Hjemmeside
Fra : Kim

Dato : 31-03-06 21:45

Hej alle
Jeg har fået lagt lidt billeder ind på min HP fra en træningsweekend.
Kan ses her www.123hjemmeside.dk/sportshund

Hilsen Kim

Fra : Helle Jensen

Dato : 01-04-06 10:04

"Kim" <***@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Hej alle
> Jeg har fået lagt lidt billeder ind på min HP fra en træningsweekend.
> Kan ses her www.123hjemmeside.dk/sportshund

Spændende billeder. Jeg kender ikke ret meget til gruppe C arbejde, og kunne
godt tænke mig at spørge til noget af det du skriver. Du skriver, at du på
kurset arbejdede med lydigheden i gruppe C, da du har problemer der - hvad
indebærer det, at arbejde med lydigheden i gruppe C? Umiddelbart tænker jeg,
at det må være et problem ikke at have lydigheden i orden, når man træner
bidearbejde ... men sådan hænger det måske ikke sammen?

Nysgerrig hilsen
Helle

Fra : Kim

Dato : 02-04-06 12:58

"Helle Jensen" <hellejensen@removethis-newmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Umiddelbart tænker jeg, at det må være et problem ikke at have lydigheden
> i orden, når man træner bidearbejde ... men sådan hænger det måske ikke

Hej Helle
Jeg har nok ikke udtrykt det tydeligt nok.
Det jeg mener er at jeg arbejder på at forbedre den ikke at den ikke er
tilstede, men i det program jeg arbejder, og med det mål jeg har kræver det
bare meget kontrol.
Nu er det bidearbejde der laves jo grundlagt i hundens byttedrift og derfor
er der heller ikke nogen fare for at det er bidske hunde man får ud af det.
Alle hunde kan jo fra naturens side bide, vores lærer således ikke at bide,
men kun at bide i en kunstig situation, hvor det er tydeliggjort for hunden
hvor den skal bide(byttet er ærmet), og i hvem, nemlig den figurant der har
beskyttelsestøjet på og ikke andre.
Håber du fik svar på det du var i tvivl om.

Venlig hilsen Kim
www.123hjemmeside.dk/sportshund

Fra : Helle Jensen

Dato : 02-04-06 13:49

> Det jeg mener er at jeg arbejder på at forbedre den ikke at den ikke er
> tilstede, men i det program jeg arbejder, og med det mål jeg har kræver
> det bare meget kontrol.

Tak for dit svar. Grunden til jeg spørger er, at jeg selv træner DKK's
lydighedsprogram, og jeg har svært ved at se, det være en del af gruppe C -
så hvad er lydighedsdelen i dette program - er det lineføring,
apport/aflevering af ærmet, slippe bidet i ærmet .... eller? Det er bare nok
ordet lydighed, der forvirrer mig, fordi jeg forbinder det med noget helt
bestemt

> Nu er det bidearbejde der laves jo grundlagt i hundens byttedrift og
> derfor er der heller ikke nogen fare for at det er bidske hunde man får ud
> af det.

Jeg vidste faktisk godt, nu jeg tænker mig om, at grp. C i langt de fleste
tilfælde trænes med byttedriften, men hundene må alligevel være højt oppe at
køre i stress/drift. Og så kan hundene vel reagere uventet, så en høj
styrbarhed af hunden må være nødvendig.

Hilsen Helle

Fra : Søren LH

Dato : 04-04-06 20:02

> [...]
> at køre i stress/drift. Og så kan hundene vel reagere uventet, så en høj

Ja, hunden er i enorm høj drift, så det stiller meget store krav til hundens
lydighed, når den efter at have kæmpet med figuranten, under indtransport
skal gå ved siden af føreren uden line, med figuranten lige foran med ærmet
på, og altså uden at fare hen og bide i ærmet igen. Eller når den skal
kommanderes til at slippe ærmet på 30 m afstand.

Mvh
Søren