Genstande på startbane
Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-03-06 10:15

Hvor stor en skade kan der ske, hvis (når) der ligger f.eks. fly
bræmseklodser på startbanen?

Er der real fare for at dækkene eksplodere?

Ivar Madsen

Fra : Holst

Dato : 25-03-06 11:01

Ivar Madsen wrote:

> Hvor stor en skade kan der ske, hvis (når) der ligger f.eks. fly
> bræmseklodser på startbanen?

> Er der real fare for at dækkene eksplodere?

Concorden styrtede så vidt jeg husker ned på grund af en genstand på
startbanen.

Fra : kk

Dato : 25-03-06 11:24

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Concorden styrtede så vidt jeg husker ned på grund af en genstand på
> startbanen.

Hej,
Enhver genstand på en startbane udgør et ikke ubetydeligt faremoment.
I det nævnte tilfælde er jeg lidt i tvivl om, hvad det er for en genstand.
En bremseklods opfatter jeg som en af de klodser som anvendes ved
flybremser, (Som på en bils skivebremser) men det kunne måske være en
stopklods (En trekantet klods, ofte af træ, som lægges foran eller bagved
hjulene på et fly som er parkeret. Begge dele kan skade flyet på flere
måder.
1. De kan suges ind i en motor og vil med næsten 100% sikkerhed forårsage
havari.
2. De kan, ved at blive ramt af et hjul enten:
- forårsage en dækeksplosion,
- blive kaster mod skroget og slå hul i dette og hvad deraf følger
(Concorden ved Paris)

Alt i alt en meget alvorlig ting, som ikke må forekomme.
I alle lufthavne køres da også, normalt, baneinspeksioner flere gange i
døgnet, men hvis der er tale om en tabt bremseklods fra et fly som er
startet umiddelbart forinden, så har man et problem, for der køres ikke
baneinspektion efter hver start.
mvh
kk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-03-06 16:33

"kk" <kru@nospammail.dk> skrev i en meddelelse
> - blive kaster mod skroget og slå hul i dette og hvad deraf følger
> (Concorden ved Paris)

Var det ikke fragmenter fra det eksploderende hjul der slog hul i skroget.

> hvis der er tale om en tabt bremseklods fra et fly som er startet
> umiddelbart forinden, så har man et problem

Metalflangen der blev concordens endeligt var netop just tabt af et andet
fly

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist