Nu må hyleriet vel forstumme?
Fra : Tim

Dato : 31-03-06 12:56

http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3651770/

Den danske ledighed har ikke været lavere i 30 år, og der er ligefrem tale
om flaskehalse på det danske arbejdsmarked.

Så må alle dem (I ved hvem I er) der hylede da regeringen trådte til vel
erkende at de tog fejl dengang?

Som i dag, talte I også dengang mod bedre vidende.

Tim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-03-06 14:19

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> om flaskehalse på det danske arbejdsmarked.
>
> Så må alle dem (I ved hvem I er) der hylede da regeringen trådte til vel

Hvad har det med regeringen at gøre?

Fra : Allan Riise

Dato : 31-03-06 14:25

> "Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har det med regeringen at gøre?

Jeg ville nærmere sige, på trods af regeringen, så .......

--
Allan Riise

Fra : lars bo

Dato : 31-03-06 14:50

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ville nærmere sige, på trods af regeringen, så .......
>
> --
> Allan Riise

Med andre ord, arbejdsløsheden går op og ned, som den selv vil, uafhængig af
hvilken regering der er ved magten?
hilsen
lars bo

Fra : Allan Riise

Dato : 31-03-06 14:53

"lars bo" <lbh@postkasse.com> skrev i en meddelelse

> "Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Med andre ord, arbejdsløsheden går op og ned, som den selv vil, uafhængig
> af hvilken regering der er ved magten?

Det har mere med konjukturene i de lande vi eksportere til, og hvor meget
investeringsvillig kapital der er tilstede.

--
Allan Riise

Fra : Pjensen73

Dato : 31-03-06 15:02

Allan Riise skrev:

> Det har mere med konjukturene i de lande vi eksportere til, og hvor meget
> investeringsvillig kapital der er tilstede.

Hvem var det der sagde at arbejdsløsheden ville stige med den nuværende
regering?

Fra : Mark Jensen

Dato : 31-03-06 16:08

On Fri, 31 Mar 2006 16:02:02 +0200, Pjensen73
<pjensen73@FJERNDETTEgmail.com> wrote:

selv vil, uafhængig

>Hvem var det der sagde at arbejdsløsheden ville stige med den nuværende
>regering?

Det var bl.a. Lykketoft der havde tralvt med at påpege at "velkommen
tilbage på arbejdet, ... hvis du da stadig har et" med budskabet om at
det var regeringens skyld når arbejdsløsheden en overgang var højere
end 2001.

Med den tankegang må Lykketoft og hans følgesvende vel anerkende
regeringen for tidens rekorder?

Fra : GB

Dato : 31-03-06 23:13

Mark Jensen <jesperj@it.dk> wrote in

> Med den tankegang må Lykketoft og hans følgesvende vel anerkende
> regeringen for tidens rekorder?

Gid arbejdsløsheden var større - jeg har haft EN weekend fri i marts måned.

Jeg må se op til Allan Riise og Kim Larsen, som sandsynligvis bidrager mere
til samfundet end jeg gør - de knokler vel døgnet rundt.

Fra : Mendoza

Dato : 31-03-06 15:11

Allan Riise wrote:

> Det har mere med konjukturene i de lande vi eksportere til, og hvor
> meget investeringsvillig kapital der er tilstede.

Ja, den sang brugte vi også i arbejderbevægelsen, da det gik (ufatteligt)
godt i Schlüter-perioden, mens det var regeringens skyld i Poul
Nyrup-perioden....

Mendoza

Fra : Tim

Dato : 31-03-06 17:10

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> wrote in message

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ville nærmere sige, på trods af regeringen, så .......

Ja, ja... du var een af dem.

Tim

Fra : Martin K

Dato : 31-03-06 17:10

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Hvad har det med regeringen at gøre?

Nåh ja, det er jo nok bare de internationale konjunkturer, der har været med
dem.

--
Martin K

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 14:39

"Martin K" <n@da.spam> skrev i en meddelelse
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Nåh ja, det er jo nok bare de internationale konjunkturer, der har været
med
> dem.

Sikkert. I øvrigt har jeg aldrig hørt, at Fogh skulle være tilhængere af høj
ledighed.

Fra : Tim

Dato : 31-03-06 17:10

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> "Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har det med regeringen at gøre?

Hvorfor hylede folk så op om, at arbejdsløsheden ville løbe løbsk under den
nuværende regering... og der er, som vi jo sagde dengang, sket _nøjagtigt_
det modsatte!?

Tim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 14:38

> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor hylede folk så op om, at arbejdsløsheden ville løbe løbsk under
den
> nuværende regering...

Det skal jeg ikke kunne sige. Det er vist meget få regeringer, der reelt er
i stand til at kontrollere arbejdsølsheden.

Fra : Jesper

Dato : 01-04-06 11:24

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> "Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har det med regeringen at gøre?

Alt! Bare se Nyrup der havde medvind og det hele ikke kunne få
arbejdsløsheden så langt ned, på trods af at der var mange flere "tung i
arbejde" dengang. Dertil kommer at han overhovedet ikke afdrog på
statsgælden ud over hvad inflationen spiste.

Den nuværende regering kæmper en brav kamp op ad bakke. Samtidig med at
arbejdsløshedstallene er på tocifrede procenter i resten af Europa og så
godt som alle lande har underskud på statsbudgettet og en stigende
offentlig gæld, ja der går Danmark den modsatte vej og skaber vores egen
højkonjuktur med et overskud på statsbudgettet på 80 mia kr sidste år,
stærkt faldende statsgæld, for det afdrager den nuværende regering både
flittigt og aktivt på. Og så er der indført skattestop. For første gang
i årtier falder skattebyrden. Og det uden at den offentlige sektor
sulter. Kommunernes budgetter må vokse med 0,5% ud over inflationen og i
år har de fået lov til at bruge en halv mia ekstra pga kommunalreformen.

Det er ganske enkelt den bedste regering Danmark nogensinde har haft,
den bedste regering i Europa, vores regering gør det fænomenalt godt.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Egon Stich

Dato : 01-04-06 11:34

> [...]
>
> Det er ganske enkelt den bedste regering Danmark nogensinde har haft,
> den bedste regering i Europa, vores regering gør det fænomenalt godt.

Ikke sulter?
Hvordan er det lige med fødevare halløjet?
Manglende udførelse af arbejdet har kostet mindst 5 menneskeliv.

Arbejdstilsynet?
Udsultet.
Kontrollen ringe.

Du må da have et forbløffende forhold til sandheden?
Eller er dine opfattelser sådan lidt religiøst betinget?

Egon

Fra : Jesper

Dato : 01-04-06 15:42

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> [...]
> Kontrollen ringe.
>
> Du må da have et forbløffende forhold til sandheden?
> Eller er dine opfattelser sådan lidt religiøst betinget?

Hvorfra ved du at de pågældende ville være i live med en bedre kontrol?
Kun en 100% kontrol af alle fødevarer ville sikre imod det. Og det ville
være meget, meget dyrt.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Egon Stich

Dato : 01-04-06 20:38

> Hvorfra ved du at de pågældende ville være i live med en bedre kontrol?
> Kun en 100% kontrol af alle fødevarer ville sikre imod det. Og det ville
> [...]

Du burde holde dig bedre orienteret om disse sager f.ex. gennem pressen.
Da ville du vide, at kontrol er blevet noget sporadisk.

Egon

Fra : Jesper

Dato : 02-04-06 00:30

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> Du burde holde dig bedre orienteret om disse sager f.ex. gennem pressen.
> Da ville du vide, at kontrol er blevet noget sporadisk.
>
> Egon

Jamen lille Egon;

Kun en 100% kontrol kan forhindre de ting vi har set med gammelt kød,
inficerede hindbær og rejer med affald.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 19:04

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> Ikke sulter?
> Hvordan er det lige med fødevare halløjet?
> Manglende udførelse af arbejdet har kostet mindst 5 menneskeliv.

Der skal være sparet 200 stillinger bort. Regnes med en gennemsnitlig
løn på en halv million, så har det drejet sig om en besparelse på 100
millioner.

Næppe det der har været økonomisk afgørende i en situation der har givet
et overskud på 53 milliarder.

I øvrigt forstår jeg ikke hvorfor erhvervslivet ikke sættes til at
betale statskontrollen, så den hviler i sig selv. Det relevante
erhvervsliv, naturligvis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 01-04-06 20:40

> [...]
>
> I øvrigt forstår jeg ikke hvorfor erhvervslivet ikke sættes til at
> betale statskontrollen, så den hviler i sig selv. Det relevante

Det er da let at forstå.
Hvorfor tror man, erhvervslivet betaler til V og K?
Naturligvis for at få blandt andet den slags kontrol fjernet
Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 01:03

> [...]

> Hvorfor tror man, erhvervslivet betaler til V og K?
> Naturligvis for at få blandt andet den slags kontrol fjernet

Den er bare /for/ primitiv.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 03-04-06 10:16

> Den er bare /for/ primitiv.
>
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Det er da den eneste logiske forklaring.
Og passer ganske fint med historiske erfaringer.
Eneste alternativ der kan komme på tale, er da at de akademiske "experter",
der råder i sådanne sager, er totalt idioter?

Egon

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-06 11:09

Egon Stich <egon-stich@mail.dk> wrote:

> Eneste alternativ der kan komme på tale, er da at de akademiske "experter",
> der råder i sådanne sager, er totalt idioter?

Eller at du trænger til at se dig selv i spejlet?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 03-04-06 14:16

> Eller at du trænger til at se dig selv i spejlet?
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

Da vil jeg se en, der har ret.

Men vi kan jo tage et par exempler, som du burde have kendskab til.

Skal vi starte med forskningsmiliøet herhjemme?
Hvem mon det er, der har "rådet" til at ødelægge dette?
B,la. ved at ville lade forskningen blive afhængig af erhvervslivets
financiering af dette?

Man bør jo vide, at forskning ikke er noget, man udføre på kommando.
Men at netop friheden til, uden at tænke på aktionærudbytter, til at følge
pludselig opdukkede sidespor, er uundværlig?

Eller man kan tage den Tekniske skole, hvor du er ansat.
Det var Hillerød, ikke?

Du har vel været der så længe, at du har opdaget hvad taxameterprincippet
reelt betyder?
Det er ikke af det gode.
Eller det har du måske ikke sat dig ind i, fordi du må gøre det gratis, som
du ved anden lejlighed sagde?

Men hvem er det mon, om ikke netop pol.er, scient, og økonomer, der har
presset disse idiotiske sager igennem?
Under dække af en påstået expertise, gennemfører de ideologiske tiltag.

Så der er da ganske gode grunde til at påstå, at akademikere aldeles ikke
holder sig til det lidet, de eventuelt måtte have forstand på, men opfører
sig som regelrette idioter.

Egon

Fra : @

Dato : 01-04-06 22:59

On Sat, 1 Apr 2006 20:03:47 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>I øvrigt forstår jeg ikke hvorfor erhvervslivet ikke sættes til at
>betale statskontrollen, så den hviler i sig selv. Det relevante
>erhvervsliv, naturligvis.

glimragende ide'

vil du slagte et dyr x,xx Kr til kontrol

vil du drive spisested med xx antal siddepladser x,xx kr til kontrol

vil du drive butik med salg af fødevarer - efter omsætning
x,xx kr til kontrol

regningen havner jo i sidste ende hos forbrugeren, men på en retfærdig
måde, storforbrugeren betaler mere en den lille forbruger

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Bruno Christensen

Dato : 01-04-06 15:14

On Sat, 1 Apr 2006 12:23:41 +0200, Jesper wrote:

> Alt! Bare se Nyrup der havde medvind og det hele ikke kunne få
> arbejdsløsheden så langt ned, på trods af at der var mange flere "tung i
> arbejde" dengang.

Hvor mange af de "tunge" er kommet i arbejde, hvor mange er i dag på
"overførselsindkomst" ?

Regeringen har blot flyttet tal i en statestik.

Men det ser pænt ud når pressen skal orienteres

/|\
/\
Bruno

Fra : Jesper

Dato : 01-04-06 19:00

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> Hvor mange af de "tunge" er kommet i arbejde, hvor mange er i dag på
> "overførselsindkomst" ?
>
> Regeringen har blot flyttet tal i en statestik.
>
> Men det ser pænt ud når pressen skal orienteres

Faktum er at der er væsentligt færre i aktivering i dag end under Nyrup,
så reelt er arbejdsløsheden lavere sammenlignet med tallene fra Nyrups
regeringstid.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Bruno Christensen

Dato : 02-04-06 02:42

On Sat, 1 Apr 2006 19:59:42 +0200, Jesper wrote:

> Faktum er at der er væsentligt færre i aktivering i dag end under Nyrup,
> så reelt er arbejdsløsheden lavere sammenlignet med tallene fra Nyrups
> regeringstid.

Ja der er færre på aktivering, er der flere eller færre på
overførselsindkomst?

/|\
/\
Bruno

Fra : Jesper

Dato : 02-04-06 02:52

Bruno Christensen <news@lphund.dk> wrote:

> Ja der er færre på aktivering, er der flere eller færre på
> overførselsindkomst?

Det er færre i aktivering. Tallet for overførselsindkomst kan ikke
bruges til noget fordi det også medtager studerende på SU, 60-67 årige
på efterløn mv.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 19:04

> et overskud på statsbudgettet på 80 mia kr sidste år

Arh, var det ikke "kun" 53 milliarder?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 02-04-06 00:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Arh, var det ikke "kun" 53 milliarder?

Sosserne påstår det er på 80 mia kr.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 01:03

> Sosserne påstår det er på 80 mia kr.

Hvor dog? De relevante tal kommer skam fra Danmarks Statistik eller
Nationalbanken.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 02-04-06 01:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvor dog? De relevante tal kommer skam fra Danmarks Statistik eller
> Nationalbanken.

Lige her:

http://s-dialog.dk/default.aspx?site=kirstenbrosboel&func=article.view&m
enuAction=selectClose&menuID=69671&id=68338
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 07:02

> Lige her:
>
> http://s-dialog.dk/default.aspx?site=kirstenbrosboel&func=article.view&m
> enuAction=selectClose&menuID=69671&id=68338

Et nyhedsbrev fra et menigt folketingsmedlem, der er så menig, at jeg
aldrig mindes at have hørt hendes navn, og som er fra 25. januar, fra
før man kunne kende de endelige tal.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 02-04-06 17:03

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Et nyhedsbrev fra et menigt folketingsmedlem, der er så menig, at jeg
> aldrig mindes at have hørt hendes navn, og som er fra 25. januar, fra
> før man kunne kende de endelige tal.

Her er tallet fra Nationalbankens hjemmeside:

"I 2005 fik staten et ekstraordinært stort overskud med et
nettofinansieringsbehov på -79,4 mia.kr."

http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/Statens_laantagning_o
g_gaeld_2005/$file/kap04.htm
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-06 05:20

> Her er tallet fra Nationalbankens hjemmeside:
>
> "I 2005 fik staten et ekstraordinært stort overskud med et
> nettofinansieringsbehov på -79,4 mia.kr."

> [...]

Ja, se dét virker mere troværdigt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 03-04-06 14:42

> Alt! Bare se Nyrup der havde medvind og det hele ikke kunne få
> arbejdsløsheden så langt ned, på trods af at der var mange flere "tung i
> arbejde" dengang.

Det er kun meget naive mennesker, der tror, at den danske regering
kontrollerer verdenskonjunkturerne.

I øvrigt var ledigheden under Nyrup på samme niveau som nu. Men stadig skal
man da være naiv for at give ham æren for det.

Enhver med bare lidt økonomisk forstand ved, at den danske økonomi - lille
og åben som den er - er yderst afhængig af konjunktursitutionen i de lande,
vi handler meget med.

Eksempelvis vil en rentestigning i Tyskland få negativ indflydelse på
ledigheden i Danmark, og tilsvarende vil stigende oliepriser påvirker
ledigheden i negativ retning.

Ingen af delene er under den danske regerings kontrol, og det gælder, uanset
om statsministeren er fra det ene eller det andet socialliberale parti.

Fra : Jesper

Dato : 03-04-06 15:25

Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com> wrote:

> Det er kun meget naive mennesker, der tror, at den danske regering
> kontrollerer verdenskonjunkturerne.

Det gør den danske regering ikke. Men den danske regering kan gå imod
konjukturene, det er bevist: 79,4 mia i overskud på statsbudgettet,
laveste arbejdsløshed i over 30 år og laveste statsgæld i årtier.

> I øvrigt var ledigheden under Nyrup på samme niveau som nu. Men stadig skal
> man da være naiv for at give ham æren for det.

Bullshit, der var mange "tung i arbejde" under Nyrup, som ikke talte med
i den officielle statistik. Faktum er at den reele ledighed er faldet
under Fogh. Og det er ikke konjukturenes skyld, de har nemlig været imod
os.

> [...]
> om statsministeren er fra det ene eller det andet socialliberale parti.

Så forklar hvordan Danmark kan opvise kæmpeoverskud på statsbudgettet,
rekordlav arbejdsløshed og rekordlav statsgæld samtidigt med at Tyskland
har tocifrede arbejdsløshedsprocenter, kæmpunderskud på statsbudgettet
og stor og voksende offentlig gæld. I dag opfylder Tyskland ikke
Euro-konvergenskravene. Danmark gør!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Konrad

Dato : 04-04-06 08:41

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> [...]
> har tocifrede arbejdsløshedsprocenter, kæmpunderskud på statsbudgettet
> og stor og voksende offentlig gæld. I dag opfylder Tyskland ikke

Forklaring : Olie. Medens tyskerne smider masser af Euro ud til fuglene, pga
højere oliepriser, tjener den danske stat gode penge, i kaft af vores
olieproduktion, der er næsten dobbelt så stor som forbruget.

Fra : Jesper

Dato : 04-04-06 09:09

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> [...]
> højere oliepriser, tjener den danske stat gode penge, i kaft af vores
> olieproduktion, der er næsten dobbelt så stor som forbruget.

Selvom vi ikke havde en dråbe olie så ville vi alligel have et overskud
på statsbudgettet, dvs. ca. 40 mia kr for år 2005, så desværre, den
kommer du ikke langt med.
Og så smider danskere ligesåmange penge ud til fuglene idet den danske
stat ikke subsidiere olien.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Konrad

Dato : 04-04-06 09:39

> Selvom vi ikke havde en dråbe olie så ville vi alligel have et overskud
> på statsbudgettet, dvs. ca. 40 mia kr for år 2005, så desværre, den
> kommer du ikke langt med.

Det forklarer da en hel del. Det forklarer selvfølgelig langt fra alt, og
har intet med de generelle strukturelle forskelle at gøre, f.eks på
arbejdsmarkedet, men det er dog trods alt en ret markant forskel på dansk og
tysk økonomi.

> Og så smider danskere ligesåmange penge ud til fuglene idet den danske
> stat ikke subsidiere olien.

Det er ret uvæsentligt i forhold til om olie repræsenterer en indtægt, ift
til at forbruget af olie kun repræsenterer en udgift. Der er immervæk
forskel på at tjene på sit eget forbrug, og så udelukkende tabe på det.

Fra : Jesper

Dato : 04-04-06 09:44

> [...]

> til at forbruget af olie kun repræsenterer en udgift. Der er immervæk
> forskel på at tjene på sit eget forbrug, og så udelukkende tabe på det.

Du har stadig til gode at forklare hvor de sidste 40 mia i overskud på
statsbudgettet kommer fra. Og det samtidig med at alle andre lande,
undtagen Norge og Irland har dundrende underskud, stigende statsgæld og
tocifrede arbejdsløshedstal.

Svaret er jo ligefor: Danmarks regering, men den bryder du dig jo ikke
om at høre!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Per Rønne

Dato : 04-04-06 12:23

> Svaret er jo ligefor: Danmarks regering, men den bryder du dig jo ikke
> om at høre!

Ja, de danske regeringer har fra og med Poul Schlüter gennemført nogle
strukturreformer, som man ikke har gennemført i andre lande. Og den
villighed til at gennemføre reformer kan vi snart se gentaget i
fjernsynet, hvor der 13:30 er lagt op til en bred velfærdsreform med
deltagelse af alle folketingets partier, med undtagelse af SF og
Enhedslisten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 05-04-06 09:52

> Du har stadig til gode at forklare hvor de sidste 40 mia i overskud på
> statsbudgettet kommer fra.

Jeg har ikke en skid til gode. Jeg påviser en ret markant forskel på hvorfor
monstro den danske stat i 2005 havde overskud i modsætning til den tyske.

>Og det samtidig med at alle andre lande,
> undtagen Norge og Irland har dundrende underskud, stigende statsgæld og
> tocifrede arbejdsløshedstal.

Norge og Danmark er jo blandt de største olieeksportører i Europa - ved
faktisk ikke lige hvem der skulle overgå dem. Norges såkaldte oliefonde er
blevet i omegnen 30-40% mere værd, de sidste 2 år. Og så er der lige med de
tre lande du her nævner den forskel, i forhold til store lande som Tyskland,
Frankrig og Italien, at de ikke er så sårbare overfor den udskiftning i
produktionen, som sker i disse år ifb outsourcing osv. Det er immervæk noget
mere smerteligt for det tyske samfund, at gigantstore bilfabrikker,
elektronikfabrikker osv forflyttes til fjernøsten, end det er, at trykning
af legoreklamer forflyttes til Tjekkiet. Norge, Danmark og Irland klarer sig
rigtig fint med at tilbyde gode forhold for servicevirksomheder og
højteknologivirksomheder, smatidig med, at et land som Danmark forlængst,
allerede tilbage i 90'erne, sørgede for at indføre nogle nødvendige
reformer.

> Svaret er jo ligefor: Danmarks regering, men den bryder du dig jo ikke
> om at høre!

Hvorfor tror du ikke det? Regeringen har fortsat den forrige regerings
succesfulde politik med tilbagebetaling af gæld osv. Men at den nuværende
regering skulle have særlig stor ære må du da gerne forklare, når det sådan
ligger "lige for" - det er faktisk dig der skylder en forklaring. For
regeringen har jo intet gjort, udover det, man alligevel ville have gjort.
Og da der ved sidste valg blev sat stort fokus på outsourcing og fyringer i
produktionsvirksomheder var det lakoniske og messende svar fra Claus Hjort :
Regeringen har ingen indflydelse på de internationale konjunkturer! Nej, det
har de jo ikke - lige så lidt som de har indflydelse på oliepriserne eller
renten i euroland.

Fra : Jesper

Dato : 05-04-06 10:25

> [...]

> monstro den danske stat i 2005 havde overskud i modsætning til den tyske.

Jamen Kære Konrad: Af de 79,4 mia i overskud på statsbudgettet, så kan
kun ca. 40 mia tilskrives olien.

Resten: Det er regeringens politik.

> [...]
> højteknologivirksomheder, smatidig med, at et land som Danmark forlængst,
> allerede tilbage i 90'erne, sørgede for at indføre nogle nødvendige

Nu er der ikke vildt mange olieeksportører i Europa og der er pokkers
til forskel på den norske og danske olieeksport. Norge er verdens tredie
største olieeksportør. Udover Norge og Danmark er der kun Storbritanien,
Rumænien, Tyskland og Holland som producerer olie.

Olieproduktion:

Danmark 376.900 tønder/dag (2003)
Rumænien 119.000 tønder/dag (2005 est)
Storbritanien 2.393.000 tønder/dag (2003 est)
Norge 3.220.000 tønder/dag (2005 est)
Tyskland 158.700 tønder/dag (2003)
Holland 94.870 tønder/dag (2003)

Og den danske olieproduktion udgør kun 11,7% af den norske og 15,8% af
den engelske ditto.

Kilde: CIA The World Factbook

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/

> [...]
> renten i euroland.

"...Fortsat den forrige regerings succesfulde politik med
tilbagebetaling af gæld..." RRPGAG (Ruller rundt på gulvet af grin).

Faktum er at Regeringen Nyrup ikke afdrog på statsgælden med én krone,
udover det inflationen åd!

Det er først under Regeringen Fogh der er kommet gang i afdragelsen af
statsgælden.

Og Nyrup kunne ride på en højkonjukturbølge. Fogh har gjort det umulige:
Gået imod konjukturene og skabt et dansk opsving på et tidspunkt hvor
alle andre lande i Europa er i krise.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Egon Stich

Dato : 03-04-06 15:47

> [...]
> har tocifrede arbejdsløshedsprocenter, kæmpunderskud på statsbudgettet
> og stor og voksende offentlig gæld. I dag opfylder Tyskland ikke

Det kunne jo godt tænkes, at det er vort homogene samfund og fleksible
arbejdsmarked, der gør en stor forskel?
Det er i hvert fald det, der er den nok største forskel på de to lande.

Altså netop det, der nu forsøges ødelagt af lalleglade liberalister, der
helt sikkert tror, de får del i rovet.

Egon

Fra : Jesper

Dato : 04-04-06 19:07

> [...]

> Det er i hvert fald det, der er den nok største forskel på de to lande.
>
> Altså netop det, der nu forsøges ødelagt af lalleglade liberalister, der

Og bliver vores samfund mere eller mindre homogent af at SR regeringen
importerede en masse totalt uintegrerbare fremmede? Nej vel, det er den
nuværende regering der satte et prop i dét hul.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Egon Stich

Dato : 04-04-06 20:11

> [...]
> importerede en masse totalt uintegrerbare fremmede? Nej vel, det er den
> nuværende regering der satte et prop i dét hul.

Æggehovedernes import af mennesker, der som opgave har at dræne de danske
sociale kasser, er da vist et andet spørgsmål?
Men det bruges jo desværre af de borgerlige til at ødelægge sen
sammenhængskraft, der dog stadig er her.

MVH
Egon

Fra : Jesper

Dato : 04-04-06 21:04

> [...]

> Men det bruges jo desværre af de borgerlige til at ødelægge sen
> sammenhængskraft, der dog stadig er her.

Lad være med at fornærme min intelligens: SR regeringen gjorde hvad den
kunne for at ødelægge vort sammenhængskraft med import af
middelalderlige muhamedanerske analfabeter fra den tredie verden og
problemet består til dato og bliver værre i kraft af at muhamedanere
yngler og bliver flere.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Egon Stich

Dato : 05-04-06 17:39

> [...]
> middelalderlige muhamedanerske analfabeter fra den tredie verden og
> problemet består til dato og bliver værre i kraft af at muhamedanere

Jeg tror, du læser hurtigere, end din opfattelsesevne kan følge med?
Læs lige igen.

MVH
Egon

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 31-03-06 22:48

Tim wrote:
> [...]
> om flaskehalse på det danske arbejdsmarked.
>
> Så må alle dem (I ved hvem I er) der hylede da regeringen trådte til vel

Jeg var en af dem der jublede, da den socialdemokratisk-rablegale
regering blev skiftet ud. Ikke desto mindre må jeg gøre opmærksom på at
det ikke nødvendigvis er et tegn på god, sund økonomi, at der er lav
arbejdsløshed. Sovjetunionen havde også lav arbejdsløshed, og deres
økonomi var af røven til. Nazi-Tyskland havde også fuld beskæftigelse,
og det eneste det medførte var en verdenskrig.

Lav arbejdsløshed kan være et tegn på stor låntagning (altså at
lønningerne bliver betalt med lånte penge), og det er først bagefter at
det vil vise sig om disse penge var lånt godt - eller skidt - ud (det
viser sig når alle de produkter, som de mange nye ansatte fremstiller,
skal til at sælges; hvis salget svigter, vil investeringen i nye ansatte
have været fejlagtig og medføre tab - og afskedigelser).

Låntagningen i Danmark er enormt stor for tiden.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : GB

Dato : 31-03-06 22:38

"Stefan W. Christensen" <swcMEN_FJERN_DETTE@soton.ac.uk> wrote in

> Låntagningen i Danmark er enormt stor for tiden.

- men udlandsgælden er væk for første gang siden 2WW...

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 01-04-06 12:12

GB wrote:

> "Stefan W. Christensen" <swcMEN_FJERN_DETTE@soton.ac.uk> wrote in

> - men udlandsgælden er væk for første gang siden 2WW...

Det er ikke den jeg er bekymret over; det er den private låntagning.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 05:39

> [...]

> have været fejlagtig og medføre tab - og afskedigelser).
>
> Låntagningen i Danmark er enormt stor for tiden.

Vi er lige blevet af med nettogælden til udlandet [overskud: 36
milliarder], og vil snart være af med statens nettogæld [efter EUs
opgørelsesmetode, hvor man modregner aktiver, der let kan sælges, som
PostDanmark og DSB]. Ja, inden for 10-15 år vil al statslig gæld kunne
være ude af verden, så hvad i alverden er det du taler om?

Vel ikke folks kassekredit mod sikkerhed i andelslejligheden? Men husk
så lige på at eksporten vokser med 10% om året, og at vi naturligvis
også har overskud på betalingsbalancens løbende poster.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 01-04-06 12:11

Per Rønne wrote:

> [...]
> PostDanmark og DSB]. Ja, inden for 10-15 år vil al statslig gæld kunne
> være ude af verden, så hvad i alverden er det du taler om?

Den private låntagning selvfølgelig. Jeg taler ikke om statens
udskejelser, men om lønningerne til ansatte i virksomheder.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 19:04

Stefan W. Christensen <swcMEN_FJERN_DETTE@soton.ac.uk> wrote:

> Den private låntagning selvfølgelig. Jeg taler ikke om statens
> udskejelser, men om lønningerne til ansatte i virksomheder.

Den er der stillet sikkerhed for, og har bankerne lånt uden den fornødne
sikkerhed, så værst for dem.

I øvrigt vil mange pensionister ikke kunne se nogen grund til at
efterlade en stor formue til 50-årige arvinger, der har penge nok, og
som hyppigt har købt ejerlejligheder som de udlejer billigt til deres
studerende børn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 01-04-06 20:37

Per Rønne wrote:

> Den er der stillet sikkerhed for, og har bankerne lånt uden den fornødne
> sikkerhed, så værst for dem.

Du forstår ikke rigtigt den dybere effekt. Hvis de produkter, som
virksomhedernes nye ansatte fremstiller, ikke i sidste ende fører til
salg til forbrugerne, så har den indsats, som de ansatte har leveret (og
fået løn for), været forgæves, og pengene investeret i lønningerne er
tabt (og erstattet af nytteløse produkter). Dette giver et tab for
samfundet, uanset hvem det i første instans lader til at gå ud over, i
og med at samfundet har spildt tid, penge og kræfter på noget, som ikke
førte til noget.

Resultatet vil være afskedigelser og lukninger af virksomheder, eftersom
kapitalen mangler.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 19:56

> [...]

> førte til noget.
>
> Resultatet vil være afskedigelser og lukninger af virksomheder, eftersom

Prøv at tage et kursus i erhvervs- og nationaløkonomi.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 02-04-06 17:11

Per Rønne wrote:

> Prøv at tage et kursus i erhvervs- og nationaløkonomi.

Efter at have læst omkring 4000 sider økonomi, inklusive forskning
indenfor økonomisk teori, er dette ganske overflødigt (rent bortset fra
at jeg faktisk har haft undervisning i både national-økonomi og
drifts-økonomi). Hvis du mener jeg tager fejl, kan du jo argumentere for
din sag.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : @

Dato : 01-04-06 23:10

On Sat, 1 Apr 2006 20:03:48 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Den er der stillet sikkerhed for, og har bankerne lånt uden den fornødne
>sikkerhed, så værst for dem.

det er da ligegyldigt om der er stillet sikkerhed,

renterne skal betales uanset om gælden er privat eller stats

at betale renter til udlandet er altid et minus for den samlede danske
økonomi

>I øvrigt vil mange pensionister ikke kunne se nogen grund til at
>efterlade en stor formue til 50-årige arvinger, der har penge nok,

prøv lige at se forskellen på reelle værdier og så papirlapper påtrykt
en eller anden fiktiv værdi

papirlappernes fiktive værdi kan forsvinde ret hurtigt

man kan sagtens blive gældfri ved f.eks. at sælge sit
produktionsapparat, men så vil man kunne se frem til en
slavetilværelse

--
Det handler ikke for fem øre om den i øvrigt hidsige tone i udlændingedebatten i Danmark
Det handler om, at vi aldrig må acceptere, at hensynet til politiske, kulturelle og

Fra : Kim2000

Dato : 31-03-06 21:57

> [...]
> erkende at de tog fejl dengang?
>
> Som i dag, talte I også dengang mod bedre vidende.

Det ændrer bare ikke på at mere end hver 1/4 i den erhvervsaktive alder
(minus studerende) er på bliver passivt forsørget af staten. Det må enhver
kunne se er et problem. Kan det virkelig passe at 25% af hver årgang ikke
kan klare sig selv? Åbenbart ja, det må fortælles os at noget er galt i den
måde vi "driver" samfund på.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 05:39

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]

> kan klare sig selv? Åbenbart ja, det må fortælles os at noget er galt i den

Måske ville det være mere relevant at se på hvor mange der i andre
sammenhænge er afhængige af familiens godgørenhed, eller af private
almisser.

I Frankrig er det eksempelvis fremgået at unge under 26 år slet ikke kan
få arbejdsløshedsunderstøttelse, så arbejdsløse unge vil overhovedet
ikke være et problem her. Det må jo så betyde at forældrene må forsørge
dem.

Og for andre der falder uden for systemet må det vel gælde, at de må
prise sig lykkelige over at en søskende, kusine eller fætter stiller et
værelse til rådighed for dem, og giver dem mad at spise og tøj at tage
på.

Disse tal skal vi også have ind i debatten.

Endelig hører det med at man tager alderpensionister med ind i sagen.
Man skal ganske simpelt ikke tage 65- og 66-årige folkepensionister med
ind, og også efterlønsmodtagere hører vel med i denne gruppe.

Det samme når man taler om folk på barselsorlov eller på sygedagpenge.
Skal folk holde op med at få børn, eller skal folk med testikel- eller
prostatakræft bare arbejde på fuld tid, mens de får deres
strålebehandling?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim2000

Dato : 02-04-06 00:03

> [...]
> Skal folk holde op med at få børn, eller skal folk med testikel- eller
> prostatakræft bare arbejde på fuld tid, mens de får deres

Jeg tvivler slet ikke på at folk får deres passiv forsørgelse på rette
grundlag, men når man altså ser på gruppen 18-65 år, så er det simpelthen
uhyggeligt at godt og vel en million er på passiv forsørgelse. Om det samme
er tilfældet i andre lande er for så vidt da fuldstændig underordnet, at
hver fjerde her i samfundet ikke kan klare sig selv er uhyggeligt. Det burde
få enhver politiker op af stolen og stille det store spørgsmål hvorfor.

Det nemme svar er fordi bistand/arbejdsløshedskasser osv osv er alt for
lette at få adgang til. Så forudsætter man at alle langt heller vil gå
hjemme og se tv end at lave noget. Man forudsætter at en person heller vil
have en lav indtægt mod ikke at lave noget eller endda at være i 37 timers
aktivering til 6500 kroner udbetalt. Det er der nok nogle der vil, men jeg
køber ikke at 1 million mennesker skulle føle det er bedre at sidde og glo
ind i væggen end at gøre nytte. Jeg køber ikke den begrundelse. Enhver der
har været arbejdsløs vil hurtigt opdage at når de første 2-3 måneder er
gået, så er det faktisk røvsygt.

Det langt svære svar vil være at se på det samfund de nuværende voksne er
vokset op med. Her må det mest naturlige være at se på _hvorfor_ så mange
udvikler psykiske problemer.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at hovedbegrundelsen er fraværet af
forældre - dvs. fravær af den helt basale kærlighed. Fx er det i de første 2
år af vores levetid at den basale tillid til omverden udvikles, desværre er
de fleste børn hos en dagplejer efter 6 måneder, uanset hvad så vil barnet
_opfatte_ et svigt konstant (barnet har nemlig ingen tidsfornemmelse),
uanset hvor god dagplejeren er, så er det en adskillelse fra den primære
omsorgsperson. Dernæst kan vi se på om vi virkelig har indrettet samfundet
rigtigt ved at putte 24 børn sammen med en pædagog, hvordan skal et barns
behov blive tilgodeset i den mængde? I Sverige har man opdaget at den rent
fysiske plads har betydning for om der udvikles psykiske problemer senere i
livet. I Danmark stopper vi bare flere børn ind i de samme lokaler. Støjen i
en børnehave er nogle gange vanvittig. Der hives og slides i de stakkels
ansatte, mens børnene forsøger at få voksenkontakt. Og hver gang de ikke får
det, _føler_ de et svigt.

Man må simpelthen til at overveje, hvordan vi får lavet et samfund, hvor det
rent faktisk er muligt at forsørge ægtefællen (nej, der er ingen der siger
det er mor der skal gå hjemme, det kan ligeså vel være far), sådan at
børnene kan vokse op under trygge og kærlige forhold.

mvh
Kim

Fra : fribytteren

Dato : 02-04-06 07:21

Tim skrev:

> [...]
> erkende at de tog fejl dengang?
>
> Som i dag, talte I også dengang mod bedre vidende.

Hvordan var det nu i 60-erne og 70-erne, før oliekrisen?

Fuld beskæftigelse og mangel på arbejdskraft.

Arbejdsmarkedet havde frie forhold til at køre derudaf, med al den
arbejdskraft det har brug for, for vi importerede arbejdskraft fra
fjerne landes tilbagestående landsbysamfund, som så mistede gode
arbejdsduelige mænd.

I dag står arbejdsmarkedet over for det samme problem. Fuld
beskæftigelse og mangel på arbejdskraft.

Heldigvis har man indtil dato, efter den store arbejdsløshedsperiode i
slutningen af forrige århundrede, flyttet virksomhederne der krævede
megen arbejdskraft derhen hvor arbejdskraften er og ikke omvendt.

Nu vil virksomhederne ikke længere flytte udenlands, men forblive her
i landet og så begynder de at få problemer med manglende
arbejdskraft. På ny vil arbejdsmarkedet have mulighed for at importere
arbejdskraft fra fjerne lande og helst den bedst uddannede dennegang.

Denne nye form for import af arbejdskraft, vil slet ikke gavne Danmark
på længere sigt, da der igen vil opstå arbejdsløshed og så står
vi igen med en gruppe af fremmede arbejdskraft, der har været her i
landet i så lang tid, at de forbliver her i Danmark og endog med
folketingets gode vilje. Vi kan jo ikke smide tusinder af mennesker der
har gjort et godt stykke arbejde for Danmark (læs: danske
virksomheder) for porten. Derfor skal de indgå i Danmark på ligefod
med danskerne og have dansk statsborgerskab.

Endnu engang vil vi opleve det samme problem. En mængde af mennesker
vi ikke kan få til at indordne sig under danske normer og som hellere
vil have at vi danskere indordner os under deres normer.

Hvornår lærer politikerne og danske erhvervsledere af historien?

Endvidere vil en import af godt uddannede folk fra fjerne lande, skabe
problemer for de fjerne landes muligheder for at udvikle sig, for vi
"stjæler" deres egne menneskelige resurser, som skulle være til gavn
for dem og deres befolkninger.

Det må da være på tide, at vi danskere lærer at klare os selv, uden
hjælp fra folk fra fjerne lande. Er vi virkelig så dårlige til at
klare os selv?

Med venlig hilsen

Lars Kristensen