Hvordan ser den ud i IE?
Fra : Joakim Ravnskjær

Dato : 31-03-06 11:55

Hej! Jeg er ved at opbygge en hjemmeside, men har ikke mulighed for at
tjecke hvordan den ser ud i IE.

Er der nogen der vil kigge på det, og kommentere de mest iøjnefaldende
IE "fejl".

Mvh. Joakim

Fra : Joakim Ravnskjær

Dato : 31-03-06 11:57

Ja, vi prøver lige med et link: www.seebergit.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-03-06 12:14

Joakim Ravnskjær skrev:

> Ja, vi prøver lige med et link: www.seebergit.dk

1: Siden er ikke centreret

2: Prik-stregen under menuen mangler

3: Der er en standard blå kant omkring xhtml-ikonet

Fejl 1 - og måske nogle af de andre - forsvinder formentlig hvis du
dropper din xml-erklæring. Den får IE til at gå i quirksmode, og
bør derfor undgås. Se evt.
<http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xmldeklaration>

Centreringen vil dog stadig fejle i IE5 og tidligere - her kan du
evt. fikse det med text-align - jf.
<http://www.html-faq.dk/2007.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Joakim Ravnskjær

Dato : 31-03-06 13:30

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> <http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/#ikke_xmldeklaration>
>
> Centreringen vil dog stadig fejle i IE5 og tidligere - her kan du
Så er 1 og 3 rettet. Hvordan ser det ud med pkt. 2:
Prik-stregen under menuen mangler

Tak for hjælpen!

Mvh. Joakim

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 31-03-06 13:38

Joakim Ravnskjær wrote:

> Så er 1 og 3 rettet. Hvordan ser det ud med pkt. 2:
> Prik-stregen under menuen mangler
>
> Tak for hjælpen!
>
> Mvh. Joakim

På siden om open source kan det halve af det sidste afsnit ikke læses, man
kan ganske enkelt ikke rulle langt nok ned.

noget med browseren at gøre

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-06 13:41

Joakim Ravnskjær skrev:

> Så er 1 og 3 rettet. Hvordan ser det ud med pkt. 2:
> Prik-stregen under menuen mangler

Den mangler stadig.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-03-06 13:50

Joakim Ravnskjær skrev:

> Så er 1 og 3 rettet. Hvordan ser det ud med pkt. 2:
> Prik-stregen under menuen mangler

Et nærmere eftersyn viser at stregen kun kommer når der
højreklikkes i #boks1 i Firefox. Det er åbenbart overflow: auto der
sørger fremprovokerer markeringen. Jeg ved ikke hvordan den kan
fjernes - eller om det er meningen at den skal fjernes.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-04-06 09:14

Joakim Ravnskjær wrote:

> Ja, vi prøver lige med et link: www.seebergit.dk

Det er et rigtig ugennemtænkt design. Siden har en indre boks med overflow
og siden er defineret med så stor totalhøjde, at man tvinges til at lukke en
vigtig værktøjslinje eller alle andre faneblade med indlæste sider, for at
kunne se bunden af denne side - selv om browseren er maksimeret på en
1024×768px skærm:

http://hjemmesideskolen.dk/usenet/seebergit.gif

Et par af siderne får tilmed vandret scroll, trods den brede browser.

Fjern det overflow og lad siden scrolle normalt. Så kan siden også ses uden
problemer i en 800×600px stor browser.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : jopa

Dato : 31-03-06 17:36

Joakim Ravnskjær skriblede bla:

> Er der nogen der vil kigge på det, og kommentere de mest iøjnefaldende
> IE "fejl".

Har også lige checket i Firefox, og hvad nytter det du skriver
<klip>
Denne side ses bedst i en browser der følger W3Cs standarder
</klip>
Når resultatet er bla sådan:
http://jp-web.dk/seeberg.jpg

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-06 18:31

jopa skrev:

> Når resultatet er bla sådan:

Hvordan er det lykkedes dig at maltraktere FF sådan? Siden ser
normal ud i min.

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 31-03-06 18:38

Bertel Lund Hansen skriblede bla:

> Hvordan er det lykkedes dig at maltraktere FF sådan? Siden ser
> normal ud i min.

Så prøver vi med IE 6
http://jp-web.dk/seebergie.jpg

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 31-03-06 18:47

Bertel Lund Hansen skriblede bla:
> Hvordan er det lykkedes dig at maltraktere FF sådan? Siden ser
> normal ud i min.

Jeg påpeger blot at der ikke som han skriver er nogen garanti for at siderne
ses ens i alle browsere blot fordi de validerer.

Her 2 ens sider set med IE of Firefox
http://jp-web.dk/ie-ff.jpg
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 31-03-06 19:10

Bertel Lund Hansen skriblede bla:

> Hvordan er det lykkedes dig at maltraktere FF sådan? Siden ser
> normal ud i min.

En af siderne set med Opera
http://jp-web.dk/opra.jpg

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Newbie@news

Dato : 01-04-06 08:28

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Bertel Lund Hansen skriblede bla:

> En af siderne set med Opera
> http://jp-web.dk/opra.jpg
>
> --
> Mvh.John
> www.john.jp-web.dk

Ved ikke hvormange DKér som bruger Netscape 7.1 men den ser også mystisk ud
http://www.mainemarks.dk/httpwww.seebergit.dkindex.html
vh NyBien

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-04-06 16:01

Joakim Ravnskjær skrev:

> Er der nogen der vil kigge på det, og kommentere de mest
> iøjnefaldende IE "fejl".

http://www.seebergit.dk/linux.html kan man ikke scrolle
ned til sidste linje. På andre sider kommer der en vandret
scrollbar, uanset hvilken skærmopløsning man bruger.

Prøv også en Vis udskrift i forskellige browsere. De afslører
at noget af teksten til højre ikke kan være på papiret, hvilket
gør udskriften ubrugelig.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med rss

Fra : Joakim Ravnskjær

Dato : 02-04-06 20:10

Joakim Ravnskjær wrote:
> [...]
> tjecke hvordan den ser ud i IE.
>
> Er der nogen der vil kigge på det, og kommentere de mest iøjnefaldende

Så skulle fejlene være rettet, og ja som jopa poienterede, så var der
hovedsagelig tale om css og html sjusk og ikke ie fejl.

Mvh. Joakim

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-04-06 20:26

Joakim Ravnskjær skrev:

> Så skulle fejlene være rettet

Du har da ikke rettet noget som helst at de ting jeg har
påpeget.

Desuden har du slukket for scrollbaren, så man ikke
kan scrolle hen til den man vil se, det er ikke så heldigt.

Hvis du fjerner alt det overflow, fungerer det meget
bedre.

Fra : Joakim Ravnskjær

Dato : 03-04-06 08:40

Allan Vebel wrote:

> [...]
> kan scrolle hen til den man vil se, det er ikke så heldigt.
>
> Hvis du fjerner alt det overflow, fungerer det meget

Undskyld! Havde ikke set datoen på din post, og var overbevist om at
problemet var løst i alle browsere, da jeg havde fundet en klar fejl,
der forklarede scroll problemer både vandret og lodret, men jeg må på
den igen.

Scroll er stadig auto, og ja jeg kunne ændre opbygningen og undgå
scroll, men nu har jeg sat mig for at det skal virke på den måde. Og det
er jo "bare" scroll vi taler om, det skal sku da fungere.

Mvh. Joakim

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-04-06 23:41

Joakim Ravnskjær skrev:

> det er jo "bare" scroll vi taler om, det skal sku da fungere.

Det ser bare helt kikset ud med vandret scroll på

http://www.seebergit.dk/produkt2.html
og
http://www.seebergit.dk/lin-ibm.html

når du får det til at fungere, bare ved at fjerne den overflow-
funktion, og bare lader indholdet definere højden på din
side.

Du har fortsat udskrivningsproblemerne, som har med det
samme at gøre.

Din side er ellers meget enkel og nydelig (måske lidt for grå
i det), men en it-virksomhed bør ikke have den slags problemer.

Skal jeg vælge en it-leverandør, vælger jeg nok ikke den,
hvor jeg ikke kan se hele teksten med en normal scrollbar,
og ikke kan udskrive siden, uden at noget af det mangler.

Tænk det lige igennem en gang til, og tænk skalerbarhed og
printervenlighed ind i designet!

Fra : Joakim Ravnskjær

Dato : 04-04-06 14:12

Allan Vebel wrote:

> [...]
> og ikke kan udskrive siden, uden at noget af det mangler.
>
> Tænk det lige igennem en gang til, og tænk skalerbarhed og

Og hvordan ser det så ud? Kan ikke lige fatte hvordan det skal gøres
uden "min-height", som ie ikke understøtter. Metoden jeg har brugt
validerer ikke.

-Joakim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-06 17:10

Joakim Ravnskjær wrote:

> Og hvordan ser det så ud? Kan ikke lige fatte hvordan det skal gøres
> uden "min-height", som ie ikke understøtter. Metoden jeg har brugt
> validerer ikke.

Ret din style2.css, så den ser sådan ud:

body {
background-color:#838E89;
font-size: 12px;
text-transform:none;
color: black;
font-family:arial, sans-serif;
}
a {
color:white;
text-decoration:none;
background-color:inherit;
}
a:hover {
color:white;
text-decoration:underline;
background-color:inherit;
}
#header {
margin-left: auto;
margin-right: auto;
width:750px;
height: 88px;
background-color: white ;
color:black;
border:none;
overflow: hidden;
}
#menu {
margin-left: auto;
margin-right: auto;
position:relative;
top:0px;
width:750px;
height: 30px;
background-color: white ;
color:black;
border:none;
overflow: hidden;
}
#boks1 {
margin-left: auto;
margin-right: auto;
position:relative;
top:0px;
width:710px;
background-color: white ;
color:black;
padding:0px 20px 0px 20px;
border:1px solid;
}
#boks2 {
margin:0 auto 0 auto;
position:relative;
top:0px;
width:690px; /*750 - padding left+right*/
background-color: white ;
color:black;
border:none;
padding:0 30px 0 30px;
border:none;
}
#menu_left {
position:absolute;
top:50px;
margin:0px 0px 0px 10px;
padding:0;
background-color:#004f37;
color:white;
border:none;
}
#content {
position:relative;
top:25px;
left:300px;
width:350px;
margin:0;
padding:0;
color:white;
background-color:#004f37;
border:none;
}
#padding {
padding:0px 10px 5px 10px;
margin:0;
}
#text_top {
margin:50px 10px 20px 10px;
padding:0px 30px 10px 30px;
border:none;
}
#bottom {
padding:3px 0px 10px 0px;
margin-left: auto;
margin-right: auto;
position:relative;
top: 0px;
width:750px;
font-size:9px;
text-align:center;
color:white;
letter-spacing:0.6ex;
border:none;
background-color:#004f37;
}
#w3c {
position:absolute;
bottom:20px;
border:none;
margin:0 0 0 40px;
}

Du har slet ikke brug for den min-height og det er en dødssynd at slukke
scrollbaren på body.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Joakim Ravnskjær

Dato : 04-04-06 19:14

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> width:750px;
> font-size:9px;
> text-align:center;
> color:white;
> letter-spacing:0.6ex;
> border:none;
> background-color:#004f37;
> }
> #w3c {
> position:absolute;
> bottom:20px;
> border:none;
> margin:0 0 0 40px;
> }
>
> Du har slet ikke brug for den min-height og det er en dødssynd at slukke

Din løsning validerer, men løser ikke opgaven, som er at skabe et
ensartet intryk på alle sider. Højden vil jo springe afhængig af
indholdet på siden. Det kan accepteres på en side som
seebergit.dk/linux, hvor der er meget tekst, men ser vanvittig ud på
siderne under menu puntet "IT løsninger".

Mvh. Joakim

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 04-04-06 19:15

Joakim Ravnskjær wrote:

> [...]
> seebergit.dk/linux, hvor der er meget tekst, men ser vanvittig ud på
> siderne under menu puntet "IT løsninger".

Hvis der ikke er indhold nok så er er der ikke indhold nok. På almindeligt
dansk kaldes det flueknepperi på webdesignsprog kaldes det pixeltyrani.

Du kan altså ikke både spise kagen og have den i hånden

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Joakim Ravnskjær

Dato : 05-04-06 12:20

Johnny Winther Ronnenberg wrote:
> [...]
>>> text-decoration:none;
>>> text-decoration:underline;
>>> top:0px;
>>> top:0px;
>>> background-color:#004f37;
>>> color:white;
>>> top:25px;
>>> left:300px;
>>> width:350px;
>>> margin:0;
>>> padding:0;
>>> color:white;
>>> background-color:#004f37;
>>> font-size:9px;
>>> text-align:center;
>>> color:white;
>>> letter-spacing:0.6ex;
>>> border:none;
>>> bottom:20px;

> [...]
> dansk kaldes det flueknepperi på webdesignsprog kaldes det pixeltyrani.
>
> Du kan altså ikke både spise kagen og have den i hånden

Du kan kalde det hvad du vil. Jeg mener det er dårligt design og et
resultat af mine manglende html/css evner.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-06 14:05

Joakim Ravnskjær wrote:

> Du kan kalde det hvad du vil. Jeg mener det er dårligt design og et
> resultat af mine manglende html/css evner.

Der er to ting i det:

1. En webside er ikke et stykke papir med en eksakt størrelse, som
man kan sidde og fylde ud til alle hjørner efter forgodtbefindende.

Man skal derimod tilstræbe, at lade bredden være fleksibel i forhold
til brugerens foretrukne størrelse browservindue og lade længden
være afhængig af mængden af indhold på siden.

2. Det er jo netop på grund af, at du endnu ikke har lært alle
mulighederne i html og css, at vi herfra prøver at hjælpe dig den
rigtige vej.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Joakim Ravnskjær

Dato : 05-04-06 16:22

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
>
> 2. Det er jo netop på grund af, at du endnu ikke har lært alle
> mulighederne i html og css, at vi herfra prøver at hjælpe dig den

Jeg er fuldstændig enig, men mener godt der kan findes et kompromis
mellem enasartet indtryk (læs: min mening om hvad der ser bedst ud) og
ovenstående. I det her tilfælde "min-height".

Med hensyn til mulighederne med css er her et par link til brug af
"min-height" sammen med ie, hvis nogen skulle være interesseret:

http://www.svendtofte.com/code/max_width_in_ie/
http://www.mezzoblue.com/archives/2004/09/16/minheight_fi/
http://www.webmasterworld.com/forum83/3423.htm

Mvh. Joakim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-04-06 00:25

Joakim Ravnskjær wrote:

> Jeg er fuldstændig enig, men mener godt der kan findes et kompromis
> mellem enasartet indtryk (læs: min mening om hvad der ser bedst ud) og
> ovenstående. I det her tilfælde "min-height".

At benytte min-height er bare ikke nogen undskyldning for at lægge en fast
højde med overflow på en indre boks i siden. Eller at slukke browserens egen
scrollbar, så man ikke kan se bunden af siden.

> Med hensyn til mulighederne med css er her et par link til brug af
> "min-height" sammen med ie, hvis nogen skulle være interesseret:

Tak, jeg ved godt, hvordan man laver min-height:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

I øvrigt er netop min-height den eneste dimensionsbegrænsende kode, som IE
faktisk forstår. Når det drejer sig om min-width, max-height og max-width,
skal IE hjælpes lide.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Joakim Ravnskjær

Dato : 06-04-06 14:33

Erik Ginnerskov wrote:

> At benytte min-height er bare ikke nogen undskyldning for at lægge en fast
> højde med overflow på en indre boks i siden. Eller at slukke browserens egen
> scrollbar, så man ikke kan se bunden af siden.

Korrekt, det skal aldrig ske igen