Meteor ved relativistiske hastigheder
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-03-06 03:09

Hvad ville der egentlig ske, hvis jorden kom i nærkontakt med en "let"
meteor, der bevægede sig med en hastighed på 90% af lysets hastighed?

Med dopple-effekten, ville selv en sten med en hvilemasse på 1 kg
kunne give en kraftig gammastråling, så der ville formentlig være tale
om en væsentlig steriliserende effekt. Men hvad ville der så ske
bagefter?

* Bliver atmosfæren blæst væk?
* FÃ¥r vi et hul ned til kineserne?
* PÃ¥virkes jordens bane (hvis den teoretiske meteor rammer rigtigt)?

--
// Wegge
Weblog: http://blog.wegge.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 26-03-06 04:42

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> wrote in message
> [...]
> tale
> om en væsentlig steriliserende effekt. Men hvad ville der så ske
Hvis meteor-partiklen får bølgekarakter, så sku vibrationer-pr-sekund
blive større og mindre efter om fart sker imod eller væk-fra
iagttageren, ala tonehøjde på ambulancehorn? Er der mer i den tyske
fysiker Doppler 's udledning end den hørbare frekvens-relativisme?

> * Bliver atmosfæren blæst væk?
Den fastholdes af tyngen

> * FÃ¥r vi et hul ned til kineserne?
Også hvis kæmpedybt-krater-and-then-some rettet mod antipoderne får
jorden til at smadre sammen som et hoved ramt af et æblestort
højhastighedsprojektil (er der ikke flydende jern midt i jorden, og en
monster-brøndboring vil føre til vulkan?

> * PÃ¥virkes jordens bane (hvis den teoretiske meteor rammer rigtigt)?
I princippet kan den vel blive en helt anden elipse, men er der
meteorer med hastighed nær 1% af lysets, og er sandsynligheden for
sammenstød ikke en milliardendedel opløftet til potensen en milliard,
altså så nær nul, at man lige så godt kan fantasere om
usynlighedskapper, tidsmaskiner og ildsprudlende drager.

Fra : Kim2000

Dato : 26-03-06 09:42

> [...]
> en milliardendedel opløftet til potensen en milliard, altså så nær nul, at
> man lige så godt kan fantasere om usynlighedskapper, tidsmaskiner og

Vi er helt enig i at sandsynligheden for dels at blive ramt er uendelig
lille, men ligeledes er det nærmeste 1 milliard opløftet i en milliard
sandsynlighed for at en meteor skulle have en hastighed på 90% af lysets
hastighed. Man kan vist roligt sige, at der er ingen grund til at sove
uroligt at den grund

Men det jeg tænkte på var:

usynlighedskappen er faktisk under fuld udvikling, og er godt på vej til
soldater. Det er noget med at kappen er udstyret med et hav af kameraer, der
skaber er billede på kappen, så man i hvert fald på lidt større afstande er
svær at se. Det læste jeg da i Illustreret Videnskab for nogle år siden.

Tidsmaskinen, ja bob bob, man kunne jo fristes til at kalde vores teleskoper
en slags tidsmaskine, så kan man rejse fx 4xlysets hastigehed, så kunne man
jo indhente lyset og dermed se hvem der skød JFK.

Og "drager" eksisterede altså for små 65 millioner år siden. Mon ikke det
var dino skeletter der førte til forstillingen om drager i middelalderen?

mvh
Kim

Fra : Henning Makholm

Dato : 26-03-06 16:03

Scripsit Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk>

> Hvad ville der egentlig ske, hvis jorden kom i nærkontakt med en "let"
> meteor, der bevægede sig med en hastighed på 90% af lysets hastighed?
> Med dopple-effekten, ville selv en sten med en hvilemasse på 1 kg

Den kinetiske energi af sådan en (gamma=2,29) er i størrelsesordenen
10^17 joule, hvilket svarer til én brintbombe på omkring 100 megaton
TNT. Under den kolde krig udførte russerne enkelte atmosfæriske
prøvesprængninger i cirka den størrelse. Det blev atmosfæren ikke
blæst væk af. Ved et meteornedslag vil det meste af energien nok ende
relativt dybt nede i jorden. Det svarer til energiudløsningen ved et
godt kraftigt jordskælv, cirka 8½ på Richterskalaen. (Det skælv der
udløste tsunamien i julen 2004, havde styrke 9).

Med hensyn til jordens bane er impulsen af din relativistiske sten
knap 10^9 kg*m/s. Impulsen af jordens banebevægelse er 10^29 kg*m/s.
Så en evt baneændring ville være i størrelsesordenen 1 til 10^20. Det
er næppe overhovedet måleligt.

Lokalt i nedslagsområdet vil der dog næppe være rart at være.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : MrHoneyBunny

Dato : 26-03-06 16:22

Jeg tvivler på at noget med den hastighed ville forblive intakt på dens vej
gennem atmosfæren i betragtning af hvor mange luftmolekyler den ville smadre
ind i.