Liste filerne i en mappe på http://...
Fra : Søren Frederiksen

Dato : 26-03-06 11:05

Nu har jeg siddet og søgt hele nettet igennem efter en kode der
gør det muligt for mine brugere at klikke på et link og derved få
vist de filer jeg har liggende i en mappe på min webserver ude i
byen, http://www.........dk/produkter/

I samme stil som her:
..
info.zip
taepper.zip
islag.zip
jul.zip
hjul.rar
scanner.exe

osv...
Men det skal være en simpel kode og gerne i HTML, ASP eller lign,
men andet kan også gå an, bare det er simpelt og nemt at sætte
op, da jeg skal lave mange mapper, hvor filer skal vises for hver
bruger der logger ind...

På forhånd tak til jer alle

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-06 21:13

Søren Frederiksen skrev:

> [...]
> gør det muligt for mine brugere at klikke på et link og derved få
> vist de filer jeg har liggende i en mappe på min webserver ude i

I princippet skal du bare tillade directory browsing på den mappe
det drejer sig om. Det er dog ikke altid muligt at gøre på et
webhotel.
Der er to muligheder - enten kan man kontakte webhotellet og
(måske) få dem til at tillade directory browsing på udvalgte
mapper, eller også kan man (på en Apache-server) benytte .htaccess-
filer med "Options +Indexes". Det sidste kræver dog også at
webserveren er sat op til at tillade "overrides" via htaccess.

> Men det skal være en simpel kode og gerne i HTML, ASP eller lign,

Har man adgang til et serversidesprog, kan man ret let lave
standardside der viser alle filer.

Jeg har fx en asp-side der opretter en tabel med links til filer af
en bestemt type i den aktuelle mappe. Koden til den kan ses her:
<http://gyros.dk/usenet/asp/tabelkode.asp> - og resulatet her:
<http://gyros.dk/usenet/asp/default.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-06 22:35

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jeg har fx en asp-side der opretter en tabel med links til filer af
> en bestemt type i den aktuelle mappe. Koden til den kan ses her:
> <http://gyros.dk/usenet/asp/tabelkode.asp>

Det er godt nok egentlig et asp-spørgsmål, men nu nævner du det script her.
I linje ti har du dette:

IF instr(lcase(FSO.GetExtensionName(fil)), "asp") > 0 Then

Kan det let udvides, så både asp og php bliver listet mens alt andet (.inc,
..txt, .js osv.) ikke bliver vist?

Måske sådan?

IF instr(lcase(FSO.GetExtensionName(fil)), "asp" or "php") > 0 Then

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 09:40

Erik Ginnerskov skrev i html-gruppen:

> Det er godt nok egentlig et asp-spørgsmål,

Jep - jeg xfutter til asp-gruppen.

NB: Det script der henvises til kan ses her:
> [...]

> Kan det let udvides, så både asp og php bliver listet mens alt
> andet (.inc, .txt, .js osv.) ikke bliver vist?

Bestemt. Ovenstående er egentlig en lidt bøvlet måde at vise asp og
aspx-filer på - det kan sagtens gøres mere klart hvad der matches.

Nu vil jeg sikkert skuffe nogle, for jeg vil nemlig *ikke* hive et
regex op af skuffen

I stedet vil jeg foreslå at bruge select case:

Select Case lcase(FSO.GetExtensionName(fil))
   Case "asp", "php"
       ' Vis filen
End Select

Der er ikke brug for Case Else her - filer der ikke har den ønskede
type springes bare over.

> Måske sådan?
>
> IF instr(lcase(FSO.GetExtensionName(fil)), "asp" or "php") > 0
> Then

Nej, det vil ikke virke. Du må ikke sætte et boolesk udtryk ind som
2. parameter til instr. Udvidet med OR ville sætningen blive til:

IF (instr(lcase(FSO.GetExtensionName(fil)), "asp") > 0) OR _
(instr(lcase(FSO.GetExtensionName(fil)), "php") > 0) Then

Uden instr (der kun er med for at få asp og aspx matchet i samme
udtryk), kan udtrykket skrives:

If ( lcase(FSO.GetExtensionName(fil)) = "asp") OR _
( lcase(FSO.GetExtensionName(fil)) = "php") Then

- men det er ikke nær så let at læse som Select Case-udgaven.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 27-03-06 20:35

> [...]
> ( lcase(FSO.GetExtensionName(fil)) = "php") Then
>

> - men det er ikke nær så let at læse som Select Case-udgaven.

Kom så drenge, op på stolene, ild i lighteren og så råber vi REGEX, REGEX,
REGEX, Kom nu Gyldenkærne ellers går vi aldrig hjem

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-06 21:50

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Jep - jeg xfutter til asp-gruppen.

OK, vi fortsætter her.

> I stedet vil jeg foreslå at bruge select case:
>

> Select Case lcase(FSO.GetExtensionName(fil))
> Case "asp", "php"
> ' Vis filen
> End Select

Det får scriptet til at liste alle filer, også dem, jeg ikke vil have på
listen.

> If ( lcase(FSO.GetExtensionName(fil)) = "asp") OR _
> ( lcase(FSO.GetExtensionName(fil)) = "php") Then

Den virker helt som ønsket. Takker.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-06 22:11

Erik Ginnerskov skrev:

> Det får scriptet til at liste alle filer, også dem, jeg ikke
> vil have på listen.

Så har du lavet en fejl i implementeringen. Jeg har lige afprøvet
det her - det virker helt som ønsket (kommentaren skal naturligvis
erstattes med reel kode til at udskrive filen).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-06 01:44

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Så har du lavet en fejl i implementeringen. Jeg har lige afprøvet
> det her - det virker helt som ønsket (kommentaren skal naturligvis
> erstattes med reel kode til at udskrive filen).

Det skal jeg da ikke forsværge. Men det andet fungerer og jeg skal kun bruge
det lokalt, så det er egentlig ligemeget.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Keld Simons

Dato : 09-02-10 21:22

jeg får en fejl i linien med:
Set F = FSO.GetFolder(Server.Mappath("."))

er der nogle der orstår hvorfor eller har et andet script til at
vise alle .jpg i et directory på webhotellet

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-02-10 22:04

Keld Simons skrev:
> jeg får en fejl i linien med:
> Set F = FSO.GetFolder(Server.Mappath("."))

Du har ikke citeret, så jeg kan ikke se, hvad du hebtyder til.

Men prøv at udskifte . med /

Du skal have directoriet med også, ellers får du roden.

> er der nogle der orstår hvorfor eller har et andet script til at
> vise alle .jpg i et directory på webhotellet

http://www.asp101.com/samples/viewasp.asp?file=dir_list_sort.asp

Yderligere spørgsmål bør stilles i dk.edb.webdesign.serverside.asp

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 09-02-10 22:18

Rune Jensen skrev:

> [...]
>
> http://www.asp101.com/samples/viewasp.asp?file=dir_list_sort.asp
>
> Yderligere spørgsmål bør stilles i dk.edb.webdesign.serverside.asp

Hmmm... Det var måske bedre med:

http://support.netfirms.com/idx.php/96/779/article/How-do-I-display-a-directory-listing-of-my-web-site-using-an-ASP-script-.html

Der er sat FUT til .serverside.asp, hvilket vil sige, at yderligere svar
på dette indlæg bringes der.

MVH
Rune Jensen