Højintelligente børns intelligensudvikling
Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 06:50

I gårsdagens Weekendavis kunne man i tillægget Idéer på side to [i
rubrikken »Falsificeret«] læse følgende:

Sen, men kvik

NY forskning i hjernens udvikling hos børn og teenagere viser, at man
allerede tidligt kan iagttage intelligensforskelle i hjerne-barken. Det
mærkelige er, at særligt intelligente børn er senere om at udvikle den
færdige hjernebark. Hvor tykkelsen på hjernebarken hos gennemsnitligt
intelligente børn når højdepunktet allerede omkring otte-års-alderen, så
lægger særligt intelligente børn relativt beskedent ud, til gengæld
udvikles hjernebarken, helt frem til de er omkring 12 år.

Hjerneforsker Judith Rapoport fra National Institute of Mental Health i
Bethesda, USA, konkluderer, at med hensyn til at vurdere, hvor kloge
børn er, så handler det altså ikke blot om, hvor meget eller hvor lidt
såkaldt gråt stof, de har i hjernen. Kvikke børn har ikke større hjerner
end andre børn. En høj intelligenskvotient skal snarere ses i sammenhæng
med, hvordan modningen af hjernen er foregået.

Scientific American
=

Det kunne tolkes som om at højintelligente børn er »udsat for« neuteni i
sammeligning med andre børn. Hvilket virker ganske sandsynligt, og vel
så også betyder at alle aldringsprocesser livet igennem forlænges.

Men betyder vendingen »lægger særligt intelligente børn relativt
beskedent ud«, relativt i forhold til klassen som helhed, eller i
forhold til, hvad de ender med?

Skulle det førstnævnte være tilfældet, skulle de børn der fagligt er
lidt bagud jo være dem, der skulle ende som akademikere [men jeg havde
altså læst min første bog, før jeg begyndte at gå i skole; »Mio min Mio«
som 5-årig, og havde brudt koden som 4-årig]. Og skulle de blot falde i
med klassen i øvrigt, så ville det virke mærkeligt at jeg som lærervikar
på en folkeskole i et enkelt skoleår har oplevet /voldsomme/
intelligensforskelle inden for de enkelte klasser. Med børn der stort
set ikke kunne lave faglige fejl, til børn der på ingen måde kunne følge
med i normalundervisningen, men måtte have specialundervisning fra
skolestarten.

Ja, jeg havde gerne set notitsen »udvidet« til en egentlig
feature-artikel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : PerX ...

Dato : 14-04-06 09:42

In article <1hd3ujz.1cevwr48jsn5hN%per@RQNNE.invalid>, per@RQNNE.invalid
says...

> Skulle det førstnævnte være tilfældet, skulle de børn der fagligt er
> lidt bagud jo være dem, der skulle ende som akademikere

Der er jo den der med at Einstein pjækkede fra skole som barn for at
tage ud og fiske i stedet.

> [men jeg havde
> altså læst min første bog, før jeg begyndte at gå i skole; »Mio min Mio«
> som 5-årig, og havde brudt koden som 4-årig].

Ja, men du er jo bare prætentiøs ;)

Fra : Bo Warming

Dato : 14-04-06 10:12

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in message
> [...]
> per@RQNNE.invalid
> says...

> Der er jo den der med at Einstein pjækkede fra skole som barn for at

Skrøner om Einstein rækker fra at han var ordblind-ligesom-HCAndersen
(der stavede dårligt i sin tidlige ungdom)
og til
at han intet kunne huske og derfor skrev alt ned og derfor opøvede
genialitet

Biografi-forfattere der roser, bliver sjældent modsagt incl af
nulevende halvgud der beskrives

Jeg vil godt vædde at Einstein ikke selv har bifaldet tro på at han
fiskede i skoletiden som barn.