Problemer med validering.
Fra : EnjoyNews

Dato : 27-03-06 18:57

Jeg har en menu som er lavet sådan.

Det er en menu med en bestemt ramme om.

Nu har jeg så lavet 2 rammer, altså kopieret ovenstående med andet menu
indhold, med det resultat at der kommer to rammer med hver deres menu
punkter i, nøjagtig som jeg vil have det,
men laver jeg en validering på siden siger:

Error Line 30 column 9: ID "MENU" already defined.
used in a document it must have a different value. If you are using this
attribute as a hook for style sheets it may be more appropriate to use
classes (which group elements) than id (which are used to identify exactly
one element).

Hvordan skal man så lave flere af samme ramme ???

Samtidig har jeg også i menu filen som er includeret skrevet linket til menu
stylesheet'et. Dette kommer jo så til at stå nede i selve html kodningen og
ikke oppe i toppen. Her skriver den:

Error Line 12 column 99: document type does not allow element "LINK" here.
....t/Menu/StyleMenu.css" type="text/css">The element named above was found
in a context where it is not allowed. This could mean that you have
incorrectly nested elements -- such as a "style" element in the "body"
section instead of inside "head" -- or two elements that overlap (which is
not allowed).

One common cause for this error is the use of XHTML syntax in HTML
documents. Due to HTML's rules of implicitly closed elements, this error can
create cascading effects. For instance, using XHTML's "self-closing" tags
for "meta" and "link" in the "head" section of a HTML document may cause the
parser to infer the end of the "head" section and the beginning of the
"body" section (where "link" and "meta" are not allowed; hence the reported
error).

Men det virker. Skal man så linke til alle de stylesheets siden bruger, oppe
i toppen.
Eller skal man lave det hele i ét stylesheet. ?

mvh
Michael

Fra : Thomas Jari

Dato : 27-03-06 19:07

On Mon, 27 Mar 2006 19:57:25 +0200, "EnjoyNews" <a@a.dk> wrote:

>Hvordan skal man så lave flere af samme ramme ???

brug class istedet, og definer din class i din css med .menu istedet
for #menu

>Samtidig har jeg også i menu filen som er includeret skrevet linket til menu
>stylesheet'et. Dette kommer jo så til at stå nede i selve html kodningen og
>ikke oppe i toppen. Her skriver den:

Du skal kun have referencen til css filen et sted. Den fil du
inkluderer, skal heller ikke have

--
Thomas Jari
http://blog.weblogging.dk

Fra : EnjoyNews

Dato : 27-03-06 22:47

"Thomas Jari" <polle@nospam.danmark> skrev i en meddelelse

> brug class istedet, og definer din class i din css med .menu istedet
> for #menu

Jep det virker.. mange tak for det

> Du skal kun have referencen til css filen et sted. Den fil du
> inkluderer, skal heller ikke have

Jeg har flere css filer.
Jeg har en standard css fil som er linket til i starten af koderne.

<head>
<title>Untitled Document</title><link rel="stylesheet"
href="Layout/Sidelayout/Style.css" type="text/css">
</head>

Men så har jeg et stylesheet til menu'en og dette bliver linket i menu
filen.
I menu filen står det altså :
<link rel="stylesheet" href="Layout/Menu/StyleMenu.css" type="text/css">

Men denne menu fil bliver jo included nede mit i koderne, så resultatet i
browseren ser sådan ud:

[...]

Og det er dette den ikke kan finde ud af i valideringen. Men det virker både
i Firefox og IE.

Jeg kunne sagtens skrive linket til menu stylesheet i toppen af koderne, da
menu'en jo bruges på alle sider, men jeg har ex. et stylesheet specielt til
én side.
Toppen af siden bliver included, så den kan jeg ikke lave speciel på én
side, så hvis dette stylesheet skal bruges på denne éne side, bliver jeg så
nødt til at skrive det i toppen af siden, som altså så komme med på alle
sider, selvom det ikke bruges på andet end den ene ??
Gav det nogen mening

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-03-06 22:52

EnjoyNews skrev:

> kopieret ovenstående med andet menuindhold

Du må ikke genbruge id - her kan du bare kalde dem

> Error Line 12 column 99: document type does not allow...

Det er meget nemmere at hjælpe dig hvis du kommer med
et link til problemet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk - nu også med rss

Fra : EnjoyNews

Dato : 28-03-06 00:11

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Det er meget nemmere at hjælpe dig hvis du kommer med
> et link til problemet.

Der er ikke så meget at se da det bare er kode stumper jeg afprøver og lærer
af.
Det der er i det er bare at jeg har sat nogle stylesheet links nede midt i
koderne, og det kan valideringen ikke li

Så spørgsmålet er bare om det er rigtigt at et link til et stylesheet kun
kan ligge helt oppe i toppen før body.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-06 01:26

EnjoyNews wrote:

> Så spørgsmålet er bare om det er rigtigt at et link til et stylesheet
> kun kan ligge helt oppe i toppen før body.

Ja, det skal endda ligge før </head>

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : EnjoyNews

Dato : 28-03-06 15:02

> Ja, det skal endda ligge før </head>

OK.. så hvis man på en side bruger 2 stylesheets skal begge linkes før body
?

Og hvis toppen af siden med body, head osv, includes, skal alle ens
stylesheet ligge i denne included fil, selvom de måske ikke bliver brugt
alle sammen på alle siderne. ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-06 22:11

EnjoyNews wrote:

> Og hvis toppen af siden med body, head osv, includes, skal alle ens
> stylesheet ligge i denne included fil, selvom de måske ikke bliver
> brugt alle sammen på alle siderne. ?

Nej, ikke nødvendigvis. Du har lov til at flytte disse koder fra header til
samtlige sider:

</head>

Det giver dig mulighed for på de forskellige sider at lave et individuelt
link til en css-fil, som kun bruges på den side:

<!--#include file="header.inc"-->
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="special.css">

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : EnjoyNews

Dato : 28-03-06 22:44

> [...]
> link til en css-fil, som kun bruges på den side:
>
> <!--#include file="header.inc"-->
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="special.css">

Ja du mener at lade være med at have helle toppen med body og det hele i
included... Men nøjes med alt det inden </head>.
Da jeg så kan skrive stylesheet linket der.. ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-06 23:27

EnjoyNews wrote:

> Ja du mener at lade være med at have helle toppen med body og det
> hele i included... Men nøjes med alt det inden </head>.
> Da jeg så kan skrive stylesheet linket der.. ?

Præcis. Jeg bruger det selv. Det vil sige, i header.inc har jeg et link til
den css, der bruges på alle sider, så jeg ikke skal sidde og etablere link
til den på alle sider.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : EnjoyNews

Dato : 29-03-06 01:25

> [...]
til
> den css, der bruges på alle sider, så jeg ikke skal sidde og etablere link

Smart smart... tak for tippet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-06 15:53

EnjoyNews skrev:

> OK.. så hvis man på en side bruger 2 stylesheets skal begge
> linkes før body ?

Ja. Uanset om du bruger 1 eller 7 css-ark, skal de alle inkluderes
med <link href...>[1] i head-delen.

> Og hvis toppen af siden med body, head osv, includes, skal
> alle ens stylesheet ligge i denne included fil, selvom de
> måske ikke bliver brugt alle sammen på alle siderne. ?

Ja. Det kan så være et argument for ikke at lægge hele hovedet som
en includefil (det vil jo også give problemer med titlen, medmindre
man arbejder med variable i includefilen).

Noter:
======
[1] - eller evt. med @import i en style-blok
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : EnjoyNews

Dato : 28-03-06 19:20

> Ja. Uanset om du bruger 1 eller 7 css-ark, skal de alle inkluderes
> med <link href...>[1] i head-delen.

OK.. mange tak for hjælpen.. Det var jeg ikke klar over..
Det har nemlig hele tiden virket i alle browsere, og det var først da jeg
prøvede at køre en validering at den skrev det var forkert.

> Ja. Det kan så være et argument for ikke at lægge hele hovedet som
> en includefil (det vil jo også give problemer med titlen, medmindre
> man arbejder med variable i includefilen).

Er det så smartest at lave det hele i én css fil, eller er det det samme som
hvis det ligge i flere...
Jeg tænker på at link koden jo fylder mindre hvis der kun er én, men der er
måske en hastighedforskel også eller lign. ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-06 20:30

EnjoyNews skrev:

> Er det så smartest at lave det hele i én css fil, eller er det
> det samme som hvis det ligge i flere...

Der er ikke nogen praktisk forskel, men i princippet er det nok en
smule hurtigere med et enkelt css-ark. Ikke så meget på grund af
den sparede kode i html-filen, som på grund af færre requests til
serveren. En browser kan godt åbne flere forbindelser til en server
(det sker hele tiden for at hente billeder, css-filer, javascripts
og andre eksterne objekter), men der er en grænse for hvor mange
samtidige forbindelser der åbnes. Derfor kan det - igen i teorien -
være et problem med for mange eksterne filreferencer i et dokument.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : EnjoyNews

Dato : 28-03-06 22:43

> [...]
> samtidige forbindelser der åbnes. Derfor kan det - igen i teorien -
> være et problem med for mange eksterne filreferencer i et dokument.

OK.. takker