Fjerne bådlak
Fra : Jan Raarup

Dato : 25-03-06 18:19

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en klinkbygget træjolle, lærk på eg.
Nu skal jeg til at fjerne al udvendig lak da der er optået nogle sorte
prikker inden under lakken.

Jeg ved at man kan fjerne lakken med Bums, men er der en mere
økonomisk og miljøvenlig måde?

Hilsen Jan

"The worst day fishin´
is better than
the best day workin´"

Fra : ThomasB

Dato : 25-03-06 19:04

"Jan Raarup (slet 9M78C)" <jan.raarup@9M78Cmail-online.dk> skrev i en
meddelelse news:11433073980.178688680880036@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> prikker inden under lakken.
>
> Jeg ved at man kan fjerne lakken med Bums, men er der en mere

Bums kan misfarve træet - især rundt om skruer osv.

Du skal bruge en varmepistol og en skraber.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-03-06 15:51

> [...]

> prikker inden under lakken.
>
> Jeg ved at man kan fjerne lakken med Bums, men er der en mere

Jeg tror ikke, at bums er specielt uvenligt mod miljøet længere, fordi man
lavede nye regler i midten af halvfemserne.

I '99 testede jeg 6-7 forskellige "bumser", og min konklusion blev, at det
stort set ikke duede mere. Ingen af dåserne var pengene værd til denne
opgave. Den som var mest effektiv, var fra Polly Filla. Det var meget
gammel, hærdet alkydmaling på en træbåd.

Men ellers er der jo en slibemakine, men der kan jo komme mærker., og en
gasbrænder er heller ikke god, hvis båden skal lakeres efterfølgende. Jeg
formoder, at du kender tricket med brun sæbe og Vita wrap. Smør det hele ind
i rigtig brun sæbe, og sæt folie på, så det er lufttæt. Lad tørre i 3-5 dage
afhængigt af temperatur. Så burde lakken være til at spule af.

Den ultimativt bedste metode til at fjerne lak, er en lakfræser. Det er kun
Metabo som laver dem, og den er ret dyr - næsten kr. 5000,-

http://www.myboat.dk/lakfræser.jpg

Jeg har været meget glad for min, fordi den er meget effektiv, og så kan den
indstilles meget nøjagtigt. Den kan lejes rundt omkring, navnlig i store
malerforretninger

Men ellers er der jo skrabejernet, det er enormt miljøvenligt

Claus

--
Blokke sælges til superpris!!!
Se her: www.myboat.dk/blok.htm

Fra : Jan Raarup

Dato : 26-03-06 17:40

Hej Claus

Tak for svaret.

Jeg har også hørt om metoden med brun sæbe. Det eneste der bekymrer
mig er, om man efterfølgende kan lakere uden
problemer med evt. rester af brun sæbe i træet.

Mon en lakfræser er god til en klinkbygget båd, bordene er forskellige
og kobbernitterne går jo helt ud til overfladen af
træet?

Nå, jeg laver en prøve med den brune sæbe.

Hilsen Jan

--
Hilsen Jan

"The worst day fishin´
is better than
the best day workin´"

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-06 18:10

Hej Jan,

Jeg har også brugt varmepistol og spartel og synes, at det er det letteste.

Du skal varme lige foran spartelen og lakken skal ikke boble eller lignende.
Lakken skal blot varmes op, så den bliver blød og så kan du rimelig let med
spartlen køre det af.

Pas på ikke at varme for meget, for så kan træet blive sort. Hellere lidt
lavere varme end for høj varme.

Ivrige sejler