Kan en hund blive Allergisk ?
Fra : simon

Dato : 26-03-06 10:48

Hej NG.

Min hund er begyndt at nyse utroligt meget. Og det er ikke så rart at få
sådan en et lidt savlende nys lige op i ansigtet når man kæler med den. Så
jeg tænkte på hvorfor den nyser så meget? Kan den være blevet allergisk,
over for noget f.eks. dens tørfoder? Eller så noget?
Den har nyst i ca. 2-3 måneder nu.

Mvh

Simon Vittrup

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-03-06 12:51

> Kan den være blevet allergisk,
over for noget f.eks. dens tørfoder?
>Eller så noget?
Den har nyst i ca. 2-3 måneder nu.

Hunde kan godt få allergi. En foderallergi vil som oftest vise sig i
udslæt, eller dårligt befindende.
Nyseriet skyldes næppe pollen, fordi sæsonen først starter nu.
En mulighed er husstøvmide, fordi hundens snude er længere nede ved
gulvtæppet end vores normalt er. Og denne kolde årstid, hvor folk
fyrer og holder vinduerne lukkede er en god tid hvis man er
husstøvmide.

Husstøvmider kan begrænses bl.a. ved hyppig støvsugning, og hyppig
udluftning.

Hilsen Kim

Fra : simon

Dato : 26-03-06 14:36

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]

husstøvmide.

Husstøvmider kan begrænses bl.a. ved hyppig støvsugning, og hyppig

Ok tak for svaret. Så må jeg lige have gang i støvsugeren.

Fra : fam. Ager

Dato : 26-03-06 15:24

"simon" <slime_006FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg tænkte på hvorfor den nyser så meget? Kan den være blevet allergisk,
> over for noget f.eks. dens tørfoder? Eller så noget?

du kan få hunden allergitestet hos dyrlægen... det vil kunne klarlægge hvad
der er tale om, hvis det er allergi..
en bekendt har fået lavet sådan en test, og hundene var allergisk overfor
kattehår, husstøvmider visse græsarter, deriblandt hø.. hans symptomer var
også nysen, løbende og røde øjne..

mvh. marie

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-03-06 18:05

Forresten..

Kom til at tænke på at mine hunde nyser længe efter at en af de der
knallerter med de små hjul er drønet forbi. de stinker også, men for
hundene må det være meget ubehageligt.
Der findes også duftdispensere som hunde bestemt ikke kan lide. Prøv
at tjekke om du har lugtkilder som muligvis ikke lugter særligt i din
næse, men måske mere i en fin hundesnude.

Hilsen kim

Fra : Linda Vejlø

Dato : 26-03-06 18:48

En hund kan blive allergisk - min er blevet testet, og kan ikke
tåle 3 græs typer - samt støv og lager mider. Hun nyser ikke,
men klør sig meget.
Testen som dyrlægen laver er en blodtest, som sendes til Ålborg -
det koster ca.1800- kr. - men har du en hundeforsikring, dækker
denne.