Jelved: R kan indgå velfærdsforlig
Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 07:19

I dagens Politiken kan man på:

<http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=446473>

se en udmelding fra Marianne Jelved om at R kan indgå forlig med
regeringen og Dansk Folkeparti, uden at Socialdemokratiet nødvendigvis
indgår i forliget.

De radikale kernekrav er følgende:

* Gebyr på 75 for lægebesøg.
* Gebyr på 100 kroner for besøg på skadestuen.
* Velstillede ældre må vinke farvel til en række goder.
* Dagpengeperioden skal reduceres til 2,5 år mod i dag 4.

Og lad mig så citere fra artiklen:

=
DF ikke begejstret
Dansk Folkepartis gruppeformand, Kristian Thulesen Dahl, er ikke
begejstret for indholdet i det radikale udspil. Men han er også parat
til at udnyttet den tillid, der blev opbygget mellem DF og R under de
seneste forhandlinger om udligning mellem landets kommuner.

»Der er vendt op og ned på meget i dansk politik de senere år. Da vi
forhandlede strukturreform, havde de radikale ingen bevægelsesfrihed i
forhold til Socialdemokraterne. Nu ønsker de helt åbenbart også at lave
aftaler, uden at S er med. Det så vi også med udligningsreformen«, siger
Thulesen Dahl.

Mange af de radikale ideer flugter godt med de konservatives ønsker.
Derfor synes politisk ordfører Pia Christmas-Møller, at udspillet er
interessant.
=

Ja, mange af forslagene flugter godt med konservative tanker, men
absolut ikke med det krypto-socialdemokratiske Dansk Folkepartis ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kert Rats

Dato : 01-04-06 08:31

> [...]
>
> Ja, mange af forslagene flugter godt med konservative tanker, men
> absolut ikke med det krypto-socialdemokratiske Dansk Folkepartis ...

Jeg har kikket efter aprilsnar-artikler, og denne er det bedste bud på en
sådan, i skrivende stund.

Venligst

Kert Rats

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 08:51

Kert Rats <stendod@gravklar.dk> wrote:

> Jeg har kikket efter aprilsnar-artikler, og denne er det bedste bud på en
> sådan, i skrivende stund.

Det troede jeg også, indtil jeg hørte Unge Helveg i Radioavisen i
morges.

Det er ganske alvorligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kert Rats

Dato : 01-04-06 08:57

> Det troede jeg også, indtil jeg hørte Unge Helveg i Radioavisen i
> morges.
>
> Det er ganske alvorligt.

Hmm, jeg lurer stadig på, om det er 1. aprilsnar. Jeg kan ikke tro andet.

Venligst

Kert Rats

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 19:04

Kert Rats <stendod@gravklar.dk> wrote:

> Hmm, jeg lurer stadig på, om det er 1. aprilsnar. Jeg kan ikke tro andet.

Jeg så på tekst-tv at Politiken havde en anden historie som Ranslirpa.
Opfindelsen af en scanner der tilsluttet pc'en kunne fortælle, om
madvarer var inficeret ...

Den radikale historie er /ikke/ en aprilsnar. Og da Dansk Folkeparti
klart ligger til venstre for De Radikale på dette område, lægges der
snarere op til et samarbejde med VK efter næste valg, i hvert fald på
området for velfærdsreformer.

Men R indgår da nok i den mulige velfærdsreformpakke ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Allan Riise

Dato : 01-04-06 19:12

> [...]
> området for velfærdsreformer.
>
> Men R indgår da nok i den mulige velfærdsreformpakke ...

Muligheden for en V.K.R. regering kan kun være tilstede hvis D.F. helt
fjernes fra regerings grundlaget, og er du sikker på at Fogh vil/tør det, og
betyder det at Fogh udskriver valg når det er opportunt eller venter han
perioden ud?

Personligt tror jeg ikke på at Fogh "tør" forlade sig på at R får mandater
nok, og samtidigt, selvom politik også er "lange knive", så tror jeg at han
er D.F. så taknemmlig, især p.g.a. D.F. ikke vælter ministre og *altid* går
regeringens vej, så længe at der er stramninger til deres
indvandrings/indenrigspolitik og deres, ja undskyld udtrykket, leflen
overfor pensionisterne ( som jo i realiteten er ganske små forbedringer ),
at Fogh vil beholde D.F. som parlamentarisk flertalspartner.

Han frygter mere en håndtaske end et kors!

--
Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 19:47

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
> betyder det at Fogh udskriver valg når det er opportunt eller venter han

Jeg regner ikke med at Fogh udskriver valg før 2008, men på den anden
side er optionn VKR en option »multikulturalisterne« i
regeringspartierne ser frem til med glæde.

> [...]
> at Fogh vil beholde D.F. som parlamentarisk flertalspartner.

> Han frygter mere en håndtaske end et kors!

Jeg regner med at kommer der i 2008 et VKR-flertal ved siden af et
VKO-flertal, så vil de konservative og visse venstrefolk presse på en
mere højrevendt politik, end DF vil acceptere. På fordelingspolitikken.

Af en eller anden grund er det jo blevet »venstreorienteret« at ville
styrke dem, der ønsker dødsstraf for frafald fra islam mv, gennem at få
flere tilhængere af Muhameds lære til landet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Allan Riise

Dato : 01-04-06 08:36

> [...]
>
> Ja, mange af forslagene flugter godt med konservative tanker, men
> absolut ikke med det krypto-socialdemokratiske Dansk Folkepartis ...

DAgen i dag holdes stadig i hævd, kan jeg se.

Plausabiliteten i at denne artikel skulle være at se som en realpolitisk
holdning, er lig nul.

--
Allan Riise

Fra : Jesper

Dato : 02-04-06 01:32

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> DAgen i dag holdes stadig i hævd, kan jeg se.
>
> Plausabiliteten i at denne artikel skulle være at se som en realpolitisk
> holdning, er lig nul.

Du har ret i, at der er mange sjove historier på en dag som denne.
Problemet med denne historie er, at den er yderst plausibel. Den har
ikke den forrykthed man forbinder med 1. April historier iøvrigt.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Jesper

Dato : 02-04-06 01:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Ja, mange af forslagene flugter godt med konservative tanker, men
> absolut ikke med det krypto-socialdemokratiske Dansk Folkepartis ...

Hvis det ikke viser sig at være en aprilsnar, så viser det hvor langt R
har bevæget sig fra S.
Det er nærmest utopi at forestille sig en SR regering eller en S
regering der støtter sig på R efter næste valg.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 07:02

> [...]
> Det er nærmest utopi at forestille sig en SR regering eller en S
> regering der støtter sig på R efter næste valg.

Reelt er der jo på mange måder tale om den politik, De Radikale har haft
i årevis, og som reelt påvirkede Nyrups nyliberalistiske regering yderst
meget.

Det er kun på udlændingeområdet at De Radikale håber på at påvirke
Socialdemokratiet til en mere liberal holdning til øget indvandring fra
det Mellemøsten og Nordafrika, der har store befolkningsoverskud, og her
har de jo støtte af multikulturalister som Gitte Seeberg, men
naturligvis ikke fra de nationalt sindede, som ikke kan acceptere idéen
om Danmark som blot en geografisk plet, uden kultur og historie, hvor
enhver der ønsker kan flytte til og fra.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk