MSnetværk NoGO!?
Fra : K. Kristensen

Dato : 27-03-06 23:53

Har knas med et 'simpelt' MSnetværk:

6 pc'ere med XP-home + en 'server' med XP-Prof.
Alt koblet til en DLink DES1008D switch + DLink DI604 router til Internettet
via TDCadsl

'serveren' er senest kommet til; før var det en af XP-home der kørte både
arbejdsplads
og havde et par shares.

Nu 'fryser' de enkelte maskiner undertiden - share bliver 'afbrudt' og ved
forsøg på at
genetablere, fås ofte meddelelsen "Der opstod en fejl da Z: skulle
tilsluttes \\server\data igen
Microsoft Windows-netværk. Det lokale enhedsnavn bruges allerede.
Forbindelsen er ikke
blevet genoprettet" ... så kan man vente lidt (ofte 2-3min.) og forsøge
igen og være heldig
at få forbindelse.

Det kan også ofte være umuligt at få forbindelse til Internettet - men så
pludseligt kan man
'komme igennem'.

Alle maskiner kører med faste IP-adresser, ligger i samme arbejdsgruppe.

Nogen der har stiftet bekendtskab med dette problem og kender en god
'cure'??

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-03-06 06:59

K. Kristensen wrote:
> Nogen der har stiftet bekendtskab med dette problem og kender en god
> 'cure'??

Er der firewalls på maskinerne? Prøv at slå dem fra på alle maskiner og
se om det gør en forskel.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kjeld Munk Kristense~

Dato : 28-03-06 09:48

Hej Mogens

-tak for dit forslag, som nu er afprøvet: NoGo!
Stadig helt (næsten) umuligt at komme på Internettet f.eks.
og de forskellige arbejdspladser 'fryser' stadig nu og da.

Da én af XP-home arbejdspladserne kørte som 'server' også (-før
opsætning af XP-profServeren) og med DHCP-tildelte IP-adresser fra
DI-604, var
problemet ikke til stede (synligt... i hvertfald)

MS har en artikel der fint beskriver 'oplevelsen':
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;832161

Men jeg kan ikke lige se en løsning i denne artikel. Den gælder også
'kun' for XP-
Prof og ikke XP-Home, hvor problemet findes!?

Kjeld

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 28-03-06 10:03

"K. Kristensen" <kmk@besked.com> crashed Echelon writing

> [...]
> Forbindelsen er ikke
> blevet genoprettet" ... så kan man vente lidt (ofte 2-3min.) og

At et share netværksdrev ikke er tilgængeligt kan godt få en maskine til at
gruble længe over hvad den så skal gøre, så det opleves at den enkelte
maskine fryser.

> [...]
> så pludseligt kan man
> 'komme igennem'.
>
> Alle maskiner kører med faste IP-adresser, ligger i samme

Ligger alle maskinerne inde i samme subnet?

Sidder alle maskinerne på samme fysiske switch eller blandet?

Hvordan er maskinerne opsat til at komme på nettet? Direkte via routeren
som gateway?

> Nogen der har stiftet bekendtskab med dette problem og kender en god
> 'cure'??

Noget kunne tyde på et netværks problem. I starten ville jeg sige det nok
var et ns-broadcast problem, men hvis det samtidigt er problemer med
trafikken til internettet tyder det på selve IP opsætningen.

Muligvis kan en sniffer, fx ethereal give dig svaret af hvad der sker
netværkstrafik mæssigt, men du skal så osse kunne aflæse de data.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kjeld Munk Kristense~

Dato : 28-03-06 11:44

Hej Bjarke

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> skrev:
> [...]
>gøre, så det opleves at den enkelte
>maskine fryser.

>Ligger alle maskinerne inde i samme subnet?

Jeps og samme arbejdsgruppe (Workgroup)

>Sidder alle maskinerne på samme
>fysiske switch eller blandet?

Ja, pt. er alle maskiner samlet på én switch - som så er forbundet til
routeren.
Tidl. var maskinerne fordelt over 3 switche idet de er placeret i 2
kontorer +
printer/server-rum. Nu har jeg med et par lange kabler (max. 20m)
samlet det
hele på én og samme switch.

>Hvordan er maskinerne opsat til at
>komme på nettet? Direkte via routeren
>som gateway?

Ja, direkte til routeren som gateway.

>Noget kunne tyde på et netværks
>problem. I starten ville jeg sige det nok
> [...]

Tja, ns-broadcast problem - kunne måske godt passe.
Da alle 3 switche var i sving kunne man undertiden se alle activity
LEDS stå og blinke i samme takt
når 'problemet' viste sig

>Muligvis kan en sniffer, fx ethereal
>give dig svaret af hvad der sker
>netværkstrafik mæssigt, men du skal
>så osse kunne aflæse de data.

mja, på switche ville jeg vel kunne se broadcasts
-men jeg har helt klart en 'udfordring' mht.
aflæsning/tolkning af data fra sniffer, det har jeg kun meget
sporadisk 'puslet' med.

Kjeld

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 28-03-06 18:55

"K. Kristensen" <kmk@besked.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Alle maskiner kører med faste IP-adresser, ligger i samme arbejdsgruppe.
>
> Nogen der har stiftet bekendtskab med dette problem og kender en god

Ja og svaret er at købe en rigtig server lic. eller bruge noget linux..

årsagen er at windows xp pro har en bergræsning på max 10 forbindelser fra
andre pc'er via netværk !!!
bemærk at fra en pc til jeres "server" kan der nemt være flere forbindelser
per pc.
http://support.microsoft.com/Default.aspx?scid=kb;en-us;314882

Thomas Bøjstrup Johansen

www.tooms.dk - My website
www.swug.dk - Sjælland Windows User Group

Fra : K. Kristensen

Dato : 29-03-06 03:20

Hej Thomas

-tak for dit svar. Den begrænsning var der også en af mine kolleger der
fandt hints om - dog ikke som du her, med henvisning til KB314882.
Det 'mystiske' ved sagen er at problemet ikke viser sig ved meddelelsen "No
more connections can be made...".
Share til netdrevet (Z:) på serveren står til 're-connect' ved start af
klient-pc'erne.

Før inst./tilføjelse af XP-prof'en ('serveren') kørte én af klienterne
(XP-Home)'server' og de 4 andre (XP-Home) tilsluttede Z: til denne.
Da viste problemerne sig ikke... ???

Og at "No more connectionscan be made..." burde jo ikke i den grad lægge
nettet ned så man ikke kan få forbindelse til Internet f.eks!!

Mvh.
Kjeld

Fra : Kjeld Munk Kristense~

Dato : 29-03-06 13:00

Thomas Bøjstrup Johansen <tooms@post1.tele.dk> skrev:

> [...]

Hvis du læser KB314882 nøje, vi du se, at én pc kun tæller som én
forbindelse:

Klip fra KB314882:
"All logical drive, logical printer, and transport level connections
combined from a single computer are
considered to be one session; therefore, these connections only count
as one connection in the ten-
connection limit."

Så her skulle "max. 10 forbindelser" -grænsen ikke være problemet.