Villiam skrev
> Ja, det var en anden ting jeg kom til at tænke på. Gælder det ikke
generelt
> at brændetiderne er så korte i forhold til tiden i en given bane, at
man
> netop kan tænke på dem som impulser gelerelt?
Normale "high-thrust" manøvre fra kemiske motorer kan normalt godt
tilnærmes med en impulsiv manøvre. For "low-thrust" systemer såsom
ion-motorer, sol-sejl og lign. hvor manøvren er spredt ud i tid og rum
er det ikke en gyldig tilnærmelse. For "low-thrust" systemer der tillige
udviser raket-dynamik i forskellig tidsskalaer skal man desuden være
omhyggelig med at modellere og simulere dynamikken korrekt.
> Du vil altså lave en stykvis sammensat serie hyperbler, ellipser og
cirkler
> som leder dig over hvor du vil være. Derefter kører du en simulation
> (numerisk integration) for at teste banen og vil lave småjusteringer
baseret
> på afvigelserne fra det ønskede.
Ja. Justeringerne baseres på variation af "feltet" for den pågældende
bane. Denne variation kan enten integreres op sammen med banen (via
kendskab til "feltets" partielle afledede i forhold til
variationsvariablene) eller estimeres på forskellig vis. Selve
justeringen kan så udtrykkes som en vektoriel version af
nulpunktssøgning med Newton-Raphson metoden.
> Du får det til at lyde let, men umiddelbart vil jeg mene at denne
første
> opbygning af simple enheder er den svære del. Måske jeg bare skal
tænke lidt
> mere over det.
Der findes mig bekendt ikke noget "frit" værktøj der sådan lige løser
denne opgave, men du kan få lidt inspiration ved at skæve til
beskrivelsen af nogle af de værktøjer "de kendte" ser ud til at benytte:
http://trajectory.grc.nasa.gov/tools/
http://www.deimos-space.com/Eng/exp_man.html
http://www.stk.com/
Mvh,
--
Filip Larsen