Soc.: fyr Lotte bundsgaard
Fra : Mark Jensen

Dato : 30-03-06 19:37

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article186176.ece

Balladen fortsætter

S-bagland vil have Bundsgaard fyret

Hvis S skal vende de dårlige meningsmålinger, så må Lotte Bundsgaard
fyres som politisk ordfører, siger fremtrædende Socialdemokrater

Hvis socialdemokraternes leder Helle Thorning Schmidt vil vende de
dårlige meningsmålinger, så bør hun fyre Lotte Bundsgaard som politisk
ordfører. Det siger to fremtrædende fynske socialdemokrater til TV
2/FYN.

Den fynske stemmesluger Lotte Bundsgaard - en af Helle Thorning
Schmidts nærmeste rådgivere - må tage sin del af ansvaret for, at
socialdemokraterne er i krise. Det mener den afgående amtsformand
Elise Pedersen, som opfordrer til, at der skiftes ud i ledelsen.

- Der er jo internt meget kritik at Lotte, og jeg synes ikke, hun
udfylder den plads som politisk ordfører - i hvert fald ikke godt nok,
siger Elise Pedersen til tv-stationen.

Få tør stå frem med kritik
Kritikken bakkes op af flere fremtrædende socialdemokrater i Odense,
men det er de færreste, som ønsker at stå offentligt frem. Det vil
formanden fra partiforeningen i Odense 1. kreds dog gerne. Jan Helbak
mener, at den aktuelle krise sætter spørgsmålstegn ved, om det er de
rigtige personer, der har magten i partiet. Direkte adspurgt om han
mener, at Lotte Bundsgaard bør udskiftes, svarer Jan Helbak:

- Absolut.

Utilfredsheden med ledelsen er ikke ny, men den er blusset op igen,
efter at Helle Thorning Smidt i går offentligt bad de radikale om at
give mere plads til socialdemokraterne.

Kritikken kommer ikke bag på den politiske kommentator Henrik
Qvortrup, som vurderer, at Lotte Bundsgaards job hænger i en tynd
tråd.

- Jeg ville ikke blive overrasket, hvis der på et eller andet
tidspunkt kommer til at ske nogle omrokereringer, der indebærer at hun
får sig en post, som måske er knap så krævende, siger Henrik Qvortrup
til TV 2/FYN.

Thorning støtter sin ordfører
Socialdemokraternes formand, Helle Thorning Schmidt, sendte efter
offentliggørelsen af kritikken af Lotte Bundsgaard følgende
pressemeddelelse til TV 2/FYN:

- Jeg er meget glad for Lotte Bundsgaards arbejde som politisk
ordfører. Vi har et fremragende samarbejde og hun udfører en kæmpe
opgave for partiet. Lotte har min fulde tillid, hedder det i
erklæringen fra Socialdemokraternes formand.