Mystisk problem med ekkolod
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 29-04-06 17:25

Hej,

Jeg har et lowerance ekkolod+kortplotter i båden og der er opstået et
mærkeligt problem. Jeg kan det der passer med dybden på kurven, men tallet
den viser er hele tiden 0m. Jeg ved at kurven den tegner og tallet den viser
kommer fra 2 forskellige målinger men jeg kan ikke rigtig finde ud af om der
er en løs forbindelse til transduceren eller om det er en softwarefejl i
ekkoloddet. Er der nogen der har oplevet noget ligende?

mvh
Jonas

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-04-06 21:11

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
> er en løs forbindelse til transduceren eller om det er en softwarefejl i
> ekkoloddet. Er der nogen der har oplevet noget ligende?

Det er relativt nemt at finde ud af om din tranducer sender et signal
ud. Tænd for ekkoloddet og læg øret ned til transduceren. Hvis du kan
høre nogle klik-agtige lyde fra tranduceren fungerer den.

- Lars

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-04-06 21:25

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
> Det er relativt nemt at finde ud af om din tranducer sender et signal ud.
> Tænd for ekkoloddet og læg øret ned til transduceren. Hvis du kan høre
> nogle klik-agtige lyde fra tranduceren fungerer den.

Ja jeg er ikke så meget i tvivl om der er gang i transduceren, da jeg kan se
på kurven ekkoloddet tegner at det passer med dybden. Problemet er at tallet
den viser, altså det den måler umiddelbart under transduceren altid er 0m.

mvh
Jonas

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 30-04-06 22:05

>Problemet er at tallet den viser, altså det den måler umiddelbart under
>transduceren altid er 0m.

Det er et alm kendt problem, at den første halve eller hele meter er støj
eller fejl-ekko fra skroget, det skyldes placeringen at transduceren; dens
sende vinkel og bådens facon under vandet.
Du skal ligeledes være opmærksom på at der kan være en retningspil på
transduceren, den skal typisk være fremad rettet.

Vedr. korrekt bundvisning og forkert dybde tal, kan det så ikke være at
indstillingerne er røget, da den har stået uden strøm hele vinteren ??

Mvh
Leon

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-05-06 10:27

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du skal ligeledes være opmærksom på at der kan være en retningspil på
> transduceren, den skal typisk være fremad rettet.

Jep, har virket før, og jeg har tjekket at det hele sidder som det plejer.

> Vedr. korrekt bundvisning og forkert dybde tal, kan det så ikke være at
> indstillingerne er røget, da den har stået uden strøm hele vinteren ??

Det kan være, hvad er det for indstillinger du tænker på her?

mvh
Jonas

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 01-05-06 12:28

> Det kan være, hvad er det for indstillinger du tænker på her?

På nogle lod kan man sætte inden for hvilken dybde det skal vise dybde.
Og ligeledes med offset'tet.. hvis det står til meget højt/lavt, så er
visningen ikke korrekt.
Den grafiske visning kører sikkert på autoscale, derfor vises den korrekt.

Mvh
Leon

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-05-06 14:12

> [...]
> visningen ikke korrekt.
> Den grafiske visning kører sikkert på autoscale, derfor vises den korrekt.

Ja det ville give mening, det må jeg lige undersøge.

Mvh
Jonas