Outlook og Exchange.. Ideer søges ...
Fra : Tor Valen

Dato : 30-03-06 16:54

Da jeg ikke er sikker på hvor denne tråd hører hjemme, er den postet i både
Mail og Netværkgruppen.....

Hej
Jeg underviser bla. i Outlook ude på virksomheder, og jeg er nu stødt på flg
problem som jeg ikke rigtigt kan se en løsning på.

Det der efterspørges mest er Outlooks exchangefunktioner. Til det brug har
jeg selv opsat en exchangeserver med det nødvendige antal konti.
Selvom jeg har fin forbindelse til nettet ud af huset, er det flere steder
ikke muligt at skabe forbindelse til exchangeserveren (det er noget med
firewallen).
Jeg har prøvet både at etablere VPN og derefter konfigurere outlook til
lokalopkobling på exchangeserveren og opkobling af outlook direkte over
internettet, men det er umuligt flere steder. Webklienten er for tynd at
undervise efter.

Når der ikke er brug for exchangefunktionaliteten, så har jeg en lokal
mailserver med under armen og den klarer jobbet fint; men der findes efter
hvad jeg ved ikke "exchange light" udgaver til brug på små lokale netværk.

Kunderne er ikke til sinds at lave midlertidige ændringer på deres
serveropsætninger så jeg kan slippe igennem firewallen.

Det jeg har brug for er altså en exchangeløsning jeg kan bruge ligemeget
hvor jeg er blot der er netadgang. Om den er lokal eller global er
underordnet.

Er der nogen der har nogle gode ideer til en løsning ?????

Mvh. Tor

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-03-06 18:27

On Thu, 30 Mar 2006 17:54:27 +0200, "Tor Valen"
<torvalen@FJERNprivat.dk> wrote:

> Det jeg har brug for er altså en exchangeløsning jeg kan bruge ligemeget
> hvor jeg er blot der er netadgang. Om den er lokal eller global er
> underordnet.

Du kunne køre VMware og installere Server 2003 + Exchange i en virtuel
maskine.

-A

Fra : Morten Christensen

Dato : 30-03-06 19:18

Tor Valen skrev:

> [...]
> lokalopkobling på exchangeserveren og opkobling af outlook direkte over
> internettet, men det er umuligt flere steder. Webklienten er for tynd at

Har du prøvet med en vpnløsning, der kører tcp på port 80 eller 443 ?

Bl.a. OpenVPN og en ssh-tunnel kan konfigureres til, at køre al sin
trafik på en tcp-port efter dit valg. Hvis firwall'en er rigtig
avanceret, analyserer den også pakkerne på de tilladte porte, og så
hjælper det næppe, hvis den altså er istand til at skelne krypterede
vpn-pakker på port 443 fra krypterede html-pakker.

--
Morten Christensen