"ICONOCHASM" - kan du din historie?
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 27-03-06 19:50

Fra : GB

Dato : 27-03-06 20:59

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) wrote in
news:1hcvj37.ctdel61qj6sd8N%peter@DIESPAMMERDIE.dk:

> http://www.digitalronin.f2s.com/politicalcompass/iconochasms.php
>
> På engelsk.

Iconoclasm...?

Fra : Michael Laudahn

Dato : 27-03-06 21:20

GB schrieb:

> Iconoclasm...?

Åbenbart et ordspil. Originalversionen er 'iconoclasm' = ødelæggelse
af ikoner.

'Chasm' = spalte osv, jfr f eks http://dict.leo.org/ .

Altså noget som 'svært overkommelig afstand fra ikoner', sidste her i
mening af stjerne/stars? Eller har nogen anden en bedre tolkning?

--
>.)

Unter blinden ist der einäugige könig.

http://worldimprover.net/

WICHTIG / IMPORTANT: islam-info:

http://historyofjihad.org/ - http://apostatesofislam.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-06 23:33

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> http://www.digitalronin.f2s.com/politicalcompass/iconochasms.php

Ikonoklastikerne plejer nu ellers at hentyde til den ikonoklastiske
periode i Østrom, under det syriske dynasti.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 28-03-06 00:23

Per Rønne skrev:

> Ikonoklastikerne plejer nu ellers at hentyde til den ikonoklastiske
> periode i Østrom, under det syriske dynasti.

Det bruges ligeledes om Reformationens billedstormere, der - desværre,
set ud fra et kunsthistorisk og middelalderarkæologisk synspunkt -
smadrede og brændte katolske ikoner. Om de har været inspirereret af
Østromerne skal være usagt, da det jo flere steder i GT beskrives
hvordan hedenske helligdomme (oftest i form af altre og
statuer/stensøjler) brydes ned...

Derudover er det skam en meget spændende test: Som regel bliver man ret
forbløffet over, hvad historiske personer, man ellers bilder sig ind at
"kende" rent faktisk har sagt af groteske uhyrligheder...

Anders Peter Johnsen

Fra : Per Rønne

Dato : 28-03-06 06:11

Anders Peter Johnsen <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote:

> [...]
> forbløffet over, hvad historiske personer, man ellers bilder sig ind at
> "kende" rent faktisk har sagt af groteske uhyrligheder...

Ja, jeg tror at vi allerede i folke- eller gymnasieskolen fik set,
hvordan den danske reformations vægtigste skikkelser som biskop Peder
Palladius udtrykte sig, også på skrift. Temmelig latrinært.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk