påspoling af flettet line.
Fra : Morten Nielsen

Dato : 14-06-01 22:24

Jeg har engang hørt, at man ikke må påspole fletline direkte på spolen, men
at man skal fylde noget monofilline på først. Jeg kan forstå, at monofilline
ikke glider så meget rundt på spolen og derfor egner sig bedre ttil at ligge
inderst, men er der andre grunde? Kan man ødelægge spolen?

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 13-06-01 23:03

Fletlinen er lidt pebret, så man kan fedte og spare lidt
gysser ved at lægge noget andet inderst. Men du kan også
lade være - og så slippe for den pisseirriterende knude, som
vil ligge etellerandet sted på spolen og genere dig så
meget, at du spytter blod.

vh/Torben

<9gba05$11f$1@news.inet.tele.dk>...

Fra : Henric

Dato : 15-06-01 01:54

Utan monolina kommer tex Fireline att glida på de flesta spolar.
/H

Fra : -- kent --

Dato : 15-06-01 08:03

On Fri, 15 Jun 2001 00:53:31 GMT in <news:dk.fritid.lystfiskeri> "Henric"
<henric@[nospam]_telescopesoftware.se> wrote:

>Utan monolina kommer tex Fireline att glida på de flesta spolar.

Nej. Moderna rullar (inklusive de flesta moderna Abu Ambassadeur som är det
som jag använder) har spår i spolen som gör att FireLine och liknande inte
glider. Annars kan man använda en bit matt-tejp eller liknande för att
hålla fast linan.

Monolina använde man i superlinornas barndom.

<klipp>

Fra : Henric

Dato : 16-06-01 01:39

På flera av mina "moderna" alu-spolar har fireline glidit utan mono i
botten. Trust me, Kent.
/H

Fra : -- kent --

Dato : 16-06-01 08:22

On Sat, 16 Jun 2001 00:38:38 GMT in <news:dk.fritid.lystfiskeri> "Henric"
<henric@[nospam]_telescopesoftware.se> wrote:

>På flera av mina "moderna" alu-spolar har fireline glidit utan mono i
>botten. Trust me, Kent.

Om spolarna har spår (skall vara spiralvridna) runt axeln, och linan
fortfarande glider, då har du gjort en dålig knut.

Trust me.

Jag har fiskat med "superlinor" sedan de första kom, och använder idag
nästan inget annat. Och använder ingen mono under FireLine. Däremot
använder jag på en del rullar FireLine som backing (nej, det är inte
flugrullar det rör sig om) och har 50-100 m nylon längst ut.

<klipp>

Fra : Henric

Dato : 16-06-01 14:17

Jag och alla andra som jag köpt rullar av. Anders på fiskekompaniet, Krister
på Sportfiskevaruhuset... tänk att ingen av oss får rätt på spolknuten...
Testa att tex att spola på fireline på en Daiwa Regal-spole och kasta linan
blöt så ska du få se på glidande.
Om det sedan finns spiralformade spår på alla "moderna" rullar låter jag
vara osagt men jag har stött på fenomenet på nyköpta rullar från 500 till
2500 kronor. Inte alltid men det har hänt på vissa spolar. Och Kent... jag
har fiskat så pass länge att jag fixar knoparna.
Till Morten kan jag bara säga: Prata med de som säljer linan och testa i
buken. Dom brukar ha rätt bra koll.

Fra : -- kent --

Dato : 16-06-01 15:43

On Sat, 16 Jun 2001 13:16:52 GMT in <news:dk.fritid.lystfiskeri> "Henric"
> [...]

>2500 kronor. Inte alltid men det har hänt på vissa spolar. Och Kent... jag
>har fiskat så pass länge att jag fixar knoparna.

Och jag har fiskat så pass länge att jag vet helt säkert att om man
använder FireLine och motsvarande på en rulle med spiralformade spår i
spolaxeln, som till exempel moderna Ambassadeurer, och gör en ordentlig
knut, så finns det ingen chans i världen för linan att glida. Abu själva
säger också att spåren är gjorda för att man skall kunna använda FireLine
_utan_ mono under.

Det är dessutom min erfarenhet att mina egna spolaxelknutar är f?n så
mycket bättre än de som görs i fiskebutikerna. När jag går dit för att
spola på bulklina så gör jag knutarna själv för att de skall bli riktigt
gjorda.

<klipp>

Fra : Henric

Dato : 16-06-01 18:00

Utifrån Mortens fråga kan man väl sluta sig till att alla inte har
spiralformade spår i sian spolar.
"Jeg kan forstå, at monofilline ikke glider så meget rundt på spolen og
derfor egner sig bedre ttil at ligge
inderst"
Men det var ju bra att du berättade att du kan spola på fireline direkt på
dina spolar och att dina spolknutar är bättre än andras.
Än bättre hade det kanske varit om du med en gång berättade vad som gäller
för olika typer av spolar och hur du gör dina spolknutar. En liten detalj...
varför använder du matt-tejp om linan inte glider? Har du erfarit något
negativt med att ha 10-15 varv mono i stället för matt-tejp inanför flätan?

Fra : -- kent --

Dato : 16-06-01 19:26

On Sat, 16 Jun 2001 16:59:40 GMT in <news:dk.fritid.lystfiskeri> "Henric"
> [...]

>Men det var ju bra att du berättade att du kan spola på fireline direkt på
>dina spolar och att dina spolknutar är bättre än andras.

Något sned tolkning. Av ditt tidigare inlägg kunde man för övrigt utläsa
att du känner dig stor och duktig för att du fiskat i många år och köpt
dyra rullar i diverse sportfiskebutiker. Intressant. Not.

Jag kanske skulle tillägga att mina favoritrullar är Abu Ambassadeur Mörrum
SX1600C, SX3600C och 5600C. Och att de givetvis har spår runt spolen, och
dessutom att jag använder FireLine utan någon mono innanför. Helt utan
problem.

>Än bättre hade det kanske varit om du med en gång berättade vad som gäller
>för olika typer av spolar och hur du gör dina spolknutar. En liten detalj...

Typ av spole har jag beskrivit flera gånger. Du kanske skulle börja läsa
inläggen du svarar på? Och typ av knut är inget konstigt. Lägg linan två
gånger runt spolaxeln (alltså två varv). Gör sedan en Uni-knut runt linan,
och DRA ÅT HÅRT. Man måste dra åt riktigt hårt, och gärna fösa på med
nageln så att det sitter som berget runt spolaxeln.

>varför använder du matt-tejp om linan inte glider? Har du erfarit något
>negativt med att ha 10-15 varv mono i stället för matt-tejp inanför flätan?

Mattejpen används om det inte finns spår i spolen. Vad man gör är att man
gör en spolaxelknut som den jag beskrev här ovanför och sedan sätter man
mattejp utanpå det. Nackdelen med att ha mono innerst är att man får
ytterligare en knut. Dessutom innebär det mer jobb (i onödan).

Du kanske också skulle hålla dig till etablerad standard och svara i/under
citerad text så att det blir lättare för folk att se vad det är som du
egentligen kommenterar.

<klipp>

Fra : Henric

Dato : 17-06-01 12:18

> Något sned tolkning. Av ditt tidigare inlägg kunde man för övrigt utläsa
> att du känner dig stor och duktig för att du fiskat i många år och köpt
> dyra rullar i diverse sportfiskebutiker. Intressant. Not.

Vilken pajaskommentar detta var. What can I say... Bara stor. Ingen är så
duktig som du, Kent.
Beträffande köpa dyra rullar så är det inte riktigt så att jag själv går och
köper alla rullar jag refererar till. Turer med mina fiskepolare och (deras
spolar) bidrar även med en del erfarenheter.

> [...]
>
> Typ av spole har jag beskrivit flera gånger. Du kanske skulle börja läsa
> inläggen du svarar på? Och typ av knut är inget konstigt. Lägg linan två

Du missade en del av meningen: "MED EN GÅNG". Detta betyder ungefär:
när_du_svarade_på_inlägget_första gången. Du kanske skulle avsluta läsa
inläggen du börjar läsa på.

> gånger runt spolaxeln (alltså två varv). Gör sedan en Uni-knut runt linan,
> och DRA ÅT HÅRT. Man måste dra åt riktigt hårt, och gärna fösa på med
> nageln så att det sitter som berget runt spolaxeln.

Jo, detta är en bra knut. Tack för tipset... inte en dag för tidigt.

> [...]
> mattejp utanpå det. Nackdelen med att ha mono innerst är att man får
> ytterligare en knut. Dessutom innebär det mer jobb (i onödan).

Ok, så matt-tejpen skall man använda om man inte har spår i spolen. Är detta
spiralformade spår du refererar till? Om inte glider uppenbarligen fireline
på vissa spolar.
Kent skrev tidigare:
> [...]
>hålla fast linan.
>Monolina använde man i superlinornas barndom."

Ja, ja.... Där ser man hur det kan gå (om man vill vara petig kan man
notera avsaknaden av ordet "spiralformade").

> Du kanske också skulle hålla dig till etablerad standard och svara i/under
> citerad text så att det blir lättare för folk att se vad det är som du
> egentligen kommenterar.

Etablerad standard är inte att svara i eller under citerad text om detta
inte är nödvändigt. Nu börjar tråden bli så lång så det behövs, men de
flesta personerna som jag kommunicerar med fixar referenserna i ett ett
treradersinlägg utan att detta sprängs in i annan text. Innebär din så
kallade etablerade standard även att din egen text inleds med >? Annars kan
du titta över detta och ditt meninslösa > <klipp> i slutet. Jag ger själve
fanken i standards och dyligt bara man kan läsa meddelande och följa trådar.
Beträffande mina fiskekunskapre delar jag gärna med mig på ett KONSTRUKTIVT
sätt och bara för att jag hittat något som jag tycker funderar sågar jag
inte andra människors erfarenheter med korthuggna, petnoga tjurigheter.

I vilket fall som helst tror jag vi tömt vår kunskapsreserv och kan avsluta
denna meningslösa avstickare nu. Nu ska jag ut och fiska puggor.
Hurra va skoj!
Mvh Henric

Fra : Anders og Berit

Dato : 18-06-01 20:03

> [...]
avsluta
> denna meningslösa avstickare nu. Nu ska jag ut och fiska puggor.

Meningsløs? Det synes jeg ikke. Lidt personlig ind imellem ja. Men også
krydret med gode erfaringer.

Keep it up
Anders

Fra : Henric

Dato : 21-06-01 01:43

Du har rätt Anders. Aldrig meningslöst att byta erfarenheter.
Var bara lite trött på tråden...
Ett P&T-tips: Har nu fiskat ett par gånger i Björkadammen nära Sjöbo i Skåne
(södra Sverige) och det har varit bra fiske med fulla kvoter även för oss
nybörjar-flugfiskare. 100 kronor för 3 regnbågar. Min bror tog sina tre
första flugfångade fiskar på en och en halv timme
Fisken ligger från kilot och uppåt och smakade mycket bra efter att den
saltats och varmrökts - tydligen har det förr varit så att Björkapuggorna
smakat illa men det har det blivit ändring på.
Helt enkelt ett trevligt ställe att öva in kasttekniken på.
Ska dit imorgon om vädret blir bra. Vi kanske ses...
Mvh Henric

Fra : Janne Anderstedt

Dato : 16-06-01 18:10

Brukar sätta en bit tape över linan på spolaxeln det fungerar för mig.

Fra : Morten Nielsen

Dato : 17-06-01 09:36

Sikke en debat jeg har sat igang herinde. Det er da rart at der er så mange
der svarer på indlæggende. Til information kan jeg oplyse at jeg har et
Ambassadeur EON og et shimano Aero GT. Jeg har endnu ikke prøvet med
fletline direkte på spolen, men vil da give det et forsøg, næste gang jeg
skifter line.