på besøg i fremmed havn
Fra : kenneth.g

Dato : 10-05-06 14:15

Hej i gruppe.

Hvordan skal man forholde sig når man er på visit i en fremmed havn,

Hvis jeg en søndag får lyst til at sejle en tur til Langelinie, eller Dragør
for at spise en is. er det så okay bare at finde en sted ved kajen og lægge
sin båd, mens man henter en isvaffel ?

Jeg kunne forstille mig at hvis jeg vi overnatte i havnen så skal jeg vel
betale en form for afgift.

--
Hilsen Kenneth

kenneth918 (snabeA) msn (prik) com

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-05-06 18:02

"kenneth.g" <kennethX918@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og lægge sin båd, mens man henter en isvaffel ?
>
> Jeg kunne forstille mig at hvis jeg vi overnatte i havnen så skal jeg vel

Hej
Der er forkellige regler fra havn til havn. Men generelt mener jeg man først
betaler ved en overnatning eller hvis man har haft et eller andet forbrug
(el/vand).
Men husk under alle omstændigheder: Du er gæst og skal opføre dig som sådan!
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 10-05-06 20:24

Det er vel en rimelig antagelse,

Har man brugt havnens faciliteter, herunder fortøjningsklamper, - pæle,
toilet, strøm, vand, ankerbund, molebeskyttelse, tjaaa, så er det vel
rimeligt at betale, (så længe frihavns ordningen ikke er 100% udbredt)

Om beløbet er rimeligt, (for at lægge til for at "pisse" på toilettet - og
sejle videre 2 min efter - hvis du kan argumentere for det). tjaaa.

Det er ikke gratis at holde havne, men financeringen af dette er meget
diskutions-værdiladet....

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 20:47

Det er meget forskelligt i Danske havne.

På vores sommerture har vi været udsat for at skulle betale halv pris
blot for at hoppe i land ... andre steder opkræves kun et beløb ved
overnatning, andre steder en speciel afgift, hvis man er der mere end
tre timer ... så det er faktisk ikke muligt at give dig et præcist
svar ... I Kommas Havnelods (f.eks.) kan man ofte se priserne for en
overnatning samt havnenes faciliteter ...

I nogle havne er bådens længde afgørende, i andre bredden og nogle
steder vover man sig ud i sofistikerede matematiske beregninger (a la
længde * bredde), så også her findes mange varianter for
prisudregningen ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Limfjordssejler

Dato : 10-05-06 20:55

Børge Wedel Müller skrev:

> [...]
> sejle videre 2 min efter - hvis du kan argumentere for det). tjaaa.
>
> Det er ikke gratis at holde havne, men financeringen af dette er meget

Korrekt: Der er forskellige regler i havnene. Spørg de lokale sejlere
eller endnu bedre havnefogeden. Oplys hvor længe, du forventer at
blive.

I Limfjorden, hvor jeg sejler, må man lægge til for at proviantere,
herunder toiletbesøg, bad m.m. Det samme har været tilfældet i
Lillebælt og Svendborgsund, hvor jeg også har sejlet.

Iøvrigt vil frihavnsordningen efter min mening aldrig blive fuldt
udbygget!

God vind!

Jørgen Høyer.

www.123hjemmeside.dk/lene-joergen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 11-05-06 08:21

Hej Kenneth,

Der findes et reglement: Standardreglement for overholdelse af
orden i danske lystbådehavne og mindre fiskerihavne.

Af dette fremgår det: Gæstende fartøjer skal snarest melde deres
ankomst til havnemyndigheden.

Desuden har hver enkelt havn sit eget reglement; men der skal
henvise til overstående reglement.

Der findes "Frihavne". Det er normalt private havne, ikke
kommunale eller statshavne. For at få glæde af denne ordning
skal ens hjemhavn selv være tilmeldt ordningen. På båden skal
der være et skilt, udleveret af egen havnemyndighed. Den angiver
hjemhavn og år for udstedelsen/anvendelses perioden.

I mange havne er der opslag om hvornår og hvor havneafgiften
skal betales og der omtales også en strafafgift om man ikke
betaler i tide.
I nogle havne er man så emsige at næsten inden fortøjningerne er
lagt så står der en ansat og opkræver afgiften.
I andre havne tillader man kortvarigt anløb uden at opkræve
afgift.

Skal de være strikse så gælder reglen i standardreglementet:
Gæstende fartøjer skal snarest melde deres ankomst til
havnemyndigheden.

Gæsteafgiften er en betydende indtægtskilde for mange havne.
Det er dyrt at drive en havn, der er mange udgifter forbundet
med driften. Desuden skal der også henlægges et beløb til større
vedligeholdelsesarbejder og forbedringer m.m.
Kommer der ingen penge ind fra gæstesejlerne ja så vil
årsafgiften for de hjemhørende både blot være højere.

Mvh/Harding