hvad kan man forvente af levetid for en 90~
Fra : mose

Dato : 08-05-06 13:31

Hej NG

Som det måske fremgår af mit spørgsmål, er vi helt nye i denne hobby.

Vi har gik på en bayliner 2255 fra 1990, der ligger en 4.3L 175HK mercruiser
i. og båden ser velholdt ud.

Mit spørgsmål er så hvad vi kan forvente af udgifter de næste par år frem?
Jeg er helt med på der ikke findes eksakte svar - men bud og erfaringer er
jo aldrig skidt at have i bagagen.

Motor går fint og er blevet vedligeholdt i det omfang den har krævet det af
bådmekanikker. der er selvfølgelig altid blevet fortaget vinterkoncervering
og skiftet olie. Bælge, kabler (gas/gear) og impella er skiftet indne for
det sidste år.

Den er søvandkølet, men skulle have været brugt i søer de første 5 - 6 år.
(hvilket vel betyder at den der var så godt som ferskvandkølet)

Sælgerne, som har haft båden 5 år, er en familie der har brugt den til aften
og weekend ture. den har stort set ikke været brugt til andet. hvilket vel
betyder at båden/motoren ikke har været alt for presset f.eks. til vandsi
(som de ikke ejer).
Vores indtryk af båden/motoren er at den har været passet normalt (ikke
hysterisk) og har været brugt til de mere stille/normale ture, hvilket jo
ikke ændre ved motoren alder, men må være klart bedre end hvis den har været
brugt til wandski hver weekend.

Er der et bud på hvor meget levetid vi kan forvente os af denne motor?
Er der evt. nogle reparationer som kan betale sig at gøre forebyggende?

Og som et ekstra spørgsmål: Den har et alpha drev som også er fra båden dåb
af. Kan man evt. købe en ny motor og sætte på den gamle transom og drev?. Et
komplet motor/drev sæt koster jo ca 90.000 hvor i mod der findes nye motorer
til ca 35.000.(dba.dk)

/Mose

Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 15-05-06 09:17

Hej Mose,

Min påstand vil være at du med normal brug og belastning IKKE vil
kunne slide sådan en motor op.

Jeg har selv haft en Larson daycruiser med samme motor og den går
aldrig over 3500 omdrejninger og jeg tvivler på at du vil bruge den
lige så mange timer som bla. en bilmotor som kører og kører og
kører...

Derimod vil du med et øjebliks uopmærksomhed kunne smadre Z-drevet
på en sten, pæl eller på grund.

Ligeledes må du aldrig spare på vedligeholdelse af motoren. Jeg ved
det af bitter erfaringer da jeg i sin tid søsatte min et forår uden
at skifte Impella. Jeg nåede kun 10 min ud før luftfilteret ovenpå
var smeltet, alle kabler var smeltet sammen og motor skulle ses efter.
Udover de smeltede dele var der dog ingen fejl på vitale dele i motor
men sikke et arbejde da motor skulle ud for at komme til... Blot for at
spare et par hundrede på impella.

Så buttomline: Hvis du tror på at motor har været passet godt er det
ikke der jeg ville være bekymret.

Mvh
/Frank