Gori 22 på teakdæk - eller andet?
Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 10:01

Nu har jeg set flere "naboskippere på broen" givet deres teakdæk og
teak i cockpittet Gori 22, andre olierer og andre bruger diverse
teak-olier ...

Jeg vil gerne bevare "den matte, lyse, grå teak". Dvs. jeg ønsker
hverken at foretage lak- eller oliebehandling af de udendørs
teakoverflader. Men vil alligevel gerne beskytte/bevare det udvendige
teaktræ i cockpittet på en eller anden fornuftig måde.

Derfor mit spørgsmål: Hvad rengør I teak-overfladen med? (Nogle har
frarådet mig brun sæbe, som værende for voldsomt) ... Og hvad giver I
den derefter, hvis overfladen bare skal stå "rå" uden olie og lak?

Har nogen af Jer *langtidserfaring* med en rigtig god behandling og
evt. gode råd i den forbindelse?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Jens Lundgaard

Dato : 05-05-06 10:28

Saltvand du.... Det er klart det bedse og billigste hvis du vil bevare den
'sølv' agtige overflade på dit dæk. Jo oftere og længere jo bedre. Brug så
en god stiv børste på tværs af årerne en gang imellem (når det ser lidt
trist ud). Mere autentisk kan det vist ikke blive.
Hvis du vil have det mørkere og vil gøre det billigt, kan jeg anbefale
grundingsolie fra Sigma.

jens
www.sailorlife.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 10:57

"Jens Lundgaard" <jens@sailorlife.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke blive.
> Hvis du vil have det mørkere og vil gøre det billigt, kan jeg

SNIP

Det lyder besnærende nemt Jens ...
Men bliver overfladen ikke affedtet og ødelagt at sol og salt over
tiden?
Eller mener du, at der er så megen "indbygget" olie i teaktræet, at
det ikke vil tørre ind?
Og kan det holde til den "saltvandskur" i mange, mange år uden at
blive ødelagt?
Hvis man giver det olie bliver det så ikke glat? Jeg vil helst have et
skridsikkert cockpit.

Fra : Henning

Dato : 05-05-06 10:41

> Har nogen af Jer *langtidserfaring* med en rigtig god behandling og evt.
> gode råd i den forbindelse?
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'

Se eventuelt Bådnyt - marts 2006
Test af teakolier.

mvh

Henning A

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 10:51

"Henning" <maiFJl@sysinform.dk> skrev i en meddelelse

> Se eventuelt Bådnyt - marts 2006
> Test af teakolier.
>
> mvh
>
> Henning A

Tak, den har jeg set. Jeg fik dog ikke svar på mit spørgsmål dér.
Den artikel var - efter min mening - en ualmindelig tynd kop te.

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 10:55

Jeg forstår dig til fulde!
Det er f..... flot med det lyse sølvgrå teakdæk, og næsten ligegyldigt
hvad du "smører på" forsvinder den lækre overflade, - dog heldigvis kun
for en tid.
Prisen er den store sårbarhed overfor fedt mm. og jeg tilslutter mig
saltvandskuren, hvor jeg dog et antal gange i sommerens løb giver en
gang sæbevand for at fylde porene op uden at gøre dækket til en glidebane.
Når det gælder kistebænksbeklædningen har jeg dog måttet melde pas og
bruge teaksealer! Der skal ikke mere end kanten af en leverpostejmad
eller et par seksårige i fri dressur til før det ser herrens ud, - så
hellere lidt praktisk kompromis samt et forbud om at gå på fordækket med
fedtede fingre!
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

PS Re. Jens' svar: Man skal passe på at den børste ikke er for stiv, og
huske det dér med på tværs af årene! Teak er smukt, men blødt!

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 11:12

""Søren H."" <soren{sletxx}@xxhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> PS Re. Jens' svar: Man skal passe på at den børste ikke er for stiv,
> og huske det dér med på tværs af årene! Teak er smukt, men blødt!

Ja, det er svært at finde en praktisk og holdbar løsning med den lyse,
ikke overfladebehandlede teak.
Hvad siger de erfarne til ren Gori 22? Kunne det være løsningen?
I Bådnyt-artiklen tales om en blanding bestående af 1 del Gori 44 og 9
dele Gori 22 - nogen af Jer, der har erfaring med eller "fidus til"
det?
Søren, er sæbevand bare de gode gamle sæbespåner opløst i vand? Lader
du det trænge ind eller skyller du af med det samme?

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 11:22

Flemming Torp wrote:
> Søren, er sæbevand bare de gode gamle sæbespåner opløst i vand? Lader du
> det trænge ind eller skyller du af med det samme?

Jeg bruger sæbespåner, da "modene" flydende brun sæbe er lavet af
kokosolie som har nogle andre egenskaber end den klassiske brune sæbe
som jeg ikke tror kan fås mere.
Man får slet ikke den silkebløde overflade med flydende brun sæbe som
man gør med spåner der er pisket op på den gammeldaws (besværlige) måde.

Jeg lader det trænge ind, - det passer nogenlunde med at når jeg starter
agter i den ene side og er kommet hele vejen rundt (og taget et par
slurke kold pilsner) kan jeg tage turen igen og skylle efter.

Mvh
Søren H.

PS. Af ovennævnte grund bruger jeg også udelukkende spåner til
trægulvene hjemme.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 05-05-06 18:34

> [...]
>
> Jeg bruger sæbespåner, da "modene" flydende brun sæbe er lavet af
> kokosolie som har nogle andre egenskaber end den klassiske brune sæbe

Man kan stadig købe brun sæbe eller som det også kaldes "Krystalsæbe".
På den bøtte, som jeg bruger af til hjemlig gulvvask, står der, at den
indeholder over 30% sæbe og også: Vand, kaliumkarbonat og
kaliumhydroxid. Om det er den klassiske, ved jeg ikke, men da jeg for en
halv snes år siden, var "ansat" på "Runa", brugte vi det til teakdækket
efter besked af Bent Aarre. Sæbespåner er altid blevet regnet for lidt
finere end blød sæbe(et tredie navn for det samme). På den pose, jeg har
liggende, står der, at det indeholder: Natriumsæbe 85%, vand, salt,
antioxydanter og parfume. Jeg er ikke kemiker og kan ikke forklare
fordelene ved det ene frem for det andet, men det er sæbe, der skal
bruges. En forklaring på, hvorfor man ikke må give det olie, er at det
bliver mørk og solen derfor varmer det op, så det tørrer ud og sprækker.

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-06 19:55

Henning Rasmussen wrote:
> [...]
> antioxydanter og parfume. Jeg er ikke kemiker og kan ikke forklare
> fordelene ved det ene frem for det andet, men det er sæbe, der skal
Det er rigtigt, - nu ka jeg huske at det blev kaldt krystalsæbe.
Det skulle/skal osse piskes ud i varmt vand, og er lidt nemmere at få
til at emulgere end spånerne.
Jeg har engang læst mig til at "moderne" flydende brun sæbe ikke har ret
meget at gøre med den klassiske krystalsæbe da det er lavet på
kokosolie, og slet ikke har krystalsæbe og sæbespåners gode egenskaber.
Mvh
Søren H.

Fra : Peter

Dato : 06-05-06 09:43

"Flemming Torp" skrev i en meddelelse>>
> Hvad siger de erfarne til ren Gori 22? Kunne det være løsningen?
> I Bådnyt-artiklen tales om en blanding bestående af 1 del Gori 44 og 9
> dele Gori 22 - nogen af Jer, der har erfaring med eller "fidus til"

Gori 22 er grundlæggende terpentin med giftstoffer i. Hvis det har nogen
(gavnlig) effekt på et teakdæk, er det formentlig til bekæmpelse af
misfarvning af træ der længe ligger meget fugtigt.

Mange hilsener / Peter

Fra : Egon Stich

Dato : 05-05-06 16:48

> [...]
> den derefter, hvis overfladen bare skal stå "rå" uden olie og lak?
>

> Har nogen af Jer *langtidserfaring* med en rigtig god behandling og

Ganske almindelige sæbespåner og vand.
Det har været recepten i umindelige tider.
Eneste ulempe er, at man kan skure træet væk--
Skur på tværs af årene, og ikke for hårdt.
De små kulørte grydesvampe, grov på den ene side, fin på den anden, fungerer
tilsyneladende udmærket, og er blidere ved træet, end børsten.

Synes man, man gerne vil anvende olie af en art, kan man bruge linolie.
Det farver i starten, men i løbet af kort tid er træet lyst igen.
Gælder i hvert fald for træet i mit skiv.

MVH
Egon.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-05-06 13:14

Flemming Torp skrev:

> Nu har jeg set flere "naboskippere på broen" givet deres teakdæk og
> teak i cockpittet Gori 22, andre olierer og andre bruger diverse
> teak-olier ...

Gori 22 er den absolut bedste træbeskyttelse, som er på markedet. De
fungicider, de bruger, er uovertrufne. Men da Gori 22 har et meget højt
indhold af opløsningsmidler og gifte, så kan du ikke sammenligne det med
traditionel olie, det er en rendyrket træbeskyttelse, som skal danne grund,
og som ikke er beregnet til at stå alene.

> [...]
> teakoverflader. Men vil alligevel gerne beskytte/bevare det udvendige
> teaktræ i cockpittet på en eller anden fornuftig måde.

Ring gerne til mig, når du har fundet sådan et mirakelmiddel!

Det, du ber om, findes ikke (uden arbejde).

> Derfor mit spørgsmål: Hvad rengør I teak-overfladen med? (Nogle har
> frarådet mig brun sæbe, som værende for voldsomt) ... Og hvad giver I
> den derefter, hvis overfladen bare skal stå "rå" uden olie og lak?

*Aldrig* brun sæbe på ædeltræ. Aldrig.. Man udpiner træet helt enormt. Det
samme med klorin, selv om det ikke er så slemt som BS.

Helt almindelig malerrens evt suppleret med noget teakrens. Men brud det
*kun* når det er strengt nødvendig, det ødelægger også træet. Rens hellere
træet jævnligt med slappe midler, så det ikke når at blive så grimt.

> Har nogen af Jer *langtidserfaring* med en rigtig god behandling og
> evt. gode råd i den forbindelse?

En kvalitslak eller ev . Le Tonkinois. Men forarbejdet skal gøres grundigt,
og det holder ikke evigt.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-06 11:02

> [...]
> derefter, hvis overfladen bare skal stå "rå" uden olie og lak?
>

> Har nogen af Jer *langtidserfaring* med en rigtig god behandling og evt.

Hvordan mon NanoCover til træ fungerer her ?
Da jeg købte "maritim exteriør" fik jeg noget til træ og sten med så jeg vil
lave et forsøg.
/Olau