Danmark "gældfri"
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-04-06 17:58

I dagens aviser kan man læse, at Danmark er "gældfri".

Fra dagens Ekstra Bladet kan jeg citere dette Ritzau-telegram med
overskriften:
NU ER DANMARK GÆLDFRI

"For første gang siden Anden Verdenskrig har Danmark ikke længere gæld til
udlandet."

Dette modsiges(!) dog af følgende passus, som de har fået rigtigtg fat på:

"Ved udgangen af 2005 var de danske aktiver i udlandet på 3.021 milliarder
kroner, mens passiverne overfor udlandet var på 2.985 milliarder kroner -
altså en dansk nettoformue på 36 milliarder kroner."

Artiklen afsluttes så helt katastrofalt med:
"For første gang siden Anden Verdenskrig kan den danske stat bryste sig af
at være gældfri. Danmarks Nationalbank fortæller, at gælden til udlandet nu
er betalt."
Er journalister virkelig så uvidende om nationaløkonomi?

Der er flere store faktuelle fejl i gengivelsen:

For det første er det ikke _statens gæld_, der er opgjort her, men derimod
nationens gæld.

For det andet er der tale om en opgørelse over nettogælden, hvilket også
fremgår af tallene. Danmark har stadig en udlandsgæld på 2,985 mia. kr.

For det tredje er det selvfølgelig forkert, at staten er gældfri, hvis den
afvikler sin udlandsgæld. Der er jo stadig den indenlandske gæld.

For det fjerde - og som det aller værste - er jeg oprigtigt skuffet over, at
journalisterne ikke evner at fortælle, hvorfor dette overhovedet er
interessant! Og det er så her, jeg selv vil forsøge at levere et bidrag
selv.

Det er ikke sådan, at udlandsgæld pr. definition er negativt.

Der kan jo være gode grunde til, at danske virksomheder optager udenlandske
lån. Det kan foe eksempel skyldes, at de bruger lånene til at investere i
fremtidenmaskiner og bygninger, hvilket alt andet lige vil give et afkast på
længere sigt. Der kan også være tale om, at eksisterende, højtforrentede,
indenlandske lån omlægges til lavtforrentede, udenlandske lån.

Men på trods af det er der gode grunde til at interessere sig for såvel
udlandsgælden som betalingsbalancen.

For det er naturligt nok på grund af en positiv betalingsbalance gennem de
senere år, at udlandsgælden er blevet nedbragt. Positiv betalingsbalancen
opnår man, når man eksporterer mere, end man importerer. På den måde
strømmer der nemlig flere kroner ind end ud af landet (heraf navnet
betalingsbalance).

Når det tal traditionelt har været interessant for Danmark, skyldes det
bl.a. vores fastkurspolitik over for eurozonen. De internationale
finansmarkeder ser betalingsbalancen som et udtryk for økonomiens sundhed,
og et voksende betalingsbalanceuncerskud kan således skabe pres på kronen.

Et andet aspekt af dette fænomen er, at hvis betalingsbalancen går i
negativ, så skyldes det alt andet lige, at vores nettoimport stiger. Det er
typisk et udtryk for, at økonomien er på vej mod overophedning og dermed
højere inflation. Inflation er igen med til at presse kronekursen.

For at undgå inflation eller pres på kronen, vil Nationalbanken typisk være
nødt til at hæve renten, hvilket påvirker den økonomiske aktivitet i
samfundet i negativ retning med bl.a. ledighed til følge.

Så derfor må man helt overordnet sige, at den positive gældsbalance i
forhold til udlandet er positivt, fordi det øger vores frihedsgrader i den
økonomiske politik, fordi det vil være med til at holde den danske rente
nede.

Nationalbankens egen artikel kan læses her:

<http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/DDA0DD7D7C1792C4C1257142
0030F5C6/$file/Dug20060331Nyt.pdf>

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 19:34

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> I dagens aviser kan man læse, at Danmark er "gældfri".

Er det ikke anden gang du poster den artikel? En artikel som jeg endda i
formiddags svarede på.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 01-04-06 21:03

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> Fra dagens Ekstra Bladet kan jeg citere dette Ritzau-telegram med
> overskriften:
> NU ER DANMARK GÆLDFRI

Fint - hvornår får vi skattelettelserne at se?

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 01:04

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Fint - hvornår får vi skattelettelserne at se?

Danmark ≠ den danske stat.

Staten har stadig en gæld på en halv billion, som dog kan reduceres til
under 200 milliarder, hvis man modregner aktiver, der relativt let kan
sælges.

Ved at slippe af med gælden kan man lettere opretholde velfærdsstaten. I
øvrigt ville skattelettelser i den nuværende situation ikke ligefrem
være sagen; enhver økonom vil fortælle dig, at det ville få økonomien
til at overophede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-04-06 11:57

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> øvrigt ville skattelettelser i den nuværende situation ikke ligefrem
> være sagen; enhver økonom vil fortælle dig, at det ville få økonomien

"Overophedning"? Jeg tror ikke på den slags Keynesianske tomme snak.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-04-06 12:44

"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> "Overophedning"? Jeg tror ikke på den slags Keynesianske tomme snak.

Man kan ikke beskylde dig for at være hæmmet af de politiske korrekte
doktriner vedrørende god debatskik, som hæmmer de fleste af os andre. Lidt
faktabenægtelse går du i hvert fald ikke af vejen for.

Om du tror på overophedning eller ej, er cirka lige så interessant som at
høre en blind mand udtale sig om farver. Det er et ubestrideligt faktum, at
overophedning forekommer.

Vi har et økonomisk system, hvor forbrugernes disponible indkomst stiger
meget. Eksempelvis kan vi tage et land, der oplever stigende indtægter fra
olieeksport. Disse penge tilgår statskassen, og staten vælger at bruge
pengene til at finansiere skattelettelser.

Men i dette samfund er ledigheden meget lav. Det er kun dem, der absolut
ikke kan arbejde, der ikke arbejder.

Hvad sker der mon med denne voksende disponible indkomst?

Tja: Folk kan betale mere, og da udbudet af varer ikke øges, betyder det
slet og ret, at de kommer til at betale mere for de samme varer.

Dette er overophedning, og det forekommer i mange lande.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-04-06 13:25

> [...]

> slet og ret, at de kommer til at betale mere for de samme varer.
>
> Dette er overophedning, og det forekommer i mange lande.

Gen gamle historie med at folk får flere penge mellem hænderne skulle
skabe mere inflationn older ikke. Det bygger på den samme Phillipskurves
teori, som blev skudt til jorden i 70'erne og 80'erne.

Inflation kommer udelukkende af at politikerne sætter seddelpressen
igang.

Så pas på med hvem du beskylder for faktafornægtelser, CRL. Det skulel
jo forhåbentlig ikke ramme dig selv i hovedte igen.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : sylfede

Dato : 02-04-06 13:53

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så pas på med hvem du beskylder for faktafornægtelser, CRL. Det skulel
> jo forhåbentlig ikke ramme dig selv i hovedte igen.

Jeg har forstået at CRL er cand.scient.pol. - men jeg husker sikkert fejl -
men er han det eller noget, der ligner, betyder det vel at han må have en
ikke helt ubetydelig indsigt i økonomi og de økonomiske love - hvad er din
undskyldning?
--
Sylfede

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-04-06 15:03

sylfede <syl@fedeinvalid.com> wrote:

> [...]
> ikke helt ubetydelig indsigt i økonomi og de økonomiske love - hvad er din

Hvis CRL's uddannelse bygger på Keynesianisme (hvilket broderparten af
økonomisk teori og undervisning i dag desværre gør) kan den ikke bruges
til noget som helst, andet end til agitation for mere statslig indgriben
i private affærer. Så kan han ligesågodt ttage uddannelsen om.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 14:32

> Hvis CRL's uddannelse bygger på Keynesianisme (hvilket broderparten af
> økonomisk teori og undervisning i dag desværre gør)

Hvad ved du om det? Du har tydeligvis ikke deltaget i undervisning om
økonomisk teori.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 15:55

sylfede <syl@fedeinvalid.com> wrote:

> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

Peter, jeg kan kun opfordre dig til at tage et kursus i økonomi, især
nationaløkonomi.

Tidligere havde vi den 1-årige Højere Handelseksamen for studenter, som
indeholdt faget nationaløkonomi [3 timer om ugen i et år]. Mon ikke det
kan tages som enkeltfag, på trods af de løbende nedskæringer af
uddannelsernes faglige niveau?

> Jeg har forstået at CRL er cand.scient.pol. - men jeg husker sikkert fejl -

Ja, du husker fejl. Han er cand.scient.adm. - og jeg har en fortid som
stud.polit. Også en cand.scient.adm. har i øvrigt haft nationaløkonomi
som led i sin uddannelse.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : sylfede

Dato : 02-04-06 16:20

:

Kære Per Rønne - du svarer to personer i samme indlæg - det er en uskik,
hvis du ikke gør det klart hvem du svarer.

jeg skriver at CRL vistnok er cand.scient.pol -men at jeg måske tager fejl -
og det er så i orden at du retter det, men du indleder med at svare Peter,
som altså ikke er mig. Det er meget forvirrende.

Prøv en gang at læse nedenstående, så vil du vide at det ender med det rene
nonsens - jeg spørger Peter Bjørn Perlsø om hvad HANS undskyldning er for at
udtale sig om nationaløkonomi med den skråsikkerhed han lægger for dagen,
når han er oppe mod en person, der formodes at have betydelig mere viden om
disse ting end ham - du skriver derpå til Peter og svarer så mig samtidig -
DET er i hvert fald en fejl.

Og nej - jeg er ikke lig med Peter!
--
Sylfede

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 16:50

sylfede <syl@fedeinvalid.com> wrote:

> Kære Per Rønne - du svarer to personer i samme indlæg - det er en uskik,
> hvis du ikke gør det klart hvem du svarer.

Det fremgår klart af det jeg skrev, hvem jeg svarede, idet man altid
placerer svar direkte under det man kommenterer.

Se blot på antallet af hakker [som i alle fornuftige nyhedslæsere også
bestemmer farven], så kan du se hvem et svar er rettet til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : sylfede

Dato : 02-04-06 17:00

> [...]
>
> Se blot på antallet af hakker [som i alle fornuftige nyhedslæsere også
> bestemmer farven], så kan du se hvem et svar er rettet til.

Det fremgik ikke klart - og jeg må fastholde at det er en uskik at man
svarer to personer i samme indlæg med mindre man gør det klart hvem man
svarer -også uden at man tæller hakker.
Fx ville det være pænt, hvis du havde skrevet:

Sylfede: du tager fejl fordi.... , når du nu skriver i begyndelsen
Peter,,, - så er det jo netop direkte henvendt til Peter -hvorfor så ikke
benytte min signatur når du nu skriver til mig?
--
Sylfede

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-06 05:20

sylfede <syl@fedeinvalid.com> wrote:

> Det fremgik ikke klart

Det fremgår uhyre klart, hvis man kender normerne for usenet, heriblandt
hvad hakkerne betyder.

Men jeg ved dog at der hos visse er problemer med hakkerne.

EOD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : sylfede

Dato : 03-04-06 06:40

> Det fremgår uhyre klart, hvis man kender normerne for usenet, heriblandt
> hvad hakkerne betyder.

Jeg synes ikke det fremgik klart - især da du nævnede Peters navn først som
om du henvendte dig til ham - hvorimod mit navn ikke blev nævnt. Dermed

> Men jeg ved dog at der hos visse er problemer med hakkerne.
Ja, især de arkæologer, der bruger den slags og de så går i stykker -

> EOD.

Og det betyder?
--
Sylfede

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-06 07:20

sylfede <syl@fedeinvalid.com> wrote:

> Jeg synes ikke det fremgik klart - især da du nævnede Peters navn først som
> om du henvendte dig til ham - hvorimod mit navn ikke blev nævnt. Dermed

Starten af mit indlæg indeholdt følgende:

=
sylfede <syl@fedeinvalid.com> wrote:

> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
=

Det angiver hvem der skrev hvad, i rækkefølge efter hakker. Skrives
noget under noget med et hak, er det en kommentar til noget »sylfede«
skrev, med to hakker efter havd Peter skrev, og med tre hakker efter
hvad Christan skrev. Sådan fungerer systemet, som er standard på news.

> Ja, især de arkæologer, der bruger den slags og de så går i stykker -

Et »hak« er en '>', og jo flere hakker der er på en linie, desto længere
tilbage i skribent-ordenen er vi.

> Og det betyder?

EndOfDebate, og nu er den endelig. Nu har du jo også fået en orientering
om netikette.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-04-06 16:07

> [...]

> indeholdt faget nationaløkonomi [3 timer om ugen i et år]. Mon ikke det
> kan tages som enkeltfag, på trods af de løbende nedskæringer af

Per, jeg kan kun anbefale dig at læse lidt på tingene før du kommer med
sådanne opfordringer. Jeg kan primært anbefale www.mises.org, som har
mange gode artikler, ej blot om inflation og pengemængdens sammenhæng.

Tag evt. og find nogle statistikker der sammenholder M1 og M3 med et
lands inflation, og du vil se en klar sammenhæng. Korrekationen mellem
de to variabel er en pæn, lineær graf, der skyder et stort flot hul i
din og CRL's Keynasianske teoretiseren.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : sylfede

Dato : 02-04-06 16:51

> [...]
> lands inflation, og du vil se en klar sammenhæng. Korrekationen mellem
> de to variabel er en pæn, lineær graf, der skyder et stort flot hul i

har du noget imod at svare på mit tidligere spørgsmål om dine
kvalifikationer? jeg tænker at du måske ikke har nogen formelle af slagsen,
hvilket jo ikke automatisk betyder at du ikke har nogen overhovedet!
--
Sylfede

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 12:12

> [...]
> sådanne opfordringer. Jeg kan primært anbefale www.mises.org, som har
> mange gode artikler, ej blot om inflation og pengemængdens sammenhæng.

Nu har jeg ikke haft tid til at læse noget af det, men jeg kan ikke
forestille mig seriøse økonomer, der deler dine forestillinger om verdens
sammenhænge.

Eksempelvis skal man vist være meget naiv for at troat priserne kun kan
stige, hvis der trykkes flere penge, som du skrev før:

"Inflation kommer udelukkende af at politikerne sætter seddelpressen
igang."

Prøv du at forklare de stigende huspriser ud fra den teori.

Heldigvis er kenyesianistiske økonomer ikke de eneste, der har forstået, at
priserne vil sige, hvis forholdet mellem udbud og efterspørgsel ændrer sig,
UANSET om det er udbudet, der falder, eller efterspørgslen, der stiger.

I øvrigt er det jo let at finde statistik, der underbygger denne sammenhæng.

> [...]
> lands inflation, og du vil se en klar sammenhæng. Korrekationen mellem
> de to variabel er en pæn, lineær graf, der skyder et stort flot hul i

Og jeg går ud fra, at vi så kan udlede, at alt andet end en pæn, liniær graf
skyder hul i din teori?

Se eksempelvis denne:
http://wfhummel.cnchost.com/inflationgraph.html

Jeg kan oplyse, at Excel giver en korrelationskoefficient på 0,5 - vist det,
man kalder - ingen smmenhæng.

I rest my case.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 03-04-06 12:30

> [...]

> Nu har jeg ikke haft tid til at læse noget af det, men jeg kan ikke
> forestille mig seriøse økonomer, der deler dine forestillinger om verdens

Så har du ikke gjort dit hjemmearbejde - som sædvanlig. Læs op på
Chicago-økonomierne, monetaristerne, public-choice økonomer og
Østrigerne.

> [...]
> igang."
>
> Prøv du at forklare de stigende huspriser ud fra den teori.

Inflation er en *generel*, ikke *specifik* stigning af priser. Jeg har
intet sted benægtet at priser ikke kan stige samtidig med at
pengemængden står stille.

> Og jeg går ud fra, at vi så kan udlede, at alt andet end en pæn, liniær graf
> skyder hul i din teori?

Nej.

> [...]
> http://wfhummel.cnchost.com/inflationgraph.html
>
> Jeg kan oplyse, at Excel giver en korrelationskoefficient på 0,5 - vist det,

Prøv denne istedet, så narrer du ikke dig selv:

http://photos1.blogger.com/blogger/7944/562/400/M3.jpg

Tallene er fra the Economist.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 14:22

> Så har du ikke gjort dit hjemmearbejde - som sædvanlig. Læs op på
> Chicago-økonomierne, monetaristerne, public-choice økonomer og
> Østrigerne.

Der har jeg så gjort mit hjemmearbejde rigtig godt, og jeg kan med stor
sikkerhed afvise, at nogen af de nævnte skulle dele din opfattelse af, at
inflation kun kan opstå, hvis man trykker flere penge.

> Inflation er en *generel*, ikke *specifik* stigning af priser.

Ikke desto mindre kan man se effekten af de stigende huspriser i det
generelle inflationsmål.

> Jeg har
> intet sted benægtet at priser ikke kan stige samtidig med at
> pengemængden står stille.

Jo, det har du benægtet. Men jeg er da glad for, at du indrømmer, at du har
taget fejl.

Samtidig skrev du så - helt uforståeligt:
"Gen gamle historie med at folk får flere penge mellem hænderne skulle skabe
mere inflationn older ikke."

Hvis man ser bort fra den infantile stavning, så må det vist være til at
forstå for dig, at NÅR politikerne trykker flere penge, så sker der jo NETOP
det, at forbrugerne får flere penge mellem hænderne. Så NÅR der skabes
inflation på grund af "excessive money supply", så er det NETOP fordi folk
får flere penge mellem hænderne relativt ift. det samlede vareudbud.

> Nej.

Arrrj, du er bare for hård til at argumentere. Av av av!

> Prøv denne istedet, så narrer du ikke dig selv:
>
> http://photos1.blogger.com/blogger/7944/562/400/M3.jpg
>
> Tallene er fra the Economist.

Peter, jeg er godt klar over, at logik heller ikke er din stærke side.

Således undrer det mig heller ikke, at du ikke har forstået, hvad min
påstand går ud på. Jeg benægter ikke, at man kan skabe inflation ved at øge
pengemængden. Jeg fastslår derimod, at man kan øge pengemængden, uden at
skabe inflation!!!

Den påstand underbygges af de tal, jeg lige har henvist til, og jeg kan nemt
finde mange andre tidsserier, der viser præcis det samme.

At man lige så let kan finde tidsserier, hvor der i en bestemt periode eller
i et bestemt land er sammenhæng mellem inflation og pengemængde, er jeg da
ikke i tvivl om!!

Men det modbeviser bare ikke min påstand. Anderledes var det naturligvis,
hvis du kun kunne finde sådanne tidsserier. Men det er ingenlunde tilfældet.

Din påstand er derimod i alvorlige vanskeligheder, for jeg har lige vist dig
tal, hvor inflation og pengemængde ikke følges af. Det er jo svært at
fastholde en påstand om, at en forøget pengemængde altid vil føre til
inflation, på den baggrund.

I øvrigt mener jeg ikke, at de tal, du henviser til her, viser en sammenhæng
mellem inflation og pengemængde. Nu mangler der ganske vist en forklaring på
grafen, så det er svært at sige, hvad den egentlig viser.

Men så vidt jeg kan se, viser de, hvordan sammenhængen ser ud over en
30-årig periode for 40 forskellige lande. Hvert land er markeret som en
lille bolle. Hvert land er indplaceret i koordinatsystemet med inflationen
som funktion af pengemængdeforøgelsen.

Det er umuligt at udlede noget af figuren om, hvordan det går med
inflationen, hvis man øger pengemængden. Figuren viser, at lande med høj
inflation også har tendens til at udvide pengemængden meget. Men for de
enkelte lande kan der jo sagtens være tale om et helt andet forløb.
Eksempelvis viser figuren jo, at mange lande har en inflation på 5-7%,
samtidig med at de i vidt forskellige grad har udvidet pengemængden. Det er
derfor, du har den store klump af boller nederst i venstre hjørne, frem for
at have en pæn, lige linie.

Så nej, du har ikke modbevist min påstand overhovedet, og selvom du fandt en
tidsserie, hvor førnævnte sammenhæng var illustreret, så ville det ikke
modbevise, at man kan øge pengemægden, uden at skabe inflation.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 03-04-06 20:11

> [...]

> sikkerhed afvise, at nogen af de nævnte skulle dele din opfattelse af, at
> inflation kun kan opstå, hvis man trykker flere penge.

Så må jeg gentalte mig selv og sige at du *tydeligvis* ikek har gjort
dit hjemmearbejde, thi det at seddelpressen skaber inflationen er
*grunddoktronen* for bl.a monetaristerne.

Aprospos, hvad var det du sagde om faktafornægtelse?

> Ikke desto mindre kan man se effekten af de stigende huspriser i det
> generelle inflationsmål.

> Jo, det har du benægtet. Men jeg er da glad for, at du indrømmer, at du har
> taget fejl.

Bevis at jeg har benægtet det - helt med at direkte citat.

> [...]
> mere inflationn older ikke."
>
> Hvis man ser bort fra den infantile stavning,

Også kaldet "slåfejl", din narrøv.

> [...]
> inflation på grund af "excessive money supply", så er det NETOP fordi folk
> får flere penge mellem hænderne relativt ift. det samlede vareudbud.

Du forvirrer komplet hvad det er der skaber inflationen. Inflationen
skabes ved seddelpressen, hvor der foretages en grundlæggende
devaluering af valutaen, ikke på markedspladsen, hvor valutaen får sin
værdi.

> graf

> Arrrj, du er bare for hård til at argumentere. Av av av!

Har du et problem med et-stavelsesprd? Jeg siger nej, fordi en fx.
eksponentiel kurve også nemt kan fittes til en M3/Inflationsgraf. Stop
dog med den idiotiske debatstil, CRL.

> det,

> Peter, jeg er godt klar over, at logik heller ikke er din stærke side.

Sagt fra manden der lige har fået sin røv serveret til sig på et
sølvfad. Flot Kredde!

> [...]
> i et bestemt land er sammenhæng mellem inflation og pengemængde, er jeg da

Sikke du kryber til korset! Jeg har lige leveret din en graf der får 30
år tilbage i tiden for 4 lande, og den fremviser en fin korrelation
mellem pengeforsyningen og Inflationen. Hvor meget mere skal du have det
skåret ud i pap?

> [...]
> mellem inflation og pengemængde. Nu mangler der ganske vist en forklaring på
> grafen, så det er svært at sige, hvad den egentlig viser.

Hvis du ikke mener at den viser en sammenhæng, så er du kort og godt
blind.

> [...]
> derfor, du har den store klump af boller nederst i venstre hjørne, frem for

Hvis vi kørte et fit af dataerne i GNUplot eller lign. statistisk
programpakke er jeg ikke et øjeblik i tvivlsom at vi ville får en høj
korrekationskoefficient. Så om igen Kredde.

> Så nej, du har ikke modbevist min påstand overhovedet, og selvom du fandt en
> tidsserie, hvor førnævnte sammenhæng var illustreret, så ville det ikke
> modbevise, at man kan øge pengemægden, uden at skabe inflation.

Nej, når man formulerer sine holdninger så vagt som du efterhånden gør
skal der sku også mere end overvældende beviser til at få dig til at
fatte at du er ude på et overdrev.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 03-04-06 21:37

On Mon, 3 Apr 2006 21:10:47 +0200, Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Også kaldet "slåfejl", din narrøv.

Jeg kan da anbefale at du læser dine indlæg igennem før du sender dem, så du
kan korrigere for "slåfejl".

Resten af sætningen går jeg ud fra ER en slåfejl.
Hvis du ønsker at debattere i en dansk NG på et sagligt niveau så bør du
undlade sådanne udtalelser.

/|\
/\
Bruno

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 03-04-06 21:56

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> Resten af sætningen går jeg ud fra ER en slåfejl.
> Hvis du ønsker at debattere i en dansk NG på et sagligt niveau så bør du
> undlade sådanne udtalelser.

Ret din kritik til CRL, på forhånd tak.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-04-06 09:13

> Bevis at jeg har benægtet det - helt med at direkte citat.

De har jeg gjort:

igang."

> Har du et problem med et-stavelsesprd?

Som argument - JA!

> [...]
> år tilbage i tiden for 4 lande, og den fremviser en fin korrelation
> mellem pengeforsyningen og Inflationen. Hvor meget mere skal du have det

Goddag mand økseskaft. Hvis du ikke vil forstå det, jeg skriver, er det
svært at få mening ud af denne debat.

> Hvis du ikke mener at den viser en sammenhæng, så er du kort og godt
> blind.

Eller også har jeg bare forstået, hvad formålet med lige netop denne graf
er.

> Hvis vi kørte et fit af dataerne i GNUplot eller lign. statistisk
> programpakke er jeg ikke et øjeblik i tvivlsom at vi ville får en høj
> korrekationskoefficient. Så om igen Kredde.

"Korrelationskoefficient" som det hedder.

Og ja, det er jeg da også helt sikker på. Men korrelation må ikke forveksles
med kausalitet. Det er en af de største fejl, man kan begå, og den begår du
nu.

For det forhold, at de to ting korrelerer, er IKKE det samme som, at det ene
forhold skyldes det andet.

Jeg har allerede forklaret, hvorfor jeg ikke mener, at denne graf viser en
entydig sammenhæng mellem inflation og pengemængde.

> Nej, når man formulerer sine holdninger så vagt som du efterhånden gør
> skal der sku også mere end overvældende beviser til at få dig til at
> fatte at du er ude på et overdrev.

Nu er det for det første ikke en holdning men en konstatering. Og for det
andet er den ikke formuleret vagt men derimod klokkeklart:

Man kan øge pengemængden, uden at skabe inflation.

Det eneste, der er gået galt i denne debat, er, at du ikke har forstået en
hujende fis af det hele.

Fra : Jesper

Dato : 04-04-06 11:58

> [...]

> andet er den ikke formuleret vagt men derimod klokkeklart:
>
> Man kan øge pengemængden, uden at skabe inflation.

....kun hvis der er produktionsmæssig baggrund for det.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-04-06 12:28

> ...kun hvis der er produktionsmæssig baggrund for det.

Eller hvis pengemarkedet tror, der er det.

Fra : Jesper

Dato : 04-04-06 12:44

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> det

> Eller hvis pengemarkedet tror, der er det.

Lige præcis!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Egon Stich

Dato : 03-04-06 09:58

"sylfede" <syl@fedeinvalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke helt ubetydelig indsigt i økonomi og de økonomiske love - hvad er din

Økonomiske "love"?
Påstanden om sådanne, er da verdens største bedrag.
I modsætning til en reel "lov", som tyngdeloven.
Det disse akademikere forsøger at fremstille som "love" og "videnskab", er
intet andet og mere, end regler, der alene har gyldighed efter hvorledes det
enkelte samfund er skruet sammen.

Der findes et utal af økonomioske teorier, hvoraf man frit, efter politisk
opfattelse, kan vælge.

I dag uddannes der til at anskue økonomi efter liberalistiske teorier.

Det kunne lige så godt være socialistiske.

"Økonomiske love" er alene afhængig af tidens politiske inddoktrinering.

MVH
Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 12:17

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> intet andet og mere, end regler, der alene har gyldighed efter hvorledes

Egon, en økonomisk lov siger eksempelvis, at hvis madproduktionen halveres,
så stiger priserne på mad.

Lyder det sandsynligt hos dig?

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-06 12:46

> [...]

> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Egon, en økonomisk lov siger eksempelvis, at hvis madproduktionen halveres,

Mon han tror på at hvis priserne på en vare stiger, så kan
efterspørgslen på den pågældende vare /også/ sige, uden at der er tale
om en snob-effekt? Altså som reaktion på fuldt ud rationelle
overvejelser?

Næppe, det kan hverken Egon Stich eller Peter Perlsø forestille sig.

Men det er noget enhver stud.polit. ved senest et halvt år inden i
studiet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 03-04-06 14:26

> [...]
>
> Næppe, det kan hverken Egon Stich eller Peter Perlsø forestille sig.
>
> Men det er noget enhver stud.polit. ved senest et halvt år inden i

Til det er der kun at sige, at dette så må skyldes den akademiske
inddoktrinering, du har fået.

Det er jo kedeligt, at en ikke lille del "uddannede" ikke formår at tænke
selvstændigt, ud over det kendte stof i læseplanen.

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-06 15:50

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> [...]

> Det er jo kedeligt, at en ikke lille del "uddannede" ikke formår at tænke
> selvstændigt, ud over det kendte stof i læseplanen.

Sig mig, kunne du forestille dig at stigende priser på eksempelvis
kartofler medførte en stigende efterspørgsel på kartofler?

Ja eller nej.

Spørgsmålet må også gerne blive besvaret af Peter Perlsø, der er
matematisk student [men ikke mat-fys, alene af den grund at Bertel
Haarder inden hans studentereksamen havde nået et forringe
gymnasieskolens faglige niveau ved at ophæve grengymnasiet].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 03-04-06 21:43

On Mon, 3 Apr 2006 16:49:51 +0200, Per Rønne wrote:

> Sig mig, kunne du forestille dig at stigende priser på eksempelvis
> kartofler medførte en stigende efterspørgsel på kartofler?

Ikke lige kartofler. Jeg kan dog huske for nogle år siden at der var optræk
til en konflikt hvor varen "gær" blev sat op i pris, hvilket forårsagede et
veritabelt "run" på varen. (2001 eller 2002)

/|\
/\
Bruno

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-06 06:23

> [...]

> til en konflikt hvor varen "gær" blev sat op i pris, hvilket forårsagede et
> veritabelt "run" på varen. (2001 eller 2002)

Det var vist ikke lige det der var grunden. Men under hungersnøden på
Irland i 1800-tallet kunne den engelske økonom Sir Robert Giffen
iagttage, at stigende priser på kartofler medførte en stigende
efterspørgsel på samme kartofler.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Giffen_good>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 04-04-06 20:38

"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> veritabelt "run" på varen. (2001 eller 2002)

Der husker du forkert.
Der var tale om en igangværende konflikt, hvor masserne, af een eller anden
grund, pludselig blev bange for ikke at få det daglige brød.
Sansynligvis initeret af een eller anden hysterisk TV journalist.
Der hamstredes gær i mængder, så danmarks årsproduktion ikke ville have
slået til, om al gær skulle bruges til rugbrød.
Prisen forblev uændret, og der var udsolgt overalt på ca. 2 dage.

Man så også de mest vanvittige konstruktioner af hængere og beholdere, der
hamstredes benzin i.
Det lyder utroligt, men jeg overværede et badekar blive fyldt, og kørt
bort
Årstallet husker jeg desværre ikke, men det var ved en af de normale
overenskomster, der udløste strejker, mener jeg.

MVH
Egon

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 05-04-06 15:06

> [...]

> til en konflikt hvor varen "gær" blev sat op i pris, hvilket forårsagede et
> veritabelt "run" på varen. (2001 eller 2002)

Det var storkonflikten for nogle år tilbage, og du forvirrer den
rækkefølge tingene skete i. Der var "run" på varen i forvejen (i dette
tilfælde gær, men også benzin), og det fik naturligt nok priserne til at
gå op.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 05-04-06 17:35

> [...]
> rækkefølge tingene skete i. Der var "run" på varen i forvejen (i dette
> tilfælde gær, men også benzin), og det fik naturligt nok priserne til at

priserne steg ikke.

Egon.

Fra : Egon Stich

Dato : 04-04-06 20:32

> Sig mig, kunne du forestille dig at stigende priser på eksempelvis
> kartofler medførte en stigende efterspørgsel på kartofler?
>
> Ja eller nej.

Åh - nej----
Du behøver da ikke at bekræfte min påstand så bastant..
Men skal vi være på det plan, så:

Tæver du stadig din kone?
> [...]

> Haarder inden hans studentereksamen havde nået et forringe
> gymnasieskolens faglige niveau ved at ophæve grengymnasiet].

Er det ikke lidt forkert, at bebrejde manden, at politikerne har bombet
folkeskolerne?
Det er jo ikke elevernes skyld, at de ikke må lære så meget mere, som i de
gode gamle dage.
Dengang før indførelse af den udelte skole, for ikke at tale om indførelsen
af kønsblandede klasser

MVH
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-06 04:36

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Åh - nej----
> Du behøver da ikke at bekræfte min påstand så bastant..

Du svarede ikke på spørgsmålet, som var ganske enkelt.

> en skal vi være på det plan, så:
>
> Tæver du stadig din kone?
> Ja eller nej?

Logisk svarer de to spørgsmål slet ikke til hinanden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 05-04-06 17:28

> Du svarede ikke på spørgsmålet, som var ganske enkelt.

> Logisk svarer de to spørgsmål slet ikke til hinanden.
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Og dog er de af samme kaliber.

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 03-04-06 14:23

> [...]
> det
>
> Egon, en økonomisk lov siger eksempelvis, at hvis madproduktionen

Den er da for dum, at bruge som "argument".

Min grund til at sige, at der er tale om en pseudo "videnskab" er at
følgeslutningerne for en stor dels vedkommende er afhængige af, udfra
hvilket økonomisk system man tager udgangspunkt.

MVH
Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 14:44

> [...]
> følgeslutningerne for en stor dels vedkommende er afhængige af, udfra
> hvilket økonomisk system man tager udgangspunkt.

Hvordan det?

Fra : Egon Stich

Dato : 04-04-06 20:27

> Hvordan det?

Tænkte nok, du var nødt til at spørge.
Svaret falder ganske givet udenfor det politisk godkendte pensum.
Altså: Ikke videnskab, men ideologi.

Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-04-06 12:17

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tænkte nok, du var nødt til at spørge.

Ja, det var det rene vrøvl, så hvis jeg ville have hoved og hale i det,
måtte jeg jo bede om en uddybning.

> Svaret falder ganske givet udenfor det politisk godkendte pensum.
> Altså: Ikke videnskab, men ideologi.

Og du kunne så ikke svare.

Fra : Egon Stich

Dato : 05-04-06 17:31

> "Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det var det rene vrøvl, så hvis jeg ville have hoved og hale i det,
> måtte jeg jo bede om en uddybning.

> Og du kunne så ikke svare.

Jeg kan givet ikke svare, så du vil kunne fatte det.
Alene det, at i den grad er ideologisk inddoktrineret og forblændet, gør dig
helt åbenbart ude afg stand til at forstå, at din påståede "økonomiske
videnskab", ikke er holdbar i samfund, hvor man tager andet udgangspunkt.

Egon

Fra : @

Dato : 03-04-06 20:14

On Mon, 3 Apr 2006 13:16:39 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det
>
>Egon, en økonomisk lov siger eksempelvis, at hvis madproduktionen halveres,

det lyder temmelig rigtigt

hvis kornpriserne stiger så stiger brødprisen

hvis kornpriserne falder så stiger brødprisen

Lyder det sandsynligt hos dig?

kornpriserne kører op og ned, men jeg har aldrig hørt om faldende
brødpriser her i landet

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Egon Stich

Dato : 04-04-06 20:41

> [...]
>
> Lyder det sandsynligt hos dig?
>

> kornpriserne kører op og ned, men jeg har aldrig hørt om faldende

Naturligvis ikke.
Det er jo alene i liberalisters hjerner, sagen er så simpel.
Enhver, der har arbejdet på akkord, ved at denne teori ikke holder een
meter.
Kapitalisternes grådighed kommer imellem.
Så økonomisk "lov", kan der ikke tales om.
Det ville jo forudsætte, at der var tale om en exakt videnskab.
Og ikke en borgerlig ideologi.

MVH
Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-04-06 12:40

> [...]
>
> Lyder det sandsynligt hos dig?
>
> kornpriserne kører op og ned, men jeg har aldrig hørt om faldende

Nej, ikke ligefrem om faldende brødpriser, men du mærker alligevel effekten.

Detailhandelsledet har et stærkt incitament til at fastholde priserne over
tid, da det er forbundet med mange omkostninger at skulle justere priserne
op og ned hele tidne, sådan som benzinselskaberne gør det. Derfor gør man i
stedet det, at man tager højde for svingende råvarepriser i sin prissætning.

Man kan således sige, at udsving i råvarepriserne indirekte ER indregnet i
prisen på brød. Med indirekte menes, at bageren prissætter brødet ud fra en
forventning om, at kornprisen vil ligge inden for - lad os sige - 60-100
øre/kg frem til næste gang, han ændrer sine prisskilte. Hvis prisen for at
bære et sådant udsving er, at prisen på brødet skal være 22 kr. i stedet for
21 kr., er der jo ingen, der nogensinde vil sige noget til det. Så på sin
vis kan man jo faktisk sige, at du reelt oplever de faldende priser, men det
sker bare mere indirekte og i form af _mindre hyppige prisstigninger!_

Endvidere skal det jo nok nævnes, at udgiften til råvarer (korn) udgør en
meget lille del af produktionsomkostningerne til et bagerbrød.

Jeg har her til morgen købt et rugbrød til 22 kr. hos bageren. Brødet vejer
ca. 1 kg. 1 kg. rug koster ca. 80 øre, så ud af rugbrødets pris hos bageren
er kun 3,6% prisen på rug.

For bageren har det således ikke den store betydning ift. de samlede
produktionsomkostninger, hvordan prisen på rug udvikler sig. Det mest
afgørende for ham er prisen på arbejdskraft, husleje, skatter og afgifter.

Hvis prisen på rug falder fra 80 til 70 øre, er det temmelig urentabelt at
skulle ændre prisen til 21,9 kr. i stedet for 22 kr.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-04-06 13:19

> [...]

> ca. 1 kg. 1 kg. rug koster ca. 80 øre, så ud af rugbrødets pris hos bageren

Og her tager du så ikke hensyn til at brødet nok indeholder mere vand
end rugmelet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-04-06 13:25

> Og her tager du så ikke hensyn til at brødet nok indeholder mere vand
> end rugmelet ...

For øvrigt ikke nej.

Fra : Egon Stich

Dato : 05-04-06 17:35

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> vejer
> bageren

> For øvrigt ikke nej.

Ligesom du åbenbart mener, at bevise noget som helst relevant ved dit lille
textstykke.

Men virkeligheden findes som oftest ikke i regnebøger.

Alene akkordsystemet, som kendt og prasktiseret i danmark, modbeviser al
ævlet om prisdannelser ved udbud og efterspørgsel.

Den påståede "lovbundethed" existerer helt enkelt ikke.

Men igen:
Det ved då og mange andre strimmelregnere intet om, fordi i enten læser de
forkerte bøger, eller aldrig har været ude i de vilkår, mange andre er.

Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-04-06 07:11

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in message
> Ligesom du åbenbart mener, at bevise noget som helst relevant ved dit
lille
> textstykke.
>
> Men virkeligheden findes som oftest ikke i regnebøger.

Det er så tudedårligt et argument. Du beviser bare én bestemt ting:

At den bedste erfaring, man kan gøre sig, er, at det er klogt at være åben
for at få sine forestillinger udfordret.

Det er du ikke.

> Alene akkordsystemet, som kendt og prasktiseret i danmark, modbeviser al
> ævlet om prisdannelser ved udbud og efterspørgsel.

De må du vist uddybe. En forudsætning for fri prisdannelse er naturligvis,
at såvel udbyder som efterspørger har valgmuligheder. Det danske
arbejdsmarked er jo i vid udstrækning et ægte monopol pga. overenskomster.

Fra : Egon Stich

Dato : 06-04-06 12:10

> [...]
> at såvel udbyder som efterspørger har valgmuligheder. Det danske
> arbejdsmarked er jo i vid udstrækning et ægte monopol pga. overenskomster.

Tjah.
Det anede mig.
Du ved ikke ret meget om virkelighedens mekanismer for prisdannelser.
Man alene bøgernes postulater.
Hjælper det, hvis jeg nævner begrebet:
"Sprængt akkord"?

Egon

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 07-04-06 13:45

overenskomster.

> Tjah.
> Det anede mig.
> Du ved ikke ret meget om virkelighedens mekanismer for prisdannelser.

Jo, det gør jeg da netop.

Fra : Egon Stich

Dato : 07-04-06 17:17

> al

> naturligvis,
> overenskomster.

..

> Jo, det gør jeg da netop.

Tror du.
Der er jo den mekanisme, der går, at mennesker, der kender lidt til et emne,
gerne fører sig frem og lufter deres "kunnen".
Du forekommer mig et tydeligt exempel, der alene kan tage stilling til det
lidt, du har læst.
Din påstand om prisdannelser er for naiv.

Tydeligvis er der mange former for prisdannelse, du intet aner om.
Og arbejdsmarkedforhold kender du da vist alene fra "arbejdsgiver manualen
for løgnagtig propaganda".

Egon

Fra : GB

Dato : 04-04-06 08:07

"Egon Stich" <egon-stich@mail.dk> wrote in

> "sylfede" <syl@fedeinvalid.com> skrev i en meddelelse

Cand.scient.admin. - papirnusser i den offentlige administration.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 11:52

> [...]
> teori, som blev skudt til jorden i 70'erne og 80'erne.
>
> Inflation kommer udelukkende af at politikerne sætter seddelpressen

Din viden om nationaløkonomi er ikke imponerende.

> Så pas på med hvem du beskylder for faktafornægtelser, CRL. Det skulel
> jo forhåbentlig ikke ramme dig selv i hovedte igen.

Det er der vist ingen fare for.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 03-04-06 12:20

> Din viden om nationaløkonomi er ikke imponerende.

Store ord fra en mand der bekender sig til Keynesiansk overtro!

Her, Christian, tag og lær lidt om sammenhængen mellem Inflation og
pengemængden:

http://www.mises.org/story/1956

Og mens vi er i gang kan vi lige så godt aflive din tro på "overophedet
økonomi".

http://www.mises.org/story/149

Du opfordres til selv at læse og forstå flere af mises.org's artikler.

> Det er der vist ingen fare for.

Du taler som sædvanlig som du har forstand.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 14:26

> Store ord fra en mand der bekender sig til Keynesiansk overtro!

(1) Hvor har jeg bekendt mig til keynesianismen?

(2) Hvordan er det lige, du når frem til, at keynesianister (dvs. tilhængeer
af en nationaløkonomisk doktrin) ikke ved noget om nationaløkonomi?

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-06 15:50

> [...]

> (2) Hvordan er det lige, du når frem til, at keynesianister (dvs. tilhængeer
> af en nationaløkonomisk doktrin) ikke ved noget om nationaløkonomi?

Da jeg tvivler på at Peter, der i dag er handelsskoleelev [på
datamatikerlinien] har nogen større viden om Lord Keynes eller hans
»system«, så blot dette inledende link, som i sig selv indeholder
yderligere links, bl.a. til hans væsentligste bøger:

http://en.wikipedia.org/wiki/Keynes

Og selv om Peter synes at tilslutte sig De Uafhængiges gengangerparti
Liberalisterne [som håber på at kunne stille op til folketingsvalget i
2008], så var det faktisk Lord Keynes der skrev De Liberales valgprogram
ved det britiske parlamentsvalg i 1929: »We Can Conquer Unemployment!".
Lord Keynes sad i øvrigt som liberalt medlem af Overhuset.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 03-04-06 21:51

On Mon, 3 Apr 2006 16:49:52 +0200, Per Rønne wrote:

> Da jeg tvivler på at Peter, der i dag er handelsskoleelev [på
> datamatikerlinien]
Lidt under lavmålet, ikke Per ?
> [...]
> ved det britiske parlamentsvalg i 1929: »We Can Conquer Unemployment!".
> Lord Keynes sad i øvrigt som liberalt medlem af Overhuset.
AvAvAv, er det ikke synd at "spanke" Peter på denne måde

/|\
/\
Bruno

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 03-04-06 22:10

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> AvAvAv, er det ikke synd at "spanke" Peter på denne måde

PER er vist en af dem der mener at partipolitikken ikke ændrer sig på
trods af tidens tand. Han forventer vel også at Konservativ Ungdom
stadig går med skrårem og har Nazi-sympatier?

Hvad PER iøvrigt mener om Liberalisterne er jeg komplet ligeglad med
(med det er mærkværdigt at høre at det skulel være en arvtager til De
Uafhængige, da det lutter er nyt blod der har skabt det nye parti),
omend det er interessant at se hvordan hans egne socialdemokratiske
sympatier lader til at blive trådt under fode af folk der prikker hller
i hans økonomiske teorier. Mon ikke det er det hunden ligger begravet?

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-06 06:53

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

Jeg synes nu ikke at jeg »spankede« ham ... i øvrigt er det ham selv der
her på usenet har oplyst at han nu er handelsskoleelev.

Og jeg har da også selv været handelsskoledreng. Da jeg tog den 1-årige
højere handelseksamen for studenter på Niels Brocks Handelsskole. Men
heri lå nu også nationaløkonomi [3 timer om ugen], driftsøkonomi og
regnskabslære [10 timer om ugen] og erhvervsret [med også anden jura, 3
timer om ugen]. Samt engelsk, tysk og fransk, herunder
handelskorrespondence.

> PER er vist en af dem der mener at partipolitikken ikke ændrer sig på
> trods af tidens tand. Han forventer vel også at Konservativ Ungdom
> stadig går med skrårem og har Nazi-sympatier?

Jeg ved at Brønshøj DSU i 30erne gik i uniform. Knickers med støvler til
knæet. Uniformsskjorte med /skrårem/. Et fotografi af Danmarks
Socialdemokratiske Ungdom i Brønshøj er i øvrigt hyppigt brugt som
illustration af hvordan /Konservativ Ungdom/ gik klædt i denne
uniformerede tid.

> [...]
> sympatier lader til at blive trådt under fode af folk der prikker hller
> i hans økonomiske teorier. Mon ikke det er det hunden ligger begravet?

De Uafhængige, der i øvrigt stadig eksisterer [50 medlemmer på
landspaln?] havde grundlæggende samme libertarianske politik som
Liberalisterne.

De Uafhængige blev stiftet af Knud Kristensen i 1953 som reaktion på
grundlovsrevisionen af 1953 og VKs kompromispolitik. Partiet var det vi
i dag kalder libertariansk [eller højreliberalt], og sad i folketinget
1960-66. I 1974-75 var det igen repræsenteret på tinge, men nu med en
mand valgt på Fremskridtspartiets liste.

Knud Kristensen var statsminister fra Venstre 1945-47, var tilhænger af
Ejder-politikken [han ville have en ny folkeafstemning i Sydslesvig], og
dannede De Uafhængige i protest mod afskaffelsen af Landstinget. Han var
altså tilhænger af et to-kammer system, med et Overhus [Landstinget] og
et Underhus [Folketinget].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-04-06 12:02

> Fint - hvornår får vi skattelettelserne at se?

Dooooh!

Du fatter bare ikke den fløjtende fis, vel?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 02-04-06 13:25

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> Dooooh!
>
> Du fatter bare ikke den fløjtende fis, vel?

Beklagfer, jeg troede at din post omtalte den offentlige gæld.

PS: Lær hvad høvisk tale er. Det vilel gavne dit image.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 11:48

> Beklagfer, jeg troede at din post omtalte den offentlige gæld.
>
> PS: Lær hvad høvisk tale er. Det vilel gavne dit image.

Lær god debatskik - prøv eventuelt at læse de ting, du svarer på.

Det er åbenbart ikke gået op for dig, at det ikke er statens gæld, vi taler
om her.

Fra : Martin

Dato : 04-04-06 09:40

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Fint - hvornår får vi skattelettelserne at se?

Skattelettelser????????????????
Olieindtægterne på 50 mia årligt HAR toppet. Ældrebyrden bliver
større og større, folk vil arbejde mindre og mindre samt bliver de
ældre og ældre dvs de skal forsørges i længere tid.
Glem ALT om skattelettelser. Iøvrigt fører det som Per på påpeger
på kort sigt til overophedning => inflation => rentehop =>
tvangsauktioner => Ny regering. Så det vil den nuværende regering
ikke sætte pris på.

Mvh
Martin