Privat sygeforsikring i USA - dyr?
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-03-06 16:51

Man hører ofte fra USA-haderne og anti-kapitalisterne, at USA er "ondt
fordi de ikke har et offentligt sygehusvæsen", og fordi "der er mange
der ikke har private sygeforsikringer".

1) ...men det har de faktisk. Et som bruger 2 gange mere pr indbygger
end vi gør her i DK.

http://dll.umaine.edu/ble/U.S.%20HCweb.pdf

2) En sygeforsikring af god kvalitet koser som i eksemplet nedenfor 116$
/md. Det svarer til 720 kroner om måneden. En gennemsnitlig ryger ryger
ca. for det samme på samme tidsrum. Privatser hospitalerne, sænk
skatten, specielt på lave indkomsterm, og *alle* vil have råd til det.

PPO (preferred-provider organisations) dækker fx. følgende:

citat: "Since HMOs are SHIT, I have the PPO. Included in my benefits
package is Medical, Dental, eye care, perscription drugs, and mental
health. ". Dvs stort set alt hvad man kan ønske sig. (jeg går ikek udfra
at i alle skal have forstørret brysterne?)

http://forum.protestwarrior.com/viewtopic.php?t=142289&postdays=0&postor
der=asc&start=0&sid=ec4d56ab3ee7f64851ea9130b9ea4865

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Norma

Dato : 30-03-06 18:49

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der ikke har private sygeforsikringer".
>
> 1) ...men det har de faktisk. Et som bruger 2 gange mere pr indbygger

Ja, det er dobbelt så dyrt, selv om de ikke-forsikrede ikke er garanteret
nogen særlig lægebehandling af nogen særlig kvalitet.

> [...]
> ca. for det samme på samme tidsrum. Privatser hospitalerne, sænk
> skatten, specielt på lave indkomsterm, og *alle* vil have råd til det.

Sidst jeg så, hvad det koster en dansker at have en fast "egen læge" var det
615 kroner pr. år, alt inklusive og ingen exklusive.

> [...]
> health. ". Dvs stort set alt hvad man kan ønske sig. (jeg går ikek udfra
> at i alle skal have forstørret brysterne?)

Bortset fra tandlægeudgifter, så har de mere end 12 gange så store udgifter
til lægebehandling i USA som i Danmark.
Tandlægerne i Danmark er stadig selvstændige men får tilskud fra
sygesikringen, primært til forebyggende tandeftersyn og skoletandpleje,
om det er rimeligt og rentabelt, for dem og for samfundet, ikke ganske at
lade dem indlemme i det offentlige, ved jeg ikke?

Større bryster dækkes ikke af sygesikringen i Danmark, ligesom så megen
anden selvmutilerende adfærd, heller ikke gør.

Norma

Fra : Norma

Dato : 03-04-06 17:58

"Norma" <norma__jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det 615 kroner pr. år, alt inklusive og ingen exklusive.
>
> Hvorfor svarer du ikke ¨på det her Peter Bjørn?

Du er jo tydeligvis ganske uden fornemmelse af, hvad en offentlig
sygeforsikring koster dig, samt af, hvad den bør koste andre!

Norma

Fra : TBC

Dato : 30-03-06 21:42

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Privatser hospitalerne, sænk
> skatten, specielt på lave indkomsterm, og *alle* vil have råd til det.

Ligesom "*alle* har råd til det" og alle har det, som *alle* vel så
må have det i f.eks. USA?

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-03-06 23:17

TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:

> Ligesom "*alle* har råd til det" og alle har det, som *alle* vel så
> må have det i f.eks. USA?

Jep: Problemet er bare at ikke alle udviser ansvarlig opførsel og selv
finansierer deres sundhedsforbrug, men i stedet lever af andres
skattepenge ved at benytte det offentligt sygehusvæsen.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Allan Riise

Dato : 31-03-06 06:50

> Jep: Problemet er bare at ikke alle udviser ansvarlig opførsel og selv
> finansierer deres sundhedsforbrug, men i stedet lever af andres
> skattepenge ved at benytte det offentligt sygehusvæsen.

Mener du at folk regner med at skulle bruge sygehusvæsenet og spekulerer i
at skulle gøre det på andres befolkning?

Og er det ikke også sådan, at der er en"såkaldt" ledighed i Danmark på 5%,
og at det er dem du mener skulle lukrere på en sådan måde, og er det ikke
også sådan at alle, uanset hvor pengene kommer fra, betaler
skat/moms/afgifter?

--
Allan Riise

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-03-06 11:54

Allan Riise <ari06@pc.dk> wrote:

> Mener du at folk regner med at skulle bruge sygehusvæsenet og spekulerer i
> at skulle gøre det på andres befolkning?

At afholde sig fra at finansiere sit eget forbrug selv er det samme som
at spekulere i at lave andre tage regningen, så ja.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Allan Riise

Dato : 31-03-06 12:56

> At afholde sig fra at finansiere sit eget forbrug selv er det samme som
> at spekulere i at lave andre tage regningen, så ja.

Men vi betaler da allesammen til sygehuset, så hvordan at *andre* betaler,
det har jeg svært ved at forstå, men det er nok også fordi jeg ikke har
noget imod at man betaler for visse ydelser, uagtet om man personligt regner
med at skulle bruge dem.
F.eks. regnede jeg faktisk aldrig med at jeg skulle have børn, men jeg synes
da at det er ok at mine penge er gået til børnetandpleje, børnebiblioteker
og skoler, da de njo senere skal være med til at løfte samfundet, så jo
bedre muligheder de har på disse områder, jo bedre for samfundet, og det
samme gør sig gældende for sygehusvæsenet, om du eller jeg skal bruge dem er
da underordnet, det der er vigtigt er at ekspertisen og pladsen er tilstede
når og hvis vi skulle få behov, og hvis det skulle være efterspørgsel der
ville være bestemmende, så ville vi ikke kunne klare et år med mange syge,
hvis der i den foregående årsperiode havde været et meget lille pres på
sygehusvæsenet.
Man kan jo ikke geare op på kort tid, det er meget nemmere den anden vej.

--
Allan Riise

Fra : Vidal

Dato : 31-03-06 10:51

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> [...]
> health. ". Dvs stort set alt hvad man kan ønske sig. (jeg går ikek udfra
> at i alle skal have forstørret brysterne?)

http://content.healthaffairs.org/cgi/content/full/hlthaff.w5.63/DC1

In 2001, 1.458 million American families filed for bankruptcy. To
investigate medical contributors to bankruptcy, we surveyed 1,771
personal bankruptcy filers in five federal courts and subsequently
completed in-depth interviews with 931 of them. About half cited medical
causes, which indicates that 1.9–2.2 million Americans (filers plus
dependents) experienced medical bankruptcy. Among those whose illnesses
led to bankruptcy, out-of-pocket costs averaged $11,854 since the start
of illness; 75.7 percent had insurance at the onset of illness. Medical
debtors were 42 percent more likely than other debtors to experience
lapses in coverage. Even middle-class insured families often fall prey
to financial catastrophe when sick.

Halvdelen af dem, der går konkurs, har sygeforsikring.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 31-03-06 11:54

Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> to financial catastrophe when sick.
>
> Halvdelen af dem, der går konkurs, har sygeforsikring.

Klag til statsmagten. Det er den der driver prisen på privat
sygeforsikring i vejret.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Vidal

Dato : 31-03-06 12:02

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> [...]

Undskyld 75%.

> Klag til statsmagten. Det er den der driver prisen på privat
> sygeforsikring i vejret.

Det er heldigvis ikke mit problem.

Men det er jo en af farerne ved det system, du holder
så meget af. Og med den privatiserings ivrige regering
vi har, vil det oplagt blive samme problemer, vi kommer
til at slås med, om, gud forbyde det, det skulle blive
aktuelt.

--
Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Lars Ehlers

Dato : 04-04-06 22:47

On Thu, 30 Mar 2006 17:51:07 +0200, peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter
Bjørn Perlsø) wrote:

> [...]
>health. ". Dvs stort set alt hvad man kan ønske sig. (jeg går ikek udfra
>at i alle skal have forstørret brysterne?)

Ovenstående eksempel gælder KUN hvis man er dækket via en
arbejdsgiver. Jeg betaler omkring $110 per måned (for en familie på
tre), men min arbejdsgiver betaler en hel del mere. Hvis man f.eks.
bliver sagt op, får man som regel tilbudt at fortsætte
sygeforsikringen for egen regning, men personligt har jeg nu ikke råd
til at betale $1200 om måneden (det er et eksempel, som jeg selv har
set).

Hvis man er arbejdsløs eller er selvstændig erhvervsdrivende, så må
man selv punge ud. Hvis man vil have en anstændig dækning, så slipper
man næppe under $700 om måneden (HMO hos Kaiser Permanente). Hvis man
vil have en HMO hos et forsikringsselskab som ikke er så restriktivt
som Kaiser, så skal man op på over $900 (stadigvæk en HMO). Hvis man
vil have en PPO med fuld dækning og lav "selvrisiko", så slipper man
næppe under $1000 om måneden.

--
Lars Ehlers, San Francisco

Fra : TBC

Dato : 05-04-06 00:56

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> Jep: Problemet er bare at ikke alle udviser ansvarlig opførsel og selv
> finansierer deres sundhedsforbrug, men i stedet lever af andres
> skattepenge ved at benytte det offentligt sygehusvæsen

Så f.eks de mange underuddannede Amerikanske alenemødere der af
nød[vendighed] har 2 uanstændigt lavt betalte skodjob (måske endog
meget sandsynligt uden tilhørende sundhedsforsikring) for overhovedet
at kunne betale dagligdagens udgifter, skal altså bare tage sig det
tredie job hvis hun ikke har råd og overskud til privatfinansieringen?
....Og den arbejdsløse og hjemløse har naturligvis også bare
mirakuløst og automatisk råd til at punge ud med 700 til 1200$ om
måneden?

Du lyder imo som om du har en urealistisk, ligegyldig og ubehagelig
kold og antisocial indstilling til dine medmennesker, og som om du
afsværger dig ethvert hensyn og ansvar i forhold til den nødlidende
næste.

Og i øvrigt financierer "vi" jo alle netop også selv "vores"
sundhedsforbrug via skatten. Og nej det er desværre ikke alle der
viser ansvarlig opførsel i den forbindelse.

TBC