Hydraulisk styring
Fra : jetp

Dato : 23-03-06 12:31

Hej

Jeg har et hydraulisk styretøj, som er beregnet for 6 mm. slanger.
Jeg har i forvejen 1/2 tommer hydraulikslanger, som jeg påtænker at anvende,
fordi de er forholdsvis nye, og de er monterede i båden fra et tidligere
styretøj. Spørgsmålet er, om det har betydning for funktionen, at slangerne
har betydeligt større diameter, end pumpe og cylinder er beregnet til? Jeg
kan forestille mig, at der vil være mindre friktion, men det er vel kun et
plus?

Gode råd modtages med tak.

Mvh Jens, Randers

Fra : Leif Langgaard

Dato : 23-03-06 13:43

"jetp" <jetpFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at slangerne har betydeligt større diameter, end pumpe og cylinder er
> beregnet til? Jeg kan forestille mig, at der vil være mindre friktion, men

Hej

Teoretisk skulle det være ligemeget, da væsken ikke kan komprimeres, dog
skal udstyret i enderne af slangerne være beregnet til hinanden, ellers vil
båden vel over eller understyrer.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-03-06 16:53

Det du havde tidligere var 1/4" slanger og 1/2" er dobbelt så store i
hullet...
og det har ingen betydning for det du skal.

Kig nu lige efter om det er de samme gevind i enderne, kunne være BSP
skærering, jic... m.v.

Alternativt koster det altså ikke en bondegård at få lavet et par nye
slanger.
bl.a. Dunlop Hiflex er gode til det, de kan også i rustfrit, kan bare huske
hvad jeg skulle give for dem.

Fra : jetp

Dato : 23-03-06 21:22

Tak for svarene.

Jeg satser på at bruge de nuværende slanger.

Mvh Jens

Fra : Calle.

Dato : 24-03-06 10:45

jetp wrote:
> [...]
> cylinder er beregnet til? Jeg kan forestille mig, at der vil være
> mindre friktion, men det er vel kun et plus?

det burde ikke gøre noget, bare du ikke har luft i systemet.

--
**** Calle. ****
Automatikmekanikker hos producenten af styreenhederne