Næppe tilfældigt (ekkolod)
Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 11-05-06 21:10

Jeg undres meget og nu får I lov at give et bud

Jeg overtog en sejlbåd Bianca 27 med et gammelt Seafarer ekkolod med
roterende lysdiode.

Jeg fandt ud af at den gennemførte transducer ikke var lige så
gammelt som instrumentet og at det kørte 150 hz.

Jeg købte så et Target II digitalt ekkolod (150 hz) og monterede på
den i forvejen siddende transducer og der var ikke et øje tørt. Det
spillede bare perfekt.

Efter 3 dage begyndte det så at svinge voldsomt i måling og nu viser
det helt forkert og kan ikke falde til ro.

Jeg har fejlsøgt på ledning og forbindelser uden held.

Den ubrugte tranducer som var med Target II ekkolod har jeg forsøgsvis
monteret ud over rælingen og så virker det hele fint.

Det kan vel næppe være tilfældigt at den gamle transducer kun virker
i 3 dage efter at have siddet der i over 10 år ?

Mvh
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-06 23:41

<frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse
[...]

Man kunne forestille sig at det nye lod giver større effekt ud end den gamle
transducer kan klare, ligesom en højttaler kun er i stand til at omsætte en
vis effekt uden at brænde af. De gamle seafarer-lod var stabile men ikke
just kendt for deres store udgangseffekt.
/Olau

Gad vide hvorfor << ikke kommer ved citat???

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-05-06 17:01

Hej Frank,

Du skal ikke undres; men konkludere på de tidligere indlæg som
du har startet ang. emnet.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 13-05-06 08:43

Måtte lige tilbage for at checke tidligere svar inden jeg købte
Target II og jeg må indrømme at jeg havde overset at du Harding
faktisk påstod inden at transduceren ville brænde af.

Beklager forstyrrelsen og et respekterende nik til Harding E. Larsen

Går nu igang med silikone og indvendig montering...

/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 10:02

[...]

Jeg beklager også, jeg havde heller ikke fået læst Hardings indlæg.
/Olau

Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 18-05-06 08:50

Hej,

Blot for fremtidige interesserede:

Jeg valgte i første omgang den nemme silikone løsning da jeg til
efteråret selvfølgelig vil montere den virkende transducer i det
gennemførte skrog-hul hvor den ødelagte transducer sidder i dag.

Procedure som umiddelbart virker perfekt:

1. pose med vand og transducere afslørede at 5 cm fra den gamle
transducer var oplagt som monteringssted
2. slipning med sandpapir på indeside af skrog indtil en pæn glat og
ren overflade var klar på det valgte sted.
3. regøring med acetone
4. Køb en patron silikone til en fugepistol (39,- i Biltema - valgte
den klare slags)
5. Skær en 2,5 cm skive af patronen med en skarp kniv - skær igennem
emballage.
6. Tryk transduceren et par mm ind i din skive mens du holder den på
plasticemballagen.
7. Placer skiven på monteringsstedet med de 2 mm stikkende ud, nedaf
8. Langsomt mens du trykker transduceren mod bunden trækker du
plasticemballagen opaf henover transduceren - den bliver så på
ledningen - Klip den senere af når silikonen er tør.
9. Tryg med let hånd transduceren fast i den nu fri silikoneklat som
er uden bobler.
10. Fixer evt. transducen så den ikke flytter sig.

Efter 1 døgnstid (ved ca. 15 grader) er silikonen stadig så flexibel
at du kan fortryde og evt. lave et nyt forsøg. Efter et par døgn er
silikonen selvbærende og transduceren sidder fast.

Håber nogen kan bruge ovenstående - sæt igang

Mvh
/Frank