bogmærke i tabel
Fra : Tommy Lindegaard Nie~

Dato : 28-03-06 12:55

hej

jeg har lavet en simpel hjemmeside med tabeller
jeg har læst lidt frem og tilbage og har fundet ud af at man skal
lave en id og selvfølgelig href men jeg kan ikke få det til at
virke...
det jeg kan få til at virke ser således ud:

min mit spørgmål er at jeg har menu i venstre td og "mainframe" i
højre td.

spørgsmålet er hvordan jeg linker fx "test2.html" som står i
menuen så siden åbner i højre td?

ved ikke om jeg ar blandet noget sammen?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-06 13:06

Tommy Lindegaard Nielsen skrev:

> jeg har lavet en simpel hjemmeside med tabeller
> jeg har læst lidt frem og tilbage og har fundet ud af at man skal
> lave en id og selvfølgelig href men jeg kan ikke få det til at
> virke...

Hvad er det du vil opnå?

Det ser ud til at du vil lave et link fra en celle til en anden
celle i samme række. Det svarer til at lave et link til den
ankerlinks kun påvirker dokumentets lodrette placering i browseren.

> min mit spørgmål er at jeg har menu i venstre td og "mainframe" i
> højre td.
>
> spørgsmålet er hvordan jeg linker fx "test2.html" som står i
> menuen så siden åbner i højre td?

En tabel er ikke et rammesæt. Du kan ikke åbne sider i udvalgte
celler i din tabel (dog kan man putte en iframe i en tabelcelle og
på den måde opnå noget der ligner).

Generelt bør man dog holde sig fra at benytte rammer - se evt.
siden her: <http://www.html-faq.dk/2009.asp>.

NB: Hvis du har flere spørgsmål, er det en god ide at give et link
til din side - på den måde er det lettere at hjælpe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tommy Lindegaard Nie~

Dato : 28-03-06 15:52

ok, jeg har lavet en side før i frames/rammer og vil derfor prøve med
tabeller, men det ser åbenbart ud til at det ikke kan lade sig gøre
medmindre hele siden reloades...

hvis nogen har andre forslag er de velkomne...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-06 15:59

Tommy Lindegaard Nielsen skrev:

> ok, jeg har lavet en side før i frames/rammer og vil derfor
> prøve med tabeller,

Ikke forstået. Hvis du før har lavet sider i rammer, og stadig
ønsker at lave sider i rammer, er der ingen grund til at blande
tabeller ind i det. En del i denne gruppe (mig selv incl.) vil
fortælle dig at det er en dårlig ide at benytte rammer, men hvis du
vil arbejde med dem alligevel, skal du benytte <frameset>/<frame>
eller evt. <iframe> - ikke tabeller.

> men det ser åbenbart ud til at det ikke
> kan lade sig gøre medmindre hele siden reloades...

Korrekt - tabeller og rammer er to fundamentalt forskellige ting.
Indholdet i en tabel er normal html-kode. Indholdet i en ramme er
et andet dokument.

PS: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tommy Lindegaard Nie~

Dato : 28-03-06 18:32

jeg tror du har brug for noget kulhydrat el lignende:D

Jeg skriver jo ligenetop at jeg ikke ønsker at benytte frames...

og når jeg nu ved hvad frames er, er det en god chance for at jeg også
ved det er to forskellige ting.

derfor ville jeg gerne have et alternativ uden at siden skal reloades
helt igen hver gang man trykker på et link...

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-03-06 19:51

Tommy Lindegaard Nielsen ramte sit keyboard den 28-03-2006 19:31 og fik
dette ud af det:

> [...]
>
> derfor ville jeg gerne have et alternativ uden at siden skal reloades
> helt igen hver gang man trykker på et link...

Hvorfor må siden ikke reloades ? Det er vel ny information du vil vise
på de forskellige sider ?

Hvis det kun er 10% af indholdet på siden der skifter, fordi det andet
er gejl/fyld/reklame bør siden redesignes.

Kig på noget serverside include. Så slipper du for at lave menu'er på
alle siderne, men kan inkludere en enkelt fil med menu'en.

.... og kig så venligst lige på:

Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-06 20:25

Tommy Lindegaard Nielsen skrev:

> Jeg skriver jo ligenetop at jeg ikke ønsker at benytte
> frames...

Hvor skriver du det?

I det efterfølgende indlæg skrev du:

|    ok, jeg har lavet en side før i frames/rammer og vil
|    derfor prøve med tabeller,

Der står ikke et klap om at du ikke ønsker at benytte rammer.

> og når jeg nu ved hvad frames er, er det en god chance for at
> jeg også ved det er to forskellige ting.
>
> derfor ville jeg gerne have et alternativ uden at siden skal
> reloades helt igen hver gang man trykker på et link...

Du vil gerne have den funktionalitet som rammer giver, men du vil
ikke benytte rammer - hvorfor?

NB: Læs venligst min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tommy Lindegaard Nie~

Dato : 30-03-06 08:57

> [...]
>    derfor prøve med tabeller,
>
> Der står ikke et klap om at du ikke ønsker at benytte rammer.

ikke eksplicit, men at jeg skriver at jeg har prøvet frames og nu
vil prøve tabler burde henvise til den impliciite mening

> Du vil gerne have den funktionalitet som rammer giver, men du vil
> ikke benytte rammer - hvorfor?

fordi nogle søgemaskiner ikke er så glade for frames, samt at den
fulde adresselinie ikke vises(det kan man dog se på andre måder, ven
det er ikke så brugervenligt).

derudover vil jeg gerne prøve noget andet. men jeg bruger kun
hjemmeside design til lidt sjov en gang i mellem

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-03-06 11:51

> ikke eksplicit, men at jeg skriver at jeg har prøvet frames og
> nu vil prøve tabler burde henvise til den impliciite mening

Hvis du havde skrevet "nu" i stedet for "derfor", havde jeg måske
forstået hvad du mente.

> fordi nogle søgemaskiner ikke er så glade for frames, samt at
> den fulde adresselinie ikke vises(det kan man dog se på andre
> måder, ven det er ikke så brugervenligt).

Bingo. Så skal du bare forstå at når man ikke anvender rammer, så
opdaterer man hele siden hver gang der skal vises noget nyt. Dog
kan man benytte javascript til at foretage mindre ændringer på en
side.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 28-03-06 13:13

Tommy Lindegaard Nielsen skrev:

> spørgsmålet er hvordan jeg linker fx "test2.html" som står i
> menuen så siden åbner i højre td?
>
> ved ikke om jeg ar blandet noget sammen?

Du har blandet noget sammen: Nemlig frames og tabeller. Tabeller har ikke
mulighed for at åbne filer i cellerne. (Kun via serverside, men det kræver
reload af hele siden.)

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-06 21:55

Tommy Lindegaard Nielsen wrote:
> [...]
> jeg har læst lidt frem og tilbage og har fundet ud af at man skal
> lave en id og selvfølgelig href men jeg kan ikke få det til at

Glem alt om den funktionalitet, der ligger i frames. Med nutidens
hastigheder på internetforbindelser betyder reload af menuen sammen med
siden alligevel intet.

Tabeller til sidedesign er også noget stift og vanskeligt at vidligeholde -
lave eventuelle redesigns med.

Du skal bruge div og css til at designe din side. Det gover stor
fleksibilitet, både i forhold til bredden på brugernes størrelse
browservindue - den kender du af gode grunde ikke - og med hensyn til sidens
opbygning.

Hvis du kigger på denne side med Firefox eller Opera, kan du få en
demonstration af, hvad man kan med en side designet med div - bare ved at
udskifte css. Forklaringen står på siden:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/alternativ.asp

Når du vil indsætte den samme menu på flere sider - for at kun have et sted
at skulle lave eventuelle rettelser i menuen, skal du inkludere menuen med
ssi:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Placering af de enkelte sideelementer på din side:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flmenu
http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flspalte

Om css:

http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css1

Validering af din kode, så kodefejl ikke driller dig:

html - http://validator.w3.org/
css - http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/