/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
digi tv i båden
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 07-04-06 19:08

Hej

Jamen det er jo fantastisk at digi tv er indført. Så nu skal vi have
udvekslet erfaringer´.

Jeg er (som flere andre i gruppen) ved at digitalisere alt, og nu kan jeg
tilsyneladende smide mit fjernsyn ud, og sætte en USB pen på den bærbare, og
så får jeg mere plads, færre enheder, bedre TV, bedre underholdning (via DVD
drevet) osv osv.

Så, mit ønske er at vi i gruppen kan få samlet nogle erfaringer med disse
USB penne.

På forhånd tak
/Børge



 
 
BJ (07-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-04-06 19:30


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:4436aa84$0$11172$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Så, mit ønske er at vi i gruppen kan få samlet nogle erfaringer med disse
> USB penne.

Har lige bestilt denne til afprøvning:

http://pccasegear.com/prod3213.htm

Jeg skal vende tilbage, når den er modtaget.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



sailor99 (07-04-2006)
Kommentar
Fra : sailor99


Dato : 07-04-06 20:51


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4436af91$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
> news:4436aa84$0$11172$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>
> KLIP
>
> > Så, mit ønske er at vi i gruppen kan få samlet nogle erfaringer med
disse
> > USB penne.
>
> Har lige bestilt denne til afprøvning:
>
> http://pccasegear.com/prod3213.htm
>
> Jeg skal vende tilbage, når den er modtaget.
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Hej Bjørn!

Det vil jeg glæde mig til!

Mvh
Georg



BJ (07-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-04-06 21:00


"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev i en meddelelse
news:894ce$4436c211$3e3d8575$3079@news.arrownet.dk...

KLIP

> Så, mit ønske er at vi i gruppen kan få samlet nogle erfaringer med
> disse
>> > USB penne.
>>
>> Har lige bestilt denne til afprøvning:
>>
>> http://pccasegear.com/prod3213.htm
>>
>> Jeg skal vende tilbage, når den er modtaget.

> Det vil jeg glæde mig til!

Jeg ville egentlig også have bestilt denne her også:

http://www.grundig.de/index.php?id=773&pid=589&no_cache=1&sword_list[]=dvb-t

men den danske distributør påstår, den er uden 5V til ekstern antenne.

Jeg vil ringe mandag, da den kan være interessant for TV med SCART-indgang
og samtidig kan jeg få afprøvet min Triax-UFO på den.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Steffen Skov (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Steffen Skov


Dato : 07-04-06 22:32

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4436c4ac$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Har lige bestilt denne til afprøvning:
>
> http://pccasegear.com/prod3213.htm
>
> Jeg skal vende tilbage, når den er modtaget.
>
>
> Jeg ville egentlig også have bestilt denne her også:
>
> http://www.grundig.de/index.php?id=773&pid=589&no_cache=1&sword_list[]=dvb-t
>
> men den danske distributør påstår, den er uden 5V til ekstern antenne.
>
> Jeg vil ringe mandag, da den kan være interessant for TV med SCART-indgang
> og samtidig kan jeg få afprøvet min Triax-UFO på den.
>
Er det ikke lige omvendt?
På oplysningerne om Grundig står der tydeligt at det er med 5V til ekstern
antenne, mens der på Mega Sky intet står om ekstern antenne!
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."
C. Columbus



BJ (07-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-04-06 22:56


"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4436da66$0$902$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP

> Er det ikke lige omvendt?

Nope. På (dansk) distributørens/grossistens hjemmeside (den kan du nok ikke
komme på), står der udtrykkelig, Grundig-dimmeren er _uden_ 5V til ekstern
antenne.

> På oplysningerne om Grundig står der tydeligt at det er med 5V til ekstern

Jep, på Grundigs egen i Tyskland og den findes ikke på Grundigs danske
site..

Nuvel, jeg har bestilt den også, da jeg anvender en Triax UFO med power
inserter, så jeg har strengt taget ikke brug for de 5V, da strømmen bliver
indsat af Triax-filteret/Power Inserteren.

Så om alt går vel, kan jeg lege fra på tirsdag..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Ukendt (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-06 23:20

Bjørn,

Kan du ikke give en kort oversigt over din samlede "installation"?
Er det tilstrækkeligt med en nyere notebook - m/WinXP m/SP2 og et
CD-ROM drev og et USB-stik og så den relevante antenne? Samt lidt
strøm - forstås ...
Hvor kan man se, hvor - geografisk set - modtageforholdene skulle være
acceptable? (Jeg tænker på Danske, Svenske og evt. Norske farvande
inden for Skagen - Lindesnes ...).

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4436dff4$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:4436da66$0$902$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> KLIP

> Nuvel, jeg har bestilt den også, da jeg anvender en Triax UFO med
> power inserter, så jeg har strengt taget ikke brug for de 5V, da
> strømmen bliver indsat af Triax-filteret/Power Inserteren.
>
> Så om alt går vel, kan jeg lege fra på tirsdag..
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
>


BJ (07-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 07-04-06 23:40


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4436e578$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Kan du ikke give en kort oversigt over din samlede "installation"?

TV: Sharp Aquos LC-13S1E

http://www.sharp.de/php/p.php?par=18_no_no_768

Antenne: Triax UFO med Triax R/TV filter og Power Inserter (til antennen)

http://www.hillsantenna.com.au/catalog/CaravanMarineantennalo.pdf

> Er det tilstrækkeligt med en nyere notebook - m/WinXP m/SP2 og et CD-ROM
> drev og et USB-stik og så den relevante antenne? Samt lidt strøm - forstås
> ...

PC: Asus W5000

http://www.asus.dk/products4.aspx?l1=5&l2=75&l3=0&model=1011&modelmenu=1

Jeg ved ikke om Notebooken er hurtig nok, det får jeg så at se..;)

> Hvor kan man se, hvor - geografisk set - modtageforholdene skulle være
> acceptable? (Jeg tænker på Danske, Svenske og evt. Norske farvande inden
> for Skagen - Lindesnes ...).

http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp

Jeg håber det afdækker lidt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Ukendt (07-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-04-06 23:53

Fornemt tak - noget at overveje!
Spændt på at høre dine konklusioner!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4436ea32$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:4436e578$0$197$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Kan du ikke give en kort oversigt over din samlede "installation"?
>
> TV: Sharp Aquos LC-13S1E
>
> http://www.sharp.de/php/p.php?par=18_no_no_768
>
> Antenne: Triax UFO med Triax R/TV filter og Power Inserter (til
> antennen)
>
> http://www.hillsantenna.com.au/catalog/CaravanMarineantennalo.pdf
>
>> Er det tilstrækkeligt med en nyere notebook - m/WinXP m/SP2 og et
>> CD-ROM drev og et USB-stik og så den relevante antenne? Samt lidt
>> strøm - forstås ...
>
> PC: Asus W5000
>
> http://www.asus.dk/products4.aspx?l1=5&l2=75&l3=0&model=1011&modelmenu=1
>
> Jeg ved ikke om Notebooken er hurtig nok, det får jeg så at se..;)
>
>> Hvor kan man se, hvor - geografisk set - modtageforholdene skulle
>> være acceptable? (Jeg tænker på Danske, Svenske og evt. Norske
>> farvande inden for Skagen - Lindesnes ...).
>
> http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp
>
> Jeg håber det afdækker lidt.
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
>


BJ (23-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 23-04-06 11:53


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4436ed50$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Spændt på at høre dine konklusioner!

Så har jeg modtaget den ene af mine 2 DVB-T modtagere, den anden er i
restordre.

Jeg har nu installeret og afprøvet MSI PC-TV Megasky 850:

1) Installationen af software forløb uden problemer.
2) Husk at køre en patch til MS XP.
3) USB-enheden findes uden problemer.
4) Antenne monteres.
5) Programmet (PVR) startes op for programscanning.
6) Danmark findes ikke som valgmulighed.
7) Der vælges derfor scanning af 8 M(hz) båndbredde.
8) Alle programmer findes uden problemer.
9) De fundne programmer gemmes for senere genindkaldelse.
10) Programmer afprøves:
a) DR1 er fuld af bit-fejl.
b) DR2 er fuld af bit-fejl.
c) TV2 (TV-Syd) er perfekt og ditto i fuld skærm dog 4:3 (jeg har en
skærm i 16:9 format)
d) Tekst-TV er perfekt.
e) Fjernelse af evt. undertekster virker perfekt.
f) Skift af lydspor virker perfekt.
g) Fjernebetjening virker perfekt.
h) Tester på F1-løbet "båndoptageren".
i) Klip af still-billeder virker perfekt.

Indtryk af sættet er udmærket. Der medfølger Ekstern antenne inkl.. adapter,
Fjernbetjening, læderpung til opbevaring/transport af hardware samt den
uundværlige CD med installationssoftware.

Alt i alt et lille glimrende DVB-T sæt til den bærbare.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



BJ (23-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 23-04-06 13:13


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:444b5c8c$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Rettelse:

16:9 virker perfekt (man skal bare lige kende applikationen)..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Ukendt (24-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-04-06 21:24


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:444b5c8c$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:4436ed50$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Spændt på at høre dine konklusioner!
>
> Så har jeg modtaget den ene af mine 2 DVB-T modtagere, den anden er
> i restordre.
>
> Jeg har nu installeret og afprøvet MSI PC-TV Megasky 850:
>
> 1) Installationen af software forløb uden problemer.
> 2) Husk at køre en patch til MS XP.
> 3) USB-enheden findes uden problemer.
> 4) Antenne monteres.
> 5) Programmet (PVR) startes op for programscanning.
> 6) Danmark findes ikke som valgmulighed.
> 7) Der vælges derfor scanning af 8 M(hz) båndbredde.
> 8) Alle programmer findes uden problemer.
> 9) De fundne programmer gemmes for senere genindkaldelse.
> 10) Programmer afprøves:
> a) DR1 er fuld af bit-fejl.
> b) DR2 er fuld af bit-fejl.
> c) TV2 (TV-Syd) er perfekt og ditto i fuld skærm dog 4:3 (jeg har
> en skærm i 16:9 format)
> d) Tekst-TV er perfekt.
> e) Fjernelse af evt. undertekster virker perfekt.
> f) Skift af lydspor virker perfekt.
> g) Fjernebetjening virker perfekt.
> h) Tester på F1-løbet "båndoptageren".
> i) Klip af still-billeder virker perfekt.
>
> Indtryk af sættet er udmærket. Der medfølger Ekstern antenne inkl..
> adapter, Fjernbetjening, læderpung til opbevaring/transport af
> hardware samt den uundværlige CD med installationssoftware.
>
> Alt i alt et lille glimrende DVB-T sæt til den bærbare.
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
>
Tak for en systematisk og overbevisende gennemgang Bjørn ... Da jeg
satte mast på tidligt i påsken nåede jeg ikke dette "projekt" - men
med ovenstående inspirerende forklaring er jeg overbevist om, hvad der
står på ønskesedlen til næste sæson! I disse dage pusler jeg med
installation af bærbar og fladskærm, som skal kunne ses fra "pinden"
og da der medfølger TV-kort i PC'en er det jo også en mulighed ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



BJ (02-05-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 02-05-06 14:32


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:444b5c8c$0$2096$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

Så har jeg modtaget den anden af mine 2 DVB-T modtagere, en Grundig DTR
1560 Micro til isætning i TV-scartstikket.:


1) Der skal IKKE installeres nogen software af nogen art, modtageren
stikkes blot i TV-scartstikket.
2) Strømforsyning tilsluttes modtager (12V eller via den medfølgende 240V
strømforsyning)
3) Eksternt infrarødt "øje" for styring af modtager tilsluttes som også
viser on/off (Grøn/rød).
4) Antenne monteres og her brugte jeg en 10 cm "pisk" som fulgte med min
USB-modtager.
5) Antennestikket er af standard IEC hun.
6) Batterier (medfølger) isættes fjernbetjeningen til enheden.
7) Hele herligheden tændes og AV1 vælges på TV.
8) DVB-T modtageren starter selv op i opsætningsmenuen, da det er første
gang den bruges.
9) Selve opsætningen går som en leg, da sproget sættes til DANSK og alt
blive udført via valg/automatisk
10) Modtageren finder samtlige programmer og disse afprøves:
a) DR1 er perfekt.
b) DR2 er perfekt.
c) TV2 (TV-Syd) er perfekt
d) Tekst-TV er perfekt.
e) Fjernelse af evt. undertekster virker perfekt.
f) Skift af lydspor virker perfekt.
g) Fjernebetjening virker perfekt.

12) Jeg mangler at teste på min Triax UFO, men efter at have brugt en 10 cm
lang antenne uden forstærkning, er jeg overbevist om perfekt resultat.
13) Modtages kan desuden strømforsyne en ekstern antenne (i følge menuen).


Indtrykket af sættet er så absolut positivt og alt nødvendig udstyr
medfølger (dog ikke antenne) selv en lille forlængerledning til Scart,
såfremt modtageren ikke finder plads direkte på apparatet.

Jeg har for nuværende INGEN problemer/fejl fundet i sættet.

Der kan foretages automatisk opdatering af software som åbenbart skal foregå
via æteren, da der i opsætningen findes denne valgmulighed.

DVB-T modtageren kan desuden også modtage radioprogrammer, såfremt disse
udsendes via DVB-T.

Ønsker man en lille nemt DVB-T modtager som er lige så nem at forbinde til
bådens 12V system (jeg har blot lavet et Y-stik som forsyner TV og DVB-T
modtager), kan den så absolut anbefales.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~




Ukendt (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-05-06 14:57


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44575f37$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> Så har jeg modtaget den anden af mine 2 DVB-T modtagere, en Grundig
> DTR
> 1560 Micro til isætning i TV-scartstikket.:
>
>
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
>
>
Tak for udførlig tilbagemelding - ja, det lyder forjættende og
brugervenligt ...
Er der i dette eksempel en notebook involveret eller er det "bare" et
alm. TV, der også kan bruges som PC-monitor?
Vil du afsløre, hvad vi taler om i kr. og øre ... for dette Digi-TV
alternativ?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



BJ (02-05-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 02-05-06 15:06


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:44576537$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Tak for udførlig tilbagemelding - ja, det lyder forjættende og
> brugervenligt ...

Velbekomme og ja, det er det også..

> Er der i dette eksempel en notebook involveret eller er det "bare" et alm.
> TV, der også kan bruges som PC-monitor?

Jeg anvender et alm. TV (fladsærm) og du kan ikke anvende en ren PC-monitor.

> Vil du afsløre, hvad vi taler om i kr. og øre ... for dette Digi-TV
> alternativ?

Vejledende udsalgspris er kr. 799,20 iht. til grossisten.

http://www.hifi-hammeren.dk/product_info.php?products_id=3299

Måske den findes billigere.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Finn (08-04-2006)
Kommentar
Fra : Finn


Dato : 08-04-06 09:17

> Hvor kan man se, hvor - geografisk set - modtageforholdene skulle være
> acceptable? (Jeg tænker på Danske, Svenske og evt. Norske farvande
> inden for Skagen - Lindesnes ...).


Her kan man se dækningen i DK:
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp

Mvh Finn



Ukendt (08-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-06 09:53


"Finn" <noname@junk.dk> skrev i en meddelelse
news:4437717a$0$27584$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Hvor kan man se, hvor - geografisk set - modtageforholdene skulle
>> være
>> acceptable? (Jeg tænker på Danske, Svenske og evt. Norske farvande
>> inden for Skagen - Lindesnes ...).
>
>
> Her kan man se dækningen i DK:
> http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp
>
> Mvh Finn
>

Tak for info. Det jeg tænker på er, om der også findes dækningskort
for f.eks. den svenske/norske skærgård, idet jeg går ud fra, at Bjørns
"digi-TV-installation" også vil kunne modtage såvel svensk som norsk
digital-tv ... Jeg prøver at søge lidt ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


Erik de Maré (08-04-2006)
Kommentar
Fra : Erik de Maré


Dato : 08-04-06 13:13

Jeg overvejer en sådan:

http://www.nextbase-europe.com/Webshop%20SDV185-S-en.html

Den kan fås med DVB-T box.

De skriver godt nok, at den kun virker i Frankrig og Tyskland???

Kan ikke se nogen grund til, at den ikke også skulle virke i DK.

Den kan desuden bruges i bilen, så der er ro på bagsædet.

Jeg synes, at en pc er for uhandig at have med ombord.

Mvh
Erik

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:443779e1$0$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Finn" <noname@junk.dk> skrev i en meddelelse
> news:4437717a$0$27584$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>> Hvor kan man se, hvor - geografisk set - modtageforholdene skulle være
>>> acceptable? (Jeg tænker på Danske, Svenske og evt. Norske farvande
>>> inden for Skagen - Lindesnes ...).
>>
>>
>> Her kan man se dækningen i DK:
>> http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp
>>
>> Mvh Finn
>>
>
> Tak for info. Det jeg tænker på er, om der også findes dækningskort for
> f.eks. den svenske/norske skærgård, idet jeg går ud fra, at Bjørns
> "digi-TV-installation" også vil kunne modtage såvel svensk som norsk
> digital-tv ... Jeg prøver at søge lidt ...
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>



BJ (08-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 08-04-06 13:22


"Erik de Maré" <dko7113@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4437a8d0$0$196$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Jeg overvejer en sådan:
>
> http://www.nextbase-europe.com/Webshop%20SDV185-S-en.html

Jeg bryder mig ikke om at se TV på 8.5" skærm.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Erik de Maré (08-04-2006)
Kommentar
Fra : Erik de Maré


Dato : 08-04-06 13:59

Generelt så bryder jeg mig overhovedet ikke om at se TV, når jeg er ude at
sejle...

Så vil jeg hellere nyde livet på vandet og i havnen!

TV kan jeg se hjemme!

Men en gang i mellem kan det være rart at se en vejrudsigt, og jeg tror
børnene er ligeglade med om Teletubbies er på en 8,5" eller en 32" skærm,
bare der er lidt underholdning en gang i mellem.

Mvh
Erik

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4437aacf$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Erik de Maré" <dko7113@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4437a8d0$0$196$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Jeg overvejer en sådan:
>>
>> http://www.nextbase-europe.com/Webshop%20SDV185-S-en.html
>
> Jeg bryder mig ikke om at se TV på 8.5" skærm.
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
>



BJ (08-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 08-04-06 14:14


"Erik de Maré" <dko7113@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4437b39f$0$151$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Generelt så bryder jeg mig overhovedet ikke om at se TV, når jeg er ude at
> sejle...

Jeg ser ikke TV, når jeg sejle, men når jeg ligger i havn.....

> Så vil jeg hellere nyde livet på vandet og i havnen!

Der er grænser for, hvor lang tid ad gangen, det sociale liv er spændende.

> TV kan jeg se hjemme!

Det kan du....

> Men en gang i mellem kan det være rart at se en vejrudsigt,

Det troede jeg da du fik på din mobilos eller PDA (med mobilos
indbygget)....

>og jeg tror børnene er ligeglade med om Teletubbies er på en 8,5" eller en
>32" skærm,

Min ikke mere hjemmeboende søn, ser vist ikke Teletubbies....

> bare der er lidt underholdning en gang i mellem.

Jeg troede da forældrene var underholdningen, når nu muligheden for tæt
samvær og kvalitetstid lå så lige for, men det er måske af hensyn til de
ååhhhh så stressede forældre, TV´, X-box og hvad ved jeg skal medbringes...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Ukendt (08-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-06 12:41

En anden mulighed er PCMCIA-kombikort med både digital og analog indgang.
Vi har brugt dette:
http://www.lifeview.com.tw/html/products/external_tv/flydvbt_duo_cardbus.htm
i 2 år i en halvgammel Thinkpad, sammen med en Triax UFO i 2 år med stor
succes, - og fremover vil vi så osse kunne bruge den digitale indgang på
kortet.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Børge Wedel Müller (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 13-04-06 06:34

Den lyder egentligt ikke helt ringe.

Problemet med en USB pen, er jo generelt at alt skal behandles via CPU'en,
det skal det formentligt ikke via PCMCIA kortet?

Erfaringer?

mvh
/Børge

""Søren H."" <soren{sletxx}@xxhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:4437A133.1040600@xxhelefamilien.dk...
> En anden mulighed er PCMCIA-kombikort med både digital og analog indgang.
> Vi har brugt dette:
> http://www.lifeview.com.tw/html/products/external_tv/flydvbt_duo_cardbus.htm
> i 2 år i en halvgammel Thinkpad, sammen med en Triax UFO i 2 år med stor
> succes, - og fremover vil vi så osse kunne bruge den digitale indgang på
> kortet.
> Mvh
> Søren H.
> Marie af Næstved



Ukendt (08-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-06 12:42

En anden mulighed er PCMCIA-kombikort med både digital og analog indgang.
Vi har brugt dette:
http://www.lifeview.com.tw/html/products/external_tv/flydvbt_duo_cardbus.htm
i 2 år i en halvgammel Thinkpad, sammen med en Triax UFO i mastetoppen i
2 år med stor succes, - og fremover vil vi så osse kunne bruge den
digitale indgang på kortet.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Ukendt (08-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-04-06 20:31


""Søren H."" <soren{sletxx}@xxhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:4437a172$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> En anden mulighed er PCMCIA-kombikort med både digital og analog
> indgang.
> Vi har brugt dette:
> http://www.lifeview.com.tw/html/products/external_tv/flydvbt_duo_cardbus.htm
> i 2 år i en halvgammel Thinkpad, sammen med en Triax UFO i
> mastetoppen i 2 år med stor succes, - og fremover vil vi så osse
> kunne bruge den digitale indgang på kortet.
> Mvh
> Søren H.
> Marie af Næstved

"Man har et synspunkt til man ta'r et nyt" sagde Krag ... og nu siger
jeg det også ...
Til dato har jeg svoret at jeg ikke ville have TV i mit skiv ...
Men tråden her giver jo "blod på tanden" ...
På mandag søsætter jeg (fik ind imellem bygerne med hjælp fra drengene
poleret færdig i dag), men har lidt opgaver på masten og overvejer nu
at montere en "UFO" ... Er der en masse overvejelser man skal gøre
sig, eller er der en type, der "bare er den rigtige"?
Min plan er at bruge min bærbare - evt. med en ekstra 17' monitor -
som TV-modtager (der er et TV-kort i - men skal det overhovedet
bruges?) til det ny digitale TV-system. Jeg er desværre en ren novice
til alt det her, og ville gerne have masten på i påsken, så hvis jeg
skal nå det, må jeg have hurtig hjælp til at træffe den rigtige
beslutning ...
Derfor spørger jeg Jer kyndige (og beklager min uvidenhed på dette
område):

1. Hvilken antenne skal jeg købe?
2. Kan jeg føre et kabel i masten nu og vente med at montere antennen?
3. Hvis ja, hvilket kabel skal jeg i givet fald lægge ind i masten?
4. Er det et spørgsmål om, hvilken enhed jeg bruge lige foran PC'en
eller er de ting uafhængige? (jeg mener om Antenne, kabel og dekoder
er uafhængige ...?
5. Jeg synes Sørens løsning virker funktionel - har den ulemper?
6. Kan Sørens løsning også tage signaler fra svensk og norsk Digi-TV?
7. Er der krav til afstanden imellem VHF-antennen og TV-antennen?

Jeg skal ikke nødvendigvis have det billigste. Jeg vil gerne have
noget, der funker og holder i nogle år, men har på den anden side
heller ikke behov for at betale mere end nødvendigt ... ...

Hvis der er nogenlunde enighed i de svar, jeg forhåbentlig får, ved
jeg, hvad jeg skal lave mandag formiddag ... God week end!

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Ukendt (09-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-06 11:07


> "Man har et synspunkt til man ta'r et nyt" sagde Krag ... og nu siger
> jeg det også ...
Klog fyr ham Jokke! Jeg svor osse i beg. af 80'erne at jeg ikke skulle
ha noget af det dersens nymodens navigationspjat om bord

> 1. Hvilken antenne skal jeg købe?
Der findes (mindst) 3 mærker på markedet. Vi har været glade for UFO'en
fra det meget kendte firma Triax, - den fungerer godt og er nogenlunde
diskret. Hvis du ser i tråden "Triax UFO 45", påbegyndt d. 3.apr. er
forskellige forhold omtalt dér, samt links. Jeg ville vælge deres
standard marine UFO, med box nede i båden, hvor 12V indsættes og TV og
Radio udtages. Den kan modtage både digital og analog radio og TV.

> 2. Kan jeg føre et kabel i masten nu og vente med at montere antennen
> 3. Hvis ja, hvilket kabel skal jeg i givet fald lægge ind i masten?
Yes. Køb et passende antal meter antennekabel hos din lokale
antennepusher eller et el-installatørfirma. Sig hvad du skal bruge det
til så du får en passende god søstærk kvalitet. I enderne anvendes
såkaldte F-konnektorer, som er meget enkle stik som anvender
centerlederen i kablet som stikben, derfor skal kablet ikke være med
flettet centerleder!! F-konnektorer fås i flere størrelser efter hvor
tykke kablerne og det hvide isolationsmateriale indeni er (dielektrikum
kaldes det).
Når den tid kommer hvor du skal have dit for-trukne kabel i brug, så
klip en stump på et par cm af og tag med til elektrikeren så du får den
rigtige størrelse F-konnektor!

> 4. Er det et spørgsmål om, hvilken enhed jeg bruge lige foran PC'en
> eller er de ting uafhængige? (jeg mener om Antenne, kabel og dekoder er
> uafhængige ...?
Antenne og kabel er uafhængigt af resten. Det er lissom hjemme fra
vægstikket med TV og Radio: Fra UFO-boksen kan der direkte forbindes til
den (auto)radio du måske allerede har i båden. Fra boksens TV-udgang kan
forbindes til DAB (digital radio), DVB-T (digital TV-enhed) og/eller
almindeligt TV eller PC med TV-kort eller USB-adapter.

> 5. Jeg synes Sørens løsning virker funktionel - har den ulemper?
Jeg researchede lidt først, og fandt frem til Lifeview via edbpriser.dk
som det bedste pris/kvalitet-produkt, - men det har måske ændret sig
siden. Kortet kan modtage digital-tv, analog TV, samt AV (= video- og
lydsignal). Softwaren kan recorde hvad der kommer ind til senere
afspilning. Billedet kan ses i fuldskærm i god kvalitet.
Det eneste jeg savner i min indkøbte model er tekst-tv af hensyn til
vejrmeldinger, - men pyt, dem får jeg jo på langbølgeradioen på de
sædvanlige tidspunkter. Måske er der siden kommet modeller med TTV
indbygget ?!

> 6. Kan Sørens løsning også tage signaler fra svensk og norsk Digi-TV?
No problemas.

> 7. Er der krav til afstanden imellem VHF-antennen og TV-antennen?
VHF'en sidder øverst som pisk (med vindex på) og UFOen sidder på
masteforkanten ca 30 cm nede Teoretisk kunne der vel være problemer, men
i praksis er det helt i orden.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Ukendt (09-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-06 19:07

Hej Søren,

Tak (nok engang) for udførligt svar ... Jeg bliver fristet ... og
funderer videre ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

""Søren H."" <soren{sletxx}@xxhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
news:4438dcc9$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>> "Man har et synspunkt til man ta'r et nyt" sagde Krag ... og nu
>> siger jeg det også ...
> Klog fyr ham Jokke! Jeg svor osse i beg. af 80'erne at jeg ikke
> skulle ha noget af det dersens nymodens navigationspjat om bord
>
SNIP

> Mvh
> Søren H.
> Marie af Næstved


jdragsbaek@gmail.com (07-04-2006)
Kommentar
Fra : jdragsbaek@gmail.com


Dato : 07-04-06 21:03

Godt initiativ - jeg glæder til at høre mere i gruppen /Jørgen


Claus Tersgov (09-04-2006)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 09-04-06 06:30


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev

> Jeg er (som flere andre i gruppen) ved at digitalisere alt, og nu kan jeg
> tilsyneladende smide mit fjernsyn ud, og sætte en USB pen på den bærbare,
> og så får jeg mere plads, færre enheder, bedre TV, bedre underholdning
> (via DVD drevet) osv osv.
>
> Så, mit ønske er at vi i gruppen kan få samlet nogle erfaringer med disse
> USB penne.

Så er det jo naturligt at følge med i de grupper, som specifikt omhandler
USB penne. Der er faktisk grupper beregnet til den slags.

USB penne og lignende hardware har alt andet lige, ikke ret meget at gøre
med sejlads.

Der er en oversigt over alle grupperne her, også grupper som omfatter
bærbare og hardware: http://www.usenet.dk/grupper.pl?tree=dk

FUT dk.admin.netikette

Claus



Bjarke Christensen (09-04-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 09-04-06 07:33

Hvorfor egentligt lade det gå gennem PC'eren? Man kan i dag købe nogle
glimrende HD-TV ready 15/17" fladskærme med tilstrækkelig opløsning til både
(på en låsbar svingarm?) at udgøre det for en super skærm på
navigationspladsen, et super TV der kan køre uden PC'en og med en SCART DVB
blok bringes til både at kunne tage analog og digital TV. - og hvis så
ungerne sidder og ser TV og man lige vil lave sejladsplanen, så kan man gøre
det samtidig, hvis man selv kan "nøjes" med den faste skærm på den bærbare
.....

Bjarke


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
news:4436aa84$0$11172$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Jamen det er jo fantastisk at digi tv er indført. Så nu skal vi have
> udvekslet erfaringer´.
>
> Jeg er (som flere andre i gruppen) ved at digitalisere alt, og nu kan jeg
> tilsyneladende smide mit fjernsyn ud, og sætte en USB pen på den bærbare,
> og så får jeg mere plads, færre enheder, bedre TV, bedre underholdning
> (via DVD drevet) osv osv.
>
> Så, mit ønske er at vi i gruppen kan få samlet nogle erfaringer med disse
> USB penne.
>
> På forhånd tak
> /Børge
>



Ukendt (09-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-06 19:30


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:4438aaa8$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvorfor egentligt lade det gå gennem PC'eren? Man kan i dag købe
> nogle glimrende HD-TV ready 15/17" fladskærme med tilstrækkelig
> opløsning til både (på en låsbar svingarm?) at udgøre det for en
> super skærm på navigationspladsen, et super TV der kan køre uden
> PC'en og med en SCART DVB blok bringes til både at kunne tage analog
> og digital TV. - og hvis så ungerne sidder og ser TV og man lige vil
> lave sejladsplanen, så kan man gøre det samtidig, hvis man selv kan
> "nøjes" med den faste skærm på den bærbare ....
>
> Bjarke
>
Bjarke,

Er det korrekt forstået, at ligegyldigt hvilke "kahytsløsning" (PC
eller HD-TV ready fladskærm f.eks.), kan man roligt montere en Triax
UFO Marine antenne på masten med dertil svarende kabel ... og så kan
man senere vælge, hvordan man vil se TV nede om læ?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'



Bjarke Christensen (09-04-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 09-04-06 22:23

Ja, det må det være. Antennen er jo den samme til (næsten) alle løsninger.

Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
news:4439529e$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:4438aaa8$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Hvorfor egentligt lade det gå gennem PC'eren? Man kan i dag købe nogle
>> glimrende HD-TV ready 15/17" fladskærme med tilstrækkelig opløsning til
>> både (på en låsbar svingarm?) at udgøre det for en super skærm på
>> navigationspladsen, et super TV der kan køre uden PC'en og med en SCART
>> DVB blok bringes til både at kunne tage analog og digital TV. - og hvis
>> så ungerne sidder og ser TV og man lige vil lave sejladsplanen, så kan
>> man gøre det samtidig, hvis man selv kan "nøjes" med den faste skærm på
>> den bærbare ....
>>
>> Bjarke
>>
> Bjarke,
>
> Er det korrekt forstået, at ligegyldigt hvilke "kahytsløsning" (PC eller
> HD-TV ready fladskærm f.eks.), kan man roligt montere en Triax UFO Marine
> antenne på masten med dertil svarende kabel ... og så kan man senere
> vælge, hvordan man vil se TV nede om læ?
>
> --
> Flemming Torp
> 'kun en tåbe frygter ikke haven'
>
>



Ukendt (09-04-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-04-06 23:21


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:44397b23$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, det må det være. Antennen er jo den samme til (næsten) alle
> løsninger.
>
> Bjarke
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
> news:4439529e$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Er det korrekt forstået, at ligegyldigt hvilke "kahytsløsning" (PC
>> eller HD-TV ready fladskærm f.eks.), kan man roligt montere en
>> Triax UFO Marine antenne på masten med dertil svarende kabel ... og
>> så kan man senere vælge, hvordan man vil se TV nede om læ?

Tak!
Så starter jeg nok med at finde en antenne og et kabel ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'


Claus Moebius (09-04-2006)
Kommentar
Fra : Claus Moebius


Dato : 09-04-06 15:14


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> schrieb im Newsbeitrag
news:4436aa84$0$11172$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Jamen det er jo fantastisk at digi tv er indført. Så nu skal vi have
> udvekslet erfaringer´.
>
> Jeg er (som flere andre i gruppen) ved at digitalisere alt, og nu kan jeg
> tilsyneladende smide mit fjernsyn ud, og sætte en USB pen på den bærbare,
> og så får jeg mere plads, færre enheder, bedre TV, bedre underholdning
> (via DVD drevet) osv osv.
>
> Så, mit ønske er at vi i gruppen kan få samlet nogle erfaringer med disse
> USB penne.
>
> På forhånd tak
> /Børge
>
Hej.

Er digi-tv det samme som DVB-T (Digital Video Broadcasting-Terristical) i
Tyskland? Hvis man er paa ferietur i Danmark, kan man kigge de
fjernsynprogrammer TV1 og TV2 uden Smartcard?

Hilsen Claus



Calle. (09-04-2006)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 09-04-06 16:54

Claus Moebius wrote:
> "Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> schrieb im Newsbeitrag
> news:4436aa84$0$11172$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej
>>
>> Jamen det er jo fantastisk at digi tv er indført. Så nu skal vi have
>> udvekslet erfaringer´.
>>
>> Jeg er (som flere andre i gruppen) ved at digitalisere alt, og nu
>> kan jeg tilsyneladende smide mit fjernsyn ud, og sætte en USB pen på
>> den bærbare, og så får jeg mere plads, færre enheder, bedre TV,
>> bedre underholdning (via DVD drevet) osv osv.
>>
>> Så, mit ønske er at vi i gruppen kan få samlet nogle erfaringer med
>> disse USB penne.
>>
>> På forhånd tak
>> /Børge
>>
> Hej.
>
> Er digi-tv det samme som DVB-T (Digital Video
> Broadcasting-Terristical) i Tyskland? Hvis man er paa ferietur i
> Danmark, kan man kigge de fjernsynprogrammer TV1 og TV2 uden
> Smartcard?
digi-tv er det samme som DVB-T

Det kommer an på hvor du er i Tyskland, da det jo udsendes via alm. master
er der jo begrænset rækkevidde.
Men lige syd for grænsen kan du, ellers ikke.


--
*** Calle ***



HH (20-04-2006)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 20-04-06 17:02

Hej gruppe,
Så har jeg de første erfaringer med sådan en USB DVB-T dongle, MSI
Mega Sky 580. Købt hos Compumail for i alt 423kr inkl. forsendelse.
Installeret på min IBMT40, 1,5GHz Centrino, --- det kører!
Først prøve med at søge stationer. Første skuffelse var, at Danmark
manglede i listen over lande. Enten kan man så vælge Sverige, eller
bruge "Other 8M". Med den medleverede mini-mini-antenne kunne der
findes senderen i Hove her fra Hillerød - men kun ude i haven!
Når de først er fundet, så går det at se dem også indendørs.
Superfin billed- og lydkvalitet, og alle funktioner (se senere) ser ud
til at virke.
Som det fremgår, er det et meget svagt signal jeg har (kun to bjælker
i feltstyrke-visningen), og det var lidt mærkeligt at TV2 var markant
bedre end de andre.
Jeg surfede rundt og fandt på MSI's hjemmeside en opdatering til
programmet
http://www.msi.com.tw/program/support/software/swr/spt_swr_detail.php?UID=624&kind=6
Da jeg ikke kunne finde ud af, hvilken version driver der egentlig er
leveret med valgte jeg den øverste af de tilgængelige opdateringer,
den til driver version 5.1.2600.1043.
Det virkede, nu er alle stationer lige gode, bortset fra at i dag og i
går kunne jeg ikke få undertekster på DR1. Flot, flot billede, "som
i biografen"!
Det er jo lidt langt fra gruppens emne, så nu til det maritime. Båden
ligger i Lynæs, så idag gik turen til den vinterkolde havn for at
prøve. Oppe i bilen på molen var det ligesågodt som hjemme, men nede
i båden noget ringere. Her blev mini-stavantennen holdt udenfor
sprayhood'en, så kunne det da lige gå. Med andre ord, så skal man
have noget bedre antennegrej som det er nævnt tidligere i tråden,
f.eks. en mastemonteret TRIAX UFO der både fysisk har en bedre
placering og som forstærker signalet.


Børge Wedel Müller (20-04-2006)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 20-04-06 19:26

Hej

Meget fin rapport. Og specielt at din USB dongle koster det halve at de
andre vi har set, og med høj kvalitet.

Har vi nogle PCMCIA erfaringer ombord?

mvh
/Børge
PS send lige link til hvor du har købt modtageren


"HH" <hhmcsv@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1145548915.435023.203650@i39g2000cwa.googlegroups.com...
Hej gruppe,
Så har jeg de første erfaringer med sådan en USB DVB-T dongle, MSI
Mega Sky 580. Købt hos Compumail for i alt 423kr inkl. forsendelse.
Installeret på min IBMT40, 1,5GHz Centrino, --- det kører!
Først prøve med at søge stationer. Første skuffelse var, at Danmark
manglede i listen over lande. Enten kan man så vælge Sverige, eller
bruge "Other 8M". Med den medleverede mini-mini-antenne kunne der
findes senderen i Hove her fra Hillerød - men kun ude i haven!
Når de først er fundet, så går det at se dem også indendørs.
Superfin billed- og lydkvalitet, og alle funktioner (se senere) ser ud
til at virke.
Som det fremgår, er det et meget svagt signal jeg har (kun to bjælker
i feltstyrke-visningen), og det var lidt mærkeligt at TV2 var markant
bedre end de andre.
Jeg surfede rundt og fandt på MSI's hjemmeside en opdatering til
programmet
http://www.msi.com.tw/program/support/software/swr/spt_swr_detail.php?UID=624&kind=6
Da jeg ikke kunne finde ud af, hvilken version driver der egentlig er
leveret med valgte jeg den øverste af de tilgængelige opdateringer,
den til driver version 5.1.2600.1043.
Det virkede, nu er alle stationer lige gode, bortset fra at i dag og i
går kunne jeg ikke få undertekster på DR1. Flot, flot billede, "som
i biografen"!
Det er jo lidt langt fra gruppens emne, så nu til det maritime. Båden
ligger i Lynæs, så idag gik turen til den vinterkolde havn for at
prøve. Oppe i bilen på molen var det ligesågodt som hjemme, men nede
i båden noget ringere. Her blev mini-stavantennen holdt udenfor
sprayhood'en, så kunne det da lige gå. Med andre ord, så skal man
have noget bedre antennegrej som det er nævnt tidligere i tråden,
f.eks. en mastemonteret TRIAX UFO der både fysisk har en bedre
placering og som forstærker signalet.



Bjarke Christensen (20-04-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 20-04-06 19:32

Yes, jeg vil også gerne have linket. 423 er jo småpenge for et stykke
legetøj ...

Bjarke

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> wrote in message
news:4447d22d$0$11671$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Meget fin rapport. Og specielt at din USB dongle koster det halve at de
> andre vi har set, og med høj kvalitet.
>
> Har vi nogle PCMCIA erfaringer ombord?
>
> mvh
> /Børge
> PS send lige link til hvor du har købt modtageren
>
>
> "HH" <hhmcsv@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:1145548915.435023.203650@i39g2000cwa.googlegroups.com...
> Hej gruppe,
> Så har jeg de første erfaringer med sådan en USB DVB-T dongle, MSI
> Mega Sky 580. Købt hos Compumail for i alt 423kr inkl. forsendelse.
> Installeret på min IBMT40, 1,5GHz Centrino, --- det kører!
> Først prøve med at søge stationer. Første skuffelse var, at Danmark
> manglede i listen over lande. Enten kan man så vælge Sverige, eller
> bruge "Other 8M". Med den medleverede mini-mini-antenne kunne der
> findes senderen i Hove her fra Hillerød - men kun ude i haven!
> Når de først er fundet, så går det at se dem også indendørs.
> Superfin billed- og lydkvalitet, og alle funktioner (se senere) ser ud
> til at virke.
> Som det fremgår, er det et meget svagt signal jeg har (kun to bjælker
> i feltstyrke-visningen), og det var lidt mærkeligt at TV2 var markant
> bedre end de andre.
> Jeg surfede rundt og fandt på MSI's hjemmeside en opdatering til
> programmet
> http://www.msi.com.tw/program/support/software/swr/spt_swr_detail.php?UID=624&kind=6
> Da jeg ikke kunne finde ud af, hvilken version driver der egentlig er
> leveret med valgte jeg den øverste af de tilgængelige opdateringer,
> den til driver version 5.1.2600.1043.
> Det virkede, nu er alle stationer lige gode, bortset fra at i dag og i
> går kunne jeg ikke få undertekster på DR1. Flot, flot billede, "som
> i biografen"!
> Det er jo lidt langt fra gruppens emne, så nu til det maritime. Båden
> ligger i Lynæs, så idag gik turen til den vinterkolde havn for at
> prøve. Oppe i bilen på molen var det ligesågodt som hjemme, men nede
> i båden noget ringere. Her blev mini-stavantennen holdt udenfor
> sprayhood'en, så kunne det da lige gå. Med andre ord, så skal man
> have noget bedre antennegrej som det er nævnt tidligere i tråden,
> f.eks. en mastemonteret TRIAX UFO der både fysisk har en bedre
> placering og som forstærker signalet.
>
>



HH (21-04-2006)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 21-04-06 09:44

Hej Bjarke og Børge,
Her er linket:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=67318&type=hardware

Men der er flere leverandører, se her:

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=184099

Hans-Henrik


HH (24-04-2006)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 24-04-06 13:14

Hej Bjørn J.
Jeg havde også indledningsvis de to problemer du nævner: Bitfejl på
DR og mangle af Danmark i listen. Men begge disse problemer er løst
ved at downloade en ny driver og en patch til PVR fra MSI's hjemmeside
(ikke Newsoft, hvor disse versioner ikke findes). Inden du afgør
hvilke to af opdateringerne der er den rigtige så skal du lige checke
driver-versionen. Gå ind i kontrolpanel, system, hardware,
enhedshåndtering og find MSI enheden under enheder til video etc.
Under driver-fanebladet kan versionsnummeret findes ( min var version
5.1.2600.1043).
Det eneste tilbageværende problem er, at hos mig virker
undertekst-funktionen kun på TV2, men det er vist et generelt problem
fordi det er nævnt på digi-tv-siden.
mvh
Hans-Henrik


BJ (24-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-04-06 22:30


"HH" <hhmcsv@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1145880841.729642.263410@t31g2000cwb.googlegroups.com...

KLIP

Hej Hans-Henrik.

Jeg har ledt og ledt, men kan ikke finde patchen på nogen MSI-side.

Du har vel ikke et link..?

> ( min var version
> 5.1.2600.1043).

Min er den samme.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



BJ (24-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-04-06 23:53


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:444d434b$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Så fandt jeg det:

http://www.msi.com.tw/program/support/driver/dvr/spt_dvr_detail.php?UID=624&kind=6

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



HH (25-04-2006)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 25-04-06 15:03

Virker det så også hos dig?

mvh
Hans-Henrik


BJ (25-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-04-06 15:38


"HH" <hhmcsv@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1145973754.721724.313280@y43g2000cwc.googlegroups.com...

KLIP

> Virker det så også hos dig?


Det skylder jeg naturligvis at fortælle..

Jep, yes og ja dog med samme undertekstfejl som du og andre oplever.

Et lille hjertesuk: Når de nu lavede en hel programrettelse, ville det have
været ret så opportunt om de havde tilføjet Danmark på landelisten..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Børge Wedel Müller (25-04-2006)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 25-04-06 18:39

Og det er ikke fordi givne model ikke understøtter det/de systemer man har
valgt at bruge i Danmark. Jeg har læst at Danmark ikke er kompatible med
flere af de andre DVBT formater.

mvh
/Børge


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:444e347b$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "HH" <hhmcsv@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:1145973754.721724.313280@y43g2000cwc.googlegroups.com...
>
> KLIP
>
>> Virker det så også hos dig?
>
>
> Det skylder jeg naturligvis at fortælle..
>
> Jep, yes og ja dog med samme undertekstfejl som du og andre oplever.
>
> Et lille hjertesuk: Når de nu lavede en hel programrettelse, ville det
> have været ret så opportunt om de havde tilføjet Danmark på
> landelisten..:)
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
>



BJ (25-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-04-06 18:47


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:444e5ec4$0$11674$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Og det er ikke fordi givne model ikke understøtter det/de systemer man har
> valgt at bruge i Danmark. Jeg har læst at Danmark ikke er kompatible med
> flere af de andre DVBT formater.

Ud af posen så at sige, virkede kun TV2 som det skal.

Efter MS og programpatch virker hele sættet perfekt.

Undertekstproblemet skal nok også blive løst. Det ser ud som om tekstboksen
ikke "renses" før den næste tekst "stikkes" ind.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~




Børge Wedel Müller (25-04-2006)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 25-04-06 18:52

Hej

Modtageren skal understøtte DVB Subtitles (Undertekster vil jo ikke længere
blive sendt som en del af billedet, så du skal have en modtager med
understøttelse af DVB Subtitles for at få undertekster). Det betyder også,
at du selv kan vælge, om du vil have vist underteksterne eller ej. I en
overgangsperiode sendes undertekster også på tekst-tv på DR, men det er ikke
permanent det sker. TV2 vil ikke tilbyde tekst-tv undertekster.

Det er derfor vigtigt at man vælger rigtigt.

Mangler stadigt PCMCIA erfaringer i gruppen
/Børge



"HH" <hhmcsv@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1145973754.721724.313280@y43g2000cwc.googlegroups.com...
Virker det så også hos dig?

mvh
Hans-Henrik



BJ (25-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-04-06 19:43


"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:444e61ac$0$11660$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...

KLIP

> Det betyder også, at du selv kan vælge, om du vil have vist underteksterne
> eller ej.

Det kan jeg.

Desuden virker EPG rigtig fint til forprogrammeret optagelse.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



HH (25-04-2006)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 25-04-06 20:27

Ja, men så godt så langt. Hos mig er Danmark kommet med i landelisten
ved at installere begge programrettelser. I øvrigt er det en erfaring
som mine gamle kolleger i en IT-afdeling benyttede: Smid de
medfølgende CD'er med software ud, der er altid bedre udgaver til
download på producenternes supportsider.

Nu til antenner: Jeg har brugt den medfølgende diminutive stavantenne
med nogenlunde resultat, men ville alligevel gerne have noget "lidt
bedre" til indendørsbrug. Så jeg købte en Digitality DA2000 antenne
til godt 300 kr i håb om, at signalet ville blive noget kraftigere.
Men ak, de indledende erfaringer er faktisk modsat, i de fleste
tilfælde er signalet ringere fra denne antenne end fra stavantennen,
til trods for at der skulle være en indbygget forstærkning på 20dB i
antennen og at den fysisk er væsentligt større. Jeg ved ikke helt
hvorfor det nu er så ringe, men jeg gætter på at det er fordi disse
antenner (og også den øverst i tråden omtalte TRIAX UFO) sælges til
at skulle dække hele frekvensområdet fra FM båndet til over 800MHz.
Og det betyder så nok oversat til dansk at det er lige ringe til det
hele. Det vi har brug for her er jo en antenne der primært modtager i
området 600-800MHz. Er der nogen der har bud på hvad der findes her
som er bådvenligt? Jeg vil gætte på, at hvis man skal føre over 15m
coax fra en sejlbådsmast til modtagested i kahytten, så vil det meste
af et så højfrekvent signal være væk i modtageenden. Altså bør
der sidde en forstærker ved antennen som der jo også gør i mange
modeller. Men igen, erfaringer her ???

mvh
Hans-Henrik


BJ (25-04-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-04-06 21:05


"HH" <hhmcsv@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1145993242.198748.222630@e56g2000cwe.googlegroups.com...

KLIP

>Nu til antenner: Jeg har brugt den medfølgende diminutive stavantenne
>med nogenlunde resultat, men ville alligevel gerne have noget "lidt
>bedre" til indendørsbrug.

O.k., mit er så helt fint/perfekt.

> Så jeg købte en Digitality DA2000 antenne
> til godt 300 kr i håb om, at signalet ville blive noget kraftigere.

Husk, du forstærker også evt. støj.

> Men ak, de indledende erfaringer er faktisk modsat, i de fleste
> tilfælde er signalet ringere fra denne antenne end fra stavantennen,
> til trods for at der skulle være en indbygget forstærkning på 20dB i
> antennen og at den fysisk er væsentligt større. Jeg ved ikke helt
> hvorfor det nu er så ringe,

Polarisering: er den vandret eller lodret i dit område..?

> men jeg gætter på at det er fordi disse
> antenner (og også den øverst i tråden omtalte TRIAX UFO) sælges til
> at skulle dække hele frekvensområdet fra FM båndet til over 800MHz.

Det ganske alm. rundstråleantenner til vandret polarisation.

>Og det betyder så nok oversat til dansk at det er lige ringe til det
>hele. Det vi har brug for her er jo en antenne der primært modtager i
>området 600-800MHz.

En kanal-/frekvensskåret beamantenne er altid nr. 1

> Er der nogen der har bud på hvad der findes her
> som er bådvenligt?

UFO´en burde være o.k.

> Jeg vil gætte på, at hvis man skal føre over 15m
> coax fra en sejlbådsmast til modtagested i kahytten, så vil det meste
> af et så højfrekvent signal være væk i modtageenden. Altså bør
> der sidde en forstærker ved antennen som der jo også gør i mange
> modeller. Men igen, erfaringer her ???

Derfor TRIAX UFO. Her sidder forstærkeren i antennen og fjernforsynes ved
hjælp af en power inserter.

Som største udfordring vil jeg mene, den rigtige polarisation i det givne
modtageområde.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Børge Wedel Müller (26-04-2006)
Kommentar
Fra : Børge Wedel Müller


Dato : 26-04-06 14:20

Se så

Her har man klokket i det fra TV sende systemet (hvem det så er)

Det er noget svært at vende antennen i toppen af båden, når man kommer til
områder med lodret polarisering, eller omvendt.

mvh
/Børge

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:444e80a7$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> Polarisering: er den vandret eller lodret i dit område..?
> Det ganske alm. rundstråleantenner til vandret polarisation.
>
> Som største udfordring vil jeg mene, den rigtige polarisation i det givne
> modtageområde.
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
>



HH (03-05-2006)
Kommentar
Fra : HH


Dato : 03-05-06 08:46

Jeg er meget spændt på at høre om dine resultater med UFO 45
antennen. Jeg har forsøgt mig med såvel en Digiality 1200 indendørs
antenne (med indbygget forstærker) og med en hjemmeproduceret
5-element Yagi skåret til 714MHz (Hove senderen). Men begge disse har
ikke givet overbevisende bedre signal. For Digiality-antennen faktisk
væsentligt ringere end den til USB-sættet medfølgende mini-pisk.
Så få UFO'en sat til så vi kan høre om dine erfaringer. Sidder den
allerede i mastetoppen eller er den "nede"

mvh
Hans-Henrik


BJ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 03-05-06 08:50


"HH" <hhmcsv@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:1146642336.001579.288860@e56g2000cwe.googlegroups.com...

KLIP

> Så få UFO'en sat til så vi kan høre om dine erfaringer.

Jow, jow, jeg er i fuld gang med at bundmale..

> Sidder den
> allerede i mastetoppen eller er den "nede"

Jeg er motorbådssejler, så den sidder "nede".

PS: Båden skal i vandet kommende tirsdag aften, så _skal_ jeg nok..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



BJ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 03-05-06 08:55


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44586078$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Jeg vil lige tilføje, hvis Ufo´en mod forventning skulle vise sig uegnet til
DVB-T, har planer om at teste/prøve denne her som afløsning:

http://www.hifi-hammeren.dk/product_info.php?cPath=119&products_id=3301

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Joakim (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 03-05-06 10:23


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:445861a3$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:44586078$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Jeg vil lige tilføje, hvis Ufo´en mod forventning skulle vise sig uegnet
> til DVB-T, har planer om at teste/prøve denne her som afløsning:
>
> http://www.hifi-hammeren.dk/product_info.php?cPath=119&products_id=3301
>

Smart. Der står dog at antennen skal ha 5V fra receiveren, og jeg kan ikke
helt finde ud af om grundtvigs receiver dtr 1560 har 5v til aktiv antenne,
(nogle forhandlere skriver, at det har den, mens andre skriver, at det har
den ikke) ??







Joakim (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 03-05-06 10:26


"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4458768b$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:445861a3$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:44586078$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Jeg vil lige tilføje, hvis Ufo´en mod forventning skulle vise sig uegnet
>> til DVB-T, har planer om at teste/prøve denne her som afløsning:
>>
>> http://www.hifi-hammeren.dk/product_info.php?cPath=119&products_id=3301
>>
>
> Smart. Der står dog at antennen skal ha 5V fra receiveren, og jeg kan ikke
> helt finde ud af om grundtvigs receiver dtr 1560 har 5v til aktiv antenne,
> (nogle forhandlere skriver, at det har den, mens andre skriver, at det har
> den ikke) ??
>

Ups, Grundig naturligvis



BJ (03-05-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 03-05-06 10:39


"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44587749$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> Smart. Der står dog at antennen skal ha 5V fra receiveren, og jeg kan
>> ikke
>> helt finde ud af om grundtvigs receiver dtr 1560 har 5v til aktiv
>> antenne,
>> (nogle forhandlere skriver, at det har den, mens andre skriver, at det
>> har
>> den ikke) ??

Det er du ikke ene om.

I opsætningsmenuen/manualen står der, den har 5V til ekstern antenne dog
maks. 30 mA og denne kan vælges/"tændes".

Det er faktisk udførlig beskrevet og der er _intet_ papir vedlagt som siger
der_ikke_ er strømudgang.

Jeg har ikke målt/testet om dette funktionalitet faktisk er der.

Jeg har dog allerede en power inserter til min Ufo, så den vil komme i
aktion, såfremt selve Ufo´en (mod forventning) ikke skulle være god (nok).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Joakim (03-05-2006)
Kommentar
Fra : Joakim


Dato : 03-05-06 16:59


"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44587a38$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:44587749$0$15785$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
>>> Smart. Der står dog at antennen skal ha 5V fra receiveren, og jeg kan
>>> ikke
>>> helt finde ud af om grundtvigs receiver dtr 1560 har 5v til aktiv
>>> antenne,
>>> (nogle forhandlere skriver, at det har den, mens andre skriver, at det
>>> har
>>> den ikke) ??
>
> Det er du ikke ene om.
>
> I opsætningsmenuen/manualen står der, den har 5V til ekstern antenne dog
> maks. 30 mA og denne kan vælges/"tændes".
>
> Det er faktisk udførlig beskrevet og der er _intet_ papir vedlagt som
> siger der_ikke_ er strømudgang.
>
> Jeg har ikke målt/testet om dette funktionalitet faktisk er der.
>
> Jeg har dog allerede en power inserter til min Ufo, så den vil komme i
> aktion, såfremt selve Ufo´en (mod forventning) ikke skulle være god (nok).
>

Ok, det lyder godt nok til mig, så bestillingen af receiveren er hermed
afgivet.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste