Passiv FTP
Fra : BJ

Dato : 30-03-06 11:20

Jeg har et lille problem med min FTP-server (Microsoft).

Nå jeg via LAN anvender FTP er det lige meget og der er afkrydsning i
"Anvend Passiv FTP" eller ej.

Anvender jeg FTP-serveren fra WAN, skal afkrydsningen (fluebenet) fjernes i
så "Anvend passiv FTP" er deaktiveret.

Jeg kan ikke lige greje problemet og det er rimelig irriterende at skulle
informere bruger, der ikke kan logge på, de skal fjerne denne afkrydsning.

Er der nogen, der sidder med en evt. løsning og kan hjælpe.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : ///M

Dato : 30-03-06 11:38

BJ wrote:
> [...]
> afkrydsning.
> Er der nogen, der sidder med en evt. løsning og kan hjælpe.?

Hvilke porte har du åben fra WAN til din FTP server (i firewall forståes)
Har du mulighed for at opsætte (og benytte) en anden FTP server og afprøve
den? Det er min erfaring af MS's FTP server ikke kører særlig mange steder
grundet dens mangler.

--
///M

Fra : BJ

Dato : 30-03-06 12:26

"///M" <nomail@cibercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvilke porte har du åben fra WAN til din FTP server (i firewall forståes)

Port 21 (TCP)

> Har du mulighed for at opsætte (og benytte) en anden FTP server og afprøve
> den?

Desværre ikke da FTP er en del af min SBS 2003 fra MS.

> Det er min erfaring af MS's FTP server ikke kører særlig mange steder
> grundet dens mangler.

O.k.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mads Bahrt

Dato : 30-03-06 13:23

BJ skrev:
> "///M" <nomail@cibercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Port 21 (TCP)
Hvis du også forvarder port 20 behøver du ikke køre passiv mode.

> Desværre ikke da FTP er en del af min SBS 2003 fra MS.
Hvad forhindrer dig i at stoppe den windowsservice, installere en anden
og benytte denne i stedet?

MVH

Mads

Fra : BJ

Dato : 30-03-06 13:26

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du også forvarder port 20 behøver du ikke køre passiv mode.

Skal det indsættes i routerens firewall.?

> Hvad forhindrer dig i at stoppe den windowsservice, installere en anden og
> benytte denne i stedet?

Intet andet min pengepung og det, jeg har købt et MS-produkt og anvender det
sammen med andre MS-produkter og derfor gerne ville have det til at virke
efter hensigten/terne.

Jeg har kørt alle opdateringer på SBS-2003-pakken.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mads Bahrt

Dato : 30-03-06 13:39

BJ skrev:

> Skal det indsættes i routerens firewall.?

Muligvis. Hvis det er der port 20 pakker bliver stoppet så er det der du
skal ændre opsætningen. Det kan muligvis også være i serverens egen
firewall hvis denne er aktiveret.

> [...]
> efter hensigten/terne.
>
> Jeg har kørt alle opdateringer på SBS-2003-pakken.

Hvis det ikke er et krav at Windows' brugerstyring skal benyttes er
mange velfungerende alternativer til den indbyggede ftpserver, f.eks.
filezilla server.

MVH

Mads

Fra : BJ

Dato : 30-03-06 21:54

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Muligvis. Hvis det er der port 20 pakker bliver stoppet så er det der du
> skal ændre opsætningen. Det kan muligvis også være i serverens egen
> firewall hvis denne er aktiveret.

O.k., jeg prøver.

> Hvis det ikke er et krav at Windows' brugerstyring skal benyttes er mange
> velfungerende alternativer til den indbyggede ftpserver, f.eks. filezilla
> server.

O.k.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-03-06 13:46

On Thu, 30 Mar 2006 14:23:05 +0200, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> Hvis du også forvarder port 20 behøver du ikke køre passiv mode.

Det er en misforståelse (men den er godt nok meget udbredt).

*Når* port 20/tcp overhovedet bruges ved FTP er det som *source*-port
for data-forbindelsen, ikke destinations-port og ikke for kontrol-
forbindelsen.

Man får altså ikke noget ud af i NAT at mappe destinations-port 20/tcp
ind til FTP-serveren.

Se evt. RFC1579.

-A

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 30-03-06 16:38

Asbjorn Hojmark skrev:

> Man får altså ikke noget ud af i NAT at mappe destinations-port 20/tcp
> ind til FTP-serveren.
>
> Se evt. RFC1579.

Som Asbjorn er inde på skyldes problemet højst sandsynligt at du har en
NAT router mellem din FTP server og internettet.

Der findes masser af info på nettet om hvorfor lige netop denne blanding
er en dårlig cocktail

Find dig en alt. ftp server - én som understøtter faste port ranges til
data porte og forward disse + port 21 i routeren til din PC.
--
Mail mig på uffe <elefantnæseA> skelmose <prik> dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-03-06 18:26

On Thu, 30 Mar 2006 17:38:03 +0200, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

> [...]
> NAT router mellem din FTP server og internettet.
>
> Der findes masser af info på nettet om hvorfor lige netop denne blanding

Hvis det er en ordentlig NAT, forstår den FTP, sådan at den kan rette
lidt i kontrol-strømmen, og åbne de nødvendige porte. Men mange kan
selvfølgelig ikke.

-A

Fra : BJ

Dato : 30-03-06 21:56

KLIP

> Hvis det er en ordentlig NAT, forstår den FTP, sådan at den kan rette
> lidt i kontrol-strømmen, og åbne de nødvendige porte. Men mange kan
> selvfølgelig ikke.

Jeg anvender en D-Link model DI-604.

Er den o.k..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 02-04-06 10:02

BJ wrote:

> Jeg anvender en D-Link model DI-604.

Hvad pokker - skal Volvoen have FTP-server? Støv det skoletyske af og se
nederst her:

http://forum.dlink.de/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40591

SVJH bruger IIS portene 1024-5000

Knus
Regnar

Fra : BJ

Dato : 02-04-06 11:04

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@writeme.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad pokker - skal Volvoen have FTP-server? Støv det skoletyske af og se
> nederst her:

Jøp, ellers kører det bare ikke..

> http://forum.dlink.de/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40591
>
> SVJH bruger IIS portene 1024-5000

Af hjertet tak. Jeg går frisk i gang med opgaven.

Take care.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-03-06 20:38

"Uffe S. Callesen" <anon@anon.local> writes:

> Find dig en alt. ftp server - én som understøtter faste port ranges
> til data porte og forward disse + port 21 i routeren til din PC.

Findes der efterhånden nogen ftp-servere der kan åbne for uPnp i en NAT-router?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : BJ

Dato : 30-03-06 21:57

KLIP

> [...]
> forbindelsen.
>
> Man får altså ikke noget ud af i NAT at mappe destinations-port 20/tcp

O.k., så dropper jeg det forsøg.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~