Fra : Jesus-loves-you

Dato : 26-03-06 14:06

"Jesus-loves-you" skrev:

Newsgroups: dk.politik
Sent: Thursday, October 27, 2005 1:40 PM
Subject: Ytringsfrihed og blasfemi
4695 news:N138f.72070$Fe7.245526@news000.worldonline.dk

> Kære muslimer i Danmark og udlandet,
>
> Skønt jeg ikke er muslim men tilhører Bogens folk (ifølge Koranen), har
> jeg dog noget at sige til jer, som I også vil kunne drage nytte af:

I forbindelse med Muhammed-krisen, hvor såkaldte normale mennesker ikke
kunne styre deres vredesudbrud, er her en interessant udløber:

(Kilde: Kristeligt Dagblad, KD, Fredag, 24. marts 2006, side 14)

=== citat start ===

Vrede gør os vredere

af Merete Holck,

Det holder ikke, at folk skal have afløb for deres vrede for at blive
fredelige, mener den amerikanske psykolog Brad Bushman. Han forsker i vrede

( ... own cut 2006-03-26 pga. KD's ophavsret ... )

Brad Bushman har foretaget forsøg, der viser, at det er narcissisme, ikke
lavt selvværd, der fører til vold.

( ... own cut 2006-03-26 pga. KD's ophavsret ... )

.... Narcissister har derimod et oppustet syn på sig selv - de mener, at de
har krav på respekt, og hvis de ikke får det, bliver de aggressive og
voldelige.

- Hvis mennesker opfører sig ordentligt, skal de have et skulderklap.
Hvis man skal lære mennesker noget, kan man lære dem selvkontrol i stedet
for at øge deres selvværd, det ville gavne meget mere, mener Brad Bushman.

( ... own cut 2006-03-26 pga. KD's ophavsret ... )

Afløb for vrede

(A, red.)
Katarsisteorien (katarsis = renselse):
I det antikke Grækenland mente Aristoteles, at man kunne komme af med
sine aggressive tanker ved at se aggressioner fremstillet i tragedier. Freud
mente, at undertrykte frustrationer og indestængt vrede kunne være skyld i
psykiske lidelser som hysteri og fobier. Kun ved at få afløb for sin vrede
kunne patienten slippe af med sine lidelser. I nutiden mener man, at det er
sundt, kreativt og afslappende at give udtryk for indestængte aggressioner.

(B, red.)
Brad Bushmans forskning peger mod katarsisteorien. Hans råd mod indestængt
vrede er:
1. vent med [at] reagere på vreden
2. tænk på noget andet
3. slap af
4. gør noget ikke-aggressivt

=== citat slut ====

Øh ... vi kan muligvis lære meget (biologisk set) fra dyreriget.
Aggressionens *primære* formål er at øge chancerne for at overleve.

Men úkontrolleret *vedvarende* aggression kan i en højerestående arts popula
tion medføre - in worst case - et kollektivt selvmord, apropos Cuba-krisen i
1962, hvorfor man nok ikke altid (som et primitivt dyr) bør reagere på disse
impulser fra underbevidstheden. Arten Homo Sapiens har jo fået en forstand,
der i nogen grad - gennem en *viljesbeslutning* - kan hæmme instinkter (når
de er úhensigstmæssige) ...

Following up:
News:dk.videnskab.psykologi

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 5000 Danish Kr. (around 800 US $), jump ...
4193 news:3gpee.1412$Fe7.30938@news000.worldonline.dk

Fra : N/A

Dato : 29-03-06 14:20

Fra : Jesus-loves-you

Fra : B. Enny

Dato : 29-03-06 14:32

Jesus-loves-you wrote:

en hel kilometer nonsense!

jeg siger:

Du har knald i låget!

Og du behøvs ikke at svare!!!

--

B. Enny

Fra : Britt Malka

Dato : 29-03-06 19:27

In article <442a8c30$0$47045$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
"B. Enny" <b.enny@b.enny> wrote:

> en hel kilometer nonsense!
>
> jeg siger:
>
> Du har knald i låget!

Wow, Benny!

Du står til Nobelprisen!

--
Britt Malka

701 Tips&Tricks til computeren og internettet
Køb årets gaveidé her: http://www.lulu.com/malka

Fra : Vidal

Dato : 29-03-06 20:21

Britt Malka wrote:

> Wow, Benny!
>
> Du står til Nobelprisen!

Hehe, vent til du har læst hans bog.

--
Venlig hilsen,

villy Dalsgaard

Fra : B. Enny

Dato : 29-03-06 22:04

Vidal wrote:

> Hehe, vent til du har læst hans bog.

dét er livet sgu for kort til!!!!

--

B. Enny

Fra : Britt Malka

Dato : 29-03-06 22:31

In article <442ade12$0$38709$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> Hehe, vent til du har læst hans bog.

Hvis? Bennys? Har han skrevet en bog?

Jeg venter, til den kommer på film.

Fra : Vidal

Dato : 29-03-06 22:43

Britt Malka wrote:

> Hvis? Bennys? Har han skrevet en bog?

Når jeg nu tænker efter, er det nok litteratur
efter din smag.

> Jeg venter, til den kommer på film.

Det gør den næppe.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : B. Enny

Dato : 30-03-06 07:31

Vidal wrote:

> Når jeg nu tænker efter, er det nok litteratur
> efter din smag.

> Det gør den næppe.

jeg bøjer mig ydmygt overfor de rosende ord og de mange positive
forventninger. Det er godt og giver (mere) selvværd. Tak tak tak

--

B. Enny

Fra : Vidal

Dato : 30-03-06 09:34

B. Enny wrote:

> jeg bøjer mig ydmygt overfor de rosende ord og de mange positive
> forventninger. Det er godt og giver (mere) selvværd. Tak tak tak

Altid glad for at hjælpe. Har du set mit forslag
til at øge din berømmelse og popularitet, helt i
Herostratos' ånd.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : B. Enny

Dato : 30-03-06 21:08

Vidal wrote:

> Altid glad for at hjælpe. Har du set mit forslag
> til at øge din berømmelse og popularitet, helt i
> Herostratos' ånd.

Link

--

B. Enny

Fra : Vidal

Dato : 31-03-06 08:51

B. Enny wrote:

> Link

dk.politik

Fra : Cyril Malka

Dato : 30-03-06 17:15

In article <news-F33913.23312629032006@nnrp1-1.proxad.net>,
Britt Malka <news@foxladi.com> wrote:

> Hvis? Bennys? Har han skrevet en bog?
> Jeg venter, til den kommer på film.

Jeg venter til den kommer som VHS/DVD

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => http://www.nytestamente.org
12 nye tegninger => http://www.malkaz.com/karikaturer

Fra : B. Enny

Dato : 29-03-06 22:04

Britt Malka wrote:

> Wow, Benny!
>
> Du står til Nobelprisen!

hej britt
tak - kan jeg nøjes med kontanterne?

--

B. Enny

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 30-03-06 09:02

"B. Enny" skrev

> Jesus-loves-you wrote:

[ ... file 5347 ... ]

> en hel kilometer nonsense!

Ja, jeg må give dig ret, at tekst-filerne desværre er kilometerlange ...

Så hvis du IKKE på forhånd er opdateret, bør du nok starte med at læse den
oprindelige tråd i nyhedsgruppen dk.videnskab.psykologi , som er:

5299 news:3lwVf.88$cT1.54@news.get2net.dk
5300 news:6tyVf.129$KG4.34@news.get2net.dk

Ultra-kort resumé:
Der er - faglig set - forskellige bedømmelser af, hvorledes man skal
bearbejde indestængt vrede.

Som citeret i mit fil-indlæg her på dk.livssyn.kristendom, bliver følgende
råd givet ...

5347 news:442a898f$0$47020$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

Men langtfra alle mennesker evner at vente med at reagere på vrede.

Årsagerne hertil kan være mange, men som oftest (når vi kikker dem efter i
kortene) viser det sig, at disse mennesker har været udsat for en
*belastende* psyko-social opvækst.

Det vil med andre ord sige, at disse mennesker bærer på en byrde (fra
fortiden), og kan derfor ikke (om jeg så må sige) handle frit. De er på en
måde slaver af fortiden. Og dét er jo i grunden synd for disse mennesker,
ikke sandt ?

Det næste punkt, der så tages op i mit indlæg (file 5347), er, at mange af
os kristne *personlig* har erfaret, at vi kan "stikke af fra denne
slavelignende tilværelse". Mange billedeksempler herpå gives i Bibelen, fx.
Exodus, men at uddybe dem her, vil nok forvirre dig i unødvendig grad.

Herefter er det så, at emnet går over i - som overskriften lyder -
Sønderbrydelsen, og det er et emne som er specifikt, hvorfor det IKKE hører
hjemme i nyhedsgruppen dk.videnskab.psykologi, hvorfor en ny tråd oprettes
her på dk.livssyn.kristendom.

Informations-indholdet er *primært* henvendt til folk, som allerede ér
kristne og har vandret med Herren i mange år.

Der er tale om en art fuldkornsrugbrød modsat modermælk; hvis vi billedlig
talt skal beskrive informationernes åndelige indhold.

Antageligvis er det derfor, at du INTET fattede.

> jeg siger:
>
> Du har knald i låget!
>
> Og du behøvs ikke at svare!!!

Apropos: skyd (skid) på præsten ...

I den forbindelse "fristes" jeg over evne til at citere følgende:

(Kristeligt Dagblad, Tirsdag d. 28. marts 2006, side 9)

=== citat start ===

"Ytringsfriheden er en fundamental rettighed, som vi er stolte af, men den
kræver også respekt. Vi bør ikke fornærme hinanden eller ydmyge hinanden i
ytringsfrihedens navn."

Christian Mejdahl, Formand for Folketinget og MF for Venstre, i
Jyllands-Posten.

=== citat slut ====

Øh ... nu forventer jeg ikke, at du B. Enny sådan uden videre tager imod
belæring, og det er heller ej derfor at jeg skriver disse linier. Jeg
henvender mig således først og fremmest til *anstændige* mennesker.

Se, dét er en af grundene til, at vi ikke kan få mange muslimer i tale
(bemærk at mit indlæg oprindelig *primært* var henvendt til muslimer).

De er opdraget i en kultur, hvor ære og skam betyder umådelig meget, og hvis
vi ønsker dialog med dem, da bør vi også i al oprigtighed *respektere* dem
som *ligeværdige* medmennesker, man ikke i unødvendig grad skal tilsvine!

Til fred har Gud kaldet os ...

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 5350

Fra : B. Enny

Dato : 30-03-06 21:07

Jesus-loves-you wrote:

> Ja, jeg må give dig ret, at tekst-filerne desværre er kilometerlange ...
>
> Så hvis du IKKE på forhånd er opdateret, bør du nok starte med at læse den
> oprindelige tråd i nyhedsgruppen dk.videnskab.psykologi , som er:

du ER gal

--

B. Enny

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 31-03-06 02:47

"B. Enny" skrev

> Jesus-loves-you wrote:

[ ... file 5350 ... ]

> du ER gal

Ja, selvfølgelig - det er så fråden hænger ud af munden på mig ...

Apropos file 5354 (sent Friday 2006-03-31, CET 03:36)
.... still NOT on-line CET 03:46, apropos Watergate, Rev (Åb.13,17) ...

Hundegalskab hedder det (vist nok) ...

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 5355

Fra : fribytteren

Dato : 31-03-06 03:11

Jesus-loves-you skrev:

> [...]
>
> Apropos file 5354 (sent Friday 2006-03-31, CET 03:36)
> ... still NOT on-line CET 03:46, apropos Watergate, Rev (Åb.13,17) ...

Det behøver ikke være hundegalskab.

Hundegalskab er smittefarligt og uden behandling er den dødelig, men
man kan blive vaccineret for den.

Et menneske med et epileptisk krampeanfald kan også have fråden
hængende ud af munden.

I gamle dage anså man også epileptikere som værende gale mennesker,
fordi de i deres anfald talte i vildelse.

Epilepsi er derimod ikke smitsom, så det er ikke farligt at hjælpe en
epileptiker der får eller lige har haft et krampeanfald.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 31-03-06 07:13

"fribytteren" skrev

[ ... file 5355 ... ]

=== citat start ===

> [...]

Epilepsi er derimod ikke smitsom, så det er ikke farligt at hjælpe en
epileptiker der får eller lige har haft et krampeanfald.

Interrupt from ...
5358 news:442cbfb2$0$831$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

Øh ... forlad meg, men jeg kom desværre i forbifarten til at skrive lidt
forkert. Der skulle således have stået:

(use perhaps http://www.google.dk/grphp ). File-number: 5361

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 31-03-06 07:43

"Jesus-loves-you" skrev
5361 news:442cc868$0$47005$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

[ ... ]
> [...]
> forkert. Der skulle således have stået:
>
> Ja, selvfølgelig - det er så fråden hænger ud af munden på "mig" ...

DR1 Nyhederne meddeler her klokken ca. 08:30, at en brand er opstået med
giftig røg i Skælskør.

Keyword: Skæld(ud pga. tyveri), skør

Memory on:
5362 news:442cceac$0$27621$edfadb0f@dread11.news.tele.dk