Klar lak krakelering
Fra : Pegasus

Dato : 26-03-06 12:16

Hej grupper!!

Jeg har lakeret en mindre skade på taget af min sølv-metallic bil med en
klarlak

"Super-Color Spraymailing. Kan anvendes på både træ og metal. Perfekt
overflade..... vejrbestandig og ridsefast. Lang holdbarhed uden krakelering
og gulning". Dimethylbenzen, etylacetat, 2-butoxyethanol, hexahydrobenzen,
methylbenzen, drivmiddel buthan.

Efter 1 år ser jeg utallige hårfine streger på kryds og tværs alt efter,
hvordan lyset falder, i alle vinkler. Der er ikke noget at mærke og ingen
tegn på, at der trænger vand ind, rustdannelse og lignende.

Nogen, der ved, hvad der er sket, og om det betyder noget?

FUT: dk.fritid.bil

Mange tak for evt. svar
/Pegasus

Fra : John Larsson

Dato : 26-03-06 13:15

"Pegasus" <troemoeikkedette@hotmail.com> writes:
> [...]
>tegn på, at der trænger vand ind, rustdannelse og lignende.
>
>Nogen, der ved, hvad der er sket, og om det betyder noget?

Jeg ved ikke om det betyder så meget, men det skyldes at lakken og
underlaget (her nok den underliggende lak) har forskellig
udvidelseskoefficient. Man ser det samme på fajance med glasur. Nogle
mener at krakeleringen ikke opstår, hvis laklaget er tyndt, hvor det altså
lettere skulle kunne "følge med", men jeg har også hørt at løsningen
skulle være den stik modsatte, altså at man skal sørge for at laklaget
bliver tykt! Den bedste løsning er ifølge min mening en lak som ikke
hærder så "hårdt"!

John

Fra : co@ch [4130]

Dato : 26-03-06 13:36

"Pegasus" <troemoeikkedette@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tegn på, at der trænger vand ind, rustdannelse og lignende.
>
> Nogen, der ved, hvad der er sket, og om det betyder noget?

Enten har stedet hvor du har repareret ikke været ordentlig rent (fedtfri)
eller også kan bilens orig. lak ikke samarbejde med den type lak du har
brugt.

Jeg ville nok ha' brugt orig. lak for at sikre optimalt samspil.

Det tyder da også på, at du har brugt en spraylak af tvivlsom herkomst (fra
tankstation, trælast el. lign.)

Om det betyder noget?...ja før eller siden bliver du nødt til at lave det
om, for vandet begynder på et tidspunkt at trænge igennem...men hold godt
øje med det.

mvh
Bri@n

Fra : -= JF =- priv

Dato : 26-03-06 15:36

"Pegasus" <troemoeikkedette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Super-Color Spraymailing. Kan anvendes på både træ og metal. Perfekt

Jamen, du har jo ikke malet på hverken træ eller metal... Du har malet på
lak (som i dette tilfælde 'tilfældigvis' ligger på metal)