De riges multikulturalisme
Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-06 08:50

I dagens BT kan man på:

<http://www.bt.dk/leder:aid=430050/>

læse en leder om regeringen, Dansk Folkeparti og Det radikale Venstre,
som jeg citerer fra:

==
Borgerlig splittelse

Fremtrædende erhvervsfolk angriber mere direkte end tidligere Anders
Fogh Ramussens alliance med Dansk Folkeparti, og konservative politikere
- senest med EU-parlamentariker Gitte Seeberg i spidsen - udtaler sig
åbent i samme retning.

Lørdag kunne Berlingske Tidende offentliggøre en Gallup-undersøgelse,
som viser, at et flertal af de konservative vælgere siger ja til, at
samarbejdet med Dansk Folkeparti skader dansk omdømme i udlandet.

De konservative vælgere svarer i denne sag som gennemsnittet af alle
vælgere. Blandt Venstres vælgere er det kun 28 pct., der mener, at
samarbejdet med Dansk Folkeparti kan skade omdømmet.

Statsledere i Sverige og Finland har kritiseret Dansk Folkepartis
indflydelse, et førende amerikansk nyhedsprogram som »60 minutes« har
fremstillet Danmark som et indskrænket fordomsfuldt samfund, og FNs
såkaldte rapporteur har kritiseret den danske regerings håndtering af
Muhammed-krisen med direkte henvisning til samarbejdet med det
»højre-ekstremistiske« parti.

På den baggrund er det sådan set mere forbløffende, at det store flertal
af Venstres vælgere afviser, hvad man med nogen ret kan hævde, er en
simpel, dokumenterbar kendsgerning.

Dansk Folkeparti i nogle uger har haft en overordentlig stærk fremgang i
meningsmålingerne, selv om partiet ikke har haft nogen særlig rolle i
forbindelse med Muhammed-krisen.

Mens mange tusinde vælgere under krisen føler sig tiltrukket af Dansk
Folkeparti, reagerer andre åbenbart i bekymring for denne styrkelse af
Dansk Folkepartis meget stærke position.

Enkelte målinger under krisen har været meget tæt på at give Venstre og
Dansk Folkeparti absolut flertal. Dette »skræmmebillede« synes at have
fået både erhvervsfolk og politikere på banen.

En ikke ubetydelig del af det borgerlige Danmark ville uden nogen tvivl
foretrække et centrum-højre samarbejde med de Radikale. Problemet er
imidlertid, at denne konstellation i øjeblikket ikke har noget flertal.
Men den aktuelle udvikling i meningsmålingerne gør det mere sandsynligt,
at et sådant flertal kan komme til verden ved et nyvalg.

[Velfærdsforhandlingerne] ...

Derimod er ændringer i skattesystemet ikke et tema i disse
forhandlinger.

Det er næppe forkert at pege på, at de borgerlige kræfter - af nogle
kaldt »multikulturalisterne« - der nu vil lægge afstand til Dansk
Folkeparti, også hører til dem, der er mest ivrige efter at nedsætte den
direkte indkomstskat.

Men de kan se, at Foghs samarbejde med Dansk Folkeparti holder
regeringen fast på den klassiske, socialdemokratiske velfærdsmodel, der
gør det svært at sænke skatten markant. De Radikale hører derimod til de
allerivrigste tilhængere af store skattelettelser, ikke mindst for de
største indtægter.

Argumentationen fra erhvervsfolk og visse borgerlige politikere er, at
Dansk Folkeparti blokerer for »globaliseringen«, altså Danmarks fulde
deltagelse i den dynamiske, internationaliserede økonomi og kultur. Men
denne form for globalisering i de fleste samfund er med til at skabe

I den internationale eller globale elite af politikere og journalister
er der god afsætning til danske regeringsmodstanderes tolkning af
Muhammed-krisen som udslag af en fremmedfjendsk udlændingepolitik og en
stædig og indskrænket statsminister.

Her er multikulturalisme og frie udfoldelser for de ressourcestærke på
programmet.

Men Fogh Rasmussen har med Dansk Folkeparti skabt en ny version af den
historiske danske alliance mellem samfundets øvre og nedre lag, den
globaliserings-glade elite og de bekymrede, der risikerer at tabe på
globaliseringens fremmarch.

Netop denne alliance har gjort det danske samfund uhyre velfungerende -
og konkurrencedygtigt. Men hos betydelige del af eliten er den upopulær,
ja beskæmmende. Foreløbig er den politiske magt dog i hænderne på Fogh
og Pia Kjærsgaard - og intet tyder på at et valg vil ændre denne
realitet.
==

Ja, der er mange der ikke har forstået at Det radikale Venstres
»progressive« politik på udlændingeområdet, vil lede til større ulighed
i det danske samfund. De rige vil blive rigere, og de fattige fattigere.

Og her er det ikke uvæsenligt at se på at de Radikales vælgere er dem
med de højeste indkomster. Sammen med de Konservatives.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 26-03-06 12:57

> [...]
>
> Og her er det ikke uvæsenligt at se på at de Radikales vælgere er dem
> med de højeste indkomster. Sammen med de Konservatives.

Det er jo netop dette der gør, at kapitalisterne hyler op.
De har erfaret, at DF er en blokade for de skattelettelser for de rigeste,
som er det eneste der for dem betyder noget.
I særdeleshed K har, endnu en gang, afsløret sig som et sammenrend af
personer, for hvem intet andet end profit har betydning.

Det deres galpen dækker over, er ønsket om at få en VKR regering.

Hvilket ville være til ubodelig skade for størstedelen af befolkningen.

MVH
Egon

Fra : KE

Dato : 26-03-06 17:45

Havde vi ikke haft verdens højeste skatter og afgifter, så ville man jo
næsten tro på der var noget reelt i dine påstande.
For lidt skat giver for lidt velfærd og for høj skat dræber initiativet (for
at tjene hvide penge vel og mærke) - det er en delikat balance.
I øvrigt syntes jeg ikke det er fair at de bredeste skuldre skal bære næsten
2 gange deres egen vægt, hvor de smalleste kun skal bære lidt under 1 gang.
Omregnet til kg. der skulle slæbes op af en bakke, så tror jeg nok at "de
rige" ville protestere lidt mere over denne fordeling. Som det er nu er skat
kun et spørgsmål om en saldostørrelse på månedsbudget og ikke noget man på
samme måde "mærker" som det ville gøre hvis det var fysisk hårdt arbejde.

I princippet sker der bare det at skattesystemet forvrider lønudviklingen så
der bliver større afstand top til bund i bruttolønningerne. Det kunne i
princippet være ligegyldigt, men problemet med topskat er f.eks. at de
"rige" håndværkere ikke gider arbejde over men heller vil have fri så de kan
arbejde sort. Det samme gælder andre "rige" lønmodtagere - der hellere vil
hjem og "lave et billigt gør-det-selv køkken" i stedet for at arbejde med
det de er gode til på deres arbejdesplads, og tjene nogle "reelle" penge for
deres ekstra indsats (og hermed have bedre råd til at sætte nogle andre i
gang, med fuld forsikring af udført arbejde o.s.v).

"Misundelses skatter" er faktisk kedelige for både rige og fattige, men især
samfundet.