Svejsning af rustfrit stål
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-03-06 18:31

Jeg har planer om at lave en badeplatform til min Bianca 28.
Jeg har en del teaktræ liggende, så den side af sagen er klaret. Sidste år
talte jeg med en smed i Nordhavnen (Kbh.), og han ville have 5.000,- for at
bukke et par rør samt svejse dem sammen. Rustfri, syrefaste stålrør koster
ikke alverden, så jeg var mildets talt overrasket over prisen!

Kender nogle en smed i københavnsområdet, eller en person med svejseapparat
og hænderne skruet rigtigt på, der vil hjælpe mig til en fornuftig pris?
Hvis jeg kan få fingrene i nogle rustfri rør, kan jeg bukke dem selv, hvis
det er en fordel.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-03-06 19:15

Husk bare at det ikke skal svejses i rustfrit, men i syrefast stål. Det er
ikke nok rørene er syrefaste, hvis svejsningerne anløber.

Efter svejsning skal det hele (inkl svejsningerne) poleres, så ikke de
anløber.

Sørg for at du ikke ender hos en klamphugger. Det er en sag for fagfolk der
ved hvad de laver. Dem er der ikke så mange af, så prisen er derefter.

/Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-03-06 20:16

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Husk bare at det ikke skal svejses i rustfrit, men i syrefast stål. Det er
> ikke nok rørene er syrefaste, hvis svejsningerne anløber.

Ja, altså det er ikke nok, at de er _rustfri_

> Efter svejsning skal det hele (inkl svejsningerne) poleres, så ikke de
> anløber.

Jeg fik omforkromet mine spilkopper sidste år, og der kan man også få
elektropolering. 25,- kiloet! Hvis svejsningerne er slebet pænt, er det vel
det, der skal til, eller....?

> Sørg for at du ikke ender hos en klamphugger. Det er en sag for fagfolk
> der ved hvad de laver. Dem er der ikke så mange af, så prisen er derefter.

Jeg vil gerne betale for et ordentligt job. Men jeg vil ikke betale 2-3000,-
i timen!
Kan du henvise til en eller flere?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-03-06 20:54

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne betale for et ordentligt job. Men jeg vil ikke betale
> 2-3000,- i timen!
> Kan du henvise til en eller flere?

Hej

Du mener altså at det kan laves på et par timer?

Nu er rustfast stål jo ikke sådan lige til at gå til, den finish/tilpasning
der skal opnås inden svejsning skal være mange gange bedre end ved sort
jern.
Svejsningerne skal afsyres, slibes og poleres. Der skal også en opretning
til, da rustfast materiale trækker sig ca. 10 gange så meget som sort jern.

Jeg ved ikke hvad du laver til daglig, men det kan da ikke tage så lang tid

--
Leif Langgaard udd rustfast smed.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-03-06 22:39

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> jern.
>
> Jeg ved ikke hvad du laver til daglig, men det kan da ikke tage så lang

Godt så. Som du nok har regnet ud, er jeg ikke smed Jeg har nok
undervurderet arbejdets omfang.

Men for 5000,- kan jeg få en stor, færdiglavet badeplatform i stål, med
beslag, hårdt træ og badestige, så den napper jeg nok i stedet, selvom den
måske ikke passer optimalt!

> Leif Langgaard udd rustfast smed.

Du bor vel ikke i københavnsområdet?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-03-06 09:40

> Du bor vel ikke i københavnsområdet?

Hej

Nej, jeg bor i Jylland, og arbejder ikke som smed mere.

Prisen er jo også afhængig af antallet der skal laves, så derfor den relativ
lave pris på de færdige badebroer!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-03-06 09:59

> [...]
>
> Prisen er jo også afhængig af antallet der skal laves, så derfor den
> relativ lave pris på de færdige badebroer!

Ja, det har du ret i.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-03-06 14:51

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev

> Jeg vil gerne betale for et ordentligt job. Men jeg vil ikke betale
> 2-3000,- i timen!
> Kan du henvise til en eller flere?

En hvilken som helst smed kan lave det, men der er mange smede som slet ikke
gider at arbejde i RF.

Der er ikke nogen ben i det, men det tager tid. Skære, slibe og polering er
langt mere tidskrævende end i almindeligt stål, så efterbearbejdningen er
forholdsvis tidskrævende.

Men hvis du selv har rørbukkere, så køb et svejseværk. RF er meget nemt at
svejse i, det kræver ikke specialviden eller -erfaring, blot du anvender det
rigtige udstyr og tilbehør.

Men der er nogle få regler, som skal overholdes. Det er f.eks. at hindre
kontaminering fra almindeligt stål og værktøjer. Alle skiver, skæreklinger
og bor skal være til RF og må KUN anvendes til RF. Dernæst skal der bejses
efter svejsning, men det er der heller ingen ben i. Jeg plejer at bruge
pasta, det er nemt at have med at gøre.

Men pas på med ikke at undervurdere arbejdet. RF er tidskrævende, hvis det
skal være pænt.......

Vær forresten opmærksom på, om din bukker er til RF, det er jo stærkere end
almindeligt stål, så mange maskiner og apparater har ikke samme ydelse i RF
og almindeligt stål.

Claus

Fra : Per Christiansen

Dato : 19-03-06 17:15

> [...]
> er langt mere tidskrævende end i almindeligt stål, så efterbearbejdningen

Det der tager mere tid er at sætte baggas (formiergas) på rørerne når der
svejses og
afsyring og polering af samlingerne. Det er samme tid og skære og slibe.

> Men hvis du selv har rørbukkere, så køb et svejseværk. RF er meget nemt at
> svejse i, det kræver ikke specialviden eller -erfaring, blot du anvender
> det rigtige udstyr og tilbehør.

Hvad type svejseværk ville du da anbefale ham at bruge
og kan han svejse ?

> [...]
> efter svejsning, men det er der heller ingen ben i. Jeg plejer at bruge

Pas på det kan være meget giftigt at afsyre stålet.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-03-06 01:51

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev

> afsyring og polering af samlingerne. Det er samme tid og skære og slibe.

Der er jeg ikke enig. Skærehastigheden er væsentligt lavere i rustfrit end
almindeligt bondejern.

> Hvad type svejseværk ville du da anbefale ham at bruge
> og kan han svejse ?

Aner det ikke, det er ikke så væsentligt, og når han har rørbukkeudstyr, så
er det heller ikke utænkeligt, at han kan svejse. Ellers kan han lære det,
det er ingen videnskab og er godt at kunne som sejler og gør det selv mand.

> Pas på det kan være meget giftigt at afsyre stålet.

Hvad får dig dog til at tro, at jeg ikke passer på, når jeg arbejder?!

Claus

Fra : Per Christiansen

Dato : 21-03-06 16:37

> "Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev

> Der er jeg ikke enig. Skærehastigheden er væsentligt lavere i rustfrit end
> almindeligt bondejern.

Nu er det jo ikke et rustfrit RHS rør på 400X400 han skal skære over
men måske noget 1"X 2,7mm rør og det tar ikke længere tid end sort
En vinkelsliber med 1,6mm skive så skal du bare se.
Det er lidt mere sejt at slibe i men det er jo stadig smårør vi taler om,
og hvis det er tig svejst og det er gjordt rigtigt så er der næsten ikke
noget at slibe.

> [...]
> det, det er ingen videnskab og er godt at kunne som sejler og gør det selv

Jo det er væsentligt hvis det skal være pænt og næmt at arbejde med,
så et tig svejseværk er at foretrække og det er ikke nemt at svejse med
hvis man ikke har rutine.

> Hvad får dig dog til at tro, at jeg ikke passer på, når jeg arbejder?!

Nu var det jo ikke dig der skulle arbejde vel -:)

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 20-03-06 21:34

> [...]
> svejse i, det kræver ikke specialviden eller -erfaring, blot du anvender

Hej Claus,

Det kunne selvfølgelig være fristende at vende investeringen den vej rundt
og ende med at have en svejser til fremtidig brug også.

Hvis vi nu antager at sådan en kan købes fornuftigt for et par tusinde (rent
gæt) og jeg har adgang til bukker samt søjleboremaskine og vinkelsliber,
hvad skal jeg ellers bruge? Drejebænk? Her tænker jeg særligt på at
fræse/skære/bore en rørende ud, så den kan sætte vinkelret på et andet rør
f.eks.

Jeg er frisk på at bruge tiden på det, hvis jeg samtidig får lært noget og
ender med et fornuftigt produkt naturligvis

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-03-06 02:01

> [...]

> vinkelsliber, hvad skal jeg ellers bruge? Drejebænk? Her tænker jeg
> særligt på at fræse/skære/bore en rørende ud, så den kan sætte vinkelret

En drejebænk er overkill. Det kan sagtens gøres i hånden. Man kan lave
meget med vinkelslibere med diverse værktøjer. Jeg har selv en 6-7 stykker
med forskellige påsætninger. Dernæst skal du have et par gode boremaskiner
og GODE bor!

Det spåntagende værktøj er ret vigtigt, når man arbejder med rf, så
kvaliteten på det skal være i orden.

> Jeg er frisk på at bruge tiden på det, hvis jeg samtidig får lært noget og
> ender med et fornuftigt produkt naturligvis

Du skal bare være forberedt på, at der er meget surt slibe- og polerarbejde.

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 21-03-06 22:01

> [...]
> kvaliteten på det skal være i orden.

> Du skal bare være forberedt på, at der er meget surt slibe- og

OK - tak for konstruktive inputs. Både til dig og andre

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-03-06 09:39

Hej Peter,

Arbejde med rustfrit stål er langsomt, næsten uanset formuleringen.
Skærehastigheden er lav, svejsearbejde med baggas
tager tid, efterfølgende bearbejdning, slibning og polering til
højglans er langsommelig og tidskrævende.
Derfor er det dyrt at få lavet specialopgaver. Til gengæld er
chancen for at få et betydeligt bedre produkt end standardvarerne også
tilstede. Det afhænger af fremstillerens evner i
høj grad.
Jeg vedhæfter et link til B-31 siden med billeder af min båd, så kan
du se hvordan det kan laves.

http://groups.msn.com/danskb31klub/helia.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID
=129

Bovspryddet blev lavet i 1986 og allerede den gang ville prisen ligge
omkring 12.000,- regnet ud fra materialer og
arbejdstimer.
Alene tilpasningen, hvor rørene ligger an mod de dobbeltkrumme flader
øverst på skroget, tog det 3 aftener at udføre.
Ideen var at det skulle se ud som om at rørene gik ind gennem skroget.
Der måtte ikke være luft mellem skrog og rør.
Vi var tre naboer som alle havde båd, den ene var svejsekonsulent og
mestrede sin del svejseprocessen, den anden var
metalpolerer og fremstillede desuden søvandsbestandige beslag til
både. Jeg havde et hobbymaskinværksted til den
maskinelle bearbejdning.
Hver gang jeg fik en ide rakte de to andre tre fingre i luften, så
produktionen var altid på tre emnet.
Desværre ophørte samarbejdet, den ene flyttede til Sønderjylland og
den anden til Præstø.
Prøv at klikke på "Næste" i billedserien og se lidt på nogle af de
detaljer der er vist.
Jeg synes at om du har muligheden (økonomisk), så bør du ikke nøjes
med at købe standardprodukterne. De besidder ofte ikke
den fornødne styrke og tilpasningen er heller ikke det mest optimale.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-03-06 10:07

"Harding E. Larsen (slet 9SZEI)" <harding@9SZEIlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11426713720.19899084125074@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> høj grad.
> Jeg vedhæfter et link til B-31 siden med billeder af min båd, så kan

Hej Harding,

Et meget flot stykke arbejde, ser det ud til. Og det er da rigtigt, at ting
koster nu engang det, det koster. Jeg havde bare ikke forventet så høj en
pris.
Hvis jeg på en måde kan få integreret min eksisterende lejder til en
hjemmedesignet platform, vil jeg foretrække at få lavet min egen løsning, da
jeg jo også har en pæn bunke teak liggende.

Er der iøvrigt et alternativ til svejsning, eller bliver det bare noget
klamphuggeri?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-03-06 11:31

Hej Peter,

Ja jeg er såmænd også godt tilfreds med det.
Bovspryddet er lavet af 50 mm rør med godstykkelse på 4,7 mm og
forrest er der to tilpassede 90 graders bøjninger som er svejset
sammen med rørene. Efterbearbejdningen er lavet så nøjagtigt at
hverken "sørgerande" eller ujævnheder i materialeovergangene kan
ses. Det var et stort arbejde.
Vores bådtyper er ikke lige dem som kan bære en stor platform
agter.
Jeg har også haft mange overvejelser omkring badeplatform og
stige.
Stigen er som regel meget for kort især hvis man dykker med
udstyr skal løfte det op selv på ryggen. Derfor har jeg
forlænget min stige og lavet en lille men tilstrækkelig effektiv
bade"platform". Jeg sender dig et par billeder til din e-mail
adresse.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : varly jespersen

Dato : 18-03-06 23:01

HEj, du kan købe rør samt 90 graders bøjninger hos Masnedø marinecenter
m.v.h. varly

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 19-03-06 09:19

"varly jespersen" <varly-fjern-@nypost.dk> skrev i en meddelelse
> HEj, du kan købe rør samt 90 graders bøjninger hos Masnedø marinecenter
> m.v.h. varly

Tak for det - det kigger jeg lige på.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-03-06 09:33

> "varly jespersen" <varly-fjern-@nypost.dk> skrev i en meddelelse
>
> Tak for det - det kigger jeg lige på.

Måske er prisen anderledes udenfor det maritime miljø, find et rustfast
firma i telefonbogen. Men husk et det skal være "saltvandsbestandig"
materiale.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-03-06 15:13

Hej,

Man kan prøve at starte med:

http://www.ii.dk/rustfri.asp

Priserne på Rustfrie råmaterialer er relativ lave.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-03-06 02:06

"Harding E. Larsen (slet DX8K5)" <harding@DX8K5larsen.tdcadsl.dk> skrev

> Priserne på Rustfrie råmaterialer er relativ lave.

Ikke når transport, minimumskøb samt transportemballage er betalt.

Sidste gang, jeg købte stål, gav jeg kr 180,- + moms for transportkassen til
stangstål som kostede 221,-

Dertil kommer, at mange har minimumskøb, eksempelvis Lemvig, Møller og
Munck. Mindstekøber 1000,- + moms.

Claus

Fra : ThomasB

Dato : 19-03-06 15:18

> [...]
> svejseapparat og hænderne skruet rigtigt på, der vil hjælpe mig til en
> fornuftig pris? Hvis jeg kan få fingrene i nogle rustfri rør, kan jeg

Kan du ikke få ham til at bukke og svejse og så kan du selv polere og gøre
fint?

Så kan du da nok godt komme ned på det halve.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 20-03-06 21:36

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke få ham til at bukke og svejse og så kan du selv polere og gøre
> fint?
>
> Så kan du da nok godt komme ned på det halve.

Det var selvfølgelig også en option til overvejelse. Tak for det