lommeregner
Fra : (-Peter-)

Dato : 26-03-06 14:25

hej..

jeg står og mangler en lommeregner der skal kunne flg:

intergrere/diffenrentiere (både symbolsk og numerisk (og partiel,
hvilket jeg mener er en selvfølge hvis det andet er opfyldt))
løse reelle ligningssystemer..

er der nogen der ved hvilke lommeregnere der kan dette...

skal være så billigt som muligt - regner med at købe brugt på ebay eller
lign. (hvis nogen har en de vil sælge må de også gerne sige til)..

håber nogen kan hjælpe... mvh peter..

Fra : Michael Haase

Dato : 26-03-06 15:24

(-Peter-) skrev dette den 26-03-2006 15:24:
> [...]
> løse reelle ligningssystemer..
>
> er der nogen der ved hvilke lommeregnere der kan dette...

Der er garanteret en stribe Texas Instruments som kan det, derudover er
jeg rimelig sikker på at HP-48 serien (nok de fleste af deres graphics
calculators)kan.

--
Michael Haase

Fra : Michael Haase

Dato : 26-03-06 15:27

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-06 17:29

(-Peter-) <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote:

> [...]
>
> skal være så billigt som muligt - regner med at købe brugt på ebay eller
> lign. (hvis nogen har en de vil sælge må de også gerne sige til)..

Jeg vil tro at de lommeregnere, som Hewlett-Packard og Texas Instruments
laver til gymnasiebrug, alle opfylder de betingelser du stiller op.

Personligt bruger jeg nu min Mathematica til sådanne ting.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 27-03-06 11:18

Per Rønne wrote:
> Jeg vil tro at de lommeregnere, som Hewlett-Packard og Texas Instruments
> laver til gymnasiebrug, alle opfylder de betingelser du stiller op.

Så vidt jeg husker er det ikke tilladt at have lommeregnere der kan lave
symbolmanipulation i gymnasiet (til eksamen). TI-83 der var den
anbefalede da jeg startede i '99, kan i hvert fald ikke noget af det
ønskede. (Det er siden skiftet til TI-83-plus som kan stort set det
samme og måske til noget andet herefter?)

TI-89 som er standarden på DTU kan derimod differentiere og integrere
symbolsk.

mvh Andreas

Fra : Per Rønne

Dato : 27-03-06 13:13

Andreas Kleist Svendsen <andreaskleist@gmail.com> wrote:

> [...]
> ønskede. (Det er siden skiftet til TI-83-plus som kan stort set det
> samme og måske til noget andet herefter?)

Det ser ud som om du har ret.

<http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/vejledninger/fagbeskhf/ma_hn.htm>

Personligt har jeg dog en gammel matematisk-fysisk studentereksamen [som
Bertel Haarder i sin tid fik afskaffet; niveauet var åbenbart for højt],
og jeg har datalogi og engelsk som fag, ikke matematik. Og ja, jeg
underviser i gymnasieskolen.

> TI-89 som er standarden på DTU kan derimod differentiere og integrere
> symbolsk.

Den kan fås fra:

<http://www.polyteknisk.dk/butik/default.asp>

for 1625 kroner. Texas Ti-89 Titanium.

Ja, på nuværende tidspunkt har jeg slet ikke rigtigt nogen lomeregner,
efter at min 20 år gamle HP gik i stykker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 27-03-06 17:50

Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Så vidt jeg husker er det ikke tilladt at have lommeregnere der kan lave
> symbolmanipulation i gymnasiet (til eksamen).

Det kommer an på...

Der er nye regler efter reformen. Gymnasieelever på første årgang
må gerne benytte lommeregner med mulighed for symbolberegninger.

Går man efter den gamle ordning kommer det i forbindelse med
matematikeksamen an på om skolen følger standardforsøget eller
ej. Hvis du nu spørger om det er tilladt at benytte en lommeregner
med mulighed for symbolske beregninger på en skole med standardforsøg i
andre fag end matematik, ja så bliver jeg svar skyldig.

Med andre ord, det bedste er at spørge ens faglærer.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Brian Lund

Dato : 26-03-06 19:22

> [...]
>
> skal være så billigt som muligt - regner med at købe brugt på ebay eller
> lign. (hvis nogen har en de vil sælge må de også gerne sige til)..

Jeg er usikker på om TI-83 kan, men jeg ved at 89'eren kan!

Brian

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-03-06 20:51

Brian Lund skrev:

> Jeg er usikker på om TI-83 kan, men jeg ved at 89'eren kan!
>

> Brian

83 ved jeg ikke kan...!!

:(

/peter

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 27-03-06 12:02

(-Peter-) wrote:
> [...]
>
> intergrere/diffenrentiere (både symbolsk og numerisk (og partiel,
> hvilket jeg mener er en selvfølge hvis det andet er opfyldt))

Ikke at jeg kan hjælpe, men jeg faldt lige i et nostalgisk hul.

Jeg kan huske da jeg begyndte på gymnasiet i 1980. Der købte jeg en
TI-57. Den kostede ca. 1500 af datidens dyre kroner (hvad mon det
svarer til idag?).
Til gengæld var den så også et teknologisk mirakel, der vakte
beundringer hos både medelever og lærere. Den kunne programmeres i 50
trin (i en slags symbolsk maskinsprog), og det var rigeligt til
numerisk løsning af differential ligninger for f.eks. svingende
penduler, - også med diverse dæmpningsfaktorer! Men det først
program jeg lavede til den var naturligvis et sænke-slagskibe spil,
hvor den blinkede SOS når skibet var ramt.
Jeg har den såmænd endnu, men den skal nok have et nyt batteri før
den kommer til live.

Ja, det var tider. Og da jeg var barn var vi glade for at få en pind
og en sten at lege med

J.O.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 27-03-06 20:39

> [...]

> skal være så billigt som muligt - regner med at købe brugt på ebay eller
> lign. (hvis nogen har en de vil sælge må de også gerne sige til)..

Jeg har en TI-89 Titanium, som kan alt det du vil have den skal kunne,
og mere til. Den er dog dyr, sædvanligvis 1500 kr, nogle steder op til
2000 kr.

En TI-84 Silver kan også godt det du vil have, men dens display har en
lavere opløsning, dog er den billigere.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : (-Peter-)

Dato : 28-03-06 10:36

Peter Bjørn Perlsø skrev:

> [...]
> 2000 kr.
>
> En TI-84 Silver kan også godt det du vil have, men dens display har en

er du sikker på 84'eren kan differentiere og integrere symbolsk??

mener jeg ikke skulle være tilfældet..

/peter

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 28-03-06 11:41

> [...]

> hej..
>
> er du sikker på 84'eren kan differentiere og integrere symbolsk??

Jeg surfede lige forbi TI's hjemmeside:

http://education.ti.com/educationportal/sites/US/productCategory/us_grap
hing.html

Den siger dog ikke om den can symbolsk kalkulus, så jeg prøvede:

http://en.wikipedia.org/wiki/TI-83_series

Den siger at de gamle TI-83'ere ikek havde så mange Kalkulus-funktioner,
men du kan hente programmer på nettet og installere, som tillader dig at
regne på disse problemer. Det er utvivlsomt også tilfældet med de nyere
TI-84 og TI_84 Plus.

Læs også her:

http://www.collegeboard.com/student/testing/ap/calculus_ab/calc.html?cal
cab

citat:

" • Plot the graph of a function within an arbitrary viewing
window
• Find the zeros of functions (solve equations
numerically)
• Numerically calculate the derivative of a function
• Numerically calculate the value of a definite integral"

HÃ¥ber det hjalp.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : (-Peter-)

Dato : 28-03-06 12:55

detPeter Bjørn Perlsø skrev:

> [...]
> • Numerically calculate the derivative of a function
> • Numerically calculate the value of a definite integral"

det lyder smart det med at bygge det ind i min 83 plus'er ... vil jeg
prøve :)

/Peter