Statslig effektivitet? 19 millioner ud af ~
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-03-06 15:52

http://skeptica.dk/2005/laigaard2.htm

uddrag:

"På hjemmesiden finder man tilsvarende nøgterne og ufarlige artikler om
healing, zoneterapi med videre. Men der må være noget mere. I de fem år,
ViFAB har eksisteret, er der uddelt 19 millioner i støtte til forskning.
Hvad er der kommet retur?"

"Ingen håndgribelige resultater

Der er naturligvis uddelt støtte til mange andre projekter, men disse er
interessante, fordi der er tale om effektundersøgelser, hvor man kan
forvente et håndgribeligt svar. Men desværre. Niels Viggo Hansen fra
ViFAB meddeler, at Lars Westergaards projekt med akupunktur og kunstig
befrugtning endnu ikke er trykt i noget tidsskrift og derfor heller ikke
findes i de medicinske databaser. Med hensyn til de øvrige fem projekter
"er ét desværre opgivet af projektlederen (Dalgaard), tre er midt i
forsøgsperioden (Karlson, Dalskov, Schumann), og ét er først lige ved at
være klar til at gå i gang, idet man har afventet en ansøgning om
supplerende forskningsmidler fra anden side (Dahl).""

Læs selv resten af artiklen. Det er tilføjelsesvis morsomt at læse
hvordan SF og Enhedslisten pr. automatik og komplet ukritisk er positive
overfor "alternativ" MEDICIN, FORDI DE MENER AT DE STORE STYGGE
MEDICINALFIRMAER ØNSKER AT SKUBBE (ups caps) de "små" ud af markedet.
Ren paranoia.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Norma

Dato : 30-03-06 19:00

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> healing, zoneterapi med videre. Men der må være noget mere. I de fem år,
> ViFAB har eksisteret, er der uddelt 19 millioner i støtte til forskning.

Jeg forstår ikke, hvad alternativ behandling betyder!
En behandling, der er dokumenteret virkningsfuld er ikke alternativ.

> "Ingen håndgribelige resultater

Nej, men det er jo også alternativt, hvis det ikke var det, var det
almindelig og gængs behandling.'

> [...]
> være klar til at gå i gang, idet man har afventet en ansøgning om
> supplerende forskningsmidler fra anden side (Dahl).""

Det kan ingen være tjent med.

> [...]
> overfor "alternativ" MEDICIN, FORDI DE MENER AT DE STORE STYGGE
> MEDICINALFIRMAER ØNSKER AT SKUBBE (ups caps) de "små" ud af markedet.

Ja, altså, både og, vil jeg sige.
Der findes ganske givet behandlinger, det ikke kan betale sig for
medicinalindustrien at forske i, da de intet kan tjene på at "genopfinde"
f.eks. ældre behandlingsmetoder, medicinmænds og kloge koners gamle viden
omkring naturlægemidler, da de ikke kan opnå noget patent, hvorfor
kopi-firmaer straks vil kunne overtage overskuddet fra deres forskning.
Derfor forsker de ikke i den slags, altså bortset fra, når de kan maskere
deres forskning, f.eks. er det såkaldte vidundermiddel Tamiflu, der ikke har
kunnet dokumentere nogen som helst effekt overfor influenza bortset fra i
reagensglas, et afkog af en gammel haveurt, alle og enhver vil kunne
fremstille, såfremt, der dokumenteres et marked for det.

Med tanke på, hvor stor en del af vores lægemidler, vi har arvet fra gamle
troldmænd, kloge koner og fra folkevidenskáb, fra alle mulige egne af
jorden........

Ja, så undrer det mig, at staterne ikke støtter forskning, især
lægevidenskabelig forskning, langt, langt mere.

Med de patent ordninger der findes, vil det aldrig kunne betale sig for
noget medicinalselskab, at genopdage noget gammelt.

Norma

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-03-06 20:15

Norma <norma__jensen@hotmail.com> wrote:

> ""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår ikke, hvad alternativ behandling betyder!
> En behandling, der er dokumenteret virkningsfuld er ikke alternativ.

Lige percis Norma! Hvis det virker er det meidin, og der er intet
alternativt over det, hvis det ikke virker er det ikke medicin, og så
kan ingen form for "alternativitet" redde metoden.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 31-03-06 12:01

"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message
> [...]
år,
> ViFAB har eksisteret, er der uddelt 19 millioner i støtte til

Målet for "velfærdstaten" er at vokse og bruge flere ressourcer; det
er kun minimalister og hulemænd der mener at der skal komme noget ud
af det!

Fra : Norma

Dato : 03-04-06 18:23

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@die_spammer_die.ericsson.com>
skrev i en meddelelse news:e0j265$670$1@news.al.sw.ericsson.se...

> [...]
>
> Målet for "velfærdstaten" er at vokse og bruge flere ressourcer; det
> er kun minimalister og hulemænd der mener at der skal komme noget ud

Det tror jeg ikke på!

Årsagen til at sådanne ting kan ske, er et levn fra en gammel 60er skepsis
imod autoriteter og uddannede.
Det lever i bedste velgående og eskalerer for tiden, så vidt jeg kan bedømme
meget.
Det er sygeplejersker eller alternative, der starter helbredsprojekter, de
får penge til inden for de nye storkommuner.
Det er mennesker, der selv engang har været på en slankekur, der hjalp dem,
og som nu sidder og belærer andre om, hvordan de skal spise.
Det er gamle alkoholikere, med regelmæssige tilbagefald, der sidder og
belærer folk om, at de skal lade være med at drikke.
Det er mødre til tykke piger, der sidder og rådgiver forældre om, hvorledes
de får tynde piger.

Alt sammen for offentlige midler men uden dokumentation for resultat.
Og det er penge givet til ukvalificerede mennesker, uden erfaring.
Det er også gratis lokaler stillet til rådighed og løn fra det offentlige,
uden noget krav om at yde noget og tilsyneladende uden overordnet kontrol.

Det er et forsøg på at spare, det er et forsøg på at nå ned til folks
øjenhøjde, det er et gammelt socialdemokratisk projekt, det er fremfor alt
tåbeligt.
Folk kan ikke finde de der nye kommunalt støttede behandler grupper, og
behandler grupperne er frem for alt ikke gearet til at tage imod reelle
problemer.
Muligvis eller sandsynligvis, har de opfattet deres målgruppe, som dovne 30
årige IT-drenge, og bliver skræmt fra vid og sans samt overanstrengte, når
de får hjertesyge; men åndsfriske 85-årige, men følger efter en gammel
børnelammelse der trænger til lidt genoptræning efter en hofteoperation,

For det magter de slet, slet ikke.
Den slags kræver foruden tålmodig, også en ret god uddannelse, men ikke
noget pop.

Norma

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 31-03-06 12:05

"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message
> http://skeptica.dk/2005/laigaard2.htm

> Hvad er der kommet retur?"

Se på den lyse side: pengene er blevet destrueret på en forsvarlig
mode og ikke brugt på f.ex. "integration", "demokrati i mellemøsten",
"palæstinensisk selvstyre" eller "dialog mellem kulturer".

Så noget er da gået godt.