Hej Kenneth,
Ud fra de vedhæftede skitser så er en en Mastheadrig der er på
din båd. Det vil sige at forstaget går helt op til toppen af
masten.
Båden hvor forstaget er monteret længere nede ad masten kaldes
en brøkdelsrig.
En mastheadrig har normalt et for- og agterstag, samt et par
topvant og undervanterne kan enten være enkelte eller dobbelte.
der kan desuden være et babystag monteret.
En rig med kun et topvant og et undervant bevirker at masten er
meget stiv og kan kun trimmes ved at flytte bunden af masten.
Med et topvant, et undervant og et babystag kan masten krummes
ved at totte babystaget. Masten rettes op ved at sætte
undervanter og slække babystaget. Røstjernene står som regel
agten for masten.
Der kan også forekomme et topvant og 2 undervant. Masten krummes
ved at sætte de forreste undervant. Masten rettes op ved at
sætte de agterste.
For at trimme en rig, starter man som regel med følgende: sørg
for at båden ligger korrekt på vandet ( ikke ligger på næsen
eller hækken). Masten står midt i mastehullet (sporet). Trim
masten for/agter-efter med for- og agterstag, så mastetoppen
står ca. 5 cm agter over. Når masten er trimmet sideværts i
havn, prøvesejler man, og den endelige mastehældning findes.
Er båden hård på roret (mere end 3-4 graders rorudslag),
trimmes masten forover (sejlene skal være trimmet korrekt).
Er båden let på roret (mindre end 1-2 graders rorudslag), vil
afdriften være for stor og båden vil miste højde. Masten trimmes
agterover.
Mastens krumning afhænger af storsejlets facon.
Generelle betragtninger:
Topvanterne skal stå hårdt, og masten skal være lige.
Hal i hækstaget til masten krummer synligt.
Sæt de forreste undervanter eller babystaget så hårdt det er
muligt med de bare hænder.
Slæk hækstaget.
Sæt de agterste undervanter tot, men ikke hårdt.
Sejl ud og kontroller, at masten ikke bøjer ud til siden, det
kan gøres ved at stå oppe ved madten, og se op af hulkelen.
Når du har gjort det og fået fart i båden, sammenlign med en
tilsvarende båd der er toptrimmet, så kan du ved hjælp af en
vejert eller tensiometer som den rettelig hedder, måle
spændingen i wirerne og skrive det ned, så har du spændingerne
til næste år. Det vil gøre trimningen lettere.
Husk at en mast ikke skal stå og slaske. Den skal være spændt op
til sit formål.
M.h.t. de udrevne popnitter, ja hullet vil altid være blevet
lidt større. Popnitter fås i mange størrelse. Dem kan du købe i
en bådudstyrforretning. For at sætte dem i skal du anvende en
speciel popnittetang, den kan du sikkert låne i forretningen
hvor du køber nitterne. En saksetang er god til formålet; men
pas på at du ikke sårer masten, da tangen let kan springe lidt
til siden når trækpinden knækker.
Inspicer hullerne inde du begynder at bore. Er der revner skal
du i princippet bore hullerne til nitterne så store, at enhver
revnedannelse er væk. Brud på masten vi starte ved
revnedannelser.
Husk når du skal sætte beslag på masten og de ikke er af
aluminium, så skal der laves en isolation i form af en tynd
plastfilm. Man kan bruge plastlommer som an normat lægger papir
ind i. Plasten skal dække hele beslagets overflade mod masten.
Mangler isolationen vil masten med tiden blive tæret og kan
knække hvor der er tæret.
De popnitter som du skal bruge er lavet af monelmetal. De giver
ikke tæring.
Med venlig hilsen
Harding
kenneth.g <kennethX918@msn.com> skrev:
>Hej Harding
>
>Jeg er jo lidt grøn så nå du spørg
>hvilken rigtype båden har, så er jeg selv
>klar over det, med jeg kan fortælle at
>det er en engelske båd som der
>åbenbart ikke er lavet så mange af
>Westerly jouster
>
http://www.yachtsnet.co.uk/archives/we
>sterly-jouster/jouster.htm og på den
>side stå der under rigtype at den er "sloop"
>
>Jeg har lige et tillægs spørgsmål: det
>viser sig at det er sprunget et par
>popnitter i Salingshornet, og nu er
>jeg bange for at den popnittet der er
>blevet revet ud, har lavet huller
>stører i masten. Så kommer mit spørgsmål
>finders der nittet i forskellige
>størrelser ? Det skal lige siges at det
>ikke er fordi jeg har spændt vanterne hård op.
>
>Hilsen Kenneth
>
>
>"Harding E. Larsen (slet K0ML9)"
><harding@K0ML9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:11463799690.955624467275118@dtext
>.news.tele.dk...
>> Hej Kenneth,
>>
>> Inden du kan få nogle råd må du
>>informere lidt mere om båden.
>> Hvilken båd har du og hvilken
>>rigtype er der på den?
>>
>> Mvh/Harding
>>