jollevogn'
er håndtrukken i konstrution/materialer der tåler, at du kører den i vandet
på slæbested eller strand.

> håber vi ses på søen engang :)

Jo, det kan jo nemt ske - omend jeg er forfaldet til en gammeldags kølbåd
(IF'er

Jens

Fra : Lars Kristensen

Dato : 15-05-06 22:10

Jonas F Vincenti wrote:
> [...]
>
> men hvad forskellen på wayfarer-trailer og jollevogn?
>
> men nu vil jeg lige tage ud og se lidt på den - sælgeren bor ikke så

Hvis du er oppe i det prisleje kunne man få en mindre kølbåd også, hvis
det har interesse. F.eks. kan en drabant 22 erhverves for 20-25.000 kr.
I den er det muligt at bo nogle stykker og tage på en lidt længere
sommerferietur hvis man lyster.

- Lars

Fra : Jonas F Vincenti

Dato : 16-05-06 08:32

Jeg har også tænkt på større både, men så kan jeg ikke "lige" tage dem
på land, og vinter opholdet vil også være nemmere (billigere) jeg vil
heller ikke have fast bådplads da jeg er studerende er det jo med at
holde de faste udgifterne nede. Båden vil min far godt hjælpe med at
betale :), resten hænger jeg selv på :(

--
//jonas
//t-force[a]wanadoo.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 10:48

> [...]
> jo med at holde de faste udgifterne nede. Båden vil min far godt
> hjælpe med at betale :), resten hænger jeg selv på :(

Hvis du ikke er bidt af "racing", er Wayfarer en robust og stabil
jolle med rimelig plads. (Men næppe tre af min "kaliber"... ).
Den kan godt være tung at få op, og hvis slæbestedet er glat eller
lidt stejlt skal du lægge gode kræfter i ...
Du skal nok ikke være en splejs på 50 kg ...
Min kone og jeg har "i gamle dage" haft mange gode (sejl)timer i sådan
én ... og senere vore drenge.
Med en pressennig over cockpit og bom kan man faktisk overnatte ...
(specielt som "fattig" studerende ... !).
Held og lykke!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Jens

Dato : 16-05-06 12:46

> Med en pressennig over cockpit og bom kan man faktisk overnatte ...
> (specielt som "fattig" studerende ... !).
> Held og lykke!

Ja, godt du nævner det!!

I forhold til en lille kølbåd åbner wayfareren (eller en anden god turjolle)
også mulighed for at sejle direkte på stranden, slå teltet op eller
overnatte under den åbne himmel i vor herres fri natur. Vi har brugt den
sådan på herlige ture i Limfjorden - kan varmt anbefales en fattig
studerende

Jens