Expressen talar om "elchocken", låtsas int~
Fra : Rolf Martens

Dato : 26-03-06 19:07

Jag har idag lagt till på min hemsida www.rolf-martens.com, i
dess sektion "News with brief comments":

Söndag 26 mars 2006 (NWBC 137, Swedish) Expressen talar om
"elchocken", som om den inte är högst medskyldig

2006-03-26, 16:25 GMT:

Tidningen Expressen säger idag på förstasidan (Nät-):

[http://www.expressen.se/index.jsp?a=552057]

"DEN STORA ELCHOCKEN

Lägre elpris med tuff priskonkurrens. Så skulle det bli när
elmarknaden avreglerades 1996, lovade politikerna. Tio år
senare är elpriset rekordhögt efter dramatiska prishöjningar
på upp till 126 procent för vanliga villaägare",

och talar om ett "eluppror" som man kan "beställa rockmärken
för" från den tidningen.

Vad Expressen naturligtvis "glömmer" att berätta är att det
ingalunda är avregleringen 1996 som är den stora orsaken till
de enorma och skandalösa elpriserna, utan de beror framför
allt på den massiva kampanjen mot och jättesabbet av kärn-
kraften - av politikerna och inte minst av alla massmedia,
inklusive just Expressen själv, sedan mycket längre tillbaka,
ända sedan början av 1970-talet, och internationellt styrt
framför allt av alla dessas gemensamme överherre nr 1, USA-
imperialismen.

Den megakampanj och det jättesabb, nämligen, som har gjort
att det sedan 1980 är totalförbjudet att börja bygga en enda
ny kärnkraftsreaktor i Sverige, sedan 1987 t.o.m också att
ens beräkna kostnader för och projektera en sådan, och som
har stängt hela det utmärkt fungerande Barsebäcksverket (med
ett sabotage år 1999 och ett år 2005), som producerade 6% av
all el i Sverige. (Se t.ex. mitt "FÖRENA ER Info #023se-uppr"
och hemsidan för Kommittén Rädda Barsebäck.)

[http://www.save-nukeplant-barsebaeck.com/]

I denna många årtionden långa och mycket intensiva anti-
kärnenergi-kampanj ligger den verkliga rollen hos sådana
extrema ljugarmedia som Expressen, vad gäller elpriset.

Ett eluppror är högst berättigat, men måste då rikta sig just
mot politikernas och medias verkligt stora sabb, måste sätta
också Expressen vid den skampåle där den hör hemma. Man kunde
t.ex. be tidningen att inte minst producera rockmärken där
det står: "Ska vi få nån ström, så måste ljugarmedia ner i
Strömmen".

_____________________

Meddelande sänt av:
Rolf Martens
Malmö, Sverige
Telefon och fax:
+46 - 40 - 124832
rolf.martens@comhem.se
www.rolf-martens.com
______________________

Fra : Pierre

Dato : 26-03-06 21:34

Rolf Martens wrote:

> [...]
> för" från den tidningen.
>
> Vad Expressen naturligtvis "glömmer" att berätta är att det

Vad du "glömmer" är sådana saker som Vattenfalls vinst på 27,7
miljarder. Är du så naiv att du tror att elbolagen _inte_ skulle
ta ut oskäliga övervinster om det skulle varit annorlunda på
kärnkraftsfronten? Nä du, anledningen till de höga priserna är
ren girighet.