Webmasteres skriveetik for URL'er
Fra : Henrik Boye

Dato : 27-03-06 20:31

Hvordan er webmasteres skriveetik for URL'er f.eks. i en
href-attribut?

Hvilket af følgende skrivemåder er mest korrekt? (Jeg går ud fra, at
alle skrivemåder giver samme resultat.)
1. <a href="www.adresse.dk">Navn
2. <a href="http://www.adresse.dk/">Navn
3. <a href="http://www.adresse.dk">Navn

Hvad foretrækker/anbefaler I?

--
Silas Boye Nissen
www.boyeit.dk

Fra : Dennis Munding

Dato : 27-03-06 20:44

Hej Henrik!
"Henrik Boye" <gizmo@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> href-attribut?
>
> Hvilket af følgende skrivemåder er mest korrekt? (Jeg går ud fra, at

Jeg foretrækker nr. 2 - man får et absolut korrekt link, som samtidig
henviser til undermapper/-sider...

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Martin

Dato : 27-03-06 20:53

Henrik Boye wrote:
> [...]
> href-attribut?
>
> Hvilket af følgende skrivemåder er mest korrekt? (Jeg går ud fra, at

Vil aldrig komme til at virke ;)

du står på siden
http://www.domæne.dk/links.html og henviser så ovenstående, så bliver
det til
http://www.domæne.dk/www.adresse.dk

> 2. <a href="http://www.adresse.dk/">Navn
> 3. <a href="http://www.adresse.dk">Navn

Disse 2 er så stortset ens, den sidste kræver dog bare et ekstra opslag
til www.adresse.dk's server, men i vores internet tider, mærker man det
aldrig.

> Hvad foretrækker/anbefaler I?

En af de 2 sidste :)

Fra : Leonard

Dato : 27-03-06 20:53

Henrik Boye <gizmo@paradis.dk> wrote:

>1. <a href="www.adresse.dk">Navn

virker ikke, da den vil være relativ i forhold den url, der allerede
står i adresselinien og vil ikke vise ud af sitet.

>2. <a href="http://www.adresse.dk/">Navn

Er den mest korrekte.

>3. <a href="http://www.adresse.dk">Navn

Virker for det meste, kan dog gøre at der teknisk skal et ekstra
opslag til.

Jeg er ikke kritisk mht. 2 og 3, da de begge virker fint, men for det
meste tror jeg, at jeg bruger 2.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Michael Haase

Dato : 27-03-06 20:55

Henrik Boye skrev dette den 27-03-2006 21:31:
> [...]
> href-attribut?
>
> Hvilket af følgende skrivemåder er mest korrekt? (Jeg går ud fra, at

Med http:// foran, da browseren ellers tror det er et link til en side
på samme side.
Hvis du ikke selv kommer http:// foran, vil der automatisk komme http://
plus adressen på den side, hvorpå linket er.
Du kan evt se på

<http://news.hansen-haase.dk/link_test.htm>

--
Michael Haase

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-03-06 21:43

Henrik Boye skrev:

> Hvad foretrækker/anbefaler I?

Jeg skriver det altid som det jeg har i min signatur. Jeg
skriver kun w'erne når det er absolut nødvendigt, og så
laver jeg en / efter et mappenavn.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med rss

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-03-06 21:58

Allan Vebel wrote on 27-03-2006 :
> Jeg skriver det altid som det jeg har i min signatur. Jeg
> skriver kun w'erne når det er absolut nødvendigt, og så
> laver jeg en / efter et mappenavn.

> http://html-faq.dk - nu også med rss

Men ikke når du linker til forsiden ?

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-03-06 23:07

Henrik Stidsen skrev:

> Men ikke når du linker til forsiden?

Her linker jeg til default.asp, eller forstår jel ikke dit
spørgsmål?

Fra : Benny Nissen

Dato : 27-03-06 23:20

Allan Vebel ramte sit keyboard den 27-03-2006 22:42 og fik dette ud af det:

> Jeg skriver det altid som det jeg har i min signatur. Jeg
> skriver kun w'erne når det er absolut nødvendigt,

Og det er det vel kun, hvis dns-serveren er sat 'forkert' op ?

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Leonard

Dato : 28-03-06 11:18

Benny Nissen <news@bennynissen.dk> wrote:

>Og det er det vel kun, hvis dns-serveren er sat 'forkert' op ?

I tilfældet med www eller ikke, så er det oftest en fejl, hvis de
peger på 2 forskellige sites, men det behøver ikke være en fejl.

www er et subdomæne som alle andre, og kan bruges som alle andre
subdomæner, men hvis man vil hjælpe de besøgende i stedet for at
forvirre dem, så sørger man for at www eller ikke peger på samme sted
og omskrives til det man selv synes det skal være.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-03-06 11:30

Leonard ramte sit keyboard den 28-03-2006 12:17 og fik dette ud af det:

> www er et subdomæne som alle andre, og kan bruges som alle andre
> subdomæner, [snip]

Netop.
Jeg mener bare, at hvis jeg køber et domæne med tilhørende webhotel, og
man så kun sætter webserveren op til at svare på et subdomæne, så ville
jeg blive sur. Jeg har jo ikke bedt om et webhotel på subdomænet www til
mit domæne, men på selve hoveddomænet.
Subdomænet www er et levn fra gamle dage, som bør udfases hurtigst muligt.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Thomas Jari

Dato : 27-03-06 23:41

On Mon, 27 Mar 2006 22:42:33 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg skriver det altid som det jeg har i min signatur. Jeg
>skriver kun w'erne når det er absolut nødvendigt, og så
>laver jeg en / efter et mappenavn.

Set med mine søgemaskineoptimeringsbriller (langt ord), er det MEGET
vigtigt, at man holder sig til det man nu har besluttet sig for.

www.html-faq.dk og html-faq.dk bliver af søgemaskiner opfattet som to
forskellige sites. Derfor skal man sørge for at holde sig enten til
den ene eller den anden. Det samme gælder, når folk linker til ens
site. Man kan ændre i sin .htacces fil og sørge for at den ene altid
bliver redirectet til den anden. Man har jo ikke altid styr over hvad
og hvordan folk linker til en, og der er ingen grund til at sprede sin
popularitet i søgemaskinerne til to sites, som er identiske. Hellere
et populært site end to som ikke kan findes.

Jeg bruger altid det her i min .httacces fil for at undgå problemet:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domæne.dk
RewriteRule (.*) http://www.domæne.dk/$1 [R=301,L]

Det stiller alle besøgende - incl. søgemaskiner, videre fra
http://domæne.dk til http:/www.domæne.dk/

Det samme gælder iøvrigt for ens interne link struktur. Det er
tåbeligt at fortælle søgemaskinerne at en side kan findes både med
www.site.dk og www.site.dk/default.asp osv.

--
Thomas Jari
http://blog.weblogging.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-06 01:30

Thomas Jari wrote:

> Man kan ændre i sin .htacces fil og sørge for at den ene altid
> bliver redirectet til den anden.

Kun hvis siden ligger på en apache-server. På en IIS-server eksisterer den
mulighed ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Thomas Jari

Dato : 28-03-06 11:14

On Tue, 28 Mar 2006 02:30:28 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Kun hvis siden ligger på en apache-server. På en IIS-server eksisterer den
>mulighed ikke.

Selvfølgelig.

Er der ikke en tilsvarende mulighed i på en IIS server.

--
Thomas Jari
http://blog.weblogging.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 28-03-06 11:40

"Thomas Jari" <polle@nospam.danmark> skrev i en meddelelse

> Er der ikke en tilsvarende mulighed i på en IIS server.

Man kan lav en redirect på DNS eller på webserveren selv.

/Per

Fra : David Trasbo

Dato : 28-03-06 13:11

Erik Ginnerskov skrev:

> Kun hvis siden ligger på en apache-server. På en IIS-server eksisterer den
> mulighed ikke.

Desværre. Det var en af grundene til at jeg skiftede til PHP.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 28-03-06 19:08

David Trasbo wrote:

> Desværre. Det var en af grundene til at jeg skiftede til PHP.

Det er nu nemt at klare med en stup ASP

dim domain
domain = Request.ServerVariables("SERVER_NAME")
select case domain
case "johnny.winther.ronnenberg.dk"
Response.Redirect("http://www.ronnenberg.dk/johnny/")
case "johnny.ronnenberg.dk"
Response.Redirect("http://www.ronnenberg.dk/johnny/")
case else
'--
end select

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-06 12:30

Allan Vebel skrev:

> Her linker jeg til default.asp, eller forstår jel ikke dit
> spørgsmål?

Jeg går ud fra at Henrik Stidsen hentyder til at du skriver
http://html-faq.dk og ikke http://html-faq.dk/ (i din signatur).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-03-06 21:28

Jens Gyldenkærne Clausen was thinking very hard :

> Jeg går ud fra at Henrik Stidsen hentyder til at du skriver
> http://html-faq.dk og ikke http://html-faq.dk/ (i din signatur).

Præcis :)

Jeg vil mene det er mest korrekt at skrive det med / til sidst ligesom
når man linker til mapper.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-06 20:59

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Det er nu nemt at klare med en stup ASP

- men den kodestump du viser skal sættes ind på samtlige asp-sider
der skal redirecte. Med .htaccess kan man, så vidt jeg ved, ordne
det uden at ændre i php-filerne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 29-03-06 14:04

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> - men den kodestump du viser skal sættes ind på samtlige asp-sider
> der skal redirecte. Med .htaccess kan man, så vidt jeg ved, ordne
> det uden at ændre i php-filerne.

Præcis, og .htaccess kan selvfølgelig også klare et væld af andre ting. Og
en af de andre gode ting ved PHP er det geniale MySQL system.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-03-06 20:22

David Trasbo formulated the question :
> Og en af de andre gode ting ved PHP er det geniale MySQL system.

Øhhh, hvilket geniale MySQL system ? MySQL kan altså bruges til *meget*
andet end PHP.

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : David Trasbo

Dato : 30-03-06 12:25

Henrik Stidsen skrev:

> David Trasbo formulated the question :

Står der "formuleret et spørgsmål"? Jeg har ikke spurgt.

> Øhhh, hvilket geniale MySQL system ? MySQL kan altså bruges til *meget*
> andet end PHP.

Altså at PHP arbejder rigtig godt sammen med MySQL-databasen.

Fra : Kristian Thy

Dato : 30-03-06 21:15

Quoth David Trasbo:
> Altså at PHP arbejder rigtig godt sammen med MySQL-databasen.

Og endnu smartere, så har PHP et PEAR-db-modul så ens kode er fløjtende
ligeglad med hvilken database der kører nedenunder. /Så/ begynder det at
ligne noget!

\\kristian
--
"Power is only given to the man who dare stoop to pick it up. Nothing
more is needed, except courage. From the moment this truth had dawned

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-03-06 20:55

Kristian Thy brought next idea :
> Og endnu smartere, så har PHP et PEAR-db-modul så ens kode er fløjtende
> ligeglad med hvilken database der kører nedenunder. /Så/ begynder det at
> ligne noget!

Ja bortset fra man bliver meget begrænset i sin SQL hvis man skal være
100% db uafhængig eftersom der er syntaksforskelle fra DB til DB.

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Kristian Thy

Dato : 01-04-06 09:33

Quoth Henrik Stidsen:
> Kristian Thy brought next idea :
>
> Ja bortset fra man bliver meget begrænset i sin SQL hvis man skal være
> 100% db uafhængig eftersom der er syntaksforskelle fra DB til DB.

Giv endelig eksempler på "meget begrænset". Jeg har endnu ikke været ude
for at SQL-92 ikke var alt rigeligt til det jeg sidder og laver af
webudvikling. Min erfaring siger mig at hvis man har brug for diverse
db-specifikke SQL-tricks af hensyn til performance, så laver man et så
stort system at det de facto er bundet til én specifik db, og så er et
abstraction layer ikke noget værd alligevel.

\\kristian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-04-06 01:01

After serious thinking Kristian Thy wrote :

> Giv endelig eksempler på "meget begrænset". Jeg har endnu ikke været ude
> for at SQL-92 ikke var alt rigeligt til det jeg sidder og laver af
> webudvikling.

Det er syntaksforskelle mellem databaserne, svjh er det forskelle i
f.eks. joins. Jeg gider ikke lige til at finde min "pocket reference"
frem, der er nævnt masser af forskelle. Og så snart man "kommer til" at
benytte en DB specifik ting så er man "på den".

> [...]
> stort system at det de facto er bundet til én specifik db, og så er et
> abstraction layer ikke noget værd alligevel.

Det ved jeg nu ikke rigtig om du har ret i - og det er jo ikke altid
performance der gør at man vælger DB specifikke funktioner.

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-03-06 20:55

David Trasbo brought next idea :

> Står der "formuleret et spørgsmål"? Jeg har ikke spurgt.

Nej, men det må du diskutere med den franskfætter der har bygget min
newsklient :) Den hedder MesNews og er iøvrigt ganske udemærket.

> Altså at PHP arbejder rigtig godt sammen med MySQL-databasen.

Nåååå, det er nu alt andet end specifikt for PHP. .NET arbejder også
udemærket sammen med MySQL, JAVA gør også - ja MySQL har jo ODBC
drivere så der er adgang fra de fleste platforme.

"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 29-03-06 19:49

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> - men den kodestump du viser skal sættes ind på samtlige asp-sider
> der skal redirecte. Med .htaccess kan man, så vidt jeg ved, ordne
> det uden at ændre i php-filerne.

Taget i betragtning af alt det ragelse der eller inkluderes vil jeg sige at
det er en lille omkostning. Men ISS har et svagt punkt den mangler et
modsvar til htaccess. Der eller er vidt udbredt og kendt.

Jeg skal gerne indrømme, jeg har ikke implementeret det på andet end min
indexside og det var som et eksperiment. Der iøvrigt viste, at man ikke
behøver at oprette selvstændige records for underdomæner, hvilket jeg
egentligt troede var nødvendigt.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-03-06 20:55

Johnny Winther Ronnenberg formulated on onsdag :
> Taget i betragtning af alt det ragelse der eller inkluderes vil jeg sige at
> det er en lille omkostning. Men ISS har et svagt punkt den mangler et modsvar
> til htaccess. Der eller er vidt udbredt og kendt.

Man kan lave mange af tingene i Web.config og Global.asax hvis man
kører ASP.NET på sin IIS - men der er stadig lige et par niveauer før
man er oppe i nærheden af .htaccess's styrker.

"Frisbeetarianism is the belief that when you die, your soul goes up on
the roof and gets stuck." - George Carlin

Fra : David Trasbo

Dato : 28-03-06 13:08

Henrik Boye skrev:

> Hvilket af følgende skrivemåder er mest korrekt? (Jeg går ud fra, at
> alle skrivemåder giver samme resultat.)
> 1. <a href="www.adresse.dk">Navn

Følgende vil give det resultat at hvis du befinder dig i mappen /mappe, så
vil /mappe/www.adresse.dk blive åbnet.

> 2. <a href="http://www.adresse.dk/">Navn

Det er nyttesløst at sætte den skråstreg. Den vil alligevel komme
automatisk, når man aktiverer linket.

> 3. <a href="http://www.adresse.dk">Navn

Klart den nemmeste metode. (Som virker).

Fra : Benny Nissen

Dato : 28-03-06 13:38

David Trasbo ramte sit keyboard den 28-03-2006 14:07 og fik dette ud af det:

> Det er nyttesløst at sætte den skråstreg. Den vil alligevel komme
> automatisk, når man aktiverer linket.

Ja, men det koster et kald mere til serveren, så nytteløst er det
bestemt ikke.

--
Benny Nissen
www.bennynissen.dk

Fra : Rander

Dato : 28-03-06 20:19

27 Mar 2006 19:31:12 GMT brugte Henrik Boye 17 linier på at fortælle dette
til dk.edb.internet.webdesign.html:

>1. <a href="www.adresse.dk">Navn
>2. <a href="http://www.adresse.dk/">Navn
>3. <a href="http://www.adresse.dk">Navn
>Hvad foretrækker/anbefaler I?

Personligt bruger jeg 3'eren, selvom jeg godt ved at jeg nok burde bruge
2'eren...

http://rander.dk (temporarily down!)

De fleste mænd, der ikke er gift i en alder af 35,
er enten homoseksuelle eller virkeligt kloge. (Becky Rodenbeck)