Indrømmet, det er en smagssag. Det bedste er nok at købe en vajert at måle
det, men jeg plejer at spænde min hårdt op. Ellers kan man ikke gå højde.
Slet ikke i en maxi 77. L23 har samme problem. Skal helst stå som en
flitsbue for at sejle godt ...
Bemærk iøvrigt *TIL* 50%. Dermed mente jeg optil, men aldrig over. Over
60-70% lider vejeren skade på lang sigt.
Bjarke
"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote in message
news:jm86g.4329$s33.613@news.get2net.dk...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:44590bfb$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Maximalt.dk er svaret. Tie-rods:
www.MAXImalt.dk\Diskussion1\0130.htm
>>
>> Topvanter skal spændes til ca 50% af brudstyrken. Undervanter typisk
>> noget mindre, men lige præcis så de ikke "slaprer" i læ side. Det er
>> "grovreglen".
>
> 50% - det var ellers ikke så lidt! Så må masten da komme til at stå som en
> spændt flitsbue? jeg forspænder mine egne topvanter til 12-15% (masthead
> m. traditionel wire). Nu kender jeg ikke maxi-bådene, men jeg tillader mig
> lige at citere fra biblen "Sejl- og rigtrim" om spænding af topvanter:
>
> "Spænd topvanterne til til ca. 15% af wirens brudstyrke [...] Har du
> brøkdelsrig med agterud vinklede sallingshorn, skal topvanterne spændes
> til 20% af wirens brudstyrke [...] Viser det sig senere at 20%
> topvantspænding ikke kan holde "sag'en" på etaceptabelt niveau, kan du øge
> spændingen til 25% af wirens brudstyrke. men så bør du ikke stramme
> vantskruerne yderligere ved trimning under sejlads."
>
> Der er godt og vel et stykke vej til 50%
>
> Og så lige et andet citat, der kan give en vis vejledning (jeg selv har
> støttet mig til):
>
> "Bemærk, at du ikke kan stramme wiren for hårdt med håndværktøj på 40-50
> cm længde. (Dette gælder dog ikke for mindre både som fx. joller, hvor en
> vis forsigtighed er påkrævet)." - Her kunne man tilføje, at man
> selvfølgelig altid skal tage hensyn til den enkelte båds opbygning, stand
> og styrke!
>
> Som en kommentar til et andet indlæg i tråden er det også værd at bemærke,
> at en for slap rig direkte kan være en sikkerhedsrisiko i hårdt vejr - så
> man skal ikke være så bange for at spænde den ordentligt op - tværtimod
>
>
> --
> Mvh, Peter Ingsø Laursen
>
> Bianca 28 sejlere mødes også på:
>
http://www.cafecrema.dk
>