Graviditet, jern og blodprocent
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-03-06 23:33

Hej alle

I den tyske sproggruppe er der en fyr der siger at det er helt
overflødigt at give gravide jerntabletter, og at kroppen selv
skruer ned for blodets jernindhold for at blive mindre modtagelig
for infektioner.

Det har jeg svært ved at få til at passe med at alle læger i det
ganske Danmark helt rutinemæssigt ordinerer jerntabletter til
gravide.

I diskussionen anførte jeg at min datters blodprocent har været
helt nede på 6,6 selv om den nødig skulle komme under 7,4. Hvad
angiver dette tal egentlig?

--
Bertel

Fra : John Larsson

Dato : 30-03-06 05:14

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
>I diskussionen anførte jeg at min datters blodprocent har været
>helt nede på 6,6 selv om den nødig skulle komme under 7,4. Hvad
>angiver dette tal egentlig?

Koncentrationen af det iltbærende stof hæmolobin. Måles i mmol/liter.

John

Fra : Ivar

Dato : 30-03-06 21:21

John Larsson skrev:

> Måles i mmol/liter.

Ja, blodprocent har intet med procent at gøre.

Ivar Magnusson

--
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Bo Warming

Dato : 31-03-06 02:50

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> Ja, blodprocent har intet med procent at gøre.

1 liter blod vejer 1000 g
Hvis blod har 1 mmol jern pr liter
og molmasse er 55
så er % jern 0,0055

Altså har blod% at gøre med nævnte vægtprocent, ikke ?

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 02-04-06 20:24

"Bo Warming"

BW:
> 1 liter blod vejer 1000 g
> Hvis blod har 1 mmol jern pr liter
> og molmasse er 55
> så er % jern 0,0055
> Altså har blod% at gøre med nævnte vægtprocent, ikke ?

Jo, men det er ikke det samme tal (som du selv finder)

Generelt:
Volumen af blod: V = 1L
Masse af blod: m = 1000g (normalt ligger det omkring 1050g)
Molarmasse af Fe: M = 55,8 g/mol
Koncentration af Fe: c = x mmol/L (blod"procent" = x)
Stofmængde af Fe: n = V·c = x mmol
Masse af Fe: m = n·M = x·55,8 mg = 0,0558g · x
Masse% af Fe: 0,0558g ·x /1000g · 100% = 0,00558·x %

For en blod"procent" på fx 6, er den rigtige masse% på 0,033% (med en
bloddensitet på 1,05 g/mL fås en lidt lavere værdi).
Dvs. 1L blod indeholder blot 0,33g jern.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Bo Warming

Dato : 30-03-06 05:44

"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
>
> I diskussionen anførte jeg at min datters blodprocent har været
> helt nede på 6,6 selv om den nødig skulle komme under 7,4. Hvad

dET ANGIVER AT LÆGER ELSKER MÅLINGER FOR MÅLINGERNES SKYLD

Er der nogen lig på bordet vedr jernmangel for andre end
ulandssultedødstruede? Eller korrelation med dødsfødsler og blod%

Jeg var i min studietid hospitalslaborantvikar på kommunehospitalet i
alle ferier og udførte netop analyser på jern og transferrin, før
analyserobotter blev indført til dette.
Lægerne var enige om, at det handlede om at give patienterne tryghed,
og der var ingen gavn - men Galilæo sagde "Hvad du kan gøre måleligt,
skal du måle" og var derved en stor jobskaber - og skurk.

Der er nok korrelation vedr oplagthed og atlet-præstation og visse af
disse analyseværdier - men graviditetens mysterier er jo en helt anden
boldgade og langt mere kompliceret