EU Told og moms
Fra : ...

Dato : 14-04-06 08:53

Hej NG

Skal man betale told & moms, hvis man indfører en båd fra et land uden for
EU, i dette tilfælde Schweiz.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-04-06 09:57

Ja, det skal man.

Bjarke

Fra : ...

Dato : 14-04-06 10:41

Tak for det hurtige svar
Ved du også hvor meget ?

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 14-04-06 10:58

Hak mig i "tuden".. men er der ikke noget med hvis båden har under xx timer
på klokken så koster det også selvom det er fra et EU land !!!

Vil lige tilføje, at det er told+moms af hele beløbet inkl fragten

Mvh
Leon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-04-06 11:35

Vi kunne da aldrig drømme om at hakke dig i tuden ... <smile>

Du har i princippet ret, men reglen er så let at komme uden om, så den ikke
har nogen forhindrende virkning.

Bjarke

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-04-06 13:07

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Hak mig i "tuden".. men er der ikke noget med hvis båden har under xx
> timer på klokken så koster det også selvom det er fra et EU land !!!
>
> Vil lige tilføje, at det er told+moms af hele beløbet inkl fragten

Det tror jeg ikke, men der er en lov som siger, at hvis båden har være ude
af EU en tid og så vender tilbage, så skal der påny betales ved kasse et,
fordi man anser det som en reimport, selv om skipperen har samme adresse,
flag osv. Men spørgsmålet er, om Skat tør bruge den. langturssejlerene har
protesteret mod denne lov mange gange, men jeg kender ikke resultatet.

Ekselpelvis skal Troels Kløvedal betale både told og moms hvis han beslutter
at lade Nordkaperen anløbe dansk havn.

Det er fuldstændig hul i hovedet..

Claus
--
Sælges: Smart værkstedsvogn med arbejdsbord!
http://www.tersgov.dk/bd/bd.html

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-04-06 11:33

Afgiften er typisk ret beskeden, så det er 25% af "alt inkl" (båd,
omkostninger, transport osv)

Kan typisk ikke betale sig.

Fra : ...

Dato : 14-04-06 12:28

Det er bare fordi, jeg har fået øje på en 58 fod, oprindeligt bygget i
Thailand, ejer i Schweiz, liggende i Grækenland, hvor den åbenbart har været
brugt til udlejning.
Prisen er godt og vel en mille, hvad der virker meget rimeligt.
Jeg skal strække mit budget, noget, for at kunne betale prisen, men det
kunne nok lade sig gøre. Kommer der 25 % i told. & moms, vil den være over
mit budget

Takker mange gange for hjælpen

Fra : Egon Stich

Dato : 14-04-06 14:22

"..." <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne nok lade sig gøre. Kommer der 25 % i told. & moms, vil den være over

Du kan godt slippe billigere, end dansk told og moms.
Fidusen er, at du skal importere til et EU land.
Og der kan man finde flere, der har ganske andre satser, end her i DK.
Derefter tager du båden hjem.
Nu er der betalt afgifter i er EU land, og du skal ikke betale i DK.
Forøvrigt:
Når den ligger i Grækenland, er der formodentlig betalt afgifter.
Man kan jo ikke som "ikke EU borger" have en båd liggende i EU i ubegrænset
tid, før fælden klapper.
Jeg kan ikke på stående fod huske, om grænsen er et halvt eller et helt år.

Så der er da vist noget at undersøge?
Held og lykke med sagen

MVH
Egon

Fra : ...

Dato : 14-04-06 15:43

Hej igen

Der er ikke betalt "Tax".
Flaget er Schweiz.
6 måneder er jo ikke lang tid, men så kan man jo bare sejle den hen et andet
sted. Eller.
Vil prøve om jeg kan finde ud af hvad den koster med told betalt i et andet
eu-land.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 15-04-06 08:28

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> den 14. april 2006 kl. 15:22 +0100
skrev:
> [...]
>ubegrænset
>tid, før fælden klapper.
>Jeg kan ikke på stående fod huske, om grænsen er et halvt eller et helt

Måske kan man sejle den ud af EU en gang i mellem. Fra Grænkenland er det
jo nemt nok. Fra Danmark kan man sejle den til Norge. Hvis den så er ejet
af et fikst lille papirselskab i et ikke-EU-land......

Hilsen Sverre.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-04-06 07:14

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev

> Måske kan man sejle den ud af EU en gang i mellem. Fra Grænkenland er det
> jo nemt nok. Fra Danmark kan man sejle den til Norge. Hvis den så er ejet
> af et fikst lille papirselskab i et ikke-EU-land......

Hvis det udelukkende handler om, at man ikke vil betale til fællesskabet, så
kan man jo også bare lave et bankrøveri.....

Claus

--
Smart værkstedsvogn sælges!
Fin til båd, havn og skur.

Fra : ThomasB

Dato : 16-04-06 12:33

> Hvis det udelukkende handler om, at man ikke vil betale til fællesskabet,
> så kan man jo også bare lave et bankrøveri.....

Så længe man holder sig indenfor loven, så er der ingen problemer.

Hvis folk vil lave papirselskaber, sejle ud af EU i tide og utide,
registreringer i udlandet osv så er det vel folks egen sag. Jeg gad
personligt ikke gøre alt det for at spare lidt håndøre.

Fra : Bjarne Brunstedt

Dato : 15-04-06 22:09

Som hoved regel skal der ikke betales told af en lystbåd fra et
EFTA land idet de har særaftale med EU om toldfrihed herunder
også lystfartøjer. Du skal i så fald have original toldpapirer
fra sælger til de danske myndigheder. Imidlertid forholder sagen
sig anderledes hvis båden ikke er fortoldet i Schweiz for så
skal båden fortoldes som kommer den fra Thailand, (som også har
en særaftale med EU, om den lige dækker lystbåde kan jeg ikke på
stående fod sige noget om) men såfremt der skal betales fuld
told skal du regne med i størrelsesorden ca 4-7% af
handelsprisen med tillæg af fragt og forsikringsomkostninger.
(som du naturligvis husker at tegne hvis den skal fragtes hjem,
for jeg er ikke sikker på at din kasko forsikring dækker
transport på skib eller bil.) Hertil kommer naturlivis de 25%
moms af hele beløbet !
Men ring til Toldvæsnet og få svar se telefonnr på skat.dk
--
BjarneB,Vallensbæk Strand

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-04-06 12:02

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> den 16. april 2006 kl. 08:14 +0100
skrev:
>Hvis det udelukkende handler om, at man ikke vil betale til fællesskabet,
>så
>kan man jo også bare lave et bankrøveri.....

Hvor er det velsignet, at du er aktiv igen, Claus. Jeg tror, at vi er
mange, der har savnet dine hjertevarme bemærkninger.

Hilsen Sverre.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-04-06 11:49

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev

> Hvor er det velsignet, at du er aktiv igen, Claus. Jeg tror, at vi er
> mange, der har savnet dine hjertevarme bemærkninger.

Tjaa, men hvis man er sådan en fattigrøv, at det ikke er muligt at købe og
sejle i sin båd, uden at man skal lave fup, fiduser, udenlandske
skuffeselskaber og lignende blot for at undrage staten (og dermed alle os
andre) nogle småpenge, så står det søreme sløjt til...

Claus

Fra : Sverre Stokke

Dato : 16-04-06 19:32

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> den 16. april 2006 kl. 13:32
+0100 skrev:
>Hvis folk vil lave papirselskaber, sejle ud af EU i tide og utide,
>registreringer i udlandet osv så er det vel folks egen sag. Jeg gad
>personligt ikke gøre alt det for at spare lidt håndøre.

Moms af en million - håndøre?

Hilsen Sverre.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-04-06 19:51

Der er forskel på folk ... Jeg tilhører desværre din "klasse" Sverre ....

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 17-04-06 00:08

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)
> Der er forskel på folk ... Jeg tilhører desværre din "klasse" Sverre ....

Men hvis du nu skulle ud og investere en million i en båd, så er det nok i
sidste ende håndøre :)

Fra : ThomasB

Dato : 17-04-06 00:04

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Moms af en million - håndøre?

Hehe :)

Men nu er det jo differencen mellem f.eks græsk og dansk moms - tolden må
vel være den samme indefor EU-landende.

Vi taler sikkert maks 100.000 + en masse bøvl.

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge (et skiv fra et EU-land).

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-04-06 05:10

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> den 17. april 2006 kl. 01:08
+0100 skrev:
>"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
>være med K da jeg er dansker)
>>

>Men hvis du nu skulle ud og investere en million i en båd, så er det nok
>sidste ende håndøre :)

I Bjarkes og min 'klasse' er 25 % ikke håndøre, når man skal investere i
båd

Hilsen Sverre.

Fra : ThomasB

Dato : 17-04-06 14:28

> I Bjarkes og min 'klasse' er 25 % ikke håndøre, når man skal investere i
> båd

Ahh nu forstår jeg, i køber dyre skive

Nu ved jeg ikke præcist hvad den græske moms er, men den er nok omkring de
15%.
Så reelt er det 10% forskel, hvilket på et skiv til 1 mill jo som bekendt er
100.000,-

Jeg ved ikke med dig, men jeg kan godt have 100.000 kr i hånden, uden de
store problemer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-04-06 10:06

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev

> [...]
> er 100.000,-
> Jeg ved ikke med dig, men jeg kan godt have 100.000 kr i hånden, uden de

Og hvis teakdækket skal lægges om, eller motoren brænder af, så er det rart
at have handlet med en græsk forhandler, når der skal udføres arbejde på
garantien. Så går sommerferien jo sikkert også med det!

Jeg er sikker på, at de græske forbrugerrettigheder er helt i top

Claus

Fra : ...

Dato : 18-04-06 15:43

Dele af teakdækket skal lægges om
Rig & sejl, ser ok ud, men der foretrækker jeg en blæsetur, inden jeg
dømmer.
Motoren kører fint. Den er dog lidt "gammel i årgangen". Jeg har meget god
mulighed for at fkifte den til en MB, som ikke har kørt mange timer, så den
frygter jeg ikke.
Skroget er fint.

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-04-06 17:14

Bjarke skrev:

[...]

Skal vi lade den stå et øjeblik?

>Jeg ved ikke med dig, men jeg kan godt have 100.000 kr i hånden, uden de
>store problemer

100 sedler...7-800 kunne jeg nok ha' i hver hånd. Men mine sejlerhandsker
er også 'small'.

Hilsen Sverre.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-04-06 19:06

Det var nu ikke mig der skrev det. Jeg skal stadig lefle en del for konen
for at få lov til at gå over en halv .....

Fra : ThomasB

Dato : 17-04-06 19:24

> [...]

> Det var nu ikke mig der skrev det. Jeg skal stadig lefle en del for konen
> for at få lov til at gå over en halv .....

Jeg forhandler stadig om, om vi overhovedet skal have skiv..

Fra : ThomasB

Dato : 17-04-06 19:22

> [...]
> kunne nok lade sig gøre. Kommer der 25 % i told. & moms, vil den være over

Ja ja.. og så er det jeg siger, at jeg ikke gad alt det bøvl for lidt
håndøre - og derfor ville vælge et skiv fradk :)

> 100 sedler...7-800 kunne jeg nok ha' i hver hånd. Men mine sejlerhandsker
> er også 'small'.

100 sedler? Findes de virkelig endnu?

Men det skulle ikke være det store problem at have 100x500 sedler i hver
hånd

Straks værre hvis det er 25 øre, for så skal man have noget der ligner 200
kg i hver hånd :)