Ikke kun i Sverige...
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-03-06 11:54

En lokalpolitisk liste (Kronborg listen, som både stillede op til
kommunalvalget og Amtsrådsvalget i Nordsjælland) i Helsingør kommune,
hvor jeg bor, er blevet lukket af politiet.

Dette sker efter sigende efter at der på siden er blevet hængt
politifolk ud ved navns nævnelse, og fordi Helsingør er blevet kaldt
"ondskabens by". Man skal så også holde i mente at hovedpersonen bag
Kronborglisten: Lisbeth Eliasen, har fået fjernet sine børn af politiet
i en meget omtalt sag her i kommunen.

Politichefen for Helsingør Politi mener ikke at det er i strig med
ytringsfriheden... suk.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Rune

Dato : 01-04-06 17:04

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i en meget omtalt sag her i kommunen.
>
> Politichefen for Helsingør Politi mener ikke at det er i strig med

At hænge politifolk ud ved navns nævnelse er ikke noget jeg bryder mig om.
Jeg ved ikke om det er direkte ulovligt. Det kan vel anses som opfordring
til vold.

Fra : Anonym

Dato : 01-04-06 17:42

"Rune" <xxx@xyx.kdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ved ikke om det er direkte ulovligt. Det kan vel anses som opfordring

Ikke nødvendigvis. Hvis viderebringelse af navne indgår i en kritik af de
pågældende øvrighedspersoner, er det da i almenhedens interesse at kende
deres navne.

Fra : Anonym

Dato : 01-04-06 17:59

"Anonym" <anonym@anonym.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> pågældende øvrighedspersoner, er det da i almenhedens interesse at kende
Jeg har foretaget lidt efterforskning og fundet frem til følgende:
"...Hænger navngivne ud på hjemmeside
Frederiksborg Amts Avis 11. marts 2006, 2. sektion, side 6

Kronborglisten overtræder lovgivningen med sit ordvalg, politiet overvejer
at lukke hjemmesiden.

Helsingør: Med ord som gestapo-politi og kurrupte børnemishandlere hænger
Kronborglisten nu navngivne politifolk og embedsmænd i Socialforvaltningen
ud
på listens hjemmeside. Og det er ulovligt.
- Det er en klar overtrædelse af straffeloven at benævne politiet
"gestapo-politi", det er der tidligere faldet domme for, og det vil vi
ganske simpelthen
ikke acceptere, fastslår kriminalinspektør og leder af Helsingør Politi,
Knud Stadsgaard.
Torsdag blev politiet bekendt med de særdeles grove udfald på
Kronborglistens hjemmeside og reaktionen kom promte.
- Vi ønsker disse ulovligheder fjernet fra hjemmesiden, og vi kan til hver
en tid få en kendelse, så vi kan lukke den. Men i første omgang forsøger vi
ad
anden vej at få folkene bag Kronborglisten til at fjerne ulovlighederne,
siger Stadsgaard
Også politimester Ole Scharf er harm over hjemmesidens ordlyd.
- Vi vil ikke finde os i, at politifolk, som er sendt på arbejde, skal
hænges ud med navns nævnelse. Det er helt og aldeles uacceptabelt. Man kan
skælde
ud på politiet generelt eller på mig som politimester, men man skal ikke
svine hæderlige politifolk til, som blot gør deres arbejde, fastslår Ole
Scharf."

Jeg har ikke set den omtalte hjemmeside, men hvis beskyldningerne for
børnemishandling faktisk kan opfattes som rettet mod navngivne
politibetjente er det naturligvis strafbart.
Dog burde det være beskyttet af ytringsfriheden at omtale politiet som et
gestappo.
Vi er lidt for langt ude, hvis myndigheder, der jo ikke har nogen personlig
ære skal være beskyttet mod ærekrænkelse.
Derudover er det også underligt, at politiet som institution skulle lukke
hjemmesiden, selv i det tilfælde, at påstandene krænkede navngivne
politifolk, istedet for at vente på at de individuelt forurettede selv
anlægger sag ved domstolene.
Ideen om at øvrigheden og dens embedsmænd skal nyde særlig beskyttelse mod
krænkende ytringer er ganske enkelt ikke et demokratisk samfund værdigt.
Jeg er klar over, at lovgivningen i Danmark viderefører princippet fra
enevældens tid, hvorefter øvrigheden og dens embedsmænd nyder en særlig
beskyttelse mod ærekrænkelse, men ærligt talt synes jeg, vi skulle se at
komme af med dette arvegods.

Fra : Rune

Dato : 01-04-06 18:25

> [...]
> politibetjente er det naturligvis strafbart.
> Dog burde det være beskyttet af ytringsfriheden at omtale politiet som et

Det er vist også hvad politimesteren siger: "Man kan skælde ud på politiet
generelt eller på mig som politimester, men man skal ikke svine hæderlige
politifolk til, som blot gør deres arbejde, fastslår Ole Scharf."

Politiet kan man kalde gestappo, politimester Ole Scharf kan man kalde
gestappo. Men "Ole Hansen, Strandgade 43, tlf. 3454-3345" er en
gestappo-politibetjent er ikke lovligt. Det er jeg sådan set enig i.

Jeg opfatter det ikke så meget som beskyttelse mod krænkende ytringer, som
beskyttelse mod at blive hængt ud i offentligheden som politibetjent med
navns nævnelse - hvad der kan være risikabelt. Det er vel også ulovligt
under registerloven?

Fra : @

Dato : 01-04-06 22:35

On Sat, 1 Apr 2006 18:03:39 +0200, "Rune" <xxx@xyx.kdk> wrote:

>At hænge politifolk ud ved navns nævnelse er ikke noget jeg bryder mig om.
>Jeg ved ikke om det er direkte ulovligt. Det kan vel anses som opfordring
>til vold.

hvis folk ikke (og slet ikke politifolk) vil stå ved deres gerninger,
skal de ikke udføre dem

hvis en politimand ikke hver eneste gang kan og tør stå ved hvad han
gør i embeds medfør så er der noget galt enten med politimanden eller
embedet

--
Carry the battle to them. Don't let them bring it to you.
Put them on the defensive. And don't ever apologize for anything.

Fra : HrSvendsen

Dato : 13-04-06 12:50

Rune skrev:

> [...]
> Jeg ved ikke om det er direkte ulovligt. Det kan vel anses som opfordring

Kun af en paranoid. Det skulle også nødigt være et slags
hemmeligt politi, vi holder os i Danmark.

Det er også sygt, at politiet åbenbart kan lukke en lokalpolitisk
liste - og gør det. Man må ikke håbe det er korrekt. Ellers er
det en skandale af mega-dimensioner.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-04-06 12:58

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> [...]
>
> Det er også sygt, at politiet åbenbart kan lukke en lokalpolitisk
> liste - og gør det. Man må ikke håbe det er korrekt. Ellers er

Det er det skam, hjemmesiden er dog kommet op igen i mellemtiden.

Men politichefen for Helsingør siger at han ikek vil tøve med at få
lukket siden igen hvis indholdet ikke bliver ændret.

Hele sagen har været i Helsingør Dagblad (hvor det er jeg har læst om
den).

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : HrSvendsen

Dato : 13-04-06 13:20

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Det er det skam, hjemmesiden er dog kommet op igen i mellemtiden.

Utroligt. Der står ellers i Grundloven, at censur og andre
forebyggende foranstaltninger ingensinde kan indføres påny.

Ifølge Grundloven står man kun til ansvar overfor domstolene,
hvad ytringer angår; men politiet i Helsingør mener åbenbart at
kunne magte den funktion selv nu om dage.

> Men politichefen for Helsingør siger at han ikek vil tøve med at få
> lukket siden igen hvis indholdet ikke bliver ændret.

Det er vist en magtfuld herre denne politistatsmand fra
Helsingør.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 13-04-06 13:43

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Utroligt. Der står ellers i Grundloven, at censur og andre
> forebyggende foranstaltninger ingensinde kan indføres påny.

Siden hvornår har politikerne følt sig nødsaget til at overholde
Grundloven? :)

> Ifølge Grundloven står man kun til ansvar overfor domstolene,
> hvad ytringer angår; men politiet i Helsingør mener åbenbart at
> kunne magte den funktion selv nu om dage.

Ja.

> Det er vist en magtfuld herre denne politistatsmand fra
> Helsingør.

Utvivlsomt.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : @

Dato : 13-04-06 16:02

On Thu, 13 Apr 2006 13:58:12 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter
Bjørn Perlsø) wrote:

> [...]
>lukket siden igen hvis indholdet ikke bliver ændret.
>
>Hele sagen har været i Helsingør Dagblad (hvor det er jeg har læst om

det vil jo reelt sige, at hele politiets legen "elefant i glasbutik"
rent faktisk har bragt endnu mere fokus på sagen

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/