Tabulator hop i CSS og anchor spørgsmål i ~
Fra : Frede

Dato : 27-03-06 13:29

Jeg ville blot høre om I kan hjælpe emd at banke rusten af på
hukommelsen... jeg skal have nogle tekststykker på et web, hvor
der skal være sætninger der er indskudte / tabulatorhop...
Hvordan gøres det nemmest i CSS eller HTML?

Og hvis jeg i samme tekststykke har en række kapitler
undervejs... så vil jeg gerne lave et indholdoversigt i staten
med quick-jump til de enkelte kapitler i teksten.. mindes det er
noget med Anchor... men ikke lige hvordan..

Takker på forhånd...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 14:02

Frede skrev:

> Jeg ville blot høre om I kan hjælpe emd at banke rusten af på
> hukommelsen... jeg skal have nogle tekststykker på et web, hvor
> der skal være sætninger der er indskudte / tabulatorhop...

Hvis det drejer sig om indryk af første linje, gøres det med text-
indent: <http://gyros.dk/usenet/html/indent.shtml>.

Er det en egentlig tabulatoropstilling, skal du bruge en tabel.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-03-06 11:37

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Hvis det drejer sig om indryk af første linje, gøres det med text-
> indent: <http://gyros.dk/usenet/html/indent.shtml>.
>
> Er det en egentlig tabulatoropstilling, skal du bruge en tabel.

Skal han nu det?

Hvad er der i vejen med margin-left på
de indrykkede tekstafsnit?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-03-06 11:45

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Skal han nu det?
>
> Hvad er der i vejen med margin-left på
> de indrykkede tekstafsnit?

Jeg tror vi forstår "tabulatoropstilling" forskelligt. Jeg tænker
på en opstilling a la:

   id [TAB] navn [TAB] telefon
   1 [TAB] Hans Jensen [TAB] 21324321
   2 [TAB] Peter Sørensen [TAB] 23345132

Den kan ikke laves med margen alene.

Hvis det bare drejer sig om et afsnit der skal rykkes lidt ind:

[TAB] Denne tekst er blevet
[TAB] rykket ind med tabulator

- vil margin-left så afgjort være at foretrække.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-03-06 15:46

> Jeg tror vi forstår "tabulatoropstilling" forskelligt. Jeg tænker
> [...]

Næh, men så
div#idcol {
width:3em;
float:left;
}
div#navnecol{
width:25em;
float:left;
}
div#tlfcol {
width:10em;
float:left;
}

Men man jo også bare anderkende, at telefonlisten /er/
en tabel med tabeldata, som man også ville lave som en
tabel i Word.

Men vi ved jo ikke så meget om, hvilke data det, er skal
præsenteres med noget der ligner tabulatorstop.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-03-06 11:55

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Næh, men så
> div#idcol {
> width:3em;
> float:left;

Dårlig ide! På den måde har man ingen vandret sammenhæng mellem de
enkelte poster. Hvis et af navnene fx er længere end navnekolonnen
giver plads til, vil det blive ombrudt, men de to andre kolonner
følger ikke med.

> Men man jo også bare anderkende, at telefonlisten /er/
> en tabel med tabeldata, som man også ville lave som en
> tabel i Word.

Det er en langt bedre ide.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 27-03-06 16:24

Frede skrev:

> [...]
> med quick-jump til de enkelte kapitler i teksten.. mindes det er
> noget med Anchor... men ikke lige hvordan..

Når du markerer et nyt tekststykke bruger du <h2>. For at kunne
identificerer hvert enkelt sættes en id på. Sådan her:

<h2 id="kapitel1">Kapitel 1</h2>

<h2 id="kapitel2">Kapitel 2</h2>

Og så laver du et link til hvert enkelt kapitel sådan her:

Du kan evt. stille dine links op i en liste.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-03-06 22:35

Frede skrev:

> jeg skal have nogle tekststykker på et web, hvor
> der skal være sætninger der er indskudte / tabulatorhop

Er det kun første linje der skal indrykkes, kan du bruge

p{
text-indent:1em;
}

--