3 cyl. vs. 4 cyl
Fra : Lars F.

Dato : 20-03-06 17:02

Hej NG.
Jeg står for at skulle købe en motor til en 23" båd og har kig på enten en
33hk Vetus M4.15 (Mitsubishi) eller 30hkYanmar 3YM30.
Vetus'en er 4 cylindret og Yanmar'en 3 cylindret og jeg gik ud fra at
Vetus'en ville have en "roliger" motorgang p.g.a den ene cyllinder mere, men
har nu fået at vide af en kammerat at det ikke forholder sig sådan, men at
Yanmar'en er den der har den roligste gang af de to!!!
Er der nogen her i NG der har nogen erfaringer på dette område, eller måske
en henvisning til hvor jeg kan finde oplysninger om dette?
Venligst
Lars F.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-03-06 02:22

"Lars F." <lfcgo@way.mail.dk> skrev i

> [...]
> Er der nogen her i NG der har nogen erfaringer på dette område, eller
> måske en henvisning til hvor jeg kan finde oplysninger om dette?

Desværre kan man ikke umiddelbart sammenligne på denne måde. Vetus og
lignende mærker er bygget over almindelige industrimotorer, som blot er
mariniseret. Yanmar og f.eks. Volvo og Bukh er ægte marinemotorer, som er
udviklet direkte til både. Derfor kan der være stor forskel på svinghjul,
lejer osv, som kan have indflydelse på vibrationer.

I øvrigt er rolig motorgang en subjektiv værdi, så det er ikke noget, man
lige kan definere talmæssigt. Du må spørge folk, som har de pågældende
motorer. Men selv her kan der være stor forskel pga. ophæng, flexkoblinger
samt valg af gearkasse og endda propel.

Jeg ville til hver en tid vælge en Yanmar frem for en Vetus!

Nogle af Vetus motorer er simpelthen noget bras, fordi der er anvendt et hav
af forskellige metaller for at holde prisen nede.

Claus

Claus

Fra : Per Christiansen

Dato : 21-03-06 16:48

> [...]
> samt valg af gearkasse og endda propel.
>
> Jeg ville til hver en tid vælge en Yanmar frem for en Vetus!

Jeg kan kun give Claus ret Yanmar er godt, men prøv at kikke på Bukh dv36
den er meget rolig og lydløs.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-03-06 10:32

Hej Lars,
Begge motorer er bygget og afballanceret således de giver rolig
motorgang.
En væsentlig faktor for at have et lavt vibrations- og
støjniveau ombord hidrører fra flere hovedområder.
Motorernes tre eller fire inertikræfter giver en hvis udbøjning
af bådbunden. Hvis skibsbundens egensvingningstal netop falder
sammen med krumtappens omdrejningstal kan der opstå
bøjningssvingninger med meget stor amplitude, idet der tilføres
energi til svingningerne, når kræfterne går opad, samtidigt med
at bunden svinger opad, og nedad, når bunden svinger nedad.
Derfor må man sikre sig at bunden ikke er i resonans med
maskinen.
Dette problem kan elimineres ved hjælp af forskellige indvendige
pålægninger af tungt materiale på bunden.
Dette problem bliver der ofte ikke taget hensyn til og derfor
fremkommer der meget subjektive vurderinger vedr. den samme
motors gang baseret på ufuldstændige installationer og oven i
købet i forskellige typer både.
Uanset typen af den installerede motor skal der foretages
forskellige tiltag for at nedbringe overnævnte problemområde. I
dette komplex indgår også valget af svingningsdæmpende motor
ophæng.
Den motor kasse som motoren er lukket inde i skal også med i
konstruktionens hele sammenhæng, foruden indsugningslabyrintens
konstruktion.
Desuden skal udstødningssystemet med vandlåse lydpotter m.m.
være korrekt tilpassede, isolerede og isoleret ophængte.
Det gælder om at alle led i konstruktionen er optimerede.
Det skal helst være således at hvis du ligger med siden til en
kaj og motoren gående i tomgang, så skal den person som står
oppe på kajen ikke kunne høre motoren eller spore vibrationer
fra båden, kun støjen fra det udstrømmende kølevands svage
pludren skal kunne fornemmes.
Det er den tilstand der skal tilstræbes.
Endeligt er valget af gearudveksling et vigtigt punkt, som
sammen med propellervalget, giver motoromdrejningerne ved
marchfart, behovet for tilført energi og dermed motorens
arbejdstistand.

Irrelevante angreb på motorkonstruktioner og materialevalg, hvor
kun farven er forskellig, har ikke rigtig noget med emnet at
gøre, det høre ikke med til en seriøs behandling af emnet.

Mvh/Harding

Fra : Lars F.

Dato : 27-03-06 00:05

Tak for indslagene, især tak til Harding for den meget uddybende forklaring.
/Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-03-06 08:42

Hej Lars,

Velbekomme!
Jeg håber det kan medvirke til det bedste motorvalg for dig.

Mvh/Harding