Menu
Fra : Jacob Culmsee

Dato : 27-03-06 13:56

Hejsa NG,

Jeg skal lave en simpel menu i stil med denne:
http://culmsee.dk/hsh/menu.jpg.
Der skal ikke være nogen underpunkter men den side man vælger i menuen skal
markeres ved at punktet ændrer baggrundsfarve og forbliver ændret når den
nye side vises.

Jeg havde tænkt mig at lave menuen i html og css. Og vise den på de
forskellige sider med ssi. Men jeg kan ikke få det valgte punkt til at
forblive "farvet".

Nogen ideer?

--
Jacob

Fra : Martin

Dato : 27-03-06 14:22

Jacob Culmsee wrote:
> [...]
>
> Jeg havde tænkt mig at lave menuen i html og css. Og vise den på de
> forskellige sider med ssi. Men jeg kan ikke få det valgte punkt til at

et lille hint:

a:active
a:hover

prøv at lege lidt med dem...
Endnu et lille hint er:
background-color

Dog ved jeg ikke med sikkerhed hvor godt a:active fungere, men det er
der sikkert andre der ved - jeg bruger det nemlig ikke selv :)

Fra : Jacob Culmsee

Dato : 27-03-06 14:43

"Martin" <maa@scandesigns.dk> wrote in message

> et lille hint:
>
> a:active
> a:hover
>
> prøv at lege lidt med dem...

Jeg bruger dem faktisk, men når den nye side loades (og menuen dermed
reloades) så skifter farven tilbage.

> Endnu et lille hint er:
> background-color

Jep. det er også den jeg bruger.

Mit problem er at farveændringen forsvinder når menuen reloades.

--
Jacob

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 14:56

Jacob Culmsee skrev:

> Jeg havde tænkt mig at lave menuen i html og css. Og vise den
> på de forskellige sider med ssi. Men jeg kan ikke få det
> valgte punkt til at forblive "farvet".

Det kan ikke gøres i ren html/css. Du kan bruge et serversidesprog
eller javascript til at markere den aktive side (fx ved at fjerne
linket fra den, eller ved at give den en særlig klasse).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Culmsee

Dato : 27-03-06 15:46

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Det kan ikke gøres i ren html/css. Du kan bruge et serversidesprog
> eller javascript til at markere den aktive side (fx ved at fjerne
> linket fra den, eller ved at give den en særlig klasse).

OK. Jeg prøver med noget asp:

"If aktuel_side=menupunkt Then remove link End If"

Jeg går ud fra at det er det du mener?

--
Jacob

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 17:42

Jacob Culmsee skrev:

> OK. Jeg prøver med noget asp:

Fino. Jeg krydsposter med fut til asp-gruppen.

> "If aktuel_side=menupunkt Then remove link End If"

Nja - jeg havde mere tænkt noget i retning af:

Sub printMenu
Dim menusider, aktuelSide, i
menusider = Array("side1.asp", "side2.asp", "side3.asp")
aktuelSide = Request.Servervariables("SCRIPT_NAME")

For i = 0 to Ubound(menusider)
   If menusider(i) = aktuelSide Then
       ' Udskriv fremhævet tekst uden link
   Else
       ' Udskriv link
   End If
Next
End Sub

Oventstående er helt og aldeles utestet, og man kan sikkert google sig
til mere gennenarbejdede løsninger. Ideen med at bruge script_name, er at
man kan placere koden i en includefil, og så bare kalde den fra de sider
hvor den skal bruges. Man skal dog være opmærksom på at script_name også
returnerer stien, så det skal sammenligningen tage højde for.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-03-06 16:13

Jacob Culmsee wrote:
> [...]
>
> Jeg havde tænkt mig at lave menuen i html og css. Og vise den på de
> forskellige sider med ssi. Men jeg kan ikke få det valgte punkt til at

body.sektion4 ul li a#link4 {
color:#rrggbb;
background-color:#rrggbb;
}
vil kun give et link med id="link4"
på en webside med klassenavnet sektion4
de ønskede farver.

Se evt.

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/fanebladsmenuer/page1.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jacob Culmsee

Dato : 27-03-06 19:37

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in message

> body.sektion4 ul li a#link4 {
> color:#rrggbb;
> background-color:#rrggbb;
> }
> vil kun give et link med id="link4"
> på en webside med klassenavnet sektion4
> de ønskede farver.

Det var da en rigtig god ide. Det vil jeg bruge.

Nu står jeg så bare tilbage med problemet at "knapperne" skal have samme
størrelse. Nogen ideer til det?

NB. Jeg sidder med din bog "Webdesign - illustreret håndbog". Den har
hjulpet mig mange gange.

--
Jacob

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-03-06 11:41

Jacob Culmsee wrote:

> Nu står jeg så bare tilbage med problemet at "knapperne" skal have samme
> størrelse. Nogen ideer til det?

De får jo automatisk samme størrelse, hvis du eller formaterer
dem ens, og teksten ikke er længere end der er plads til.

Artiklen

http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/

fortæller en del om, hvordan du formaterer en
sådan menu.

> NB. Jeg sidder med din bog "Webdesign - illustreret håndbog". Den har
> hjulpet mig mange gange.

Det er jeg glad for at høre.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk