Hvorfor er der understregning på "a:link"?
Fra : Lars

Dato : 15-01-01 09:43

Hej. Jeg er ved at lave en hjemmeside med CSS for første gang,
men har nogle problemer med at fjerne understregning af links.
Her er hvad jeg har indsat:

a:link { color: #000000;
text-decoration: none }
a:visited { color: #778899;
text-decoration: none }
a:hover { color: #996633;
font-style: normal;
text-decoration: underline }
a:active{ color: #000000;
font-style: normal;
text-decoration: none }

Jeg vil gerne have det sådan at understregningen af links kun
forekommer når markøren peger på det pågældende link.

Det mærkelige er at når jeg har trykket på linket, dvs a:visited
træder i funktion, så er der ingen understregning på og jeg kan
ikke se nogle forskelle på a:link og a:visited bortset fra
farven.

Er der nogen forslag?

/lars

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 15-01-01 12:13

Lars <7er@cyanide.dk> skrev i meddelelsen ...

> [...]
>træder i funktion, så er der ingen understregning på og jeg kan
>ikke se nogle forskelle på a:link og a:visited bortset fra

Der foresvæver mig noget om at rækkefølgen har en betydning.
Ellers prøv om flg. virker:

a {text-decoration: none}
a:hover {text-decoration: underline}

-- Klaus.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-01-01 16:13

Mon, 15 Jan 2001 12:12:34 +0100, skrev "Klaus Seidenfaden"
<ks@CUT.seidenfaden.net>:

>Der foresvæver mig noget om at rækkefølgen har en betydning.

Ja - skal være link - visited - hover - active.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 15-01-01 17:34

Mon, 15 Jan 2001 16:12:40 +0100, udtrykte Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> Følgende:

>Ja - skal være link - visited - hover - active.

Det er jo netop den rækkefølge der er i Lars' eksempel.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen
a_svendsen@hotmail.com

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-01-01 18:42

Mon, 15 Jan 2001 16:33:43 GMT, skrev a_svendsen@hotmail.com (Andreas
Kleist Svendsen):

>Det er jo netop den rækkefølge der er i Lars' eksempel.

Ja, men det var Klaus jeg svarede og blot en bekræftelse af, at
rækkefølgen er vigtig.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Claus Schmidt

Dato : 16-01-01 00:18

"Lars" skrev

> a:link { color: #000000;
> text-decoration: none }

-prøv denne i stedet (uden :link):

a { color: 000000;
text-decoration: none }

-og mens du er i gang, så fjern de
andre havelåger også.

Jeg tror det hjælper

--
[claus]

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 16-01-01 00:46

"Claus Schmidt" <no@no.no> skrev i <9400ht$7or$1@news.inet.tele.dk>:

> -og mens du er i gang, så fjern de
> andre havelåger også.

når vi nu alligevel er i gang, er der så ikke noget om at farver i css
defineres med deres rgb-værdier? (giver ikke slå det op i standarden)
altså noget i retning af: color: (123,123,123);

--
$finger sune
Login: sune Name: Sune B. Fibæk

Fra : Klaus Seidenfaden

Dato : 16-01-01 01:23

Sune B. Fibæk skrev i meddelelsen ...
> [...]

Det er vist en dårlig ide. Havelåger bruges ved angivelse af
hexadecimale rgb-værdier, 3- eller 6-cifrede. Manglende havelåge
indikerer vel nærmest et farve-keyword (der er ikke ret mange af dem i
CSS standarden)

>når vi nu alligevel er i gang, er der så ikke noget om at farver i css
>defineres med deres rgb-værdier? (giver ikke slå det op i standarden)
>altså noget i retning af: color: (123,123,123);

color: rgb(123,123,123)

-- Klaus.

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 16-01-01 01:37

"Klaus Seidenfaden" <ks@cut.seidenfaden.net> skrev i
<JsM86.2167$Nq5.290754@news000.worldonline.dk>:

> [...]

hey, det var ikke mig der skrev det

> Det er vist en dårlig ide. Havelåger bruges ved angivelse af
> hexadecimale rgb-værdier, 3- eller 6-cifrede. Manglende havelåge

netop, men det er jo lige meget når vi nu angiver det rgb-værdierne som
defineret et eller andet suspekt sted i standarden...

> color: rgb(123,123,123)

doh - var lige lidt for hurtig på tasterne.

--
$finger sune
Login: sune Name: Sune B. Fibæk

Fra : Claus Schmidt

Dato : 16-01-01 22:08

Klaus Seidenfaden skrev:

>Det er vist en dårlig ide. Havelåger bruges ved angivelse af
>hexadecimale rgb-værdier, 3- eller 6-cifrede.

W3C anbefaler en af følgende fire i CSS:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS1

<citat start>
EM { color: #f00 }
EM { color: #ff0000 }
EM { color: rgb(255,0,0) }
EM { color: rgb(100%, 0%, 0%) }
<citat slut>

-dette er ikke til diskussion.

> Manglende havelåge
>indikerer vel nærmest et farve-keyword

<citat start>
6.3 Color units
A color is a either a keyword or a numerical RGB specification
<citat slut>

-either or. Hvis ikke et keyword, så numerisk.

Det er en shorthand som jeg har
dristet mig til at bruge nogle gange,
men jeg indrømmer blankt at den
ikke er dokumenteret eller anbefalet.

Mht. klassen a, så hedder det
jo a:link nu, så den æder jeg
også igen. Mam.

W3C siger:
The format of an RGB value in
hexadecimal notation is a '#'
immediately followed by either
three or six hexadecimal characters

-så bliv endelig ved med de havelåger

> (der er ikke ret mange af dem i
> CSS standarden)

Der er 16 = Windows VGA.

aqua, black, blue, fuchsia, gray,
green, lime, maroon, navy, olive,
purple, red, silver, teal, white, yellow

-shorthanden virker. Men nok ikke
altid. Sådan er det ofte med ... køer.
Ikke alt virker alle steder, hvilket bl.a.
ses her:

http://www.w3.org/StyleSheets/TR/W3C-REC.css

--
[claus]

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 16-01-01 16:57

Kan angives som RGB, eller keyword.
Keyword=red, green, blue, black, maroon osv. De samme 16 farver som er
specificeret i HTML 4 kan bruges plus transparent som ikke er en
farve.
Mest almindeligt er RGB.
RGB værdien kan så udtrykkes som en hex værdi eller en decimal værdi.
En hex værdi kan forkortes til tre cifre.
Ie. FFF er det samme som FFFFFF.

Fra : Lars

Dato : 16-01-01 09:20

> a:link { color: #000000;
> text-decoration: none }
> a:visited { color: #778899;
> text-decoration: none }
> a:hover { color: #996633;
> font-style: normal;
> text-decoration: underline }
> a:active{ color: #000000;
> font-style: normal;
> text-decoration: none }

Jeg har rettet nogle småting nu og det ser nu ud som følger:
a:link { color: rgb(0,0,0);
text-decoration: none }
a:visited { color: rgb(157,160,183);
text-decoration: underline }
a:hover { color: rgb(108,0,14);
text-decoration: none }
a:active{ color: rgb(0,0,0);
text-decoration: none }

Det er ikke længere understregningen der er et problem, men
derimod de viste farver. Hvis jeg har forstået det korrekt så gør
"color: rgb(0,0,0)" teksten sort. Dette skulle jo så bevirke at
ubrugte links skal fremstå som sorte. Det gør de ikke! De er i
den klassiske blå links-farve.

Er det mig der har misforstået noget eller hva'?
Teksten fremkommer som sort ved a:active, så der virker det!

Hilsen Lars, der så småt er ved at blive gråhåret.

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 16-01-01 09:34

"Lars" <7er@cyanide.dk> skrev i
<nuT86.27727$W81.309304@twister.sunsite.dk>:

> [...]

> "color: rgb(0,0,0)" teksten sort. Dette skulle jo så bevirke at
> ubrugte links skal fremstå som sorte. Det gør de ikke! De er i den

nej de gør ej, er du farveblind? (undskyld)

bruger du eksterne stylesheets? hvis ja er det sikkert fordi browseren
ikke opdatere cachen (altså at siden ligger i cachen og at browseren
ikke ser ændringen). Prøv af slette cachen (i netscape: edit -
preferences - advanced - cache - clear memory/disc cache (to knapper)).

Hvis det ikke virker er du nok nød til at komme med et link så vi kan
se om det er et lokalt eller globalt problem du har...

--
$finger sune
Login: sune Name: Sune B. Fibæk

Fra : Lars

Dato : 16-01-01 10:14

> Hvis det ikke virker er du nok nød til at komme med et link så vi kan
> se om det er et lokalt eller globalt problem du har...

Det er nok en god idé. Der går højst sandsynligt et par dage før det bliver
uploadet.

Lars.

PS: Tak for alle råd og vejledninger

Fra : Claus Schmidt

Dato : 16-01-01 23:51

"Sune B. Fibæk" skrev:
> bruger du eksterne stylesheets?

Er der ikke også noget med

->funktioner ->internetindstillinger
->fanen generelt -> farver

-i den der browser, du ved?

--
[claus]
-som giver Sune ret i at der ikke er noget problem på

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 17-01-01 00:15

"Claus Schmidt" <no@no.no> skrev i <942jae$4rd$1@news.inet.tele.dk>:

> Er der ikke også noget med
>
> ->funktioner ->internetindstillinger
> ->fanen generelt -> farver
>
> -i den der browser, du ved?

lynx? det tror jeg næppe

er det noget i retning af brugerdefienrede stylesheets vi er ude i her?
(og er der andre end opera 4+ og netscape 6 der kan klare det?)

(sidder lige nu på en linuxbox og gider ikke til at starte en windåse
for at se om du har ret så det antager jeg at du sikkert har)

--
$finger sune
Login: sune Name: Sune B. Fibæk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-01-01 02:22

Ja, IE4, 5.x.

On Tue, 16 Jan 2001 23:14:51 GMT, "Sune B. Fibæk"

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-01-01 02:42

Tue, 16 Jan 2001 23:14:51 GMT, skrev "Sune B. Fibæk"
<oh-wonderful-spam@fibaek.dk>:

>er det noget i retning af brugerdefienrede stylesheets vi er ude i her?
>(og er der andre end opera 4+ og netscape 6 der kan klare det?)

Ja, IE kan da også klare det fint, det står bare et lidt kryptisk
sted, under indternetindstillinger => generelt => hjælp til
handicappede.

med venlig hilsen
Knud

Fra : Sune B. Fibæk

Dato : 17-01-01 09:40

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev i
<0rt96tgb531rh2qdq9h1vsbkspn41hd0bm@news.inet.tele.dk>:

> Ja, IE kan da også klare det fint, det står bare et lidt kryptisk
> sted, under indternetindstillinger => generelt => hjælp til
> handicappede.

heh - den har de da fået gemt godt af vejen...

--
Mvh.
Sune B. Fibæk

<http://fibaek.dk/> - eksempler på html, css og serverside (php/mysql)