Intern transducer i Bianca 27
Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 28-04-06 12:04

Har med god hjælp herinde fra fundet ud af at jeg skal have nyt
ekkolod med tranducer moteret uden at gennemføre den.

Har læst at denne montering svækker signalet med op til 30 % og
derfor helst skal undgås.

Nu rejser der sig 2 spørgsmål i bøtten på mig:

1. Hvor er det bedste sted på en Bianca 27 ?

2. Er det overhovedet muligt på en Bianca 27 som kan have optil 24 mm
fiber skrog, specielt omkring kølen ?

Er der nogen der har erfaringer i den retning så lad høre ?

Mvh
/Frank

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-04-06 13:04

Hej Frank,

Jo lidt dæmper det men normalt ikke så meget. En helt blotlagt
transducer giver selvfølgelig den største følsomhed ved
modtagelsen af signalet fra bunden. Er bunden blød svækkes
signalet tillige.
De fleste dybdemåler transducere monteres indvendigt. Det kræver
blot at de bliver monteret i et plastrør som er forsejlet til
glasfiberbunden.
I de medfølgende manuals er der som regel anvisninger på hvor
det er bedst at montere og hvordan og hvor man ikke skal montere
transduceren.
En væsentlig ting som glemmes i disse beskrivelser er at
signaludbredelsen fra transducerkonstruktionen, gennem olien i
røret og glasfiberskrogets yderside, slipper vinkelret på
glasfiberoverfladen. Monteres den på en skrå sideflade vil
målingen til bunden blive skrå og derfor længere end den
lodrette linie lige ned under båden.
MEN monteres transduceren i bådens centerlinie vil signalet
forlade skrogyderfladen i de vinkler/bue som skroget er lige
under transduceren, d.v.s. at signaludbredelsen bliver ovalt med
størst længde tværskibs.
Da digitale ekkolog trigger på det signal som først kommer retur
opnås en stor fordel på en sejlbåd som normalt krænger til en af
siderne, når der sejles for sejl.
Resultatet er at signalet fra bunden repræsenterer den korteste
strækning til bunden.
Placeringen i bunden indvendigt i midterlinien giver hermed
større fordele end en udvendig montering.

Det virker fremragende.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-04-06 13:27

Hej Frank,

En tilføjelse:

Den bedste placering er ca 30 cm foran kølen for
dybdetransduceren og farttransduceren kan du montere 20 cm
længere fremme; men den kan godt bores direkte igennem
skrogbunden vinkelret på glasfibersiden. Den bør være ca 10 cm
fra centerlinien der hvor hele transducerhuset kan ligge mest
fladt ind til bunden.
Farttransduceren skal ikke placeres på en af kølens sider. Det
vil give en forkert visning af farten.

M.h.t. dybdetransducer placeringen i centerlinien; i min båd er
skrogtykkelsen 30 mm det pågældende sted.

Mvh/Harding

Fra : Lars Thorborg

Dato : 01-05-06 13:11

Kan en såkaldt hæktransducer monteres i et oliefyldt rør indvendigt?
Lars

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 01-05-06 16:03

"Lars Thorborg" <lars.thorborg@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> Kan en såkaldt hæktransducer monteres i et oliefyldt rør indvendigt?

Yep - det er der ikke noget i vejen for.
Jeg talte i øvrigt med Garmin for et års tid siden og spurgte bl.a. om tab i
effekt ved invendig montering af transducer, og han sagde, at man ikke
skulle regne med mere end max 10% reduktion. Det vil formentligt, for de
fleste, ikke være et problem.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Lars Thorborg

Dato : 02-05-06 15:03

Tak for svaret - det lyder fint. Gennemføringstransducere er ofte tilbehør
og koster kassen ( i forhold ).
Lars

>Er det en pistol du har i lommen - eller er du bare glad for at se min
Bianca 28>

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-05-06 19:07

?? Hvad er egentligt forskellen på de transducere der kaldes
"hæktransducere" og almindelige transducere ??

Bemærk iøvrigt, at man kun kan montere indvendigt, hvis man har massiv bund.

Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 02-05-06 22:12

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> ?? Hvad er egentligt forskellen på de transducere der kaldes
> "hæktransducere" og almindelige transducere ??
>
> Bemærk iøvrigt, at man kun kan montere indvendigt, hvis man har massiv
> bund.

Ja, det har du ret i!

Fra : HHH

Dato : 01-05-06 16:41

Hej.

Har selv en Bianca 27, og monterede sidste år ny transducer indvendigt med
godt resultat.
Jeg skar bunden et yoghurt-bæger ½ l. i ca samme vinkel som skrogbunden,
placerede det styrbord side i skabet under forkøje helt op mod vandtanken,
og fyldte det med marinesilicone. Herefter pressede jeg transduceren helt
ned til skrogbunden, således den peger lodret ned mod bunden. Den blev
fikseret med et par strips, og den sidder urokkelig fast. Fungerer fint uden
væsentlig støj.

God vind

HHH

Fra : Niels & Astrid

Dato : 03-05-06 22:58

[...]

Harding du skriver i tråden at transduceren responderer på det signal der
kommer først retur. vil det sige at jeg kan montere to tranducere på samme
kabel til uret. hvis kablerne er lige lange vil der være ens impedans og
derfor ikke opstå inteferens mellem dem. Som jeg har forstået dig vil der
med en sejlbåd der ligger på en halse jo kun være den ene transducer der
peger mod bunden og derfor kun et signal der kan komme først. Om
signalforvirring ved sejlads for motor, kan den ene transducer frakobles.
mvh Niels F.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-05-06 23:09

Der er absolut ingen grund til at have 2 transducere og jeg tror næppe det
vil virke.

Det er en misforståelse, at de skal pege direkte mod bunden. De viser
korrekt selv om de vinkler 10-20% grader ift bunden.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-05-06 08:03

Hej Niels & Astrid og Bjarke,

Der skal ikke monteres to transducere, Der skal kun monteres én
og det lige i bådens centerlinie.
Uanset hvilken vinkel transduceren monteres i indvendigt i
monteringsrøret vil signalet forlade skrogets yderside vinkelret
på skrogets udvendige flade.
Monteres transduceren udvendigt sendes og modtages signalet i
den åbningsvinkel som transduceren er fremstillet til.
Med den indvendige montering bliver udstrålingen derfor ikke
rund men oval p.g.a. skrogets buede overflade til begge sider.
Da stedet tillige også er lidt skråt i længderetningen er
signalvejen ikke lodret ned, men tillige lidt frem.

Når en sejlbåd ligger skråt på den ene halse, så vil signalet gå
fra transduceren ud i hele det ovale strålingsfelt og når
signalet rammer noget sendes et signal retur som modtageren
detekterer og tidsforskellen vises som dybden om displayet.
selvfølgelig ikke vist.
Ligger sejlbåden vandret (motorsejlads) så gælder samme regel
selvfølgelig. Første retturneret signal detekteres og viser
dybden.

Sidder røret med transduceres på skrogets ene side, forlader
signalet skroget vinkelret på skrogets yderside.
Afhængig af transducerens åbningsvinkel f.eks. fra 5 grader og
helt op til 45 grader for nogle transducertyper. Spredes og
modtages signalet i disse vinkler. Det kan godt give nogle
forskelle i dybde målingen.

En anden ting som man skal tage i betragtning er, at hvis man
bruger en transducer med lille åbningsvinkel, så vil man ikke
modtage noget signal retur på større dybder når der sejles
hurtigt. Signalet når ikke retur til transduceres åbningsvinkel
inden båden har flyttet sig ud af åbningsvinkelen. Displayet vil
ikke vises noget i så fald.

Mvh/Harding

Fra : Ole P.

Dato : 08-05-06 16:37

"Harding E. Larsen (slet 4CNIL)" <harding@4CNILlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11470720050.69012537310034@dtext.news.tele.dk...

> Uanset hvilken vinkel transduceren monteres i indvendigt i
> monteringsrøret vil signalet forlade skrogets yderside vinkelret
> på skrogets udvendige flade.

Er det nu rigtigt ?
Jeg går ud fra at det er fænomenet refraktion som du anvender i
argumentationen.
Hvis lydbølgerne går langsommere i bådens skrog end i vand, vil der ske en
afbøjning som er afhængig af vinklen som transduceren er monteret i i
forhold til bådens skrog, men hvorfor skulle det altid være sådan at
signalet forlader båden vinkelret på skroget

Er lydens hastighed i polyester/glasfiber i øvrigt væsentlig lavere end i
vand? - Eller er den højere?

Hvis transduceren invendigt er monteret vinkelret på skroget, skulle der
ikke blive nogen afbøjning, uanset lydens hastighed er uens i skrog og i
vand.
(det forudsættes at skroget er ens i tykkelsen i hele transducerens areal
incl. vinklen der udsendes i.)

PS Jeg indrømmer at hukommelsen vedr. refraktion er lidt rusten...
PPS: Jeg har selv eksperimenteret med indvendig lod transducer til min Pd26,
og det fungerer glimrende selv om transduceren er placeret på skrogets side
med en vinkel på ca. 20-30º fra lodret og det fungerer fint på _begge_
halser. Det dybeste i Roskilde Fjord er > 35 m, og det måler den fint.
Derimod var det meget kritisk HVOR den blev placeret. Bare at rykke den 10
cm gav fra ingen ekko ved bare 2 meter vand til fuld funktion. Det kan
skyldes luftblærer i skroget eller at der er afstandsmateriale der hvor den
ikke virker.

--
hilsen Ole

Fra : Steffen Skov

Dato : 08-05-06 17:51

"Ole P." <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Pd26, og det fungerer glimrende selv om transduceren er placeret på
> skrogets side med en vinkel på ca. 20-30º fra lodret og det fungerer fint

Det er imponerende!

> [...]
> cm gav fra ingen ekko ved bare 2 meter vand til fuld funktion. Det kan
> skyldes luftblærer i skroget eller at der er afstandsmateriale der hvor

Skroget i en PD26 er sandwich med balsatræ som mellemlæg, så at du får din
indvendige transduser til at virke må betragtes som et under.
Selv erhvervede jeg en Pd26 (pragtfuld båd) forrige år, og med utallige
eksperimentering måtte jeg bide i det sure æble og bore et hul til
transduseren lige foran kølen. Det hjalp. Og jeg har ikke fortrudt.

> hilsen Ole

Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Ole P.

Dato : 08-05-06 18:27

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indvendige transduser til at virke må betragtes som et under.
> Selv erhvervede jeg en Pd26 (pragtfuld båd)

- Enig!

> forrige år, og med utallige eksperimentering måtte jeg bide i det sure
> æble og bore et hul til transduseren lige foran kølen. Det hjalp. Og jeg
> har ikke fortrudt.

Jamen jeg var også overrasket, for jeg har haft 2 pd'er igennem ialt ca. 25
år, så jeg kender skam bådens konstruktion.
På den jeg har nu, var der indstøbt en transducer lige i midten foran
kølen. Der var både ind- og udvendigt læsset på med epoxy, så det var ikke
sådan lige at fjerne den gamle(og defekte). Desuden er vandtanken placeret
lige i vejen, så dovenskaben sejrede.
Jeg tror at jeg har ramt et sted, hvor der ikke er balsa, eller det må jeg
have gjort, for med hvis der er distancemateriale med luft, virker det ikke
indvendigt fra.

Der kan evt være forskelle fra tidlige til senere både hvor langt frem og
ned der er dobbeltskrog.

Jeg kan se at din er nr 18; det er jo så en af de tidlige og min er nr 311 -
det er den næstsidste der blev bygget.
Forresten ligger nr 17 lige over for mig her i Jyllinge, og jeg menet at nr
312 ligger i Århus; måske lige i nærheden af dig.
- Pudsigt tilfælde.

--
hilsen Ole

Fra : Steffen Skov

Dato : 08-05-06 18:58

> [...]
> Forresten ligger nr 17 lige over for mig her i Jyllinge, og jeg menet at
> nr 312 ligger i Århus; måske lige i nærheden af dig.
Jeg ser lige efter i morgen.
Hilsen
Steffen
--
"Det menneske, der ikke ikke har været omgivet af vand til alle sider, har
ikke noget begreb om verden"

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-05-06 12:44

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Hej Ole
Jeg ligger i Bådlauget "Krogen" der har hjemme i fiskerihavnen. Nr. 312 har
hjemme i Sejlklubben "Bugten" der har til huse på den anden side af
bassinet. Men efter jeg købte min er der kommet 2 nye til i "Krogen".
Numrene kan jeg ikke se, da de stadig er pakket ind i vinterkonserveringen.
Hilsen
Steffen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-05-06 14:30

Hej Ole,

Jeg skulle nok have skrevet mere vinkelret.
Der er flere ting som skal tages med for at give et mere
nyanceret billede af transducere.
F.eks har en 192 kHZ enhed med en åbningsvinkel på 20 grader en
størrelse på ca 1", hvorimod en 8 graders åbningsvinkel kræver
et enhed på 2". Jo større enhedens diam. er desto smallere er
åbningsvinklen.
Med en indvendigt monteret enhed er man ikke i stand til at "se"
så dybt som med en udvendig enhed.
Glasfibers karakteristika ligger tæt på vands, men er der
luftbobler under transduceren, enten i vedhæftningsmediet eller
i glasfiberen, forringes målingen betydeligt.
Limer man transduceren fast med epoxy (Araldit) må man ikke
bruge den hurtige 5 min. type for den vil sætte sig inden
luftboblerne er kommet ud efter opblandingen.
Der skal heller ikke være turbulent vand lige uden for
transduceren. Som en generel regel er det altid godt at have
transduceren placeret så tæt på centerlinien for altid at have
god kontakt med vandet uden opblandet luftbobler.
De fleste anlæg arbejder i området 50 til 200 kHz. de lave
frekvenser er godt til at vise storearealer, specielt på dybt
vand, hvorimod det højere frekvenser er gode til at vise
detaljer på lavt vand.
En anden ting er at et anlæg i ferskvand på omkring 100 meter
vil miste ca. halvdelen af sin gennemtrængelighed i saltvand.
Alene derfor er lave frekvenser at foretrække i saltvand.
Mange "fishfinders" kører med dual frekvens transducere, f.eks.
kombinationen ad 50/200kHz. Da det meste af fiskekroppen er vand
er det gæller og svømmeblæren er detekteres.
Den lave frekvens afsøger bunden og den høje frekvens giver
detaljerne om fiskene lige under bådens bund.
Megen effekt er ikke altid godt. For megen power på lavt vand er
lige så ineffektivt som for lidt effekt på dybt vand.
Tog man f.eks. en laveffekt transducer, som det tidligere har
været indlæg om, og satte høj effekt på den, ville krystallerne
i transduceren hurtigt blive ødelagt.

Dine eksperimenter i din Pd26 har vist dig at i en båd med
afstandsmateriale skal transduceren placeres der hvor der er kun
glasfiber i hele lagets tykkelse og desuden har du givetvis
brugt en transducer med stor åbningsvinkel.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen