Hvilket marinebatteri -og kan det tåle de~
Fra : Ukendt

Dato : 18-04-06 19:10

Jeg vil gerne mindske vægten omkring motoren i min styrepultsjolle, Og vil i
den forbindelse gerne flytte batteriet længere frem, gerne helt frem i et af
stuvrummene i stævnen.

Men kan batteriet tåle de bump, hop, rystelser osv. som det vil blive udsat
for?

Hvis ja, hvilket batteri og/eller type skal jeg så vælge. Gelebatteri?

Det bruges stort set kun som startbatteri, da mit forbrug ved slukket motor
er meget minimal.

/Martin

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 18-04-06 20:09

> [...]
>
> Hvis ja, hvilket batteri og/eller type skal jeg så vælge. Gelebatteri?
>
> Det bruges stort set kun som startbatteri, da mit forbrug ved slukket

Jeg kan anbefale Optima 850 (redtop), det bruger jeg i min vandskibåd. Jeg
har også tidligere brugt det i mine amerikanerbiler. Det er nok det eneste
batteri jeg endnu ikke har kunne tage livet af. Men det koster kassen.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 17:02

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> [...]
> har også tidligere brugt det i mine amerikanerbiler. Det er nok det eneste
> batteri jeg endnu ikke har kunne tage livet af. Men det koster kassen.

Egner det sig specielt godt til mit behov ? - og hvorfor?

/Martin

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 23-04-06 19:20

> Egner det sig specielt godt til mit behov ? - og hvorfor?

Optima 850 er et tør-batteri (spiralceller), det leverer strøm selvom det
næsten kan hænge sammen.
Jeg købte RedTop til min amerikanerbil da den krævede 350+Amp for at drive
den 1.5hk ministarter jeg havde på min "let" tunede motor.
RedTop er det eneste batteri der har kunne få mine 70kvadrat startkabler til
at ryge.

Jeg ser, at der efterfølgende er kommet et BlueTop til marine-brug, det
skulle kunne holde til de konstante vibrationer/slag som er i en båd.

Læs mere her: http://www.optimabatteries.com

Priser i Dk (hvis du tør kikke):
http://www.akstyling.dk/shopdisplaycategories.asp?id=27&cat=Akkumulatorer

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 21:03

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i

> Priser i Dk (hvis du tør kikke):
> http://www.akstyling.dk/shopdisplaycategories.asp?id=27&cat=Akkumulatorer

Er du ude på at tage livet af mig?

/Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-06 10:31

"Martin Nielsen [5220]" <nospamSNABELAgalnet.dk> skrev

> Men kan batteriet tåle de bump, hop, rystelser osv. som det vil blive
> udsat for?

Ja, det sker der intet ved, så længe det er *spændt* fast i en egnet
batterikasse Det følger jo bådens bevægelser, så bevægelserne er ikke så
slemme, som du tror.

> Hvis ja, hvilket batteri og/eller type skal jeg så vælge. Gelebatteri?
> Det bruges stort set kun som startbatteri, da mit forbrug ved slukket
> motor er meget minimal.

Som startbatteri er det ikke så væsentligt, hvad du vælger. Jeg ville bare
gå efter det billigste, afhængigt af, hvordan du lader det.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-06 17:09

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Ja, det sker der intet ved, så længe det er *spændt* fast i en egnet
> batterikasse Det følger jo bådens bevægelser, så bevægelserne er ikke så
> slemme, som du tror.

Nej det har du nok ret i, det er nok lydene fa skroget der for det til at
lyde hårdere end det er.
-Kaffen løber heller ikke ud af koppen når man sejler, selv ved god sø.

Men jeg tænkte at måske ville et gelebatteri være bedre for at undgå evt.
syreudslip pga. rystelserne.

> Som startbatteri er det ikke så væsentligt, hvad du vælger. Jeg ville
> bare gå efter det billigste, afhængigt af, hvordan du lader det.

Det har jeg egentlig også altid brugt i mine forskellige både, og levetiden
har aldrig været under 3-4 år, det må sges at være udemærket for batterier
til 200,-/stk.

/Martin