Det Levende søkort og Dæmoner
Fra : Lars

Dato : 13-03-06 17:23

Undskyld, hvis dette er på kanten af gruppens emne, men i software-grupperne
er der næppe så megen erfaring at hente med navigations-programmer som her.

Jeg er ved at overtage en (jaja, købt og betalt og legal!) cd med Det
Levende Søkort 2.
Jeg har også fået tilbudt en lille, fin subnotebook, som passer perfekt i
størrelse m.m.
Den kan fint ifølge systemkrav fint køre DLS2 men kan vel næppe klare DLS
3's systemkrav, når det kommer.
Så langt, alt perfekt, men der er intet indbygget cd-drev i den lille
bærbare.
Derfor mit spørgsmål: har nogen af jer prøvet at installere dette stykke
sejlads-støtte-software
ved hjælp af Daemon Tools eller noget lignende for ikke at være tvunget til
at have cd'en med?
VH,
Lars

Fra : HO

Dato : 13-03-06 18:18

"Lars" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> ved hjælp af Daemon Tools eller noget lignende for ikke at være tvunget
> til at have cd'en med?
Hej
Du kopierer bare hele CDen over i et bibliotek på HD.
Og installerer fra dette, på HD, første gang under installeringen, skal
programmet have adgang til CDen.
Når tiden er udløbet med de 8 dage ? skal du bare genstarte programmet 2
gange.
Hilsen
Hans

Fra : Lars

Dato : 13-03-06 20:32

> [...]
> programmet have adgang til CDen.
> Når tiden er udløbet med de 8 dage ? skal du bare genstarte programmet 2

Den fremgangsmåde var jeg nok aldrig kommet på af mig selv, så tak for
tippet.
VH,
Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-03-06 20:34

Det kan man da ikke med 2'eren. Den skal se cd'en for at installere.

1'eren kunne det du nævner (installere fra filerne uden cd'en)

Bjarke

Fra : HO

Dato : 13-03-06 20:41

Det var faktisk også det jeg skrev:

""første gang under installeringen, skal
programmet have adgang til CDen.""

Jeg tror det kan lade sig gøre hvis den kører i netværk, men ellers lån en
ekstern CDrom drev.

Hilsen
Hans

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-03-06 20:49

Hvis Lars kunne det, så er der jo overhovedet ikke noget problem. Så er det
bare at installere fra CD'en og starte den 2 gang efter de 8 dage.

Fra : Lars

Dato : 13-03-06 21:00

HM.
Nu skal det jo nødig ende i ren pc-teknik i denne gruppe, men jeg kan nok
kopiere filerne over på den bærbares harddisk via kabel og installere, men
den ældre subnotebook har ikke noget usb-stik, så jeg skal i givet fald have
lavet et stunt med at koble et eksternt cd-drev til via seriel-porten for at
starte "med cd'en i drevet".
Derfor min tanke om at bruge Daemon Tools.
VH,
Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-03-06 21:13

Den kører cops copylock i en version der ikke er lige til at komme udenom.
jeg har prøvet uden held.

Bjarke

Fra : Lars

Dato : 14-03-06 12:25

> [...]
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Den kører cops copylock i en version der ikke er lige til at komme udenom.

Hej Bjarke.
Sorry, hvis jeg er ved at fare vild i mine egne quotes - men taler du
her om DLS 1 eller DLS 2?
VH,
Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-03-06 20:27

Hej Lars,

Det nye DLSK3 vil køre på det samme styresystem som DLSK2 blot i
en forbedret udgave.
Du kan indlevere den gamle DLSK2 og få tilsendt den nye DLSK3
for rimelige penge.
Det giver dig de nyeste søkort, havnekort og desuden nye meget
vedkommende temaer som understøtter en sikker sejlads.

Mvh/Harding

Fra : Lars

Dato : 13-03-06 20:45

Tak for dit svar.

> Det nye DLSK3 vil køre på det samme styresystem som DLSK2 blot i
> en forbedret udgave.

Håber, du har ret. Kan INTET se om systemkrav på omtalen på Sejlunionens
omtale af Den Lille Ny. Ved du helt konkret, at det kan køre på Windows 98
eller Windows 2000?

> Du kan indlevere den gamle DLSK2 og få tilsendt den nye DLSK3
> for rimelige penge.

Tjah. Måske læser jeg omtalen på en forkert måde, men jeg kigger på
http://sejlershoppen.butik.jubii.dk/ og ser en pris på 688 kr for det fulde
program men mulighed for at opgradere for kun 612 kr. Er der en pointe, jeg
ikke får med? De 76 kroner i bytte (minus portoudgifter) lyder ikke
umiddelbart som noget voldsomt stort afslag i prisen...

> Det giver dig de nyeste søkort, havnekort og desuden nye meget
> vedkommende temaer som understøtter en sikker sejlads.

De 688 kr lyder rimeligt nok, hvis jeg kan køre det på en bedaget maskine.
Opdaterede søkort lyder rigtig godt!

Temaer???? Noget søsports-sikkerheds-noget??

VH,
Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-03-06 20:53

Enig. Det er langt fra et "godt tilbud". Garmins updates koster det halve af
originale. Det burde DLSK også gøre. 799 for en ny og 399 for en update
havde været passende og vil sikkert have givet dem samme indtægt.

/Bjarke

"Lars" <kedelig@ofir.dk> wrote in message
snip

> [...]
> pointe, jeg ikke får med? De 76 kroner i bytte (minus portoudgifter) lyder
> ikke umiddelbart som noget voldsomt stort afslag i prisen...

snip>

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-06 10:49

Hej Bjarke,

Du bør nok se lidt mere nyanceret på det.
Det er rigtigt at prisen på updates fra Garmin koster det halve
af hvad kortene kostede oprindeligt.
Updates til DLSK koster ikke noget , det er gratis og de ligger
tilgængelige på DS´hjemmeside under
fanebladet "Tursejlads", "Det levende Søkort".
Prisen 688,- er for et helt nyt DLSK som førstegangskøber,
bytter du senere til en ny CD koster det kun 599,-.
Forskellen er også at Garmin kun laver søkort af en anden
kvalitet med færre oplysninger end KMS kortene. De enkelte
fabrikanter af kortplottere vælger selv hvor mange informationer
de ønsker medtaget.
DLSK kortene indeholder flest oplysninger af alle de til
rådighed værende søkort. Tillige får man oven i købet et
Danmarkskort med temaoplysninger, et landkort, som kaldes et
færdselskort, et satelitkort, et stort oversigts kort og
endeligt mange vedkommende temaer med oplysninger og
informationer for anvendelse til planlægningen af en forestående
rejse samt støtte til navigationen medens der sejles.
Endeligt skal du være opmærksom på at ingen andre programmer,
PCér og kortplottere er at betegne som godkendte
navigationssystemer. Kun navigationssystemer hvor kortene og al
det tilsluttede hardware, herunder, GPS, skal være godkendt og
påført et "Type approved" skilt og certifikatet skal f.eks.
indeholde følgende tekst:

Type approved from Det Norske Veritas, according to IEC 61174,
61162, 945 and IMO 813, 817, 694, 830.
All the system hardware listed below has been approved by DVN as
suitable for ECDIS systems.
Software supported is provided by SIS through E-mail, phone &
fax and our web site. Hardware support is provided through the
world wide network of distributors and agents along with marine
electronic suppliers and chart agents.

Først når overstående er opfyldt kan man sige at man har et
elektronisk navigationssystem ombord.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Lars

Dato : 14-03-06 12:34

> Updates til DLSK koster ikke noget , det er gratis og de ligger
> tilgængelige på DS´hjemmeside under
> fanebladet "Tursejlads", "Det levende Søkort".

Går ud fra, du her refererer til DLS 1 + 2.
Jeg opfatter i hvert fald vendingen

"Opdateringer:
Det er ikke planlagt at udgive opdateringer til DLSK 2006"
(http://www.sejlsport.dk/sw616.asp#516_2329)

som om at man lige netop IKKE med v. 3 løbende kan hente opdateringer, men
fremover skal købe/bytte sig til en ny cd hvert år for at få opdateringer?

Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-03-06 19:24

Som der står i et indlæg der er kommet i mellemtiden, så du med på at den
nye dls IKKE inkluderer opdateringer. Således er garmin's og DLS'
opdateringsservices (eller mangel på samme) sammenlignelige.

DLS kommer til at koste 599 plus porto = 618 kr om året (hvis man vil have
nye hvert år)

Garmins updates koster 125 USD + moms = 1000 kr om året (hvis man vil have
nye hvert år og er så ærlig at man betaler moms af købet der foregår via
internettet)

Så der *er* forskel, men den er ikke så stor som man ofte hævder.

Yderligere fremhæves det ofte, at DLS er de eneste der har "de rigtige" kort
fra KMS. Garmins kort er også fra KMS. Det er muligt de kommer til garmin
via en omvej (i USA) men man må konstatere, at de ikke tager længere tid end
det tager for DLS at få nye kort på deres hjemmeside (for ikke at tale om nu
hvor de skal trykke nye cd'ere)

I de år jeg har kørt både med DLS og Garmin software kort har jeg ikke
bemærket en nævneværdig forskel på hvor nye kortene er.

Misforstå mig ikke. Jeg er en tilfreds DLS kunde og jeg synes det er et
glimrende initiativ og produkt. Vi skal bare ikke sætte det op på en
piedestal hvor det ikke hører til.

Længe leve DLS !

/Bjarke

"Harding E. Larsen (slet VJMPS)" <harding@VJMPSlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11423299660.857341325399041@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-06 21:33

Hej Bjarje,

Du har ganske ret den økonomiske forskel er ikke så stor; men
indholdsmæssigt så er indholdet i DLSK, som er den lave ste
pris, meget bedre.

[...]

Vores egen union, Dansk Sejlunion, har for os påtaget sig at
videreføre et elektronisk søkort med de temaer som vi som den
brede skare af lystsejlere som vi er, sætter mest pris på.
Styresystemet ligger fast, desværre kan kortene ikke føres over
i mere brugervenlige programmer; men sådan er beslutningen.
Til gengæld kan det så køre sammen med de svenske kort og
temaer, det er en fordel.

Det nye DLSK2006 vil blive forbedret i styresystemet og komme
til at indeholde nye temaer som vi vil få glæde af.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-03-06 21:52

Jeg synes de er svære at sammenligne, da de hver især har styrker/svagheder.

Vil man lige et sommersmut til Rügen så har garmins mapsource kort
detaljerede kort med i prisen over "Danmark". Vil man lige vide hvor langt
der er at sejle til Stockholm eller Estland, så har garmins mapsource svaret
til dig uden ekstra omkostninger.

Til gengæld har DLS de fedeste brooplysninger. Og med DLS kan man stort set
klar sig uden en havnelods.

/Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 0YJRU)" <harding@0YJRUlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11423686420.0305750491931605@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-06 23:26

Hej Bjarke,

Det synes jeg også sammenligningerne eller i forskellene må også
indgå at man kan købe hele CD´en til Bluecardene for hele Europa
for næsten 2400,- eller også kan man købe åbningsrettigheder til
delområder, og har man det så kan man foretage det
afstandssonderinger; men er det nu nødvendigt.
DLSK er et dansk produkt for danske farvande og ud over
brooplysningerne så er der ogse mange andre informationer som
f.eks. havneoplysninger, ankerbøjer turbøjer, Forsvarets
Skydepladser, Forbudsområder, Vildt- og fredningsområder,
symboler, forkortelser, og ordliste, fakta om danske farvande
links, fiskepladser, klubliv & turforslag, Meterologi for
sejlere, Navigationshjælp, oceanografi, sikkerhed til søs, Vrag
& dykning, desforuden kan man lave egne temaer og dele dem med
andre.

Der er så stor forskel på de to produkters indhold og det er
svært at sammenligne pærer med æbler.
Det ser ud til at DS forventer en god udvikling for DLSK som
produktet med de flest tilbud i til os sejlere, når vi bevæger
os rundt i de skandinaviske nærområder.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-03-06 21:59

Hej Lars,

Minimumskrav: Windows PC (med pentium) med 32 Mb skærm med
stærke farver minimum 800 x 600 pixels og CD-romdrev. Alle
Windows nyere end Windown 3.1.

Det skulle være kravet til hardwaren.

Det væsentlig er at det er en ombytning af DLSK således at de
gamle Cd´er ikke fortsat anvendes.
Prisen er 599,- for ombytning + porto 13,-. Det kan da ikke
vælte et sejlerbudget?

M.h.t. Temaer ja så fjernes de landbaserede temaer som ikke i
perioden er blevet opdateret af opdragsgiverne.
De nye temaer retter sig mere mod de områder der forøger
sikkerheden til søs.

En af de store fordele med DLSK er at nye eller ændringer i
temaer og kortdele kan hentes fra nettet og installeres direkte
i programmet.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 14-03-06 10:57

Hej Harding m.fl..

Der er da stadig havneinfo i DLSK3 ikke sandt (havneplaner og øvrigt
havneinfo) ???

Mvh Keld

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-06 11:26

Hej Keld,

Jo da det er ikke fjernet.
Det er kun landbaserede temaer som ikke er korrekte som
udelades. Så som eksemplevis et museum der ikke findes eller
hvor åbningstider ikke er korrekte. Det er der ingen ide i at
slæbe med over i en ny version.
Det som DS har lagt stor vægt på ved overtagelsen er at det skal
være et maritimt værktøj.
DS er jo vores hovedorganisation for fritidssejlere. Det er os
som gennem vore sejlklubskontingenter der økonomisk driver DS.
Derfor vil det være godt om vi støtter op om at købe det produkt
som vi faktisk ejer og bliver lavet for os som sejlere.
Det er et godt og billigt værktøj.

Mvh/Harding

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 17-03-06 11:42

Godt nok Har bestilt det nye...
Hilsen Keld

"Harding E. Larsen (slet D4B4P)" <harding@D4B4Plarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11423322040.0102493486479212@dtext.news.tele.dk...

Fra : Lars

Dato : 14-03-06 12:41

> [...]
> gamle Cd´er ikke fortsat anvendes.
> Prisen er 599,- for ombytning + porto 13,-. Det kan da ikke

Som sagt, så finder jeg prisen både fair og overkommelig
Jeg er dybt imponeret over de lave hardware-krav.
Men jfr.mit svar på dit andet indlæg, lyder det da netop IKKE som om, man
fremover kan opdatere via web?

Med det i baghovedet bliver mit eneste problem (stadig) at få programmet til
at køre uden at have adgang til cd.

;-(

Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-03-06 13:57

Hej Lars,

Jævnfør dit forrige indlæg så omtalte jeg nu lejet for DLSK 1 og
2 m.h.t. opdateringer.
Det er nu nogle år siden DLSK2 kom på markedet og til ptogrammet
kom der en del opdateringer og et par temaer blev indføjet.
Desuden har der været 6 opdateringer af søkort i perioden 2003
til og med 2005.
Det ser ud til at DS fremover vil udgive en ny CD for hvert af
de kommende to år 2006 og 2007. Det skulle blive bedre udgaver
så man undgår opdateringer til selve programmet.

M.h.t. at køre uden CD ja så gør det ikke noget at du søger på
nettet du kan f.eks. starte med at skrive "Dansk RJ85 Klub" og
så lede lidt på deres hjemmeside.

Mvh/Harding

Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-03-06 15:05

On Tue, 14 Mar 2006 13:57:29 +0100, Harding E. Larsen
<harding@UFZ01larsen.tdcadsl.dk> wrote:

> M.h.t. at køre uden CD ja så gør det ikke noget at du søger på
> nettet du kan f.eks. starte med at skrive "Dansk RJ85 Klub" og
> så lede lidt på deres hjemmeside.

http://www.rj85.dk/artikler/dlsk/dlsk2.htm

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Fra : Lars

Dato : 14-03-06 15:40

> M.h.t. at køre uden CD ja så gør det ikke noget at du søger på
> nettet du kan f.eks. starte med at skrive "Dansk RJ85 Klub" og
> så lede lidt på deres hjemmeside.

Mange søgeparametre har jeg hældt in di Google m.fl., men lige DET tror jeg
ikke, jeg selv var kommet på.
Glæder mig, til det lykkes mig at komme ind på siden...

Tak for hjælpen,
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-06 17:27

DLS2:
Jeg har nu 2 gange reinstalleret min DLS2 incl. samtlige opdateringer på
2 af mine PC'er (en bærbar og en stationær) som var reformatterede og
med ny winXP pålagt.
Ingen af gangene kom programmet overhovedet nogensinde og spurgte efter
CD'en, - bortset fra selvfølgelig første gang under installationen.
Jeg tror at DS tog kritikken til sig og fjernede tidsbegrænsningen i den
DLD.EXE-opdatering/udskiftning som kom ved årsskiftet 04/05.
DLS2 kan ikke umiddelbart håndtere USB-protokollen. Man er nødt til at
have NMEA via en gammeldags seriel port. En USB-protokolkonverter kan
bruges til at konvertere et serielt NMEA-output fra en GPS-enhed til en
USB-port, selvom opsætning kan være lidt tricky, - men en ren
USB-GPS-mus går alså ikke.

DLS3 (nu omdøbt til DLS2006):
Om eller hvornår man skal opgradere til denne må bero på flere ting og
argumenter:
Hvis vi taler planlægning og/eller ekstrastøtte til opdaterede
papirsøkort undervejs (feks: hvor tæt er jeg lige på den lavvandede
tunge som stikker ud i bøgestrømmen syd for Nyord?) så kan man sagtens
vente lidt, - måske et par år. Der er ikke de store revolutionerende
nyskabelser eller forbedringer i forhold til DLS2, og rabatten for en
udskiftning nu er ikke værd at regne med.
Hvis man satser på navigation efter DLS2006 som det vigtigste er der
ingen tvivl om at man skal være på forkant og udskifte/anskaffe DLS2006.
Der er dog ikke påtænkt opdateringer til DLS2006 i 2006, men man vil
lancere en ny DLS2007 i (godt gættet) foråret 2007.
OBS! Det er ikke angivet hvad DLS2007 vil komme til at koste i
indbytningspris!
DLS2006 kan acceptere USB-mus!
DLS2006 bør som minimum køre på en windows2000, - de garanterer ikke
forWin98!!
DLS2 er beskyttet med CD-cops 1.21 som bl.a beskytter mod CD-kopiering
med en entydig sektorvinkelmåling på selve installations-CD'en, - en
teknik som er ret svær at omgå. Daemon-Tools kan ikke gøre arbejdet!!!
DLS2006 blir givetvis med en CD-cops sikring, - annonceret med
genlæsningsperiode på 25 dage.
Lars får altså ikke løst sit problem med manglende CD-drev!!

Et hjertesuk til sidst:
Hvorfor h...... har DS dog valg en mangfoldiggørelsessikring som er så
bøvlet ??!!
Hvis alle gjorde det skulle man slæbe (sejle) rundt med et arsenal af
CD'er. Vi købte encykloædien (Gyldendasl) som osse benytter CD-cops, og
een gang om måneden skal vi igennem 4 CD'er som skal læses !!
Hvorfor benytter de dog ikke den teknik som Maptech, TomTom, Microsoft,
Symantec(Norton) og mange andre er gået over til, hvor programmet ved
installation genererer en kode ud fra visse hardwarekomponenter på netop
den benyttede PC, og som man så via nettet afleverer til leverandøren,
som så returnerer en lige så unik aktiveringskode til programmet.
Udbyder kan så styre hvor mange kopier man vil tillade installeret på
hvor mange pc'er, uden at brugeren er generet af noget, og programmet
kan til hver en tid geninsalleres på den/de samme pc'er med de
erhvervede aktiveringskoder.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Lars

Dato : 15-03-06 14:13

Hej Søren.
Tak for meget fyldig forklaring. Dit hjertesuk om bl.a. Gyldenkåls
EnCykkelLoppe kan jeg mildest talt nikke genkendende til.
Det er enerverende, når man som lovlig bruger skal chikaneres med sådan
noget skrammel. Men man må jo sige, at de har god succes med at kopibeskytte
:->

> DLS2006 blir givetvis med en CD-cops sikring, - annonceret med
> genlæsningsperiode på 25 dage.
[snip]
>Lars får altså ikke løst sit problem med manglende CD-drev!!

Tjah og dog...
Det afhænger lidt af, hvordan de 25 dage skal forstås.
Hvis jeg kan installere herlighederne via eksternt CD-drev og derefter regne
100% med at have arbejdsro i tre uger, er det til at leve med i.f.t.min
sædvanligeferielængde, og der er endnu et 7 ½ år til Den Store Tur Ned
Igennem Europas kanaler

VH,
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 15:20

Lars skrev:
.....og der er endnu et 7 ½ år til Den Store Tur Ned
> Igennem Europas kanaler
>
> VH,
> Lars

Hehe !
Glæd dig til efterlønnens velsignelser! - især hvis du som jeg har
arbejdet siden du blev 17, under uddannelse, under barsel osv, så er det
sgu dejligt og helt uden dårlig samvittighed.

Hvis du ikke piller ved systemuret så er cd-cops meget præcis.

Iøvrigt skrev HO at du skulle kopiere hele indholdet over på din blærbare.
Det mener jeg ikke er hverken rigtigt eller nødvendigt.
Når du installerer DLS fra CD spør installationsprogrammet om du vil
installere en fuld version, - og det siger du ja til. HokusPokus.
Opdateringerne fylder ca 84 Mega, og skal installeres i rækkefølge. Har
du ikke bredbånd har jeg en ekstrakopi af dem liggende på en CD som jeg
kan sende dig.

Mvh
Søren H.
"Kun en tåbe frygter ikke konen under slusning"

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-03-06 15:39

Hej,

Kan man tyde dette udsagn:
"cmd /c echo > %windir%\KMDLS03.DAT" lægge dem på skrivebordet
efter tilpasning til de enkelte programmer, samt efterfølgende
installere det/dem i startmenyen kan CD´erne blive hjemme.

Mvh/Harding

Fra : Lars

Dato : 15-03-06 20:03

> [...]
> efter tilpasning til de enkelte programmer, samt efterfølgende
> installere det/dem i startmenyen kan CD´erne blive hjemme.

Godt, jeg trådte mine barnesutter i de "glade" DOS-dage - det prøver jeg at
få til at virke

Tak for meget tålmodig hjælp!
VH,
Lars
PS: Men pokker, om jeg kan få hul igennem til RJ85's hjemmeside ;-(

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 20:14

Lars skrev:

> [...]
> VH,
> Lars
> PS: Men pokker, om jeg kan få hul igennem til RJ85's hjemmeside ;-(

Jamn altså, - selvom ham Harding tit har ret, så tror jeg - ud fra egne
erfaringer med 3 installationer fra "scratch" - som tidligere skrevet at
du ikke behøver nogen dos-krumspring !!
Den pågældende linie går ind og overskriver en counter-fil, men det er
absolut ikke nødvendigt i nogen af de tilfælde jeg har gjort det (incl.
opdateringer), og der er ikke siden blevet spurgt om "indsætning af CD"
eller andre check-ting.
Jeg mener stadig at checket er blevet sløjfet med een af de opdateringer
der kom og som du henter hos DS og KMS over nettet!!
- eller er det bare os på sydsjælland som slipper ??!
Prøv det, - installer program og hele striben af opdateringer, og jeg
tror aldrig mere du får problemer, - med DLS2 altså.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-03-06 21:07

Hej Søren,

Ham Harding kan også fortælle at der fra DS gives to muligheder:

I det efterfølgende vindue, CD-cops ver 1.25 # 3960 vises
fejlmeddelelsen : MASKINKODE XXXX. Der er øjensynlig et problem
med kopibeskyttelsen. Du kan ikke bruge en kopi CD af Det
Levende Søkort 2 - det skal være den originale CD du installerer
fra!

Kontrollen er baseret på en måling af den fysiske placering af
nogle segmenter på CDen (disse placeringer vil være anderledes
ved brug af en piratkopi), så hvis der er lidt ’slinger i
valsen’ i drevet bliver disse målinger forkerte.

Opstår der problemer vil du blive promptet for en mulighed for
at få hjælp via internettet fra det firma, som har lavet
kopibeskyttelsesprogrammet, og denne hjælp skal du acceptere
(der vil ikke blive videresendt personlige oplysninger); herved
vil der ske en verificering af din CD: At det er en
original ”Det Levende Søkort 2”-CD du bruger. Hvis dette er
tilfældet vil der via e-mail blive returneret en ny kode til
programmet, som herefter vil virke hver gang.

Det er ikke muligt at bruge en kopi af 'Det Levende Søkort 2';
heller ikke virtuelle drev!

Alternativt:

Kan du alligevel ikke finde koden, så prøv én af disse koder

For ny licens: ’GWYN-UQKU-UCMG’
For Ombytter-CD: ’XFV5-H2AK-PV52’

Måske er det en af disse koder du kan have anvendt Søren.

--
Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-06 21:31

Hej Harding
Så er det måske derfor.
"GWYN-"-koden er netop den som står trykt på Installationskode-bladet på
min DLS2.
Jeg købte den ret sent, så måske blev alle de sidste de solgte leveret
med denne kode og altså uden løbende check-krav ?!
Hvis jeg har forstået det ret (og så osse trådens starter Lars er med),
så vil Lars, hvis han benytter denne kode, osse kunne undgå
at skulle isætte original-CD en gang om ugen ??
Eller skal han, hvis det er en ældre DLS2 han har købt, bruge tricket
med at nulstille dagstælleren via en CMD ??
Mvh
Søren

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-03-06 22:05

Hej Søren,

I DLSK kalder et lille program cdchkdls.exe. Programmet er
beskyttet af CD-COPS. Programmet tester det fysiske layout af
første og sidste datablok på CD´en og vinklen mellem dem og
informationerne er gemt i den kode man skal indtaste.
CD-COPS beskyttede program skriver kun en enkelt fil på
harddisken og det er denne fils dato som er tælleren. Denne fil
hedder KMDLSK03.dat og den ligger i windows bibleoteket.
Der oprettes en genvej, et ekko på drevet indlagt i startup
menyen og resultatet er at hver gang man starter sin PC kan man
meget kortvarigt se en box komme op med filens navn.
Hermed er datotælleren nulstillet og programmet kan køre.

Det ser ud til at en del af kodeordet erstatte nogle variable og
give samme nulstillingsinformation, men så enkelt at det blot er
bogstavkombinationen GWYN- er det nu ikke. Disse bogstaver har
jeg også; men skal dog have den lille genvej installeret for at
programmet virker ud over 8 dage.

Fra : Torben Bach

Dato : 15-03-06 22:49

> Godt, jeg trådte mine barnesutter i de "glade" DOS-dage - det prøver jeg
> at få til at virke

Så ved du, at du skal konstruere en PIF-fil ?

Jeg har oprettet en sådan til XP, men hvis du kører med ME, er kommandoen
lidt anderledes.

Kan evt. sende dig en vejledning, som jeg har "hugget" på nettet.

Mvh
Torben

Fra : Lars

Dato : 15-03-06 23:15

"Torben Bach" <tsbach@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> Så ved du, at du skal konstruere en PIF-fil ?

Det var jeg nået frem til, ja.

> Jeg har oprettet en sådan til XP, men hvis du kører med ME, er kommandoen
> lidt anderledes.
[snip]
> Kan evt. sende dig en vejledning, som jeg har "hugget" på nettet.

Min lille maskine skal nok humpe sig afsted på windows 2000, som jeg ville
formode skulle kunne dele pif-fil med XP - så din vejledning vil være
særdeles velkommen, tak.

Tror efterhånden at jeg i denne tråd har lært
-noget om navigations-programmer
-noget om software-håndtering men da
-allermest om at sejleres hjælpsomhed OGSÅ er utrolig "off-sea"

Lars

Fra : Per Pedersen

Dato : 15-03-06 23:36

Hej !

Efter jeg har hente opdatering fra det her link
http://www.sejlsport.dk/sw3018.asp til DLSK 2
Så har det ikke været nødvendig med CD Kontrol hver 8 dag............

Mvh. Per

Fra : Niels & Astrid

Dato : 25-03-06 23:18

Fra : Lars

Dato : 09-04-06 19:05

TAK for alle hjælpsomme bidrag til at løse mit lille problem )
Kan nu stolt meddele, at det fungerer fint og kører i smør, og det var det
ALDIG kommet til uden jeres hjælp!
God påske og god vind,
Lars

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 18-05-06 21:35

Jeg tillader mig lige at vække denne tråd igen.
En bekendt har en lovligt version men vil også gerne slippe for denne
diskkontrol. På det link som Per Pedersen giver til en opdatering, som
skulle løse problemet, kan vi intet finde. Det ser ud til at opdateringerne
er fjernet.
Han har også prøvet den genvej som anvises, men det medførte bare, at han
fik slettet en masse oplysninger, og den spørger stadig hver 8. dag.
Du skriver, at du fik løst problemet, men ikke hvilken metode du brugte.
Hvis en har opdateringen liggende, kunne han/jeg godt tænke os en kopi, så
han kan sejle sin egen sø uden cd.en i computeren.

Kurt

Fra : Henning

Dato : 19-05-06 09:08

On Thu, 18 May 2006 22:34:33 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

> [...]
>Hvis en har opdateringen liggende, kunne han/jeg godt tænke os en kopi, så
>han kan sejle sin egen sø uden cd.en i computeren.

Var det ikke noget med bare at lægge skiven i og starte op et par
gange?

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-05-06 10:51

Nej den virker nok kun i troen.

Prøv at se på Dansk RJ85 klubs hjemmeside under artikler:
http://www.rj85.dk/artikler/dlsk/dlsk2.htm

For at få en PC til at udføre en kommando skal den jo have noget
spiselig information.

Mvh/Harding

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-05-06 01:36

"Harding E. Larsen (slet K00E0)" <harding@K00E0larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11480325070.867765706788777@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> http://www.rj85.dk/artikler/dlsk/dlsk2.htm
>
> For at få en PC til at udføre en kommando skal den jo have noget

Det var den kommando, som angiveligt ryddede en masse data hos ham.
Men jeg har ikke fysisk haft fat i computeren, så der har måske været et
forkert mellemrum eller hvad ved jeg.
Så det kan være, at jeg skal prøve om jeg selv kan få fat i hans pc, så jeg
kan kontrollere at kommandoen er skrevet korrekt, samt at genvejen er
placeret i rette mappe.

Takker for svarene

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-05-06 00:21

Jeg kan da lige supplere med, at jeg nu fik mulighed for at få fat i pc.en
og konstatere, at han lavede kommandoen et forkert sted.
Da det blev gjort rigtigt virkede det.

Kurt